A1: Iemand nog gecontroleerd i.v.m. gedragscode?

Dutch Steph

MF veteraan
18 mrt 2003
3.258
2
Zie artikel

Extra aandacht voor gedragscode motorrijders

Amsterdam - De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten heeft afgelopen dinsdag op de rijksweg A1 in de gemeente Diemen de gedragscode voor motorrijders in de file onder de aandacht gebracht. Tijdens de ochtendspits zijn 125 motorrijders voorzien van een folder waarin de gedragscode wordt uitgelegd. In totaal zijn 62 motorrijders bekeurd voor uiteenlopende overtredingen.

Eén motorrijder kwam ter hoogte van de ingang van de wisselstrook ten val, nadat hij door een van rijstrook wisselende bestuurder van een Porsche, was aangereden. De motorrijder raakte hierbij gewond en is overgebracht naar het ziekenhuis.

De actie vond plaats tussen 06.00 uur en 09.30 uur. Veertien medewerkers van de Verkeerspolitie, unit Ouder Amstel, hielden met opvallende politiemotoren en opvallende en onopvallende surveillanceauto’s toezicht tijdens het fileverkeer richting Amsterdam. Ter hoogte van Diemen zijn 125 motorrijders die tussen de file doorreden op een parkeerplaats staande gehouden. Zij kregen de gedragscode ‘motorrijders in de file’ uitgereikt.

In vijftig gevallen volgden motorrijders niet de rijbaan, maar reden over verdrijvingsvlakken. In zes gevallen was er sprake van het volgen van de busbaan en in vier gevallen was er sprake van overschrijding van de maximum snelheid aangegeven door matrixborden boven de rijbaan. In één geval was er sprake van het inhalen over de redresseerstrook (de strook gelegen tussen de meest links gelegen rijstrook en de vangrail) terwijl in één geval was er sprake van een ongeldige kentekenplaat. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 90 km/uur i.p.v. de toegestane 50. Tegen de 62 bestuurders is procesverbaal opgemaakt.

Waren er nog MF'ers onder de bovengenoemde motorrijders? ...en wat stond er precies in die folder die ze uitdeelden?
 
Hm, net die ene dag dat ik er niet reed hebben ze zo'n actie?!

Ben ook wel benieuwd naar die folder :)
Hoop toch dat ie overeenkomt met de bekende richtlijnen zoals de MAG
die op de site heeft staan.
 
50 motorrijders die over het verdrijvingsvlak reden :?

Vraag me nu toch af hoe de situatie ter plekke is
 
50 motorrijders die over het verdrijvingsvlak reden :?

Vraag me nu toch af hoe de situatie ter plekke is

Vast 1 of andere invoegstrook waar ze bij zijn gaan staan. En aangezien niemand opeens aan gaat sluiten in de file als er 2 banen bij elkaar komen.. sjah.
 
Wat een buitengewoon suggestief bericht......
Met mij zijn er vanochtend zeker 30 motorrijders bekeurd (volgens motoragent) omdat ze op de spitstrook auto's passeerden terwijl het compleet stil stond.


Vanochtend nam ik zoals iedere morgen de spitsstrook:
-Zo ontloop ik het ritsen van de auto's ( van 3 naar 2 banen)
-Zo hoef in me niet tussen de smallere rijbanen bij Muiden door te wringen.
-zo hoef ik maximaal rekening te houden met 1 auto ipv 2 auto's.

De Spitsstrook stond compleet stil. Dus knipperlichten aan en zachtjes erlangs. langzaam aan kwam auto's weer langzaam op gang zo'n 30 km per uur. Voordat ik echter weer kon invoegen werd ik echter aangehouden en bekeurd: 75 euro!.
Reden: Niet gebruik maken van de rijbaan. aangezien ik aan de andere kant van het streepje reed.
Als het stil staat kun je echter geen auto inhalen zonder over het streepje te gaan.
Op mijn vraag of ik dan ook maar stil moest staan of maar over de auto's heen moest rijden, kreeg ik het volgende antwoord: Als het helemaal stil staat mag het wel. Maar als het ook maar een beetje rijdt mag het niet.

Ik kan me wel wat voorstellen bij deze campagne. Ik zie regelmatig roekeloos rijgedrag bij het filerijden maar met dergelijke bekeurcampagnes slaan ze de plank echt compleet mis. Ik heb overigens helemaal geen foldertje of brochure gehad. Die hadden denk ik al mijn voorgangers al gehad.
 
Wat een buitengewoon suggestief bericht......
Met mij zijn er vanochtend zeker 30 motorrijders bekeurd (volgens motoragent) omdat ze op de spitstrook auto's passeerden terwijl het compleet stil stond.


Vanochtend nam ik zoals iedere morgen de spitsstrook:
-Zo ontloop ik het ritsen van de auto's ( van 3 naar 2 banen)
-Zo hoef in me niet tussen de smallere rijbanen bij Muiden door te wringen.
-zo hoef ik maximaal rekening te houden met 1 auto ipv 2 auto's.

De Spitsstrook stond compleet stil. Dus knipperlichten aan en zachtjes erlangs. langzaam aan kwam auto's weer langzaam op gang zo'n 30 km per uur. Voordat ik echter weer kon invoegen werd ik echter aangehouden en bekeurd: 75 euro!.
Reden: Niet gebruik maken van de rijbaan. aangezien ik aan de andere kant van het streepje reed.
Als het stil staat kun je echter geen auto inhalen zonder over het streepje te gaan.
Op mijn vraag of ik dan ook maar stil moest staan of maar over de auto's heen moest rijden, kreeg ik het volgende antwoord: Als het helemaal stil staat mag het wel. Maar als het ook maar een beetje rijdt mag het niet.

Ik kan me wel wat voorstellen bij deze campagne. Ik zie regelmatig roekeloos rijgedrag bij het filerijden maar met dergelijke bekeurcampagnes slaan ze de plank echt compleet mis. Ik heb overigens helemaal geen foldertje of brochure gehad. Die hadden denk ik al mijn voorgangers al gehad.

Goed dat ze motorrijders advies geven over filerijden (dmv foldertjes en uitleg).
Klote dat ze gelijk weer gaan schrijven als je iets een beetje fout doet. En dan ook maar meteen 75 euro :N . In de geest van die advies-actie zou het beter zijn om gewoon uitleg te geven en de motorrijder te laten rijden.
 
Ik dacht dat de definitie van een file een 'zeer langzaam rijdende groep bestuurders' was en dat je als motorrijder er dan langs mag.
30km/h op de SNELWEG is zeer langzaam rijdend.
 
Wat een buitengewoon suggestief bericht......
Met mij zijn er vanochtend zeker 30 motorrijders bekeurd (volgens motoragent) omdat ze op de spitstrook auto's passeerden terwijl het compleet stil stond.


Vanochtend nam ik zoals iedere morgen de spitsstrook:
-Zo ontloop ik het ritsen van de auto's ( van 3 naar 2 banen)
-Zo hoef in me niet tussen de smallere rijbanen bij Muiden door te wringen.
-zo hoef ik maximaal rekening te houden met 1 auto ipv 2 auto's.

De Spitsstrook stond compleet stil. Dus knipperlichten aan en zachtjes erlangs. langzaam aan kwam auto's weer langzaam op gang zo'n 30 km per uur. Voordat ik echter weer kon invoegen werd ik echter aangehouden en bekeurd: 75 euro!.
Reden: Niet gebruik maken van de rijbaan. aangezien ik aan de andere kant van het streepje reed.
Als het stil staat kun je echter geen auto inhalen zonder over het streepje te gaan.
Op mijn vraag of ik dan ook maar stil moest staan of maar over de auto's heen moest rijden, kreeg ik het volgende antwoord: Als het helemaal stil staat mag het wel. Maar als het ook maar een beetje rijdt mag het niet.

Ik kan me wel wat voorstellen bij deze campagne. Ik zie regelmatig roekeloos rijgedrag bij het filerijden maar met dergelijke bekeurcampagnes slaan ze de plank echt compleet mis. Ik heb overigens helemaal geen foldertje of brochure gehad. Die hadden denk ik al mijn voorgangers al gehad.


En om die reden pak ik dus nooit de carpoolstrook, omdat je simpelweg niet tussen een file door kan rijden maar over de redesseerstrook moet en dat is verboden.. :?

In principe had je dit kunnen weten, het is wel lullig dat ze gelijk een bekeuring geven ipv een waarschuwing. Maar ja, eerlijkheids halve gebied dat jij als motorrijder zelf de spelregels zou moeten weten.

En als je niet tussen de file door durft bij Muiden omdat het smaller is en rekening moet houden met 2 auto's, moet je niet gaan motorrijden of netjes achteraan sluiten in de file..... :P
 
Komt inderdaad suggestief over, helemaal het stukje waarin wordt beschreven dat een motorrijder werd aangereden door een van baan wisselende Porsche... Toch jammer dat de berichtgeving zo eenzijdig is.
 
Wat een buitengewoon suggestief bericht......
Met mij zijn er vanochtend zeker 30 motorrijders bekeurd (volgens motoragent) omdat ze op de spitstrook auto's passeerden terwijl het compleet stil stond.


Vanochtend nam ik zoals iedere morgen de spitsstrook:
-Zo ontloop ik het ritsen van de auto's ( van 3 naar 2 banen)
-Zo hoef in me niet tussen de smallere rijbanen bij Muiden door te wringen.
-zo hoef ik maximaal rekening te houden met 1 auto ipv 2 auto's.

De Spitsstrook stond compleet stil. Dus knipperlichten aan en zachtjes erlangs. langzaam aan kwam auto's weer langzaam op gang zo'n 30 km per uur. Voordat ik echter weer kon invoegen werd ik echter aangehouden en bekeurd: 75 euro!.
Reden: Niet gebruik maken van de rijbaan. aangezien ik aan de andere kant van het streepje reed.
Als het stil staat kun je echter geen auto inhalen zonder over het streepje te gaan.
Op mijn vraag of ik dan ook maar stil moest staan of maar over de auto's heen moest rijden, kreeg ik het volgende antwoord: Als het helemaal stil staat mag het wel. Maar als het ook maar een beetje rijdt mag het niet.

Ik kan me wel wat voorstellen bij deze campagne. Ik zie regelmatig roekeloos rijgedrag bij het filerijden maar met dergelijke bekeurcampagnes slaan ze de plank echt compleet mis. Ik heb overigens helemaal geen foldertje of brochure gehad. Die hadden denk ik al mijn voorgangers al gehad.

Die boete heb ik vorig jaar ook al eens gehad!

Ben het wel met ze eens dat ze die richtlijnen promoten, maar om nu meteen te gaan schrijven... (die folders zijn toch niet zo duur :) )

Maar laat ze ook eens de koelblikkers weten hoe het zit met de richtlijnen. Dat lijkt me een beter doel dan ons van de weg af te plukken!
 
Die redreseerstrook is eigenlijk toch het veiligs want:

1) De vangrail komt niet ineens naar rechts.
2) In de regel zullen voertuigen ook niet ineens naar links komen om via de vangrail in te halen :+

En dat geklets over die rotzooi die langs de redreseerstrook zouden liggen?
Ach 1 keer een veegwagen er langs en daarna wordt het doordat er op gereden wordt, vanzelf 'schoon' gehouden.

Maarja, Nederland, Regelland; ik rij dus meestal tussen de 2 meest linkerrijstroken in, in de file.
 
Ik dacht dat de definitie van een file een 'zeer langzaam rijdende groep bestuurders' was en dat je als motorrijder er dan langs mag.
30km/h op de SNELWEG is zeer langzaam rijdend.

Er is een rechterlijke uitspraak over file, hoe die nu precies luide weet ik niet meer, maar het was inde trand van een groep zich voorbewegende voertuigen die door omstandigheden gehinderd worden in hun voortbeweging oid...

Een groep blikker achter een inhalende vrachtwagen met 80km/h is dus volgens die definitie ook een file.
 
Hm, net die ene dag dat ik er niet reed hebben ze zo'n actie?!

Ben ook wel benieuwd naar die folder :)
Hoop toch dat ie overeenkomt met de bekende richtlijnen zoals de MAG
die op de site heeft staan.
:^
Ik reed er wel, maar na de ochtendspits en de avondspits is blijkbaar niet meer belangrijk. B|

En HIER, in de filerichtlijn v/d MAG staat dat je er geen rechten aan kan ontlenen.
Terwijl de filerichtlijn een gewonemensenvertaling v/d de Wegenverkeerswet is, incl. art.5 (gevaarzetting).


Toch had deze actie juist ook de automobilisten moeten aanspreken, en meteen bekeuren wegens hinderen van het echte snelverkeer :] , illegaal parkeren in stopverbodgebied enz.
 
:^
Ik reed er wel, maar na de ochtendspits en de avondspits is blijkbaar niet meer belangrijk. B|

En HIER, in de filerichtlijn v/d MAG staat dat je er geen rechten aan kan ontlenen.
Terwijl de filerichtlijn een gewonemensenvertaling v/d de Wegenverkeerswet is, incl. art.5 (gevaarzetting).


Toch had deze actie juist ook de automobilisten moeten aanspreken, en meteen bekeuren wegens hinderen van het echte snelverkeer :] , illegaal parkeren in stopverbodgebied enz.


:} :} :} voor de site!
 
Ik reed er wel, maar na de ochtendspits en de avondspits is blijkbaar niet meer belangrijk. B|
Ik ook, maar nix gezien, misschien stonden ze alleen op de spitsstrook te schrijven???
Ze staan meestal alleen bij de ingang en uitgang! ergens anders is geen plaats!
(en kunnen ze dus niet controleren, vertelde de sterke arm vd wet me zelf met een knipoog)

En HIER, in de filerichtlijn v/d MAG staat dat je er geen rechten aan kan ontlenen.
Terwijl de filerichtlijn een gewonemensenvertaling v/d de Wegenverkeerswet is, incl. art.5 (gevaarzetting).

Richtlijnen en vuistregels moet je soms heel ruim interpreteren O-) O-)
 
Laatst bewerkt:
(..)
Een groep blikker achter een inhalende vrachtwagen met 80km/h is dus volgens die definitie ook een file.
Klopt, al zou ik niet tussen die megakoekblikken door :] rijden :] , en loop je het risico op een artikeltje 5 en/of een LAF (leugen + ambtseed = feit, :W Koffiejunk).
 
Klopt, al zou ik niet tussen die megakoekblikken door :] rijden :] , en loop je het risico op een artikeltje 5 en/of een LAF (leugen + ambtseed = feit, :W Koffiejunk).

Meestal rijdt er dan op de rechterbaan niets achter de ingehaaldwordende megablikker, en dus kun je gerust rechts inhalen tot de megablikker en invoegen op de linkerbaan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan