A1, A2 en A in het buitenland

Tja vroeger zat je ook illegaal aan de brommer te kloten, als die tussen het gewone auto verkeer hadden gereden was dat nog wel vaker fout gegaan.
Dan zit je nog maar aan 2 jaar , tussen 16 en 18 , dat je daar 'genoegen' mee moest nemen.
Nu zit je als officiele adolescent , vaak nog wel wat weinig verkeersinzicht tov de hoeveelheid testosteron , op een stille viertakt 125 cc brommer die vroeger misschien niet eens de snelste was geweest tussen de 2takt echte brommers, die van mij liep iig over de 100.
Maar vooral het vooruitzicht dat je iets moet kopen wat al niet helemaal je wens is en over 3 jaar weer kan inruilen want opvoeren is geen optie en de vraag is of er dan nog vraag naar is.

Dat ik als gezapige ex circuit rijder inmiddels wel de lol van een ybr 125 en dergelijke inzie , dat gerace hoef allemaal niet meer zo, heb ik het wel meegemaakt en weet nog goed hoe 190 niet snel genoeg was op mijn 1e motor.

Maar dat je met 18 jaar in elke auto kan stappen vind ik dan wel weer vreemd. op zich prima, maar waarom bij motoren dan anders.
 
Rond 1975 werd beginnen op een 500cc motor al zeer zwaar afgeraden. Zoveel halve liters waren er ovrigens nog niet. 500cc toen was echt iets waar je naar opkeek.
Het enige verschil met nu lijkt mij dat voorzichtig beginnen in wetgeving gegoten is. En net als er toen gekken quasi vanop de fiets ineens op een zware motor stapten, zijn die er nu ook nog. Niks nieuws onder de zon. Asterix wist dat al. 8-)
 
Rond 1975 werd beginnen op een 500cc motor al zeer zwaar afgeraden. Zoveel halve liters waren er ovrigens nog niet. 500cc toen was echt iets waar je naar opkeek.
Het enige verschil met nu lijkt mij dat voorzichtig beginnen in wetgeving gegoten is. En net als er toen gekken quasi vanop de fiets ineens op een zware motor stapten, zijn die er nu ook nog. Niks nieuws onder de zon. Asterix wist dat al. 8-)
En die 500cc waren nog aardig minder krachtig dan de 500cc machines die nu rond rijden. 35kW was heel veel uit een 500cc in die jaren. 35kW op een 500cc is nu een duidelijk teken dat hij geknepen is om meer te verkopen.

@UndercoverNL
Ik zou ook vooral eens proefrijden op een 100% legale 125 SM. Een Beta RRS 125 4T, de Aprilia SX 125 of iets in die trant. Al vind je het niks, dan nog weet je het verschil.
Komt bij dat die gewoon heel veel goedkoper zijn in zowel aanschaf, gebruik en verbruik.
 
Rond 1975 werd beginnen op een 500cc motor al zeer zwaar afgeraden. Zoveel halve liters waren er ovrigens nog niet. 500cc toen was echt iets waar je naar opkeek.
Het enige verschil met nu lijkt mij dat voorzichtig beginnen in wetgeving gegoten is. En net als er toen gekken quasi vanop de fiets ineens op een zware motor stapten, zijn die er nu ook nog. Niks nieuws onder de zon. Asterix wist dat al. 8-)
ik raad ook alle beginners af om op een 500 EXC te beginnen hoor.
Suter 500 ;) idem .
svx 450 idem alsook de crf450 , behalve de nieuwste L in standaard uitvoering ;)
 
ik raad ook alle beginners af om op een 500 EXC te beginnen hoor.
Suter 500 ;) idem .
svx 450 idem alsook de crf450 , behalve de nieuwste L in standaard uitvoering ;)
Die EXC 500 is ook echt heul onbenullig. Ik heb een oude EXC 520 in enduro setting gehad. Daar ben je met fris je rijbewijs simpelweg nog niet aan toe.
Nu stond die van ons ook afgeveerd voor iemand van 30kg zwaarder. Elk stootje gas een lichte voorkant. Altijd willen sliden als hij de kans kreeg. Net te lange wielbasis waardoor hij vooral rechtuit wilde. Wheelies oefenen was ook geen doen want net achteroverkomen en er achter liggen zat 1,5mm gas tussen.
Eigenlijk gewoon een hork van een motor.
 
Toch hebben wij "oude lullen" makkelijk praten, ik heb één motorrijbewijs gehaald op....................
Dat klopt wel.
Ik heb mijn RBW A na 1 uur rijles. Dat was nog vnl om de motor een beetje te leren kennen.
Ik zou examen gaan doen op de motor van de rijschool. Beetje lullig als de motor bij wegrijden afslaat.

Ik lees nu ook over 500cc.
Mijn examen-motor in kwestie was maar 350cc met 34pk. Oef, ik word er met terugwerkende kracht nu nog bang van.😨
 
Die EXC 500 is ook echt heul onbenullig. Ik heb een oude EXC 520 in enduro setting gehad. Daar ben je met fris je rijbewijs simpelweg nog niet aan toe.
Nu stond die van ons ook afgeveerd voor iemand van 30kg zwaarder. Elk stootje gas een lichte voorkant. Altijd willen sliden als hij de kans kreeg. Net te lange wielbasis waardoor hij vooral rechtuit wilde. Wheelies oefenen was ook geen doen want net achteroverkomen en er achter liggen zat 1,5mm gas tussen.
Eigenlijk gewoon een hork van een motor.
ik had pas de youtube film van ed march bekeken die in Moab rond ging rijden op een 500 en dat leek toch prima te gaan.
wel een redelijk recent ding die standaard was hoor, weet niet of dat uitmaakt ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan