A1 Motor voor de snelweg

Peepae

Rookie
27 jul 2016
6
0
Hallo!

Mijn naam is Luc en ik ga binnenkort beginnen met lessen voor mijn A1 rijbewijs.

Ik zal de motor voornamelijk gebruiken voor woonwerkverkeer(50km), hierbij zou ik dus graag een motor willen die wel een beetje bij kan houden op de snelweg. Ik weeg redelijk weinig (60kg) dus dat zal niet het probleem zijn. Ik heb al wat gezocht maar kwam er niet echt uit. Over het algemeen zag ik een RS4 125, RS 125 en YZF. Waarschijnlijk zullen er veel stukken 80km p/u wegen zijn en sommige stukken snelweg.

Zijn er nog meer die het een beetje bij kunnen houden ? :)

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
RS 125 loopt er in ieder geval snel genoeg voor, maar die hebben meer dan 11 kw standaard als ik het goed heb.
Een 125cc 4 takt op 11kw loopt met met heel veel geluk 120.
 
RS 125 loopt er in ieder geval snel genoeg voor, maar die hebben meer dan 11 kw standaard als ik het goed heb.
Een 125cc 4 takt op 11kw loopt met met heel veel geluk 120.

Ja dat van RS125 weet ik, maar ik dacht misschien als die geknepen word dat die nog steeds wel wat sneller kan dan een 125 cc 4 takt?
 
Met een 2 takt motor is het in het algemeen niet verstandig lange stukken met dezelfde snelheid te gaan rijden. Ik rij zelf een Honda CBR125 uit 2007, deze rijd met flinke tegenwind 100. Maar met normale weersomstandigheden 120-130. Een Yamaha YZF-R125 zal misschien ietsje harder rijden, maar deze rijden dan veel hoger in de toeren, wat het minder comfortabel maakt. (Honda 120kmh - 8500 toeren, Yamaha 120kmh - 10.000 toeren)
 
Met een 2 takt motor is het in het algemeen niet verstandig lange stukken met dezelfde snelheid te gaan rijden. Ik rij zelf een Honda CBR125 uit 2007, deze rijd met flinke tegenwind 100. Maar met normale weersomstandigheden 120-130. Een Yamaha YZF-R125 zal misschien ietsje harder rijden, maar deze rijden dan veel hoger in de toeren, wat het minder comfortabel maakt. (Honda 120kmh - 8500 toeren, Yamaha 120kmh - 10.000 toeren)

Zit er veel verschil tussen een Honda CBR125 uit 2005 en 2007?
 
Neem in elk geval een vloeistofgekoelde 11kW-motor. Een Yam MT-125 haalt wind tegen ook 100km/u, wind mee 135km/u.
 
Die is wel erg mooi :X jammer genoeg geen geld voor
heb zelf een CBR125R van honda uit 2006.
Als je een goede deal kan scoren op een Honda CBR125R kan je ook wel over de snelweg met die fiets, als je gewoon 110-115km/u gaat rijden is het(Relatief) prima te doen, doe zelf ook geregeld mijn rit richting school over de snelweg. Maar denk wel, het blijft een 125CC, dus zwaar afhankelijk van de wind e.d. hoe hard je zal gaan. al weeg ik nog wel iets(aardig wat :+ ) meer dan jij :) .

Maargoed zal je met lessen denk ik ook wel merken hoe de snelweg is. Als je instructeur dat überhaupt al ziet zitten. Die van mij durfde het niet aan met de 8kw waar ik toen op zat. :] Dus echt wel voor de max 11kw gaan waar mogelijk anders kan je beter niet de snelweg op naar mijn mening.

Zit er veel verschil tussen een Honda CBR125 uit 2005 en 2007?
Nee het blok is nagenoeg het zelfde, op paar interne dingen na, in KW of PK zal geen verschil zitten. Enige veranderingen waren het uiterlijk dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf rijd wekelijks (2-4x) richting werk met mijn yamaha r125. Dat is 75km aan snelweg. Meestal rijd ik rond de 105-110 km/u op 8.500 touren. Het is prima te doen,je moet je alleen ff aanpassen aangezien je gewoon een pion tussen het snelverkeer bent. Kwestie van goed opletten en bij het inhalen van vrachtwagens ervoor zorgen dat je verkeer op de linkerbaan niet te lang ophoud :D
 
Ik zou snelweg absoluut proberen te vermijden. Alles wat niet met de stroom meerijd is een doorn in het oog vd rest van het verkeer.(en terecht) Als je er de motor niet voor hebt, geen (lange) stukken snelweg pakken.
Ik rij met de vol open 125cc 2t niet eens snelweg. Rijd niet fijn. En geen reet aan.
Ik zou in de huidige situatie niet eens voor A1 gaan. Slaat echt nergens op.
Ja een 11kw 2t red de 120 wel maar of je daar blij van word....en 2 hoelang doe je erover om dat te halen??
Een 2t zou ik zwz niet voor woonwerk gebruiken. Zonde vd (zuiger)kms.
 
Ook ik heb heel veel kilometers op de snelweg met een Honda Varadero gereden.
Het enige is dat een 11kw 125cc motor sowieso niet van andere auto's wegrijdt op die snelheid. Maar je rijdt er zeker niemand mee in de weg. (tenzij 130 snelwegen, maar zelfs daar rijden mensen 100/110.)
Het hangt eigenlijk allemaal en vooral af hoe jij zelf rijdt en wat voor rijder je bent
en wat voor verkeersinzicht je hebt.

Door de A1 regeling ben ik juist fan geworden van 125cc motoren. Ze zijn ontzettend praktisch en je kan er het motor gevoel compleet uithalen.
Met uitzondering van 1 ding. En dat is heel snel heel hard rijden.

Iedere motorrijder die motor rijd voor de snelheidsbeleving vind 125tjes verschrikkelijke dingen. En bijna iedereen die motor rijdt voor het lekker rijden, de praktischheid of om alles alles uit de motor halen vindt 125tjes leuk.
 
ik vind dat er een groot verschil is in snelwegen en ook welk tijdstippen verschilt.
Om nu tijdens de spits tussen die opgefokte automobilisten te zitten op een hele drukke snelweg, nee, bedankt (zelfs als ik pk's genoeg zou hebben). Maar er zijn ook snelwegen waar je op de rustige momenten prima vooruit kan met een langzame motor.

Hans
 

:N Dit was ik op een VanVan een kort stukje snelweg op met wind;


Wat betreft in de spits rijden met opgefokte automobilisten; juist als het druk is kan je met 125cc beter uit de voeten, omdat je niet vol gas hoeft te knallen. Hoe drukker, hoe beter. Staat het stil, dan er relaxt tussendoor! :} :]
 
Ook ik heb heel veel kilometers op de snelweg met een Honda Varadero gereden.
Het enige is dat een 11kw 125cc motor sowieso niet van andere auto's wegrijdt op die snelheid. Maar je rijdt er zeker niemand mee in de weg. (tenzij 130 snelwegen, maar zelfs daar rijden mensen 100/110.)
Het hangt eigenlijk allemaal en vooral af hoe jij zelf rijdt en wat voor rijder je bent
en wat voor verkeersinzicht je hebt.

Door de A1 regeling ben ik juist fan geworden van 125cc motoren. Ze zijn ontzettend praktisch en je kan er het motor gevoel compleet uithalen.
Met uitzondering van 1 ding. En dat is heel snel heel hard rijden.

Iedere motorrijder die motor rijd voor de snelheidsbeleving vind 125tjes verschrikkelijke dingen. En bijna iedereen die motor rijdt voor het lekker rijden, de praktischheid of om alles alles uit de motor halen vindt 125tjes leuk.

Juist díe 100/110 rijders moet je je niet mee willen identificeren toch? De trutteschudders en consorte..Sorry maar als je niet met verkeer mee wilt/kunt heb je niks op de meest linker baan te zoeken. (en ook niet op de snelweg m.i. 100 rijden doe je maar op een autoweg). Je rijd wel dégelijk in de weg met 100/110. Sterker nog je hindert gewoon.(art 5 wvw)
Aangezien het woonwerk verkeer betreft, ga ik ervan uit dat het spitstijden zijn. Op rustige tijden (voor zover dat nog bestaat) kan het idd makkelijker.
Maar dan nóg. Dan rij je bijna voluit met A1. Ff tegenwind en een zijrukwind van een vrachtwagen en je kunt terug naar zn 1.
Ik ben ook gróót 125cc fan. Ik heb alleen nog maar mn 2 Mitos. (en dat was al ver vóór de huidige A1 regels). Het rijd super, míts je ze gebruikt waar ze voor zijn. (geen snelweg). Ik pak zelfs nooit autowegen, alleen om hem ff op topsnelheid te zetten af en toe.
Toch is 200 op de teller mogelijk hoor met 125cc 2t open. Als je 160 bent en 55kg weegt ofzo :} zie youtube filmpjes.
Verkeersinzicht heeft een noob nog niet, sorry. Zelfs 9 vd 10 mensen die al tig jr rijden halen niet op correcte wijze in, maar rijden door tót ze de vrachtwagen raken met de bumper en komen dan met 80 naar links.. :N Ik rij 30.000 per jr met de auto en deze lui zijn 1 vd hoofdoorzaken van files op rechte stukken snelweg 2-baans..huilen met de pet op :N

125cc 4t is alleen goed vd betrouwbaarheid. Kwa snelheid ed rijd een 2t rondjes eromheen.
Mijn advies: echt binnedoor gaan, geen snelweg, óf gewoon met de auto tot min A2
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan