a-rijbewijs vs. b-rijbewijs

thijs102

MF'er
7 jun 2004
49
0
hoi mede mf-ers,

ik heb helaas geen motor rijbewijs, laat staan een motor. (wil volgend voorjaar zo snel mogelijk beginnen met mijn motorrijbewijs, maar dat even terzijde.)

ik ben nu bezig met mijn autorijbewijs, maar het wilt niet erg vlotten. (vandaag voor de 2e keer gezakt :( ) ik zal wel niet kunnen rijden!? en daarbij vind ik er ook geen drol aan, autorijden.

nu heb ik mezelf voorgenomen om het nog 1x te proberen en als het dan niet lukt wil ik voor mijn motor gaan beginnen (ik heb zo het idee dat wanneer je 3x niet slaagt en bij de 4e keer wel dat je niet bepaald een verrijking voor de weg bent)

ik vroeg mezelf af of meer mensen dat hebben/hebben gehad. wat die personen in deze situatie hebben gedaan. zijn jullie doorgegaan met jullie auto, of zijn jullie ook overgestapt naar motor?

nou, ik hoor het (hopelijk) wel.

thijs
 
nja, ben 3x gezakt, 4e keer geslaagd... zegt niks hoor, ik kan supergoed rijden O-)

hehe...

maar nu toch maar bezig voor mn A'tje :)

edit: iedereen maar roepen dat ik eerst mn B moest halen... grrr... kon ze na 3x zakken wel wat aan doen, maar zit wel wat in, meer verkeersinzicht als je aan je A begint
 
Eerst auto gedaan (1998). 2e keer geslaagd.
Daarna motor (2004). 1e keer geslaagd.

Staan meer van dit soort topics. Ik blijf erbij. Eerst B. Motivatie ?

Leren rijden, kijken, waarnemen en anticiperen op ander verkeer in een veiliger voertuig. Motor is daarbij nog een evenwichtsvoertuig en een auto niet. Daarbij komt dat het B rijbewijs voor mij noodzakelijk was.

Bovendien. Ik ken mensen die staatsexamen moesten doen voor hun autorijbewijs en die rijden nu gewoon goed. Ik ken ook mensen die zijn in 1 keer geslaagd en bij hun durf ik niet in de auto te stappen.

En ook. Je zal waarschijnlijk gezakt zijn op kijken o.i.d. en dat moet je op de motor ook.

Polletje maken dan maar weer ? Want ik weet dat er mensen zijn met een andere mening :)
 
ook al....
ben vanochtend gezakt voor B in Amersfoort :( . dik in de spits enzo grrr.
was wel de eerst ekeer maar t kost me wel ff een bom duiten.
4 november ga ik het nog is proberen.

maar goed. ik ga zo ff rijschool bellen om een afspraakje te maken voor mn motorrijbewijs :P .

ik wil ze iig allebei hebben met de hoogste prioriteit voor B. dit moet wel ivm opleiding. A is meer hobby alhoewel ik er ook best woon-werk verkeer mee zou willen gaan doen.
 
Ik denk dat als je al niet goed in een auto kan rijden, wat in principe een eitje is in verhouding tot goed een motor berijden. Je maar beter nog even kunt wachten met dat a-rijbewijs en eerst dat B rijbewijs beter kunt halen en dan wat kilometers maken.
 
Waar ben je op gezakt dan? Als het iets met verkeersinzicht te maken heeft denk ik dat je nog beter even veilig kunt oefenen op vier wielen. Op de motor is het onderuit ipv een ingreep.
 
kheb gelijk me a gedaan heb de auto (nu) niet nodig dusja, en tweewielers zijn sinds me 15 al me passie dus was logisch.


in 1 keer geslaagd..
 
Echt eerst je B halen. Zoals gezegd doe je dan meer ervaring op die voor de motor van belang kan zijn. Omdat je nu twee keer gezakt bent, wat best wat geld heeft gekost bij elkaar, zou het zonde zijn om nu de handdoek in de ring te gooien. Afmaken als je eraan bent begonnen, anders krijg je er echt spijt van.

Ik heb m'n autorijbewijs in 2001 gehaald in 1 keer en in 2004 het motorrijbewijs ook in 1 keer. Geen spijt van de volgorde gehad. Want nu mocht ik gelijk t zware rijbewijs en heb k genoeg ervaring opgedaan in het drukke verkeer in de tussentijd.
 
ik heb eerst moto, auto had k niet nodig en motor vind k toch leuker :)
motor heb ik nog niet zo lang, dus het tweedelige examen gedaan en in 1 keer geslaagd voor beide :)
maarjah, voor de meesten geld indd wel eerst auto, je leert het verkeer beter kennen
 
Ik heb beide rijbewijzen in 1 keer gehaald, maar wel B voor A. Ik denk dat dat ook de beste volgorde is. Je leert verkeersinzicht veel makkelijker in de auto....ingreepje is zo gedaan, no harm done.

Bij motor hoor je alleen maar die kerel in je oor piepen, en moet je uitgebreid gaan lopen afstappen, helm afdoen om fatsoenlijk te kunnen praten....

nee, auto eerst dan motor. Scheelt hoop lesjes bij motor denk ik
 
alsof je tijdens motorrijles niet leert rijden... iedereen doet hier alsof het levensgevaarlijk is om eerst motor te doen(ik heb B ook niet).

Iemand die eerst A doet is ten eerste al een stuk gemotiveerder dan iemand die B doet "omdat het mischien wel makkelijk is" en iemand met alleen A rbw is zich echt wel bewust van de gevaren op de weg....
 
hoi mede mf-ers,

ik heb helaas geen motor rijbewijs, laat staan een motor. (wil volgend voorjaar zo snel mogelijk beginnen met mijn motorrijbewijs, maar dat even terzijde.)

ik ben nu bezig met mijn autorijbewijs, maar het wilt niet erg vlotten. (vandaag voor de 2e keer gezakt :( ) ik zal wel niet kunnen rijden!? en daarbij vind ik er ook geen drol aan, autorijden.

nu heb ik mezelf voorgenomen om het nog 1x te proberen en als het dan niet lukt wil ik voor mijn motor gaan beginnen (ik heb zo het idee dat wanneer je 3x niet slaagt en bij de 4e keer wel dat je niet bepaald een verrijking voor de weg bent)

ik vroeg mezelf af of meer mensen dat hebben/hebben gehad. wat die personen in deze situatie hebben gedaan. zijn jullie doorgegaan met jullie auto, of zijn jullie ook overgestapt naar motor?

nou, ik hoor het (hopelijk) wel.

thijs

als jij echt niet dat papiertje kan halen dan MOET je een echte mongool zijn. elke andere idioot kan het papiertje bemachtigen. kijk maar op de weg hoe al die andere gekken het doen. gewoon staats examen aanvragen.
 
Ik heb in februari 2003 m'n autorijbewijs gehaald. Daarna heb ik een half jaar auto gereden en ben toen begonnen voor m'n motor. Achteraf gezien denk ik dat ik dat best wel verstandig heb gedaan. Het is toch wel fijn als je al wat gewend bent aan het drukke verkeer voor je motor begint te rijden. En dat wennen gaat toch wat prettiger in een "veilige" auto.

En daarbij zullen de meeste mensen toch een keer hun B-rijbewijs willen halen. Dan kun je het maar beter eerst doen en meteen je A er achteraan. Als je trouwens al even bezig bent zou ik wel gewoon doorzetten. Niet na drie keer examen zeggen van nu stop ik er mee. Zo moeilijk zal het niet zijn en als je goed kijkgedrag en weggedrag aanleert heb je daar ook op de motor wat aan.

Oh ik ben trouwens wel voor allebei in één keer geslaagd... :P
 
Eerst B is gewoon praktischer. Een auto is voor diverse soorten werk of werkgevers een vaste voorwaarde. Vaak wordt gevraagd of je rijbewijs B hebt, A interessert ze niet.

Daarnaast is een motor leuk, maar heb je ineens een hoop troep te vervoeren, dan is het handig ergens een bakwagen van een kuub te kunnen huren en je zooi zelf te verschepen. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar A halen de meeste mensen niet voor hun werk of omdat het zo verschrikkelijk makkelijk is er eentje te hebben.

Wat 4x afrijden betreft: Hier nog zo eentje. Ik moet er wel bij zeggen dat tussen examen 2 en 3 7 jaar verschil zat (en niet allemaal gevuld met lessen ;-) ). Ik vind altijd dat het examen van iets te veel factoren afhangt dan van de kandidaat alleen. Zelf ben ik altijd bloedzenuwachtig op examens. 3x is daar niets mee gedaan, maar die 4e goser had het na 5 minuten al door. Hij zei me die auto aan de kant te zetten en we hebben 5 minuten over van alles gekletst behalve auto's en examens. Na die 5 minuten even kort uitgelegd dat ik echt niet perfect hoefde te rijden als hij maar zeker wist dat ie de volgende keer weer bij me in durfde te stappen. Toen vroeg ie of ik er klaar voor was en hebben we het examen afgemaakt. En dat ging goed.

Nou weet ik dat die examinator een lot uit de loterij was, maar ik wil maar zeggen dat het niet altijd alleen aan de kandidaat ligt. Eigenlijk deugt het examensysteem wat dit betreft gewoon niet zo goed.

Mvg
 
Zou eerst je B halen. Waarschijnlijk is het je verkeersinzicht dat hem de das omdoet hij je! het besturen van de auto is het probleem toch niet! En verkeersinzcht zul je bij je A ook moeten hebben.

heb ook eerst m'n B gehaald.. 2de keer geslaagd. 40 lesjes denk???
daarna m'n A (10 lesjes, 1ste keer geslaagd, had alleen een paar keer op een crossmotor gereden voor de rest niks)

Tis een moment opname zoals iedereen weet! Echte rijden zeer je pas als je zelf alleen achter het stuur zit. De ene leert het snel de ander mischien nooit!)
 
Een herkenbare situatie. Ik was inmiddels 3x gezakt voor het autorijbewijs toen ik het zat was en besloot daarnaast maar motorrijlessen te nemen naast de autorijlessen die ik op een laag pitje had gezet. Als het met de auto niet lukt dan maar met de motor proberen, dan heb ik in ieder geval meer kans op een stempeltje (A of B). En bij allebei werk je aan verkeersinzicht.

Gelukkig ging het opeens vrij voorspoedig. Allebei de stempeltjes in hetzelfde jaar gehaald. De B bij de 4e examen bij de Rijkswaterstaat en de A een maand of 3 later bij het CBR (waarbij ik er toch in ben geslaagd de eerste keer te zakken voor de A) :( .

Kortom ik was dus maar voor beide stempeltjes gegaan toen ik voor de auto was gezakt.
 
Tja.. das waar.. bij beide rijbewijzen werk je aan je verkeerstechnieken, zo zal ik het maar noemen! Daar is ook wat voor te zeggen. Maar als je dat onder de knie hebt met je A, word je B rijbewijs een makkie.. Daar moet je alleen beetje motorbeheersing leren!
tis wat je zelf voor kiest.. persoons gebonden!
 
Ik heb ook flink zitten twijfelen wat nu eerst te gaan doen...Uiteindelijk heb ik gekozen voor B...daar ben ik 2 maanden geleden voor geslaagd....begin volgend jaar ga ik beginnen met A... :]
 
ook al....
ben vanochtend gezakt voor B in Amersfoort :( . dik in de spits enzo grrr.
was wel de eerst ekeer maar t kost me wel ff een bom duiten.
4 november ga ik het nog is proberen.

maar goed. ik ga zo ff rijschool bellen om een afspraakje te maken voor mn motorrijbewijs :P .

ik wil ze iig allebei hebben met de hoogste prioriteit voor B. dit moet wel ivm opleiding. A is meer hobby alhoewel ik er ook best woon-werk verkeer mee zou willen gaan doen.
Laat me raden... stichtse rotonde :( wil niet weten hoeveel er daar al gezakt zijn...
kheb gelijk me a gedaan heb de auto (nu) niet nodig dusja, en tweewielers zijn sinds me 15 al me passie dus was logisch.


in 1 keer geslaagd..
Doe je goed Nico :} Hoeveel lessen? En wanneer mag je eigenlijk zwaar op?

Maar ontopic: Ook eerst B gedaan. Simpelweg omdat je het 'verkeer' beter kan leren in een auto. Maandje of 7 veel ervaring opgedaan (en weer even sparen :X blijf een student die het van een bijbaan moet doen), maar de theorie nog vers in het geheugen. 12 motorlesjes en gewoon netjes de eerste keer slagen.
 
Nee hoor, ik ben begonnen met mijn A :} :}
En omdat ik ging samenwonen, was het toch wel makkelijk om een auto te hebben. Dus na 6 jaar alles op de motor te hebben gedaan (naar school, verhuizen, spullen halen de Gamma, boodschappen doen, ik moest alleen af en toe 4 keer rijden naar de supermarkt) heb ik toen maar mijn B gehaald. En alles in 1 keer natuurlijk!!!

Tja, ik zou het zo weer overdoen hoor, want als ik moet kiezen tussen de auto en de motor.....Tja...dan gaat de auto als eerste weg!!!!!! Maar goed, motorrijden is voor mij meer dan een hobby...

Goetjes,

Willi
 
Ik heb eerst m'n A gehaald, maar héél af en toe mis ik het toch wel..dat je niet auto kunt rijden, maja dat kunnen wel meer vrouwen mensen mét autorijbewijs niet :+
 
Ik zou eerst toch voor B gaan. Ik heb zelf ook eerst B gedaan, rij nu bijna een jaar auto en moet waarschijnlijk over ongeveer anderhalve maand voor mijn motor. Het voordeel van het eerst auto halen zijn met name het inzicht krijgen in het verkeer, maar ook dat de instructeur bij de auto je tijdens de lessen veel beter kan corrigeren of hints geven (ook over inzicht). Als je dan voor je motor gaat heb je het inzicht al en kun je je rustig gaan concentreren op de motor en niet zozeer op het verkeer.
 
Ik zou eerst toch voor B gaan. Ik heb zelf ook eerst B gedaan, rij nu bijna een jaar auto en moet waarschijnlijk over ongeveer anderhalve maand voor mijn motor. Het voordeel van het eerst auto halen zijn met name het inzicht krijgen in het verkeer, maar ook dat de instructeur bij de auto je tijdens de lessen veel beter kan corrigeren of hints geven (ook over inzicht). Als je dan voor je motor gaat heb je het inzicht al en kun je je rustig gaan concentreren op de motor en niet zozeer op het verkeer.
 
B na de 2de keer gehaald mijn A in 1 keer

en toch blijf ik tegen iedereen zeggen doe eerst je B doe wat ervaring op in het verkeer voor dat je op de motor stapt.
 
die ervaring kun je ook opdoen met brommer rijden....


ik had mijn A rijbewijs ook in 10 lessen(heb B niet), en ik rijd echt niet minder/slechter dan iemand die eerst B gehaald heeft.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan