A1 motor, wat past bij mijn situatie?

Leon538

Rookie
28 dec 2020
6
3
Noord-Holland
Hallo allemaal,

Ik ben aan het wachten totdat ik kan beginnen met lessen. In de tussentijd probeer ik erachter te komen wat voor soort motor(scooter) ik wil, en wie beter om het te vragen dan motorrijders?
Mijn budget is 2500-3000, ik zou het nog kunnen rekken tot 3500 als dat het echt waard is. Onderhoudskosten, benzinekosten etc maken niet zoveel uit.
Ik ga de motor gebruiken voor het volgende (wanneer corona minder erg wordt): 5 dagen naar school en terug, ongeveer 40km per dag. grotendeels 80 km/u wegen. Ik ben daarnaast ook van plan om in het weekend plezierritjes te maken, ook hier ben ik van plan om maximaal 80 km/u wegen aan te houden, maar het zou leuk zijn als de motor minimaal de 100 kan halen.

Mijn eerste gedachte was eigenlijk de Gilera Runner. Probleem is dat ik op school zit in Amsterdam-west, waar heel veel mensen zijn die hem zo zouden stelen, hoeveel sloten ik er ook aan vastmaak. Deze valt dus af. Er blijven in dit formaat dan twee modellen over (voor mij dan): De Piaggio Skipper LX en de Vespa S/LX/Primavera/GTS. De Skipper is ook wel bekend bij bepaalde type mensen maar zal naar mijn idee minder snel gestolen worden, en de Vespa's zijn wat langzamer maar zien er mooi uit en zijn betrouwbaar.

Dan heb je de wat grotere motorscooters. Ik denk dan vooral aan de Honda PCX125, Yamaha X/NMAX en de Suzuki Burgman 125. Deze zijn wat meer comfortabel, hebben ook grotere wielen en meer opslagruimte. Nadeel is dan ook gelijk dat ze een stuk groter formaat hebben, waardoor ze wat moeilijker zijn om mee te filteren in Amsterdam.

En als laatste natuurlijk de motorfietsen. De KTM Duke 125, Honda CBF125, CBR125R en Aprilia RS125 zijn dan mijn voorkeuren. Heb ook nog nagedacht over een Honda MSX/GROM, maar ik kan dat ding niet serieus nemen en mezelf ook niet als ik erop zou rijden:+. Deze geven je het echte motorgevoel, hebben over het algemeen een hogere topsnelheid en zijn ook het beste in de bochten. De (niet bestaande) opslagruimte is dan wel weer een flink nadeel, als wel als de geringe bescherming tegen het weer.

Ik zit persoonlijk gigantisch te twijfelen, dus ik ben benieuwd naar jullie inbreng, alles wordt gewaardeerd!
 
Bij motorscooters is mijn ervaring hoe groter hoe beter . Ik heb een rijdend bankstel gereden en reed daarmee naar Amsterdam en door Amsterdam. Een honda fes150phantelon
Pcx125 lijkt me echt een super motorscooter.
Zeker ook een frisse te vinden voor jouw budget.
De motorscooters die jij noemt, klein en vaak te duur voor wat je krijgt.
 
De keuze tussen motorfiets en motorscooter lijkt me nogal een fundamentele: wat verwacht je van je voertuig, en hoe belangrijk vind je welke criteria? Ik zou beginnen met het voor jezelf beantwoorden van die vragen, en zeer waarschijnlijk hou je dan nog maar een heel klein lijstje over.

Filteren in Amsterdams spitsverkeer deed ik door de jaren heen met FJR-en, K1600GT’s en tegenwoordig met RT. Voor een beginner mss niet evident, maar in realiteit geen enkel probleem (want tweewielers immers, en dus wendbaar). Dus tenzij stalling een probleem is zou ik niet al te zeer tillen aan het formaat: alles wat je opsomt is klein.

Diefstalgevoeligheid - als in aantrekkelijk voor zekere doelgroepen - is een ander punt. Ik schat zo in dat een A1 motorfiets - niet zijnde een scooter - het minst tot de verbeelding spreekt van het dieventuig, tenzij er KTM en/of Duke op de tank staat, maar dat is een gok. In Amsterdam (en alle andere grote steden) weet je nooit precies hoe lang je in het bezit blijft van mooie spulletjes.
 
Laatst bewerkt:
Een motorscooter is makkelijker, maar onderhoud is duurder (met name omdat het goed zit weggewerkt). Daarnaast hebben scooters vaker onderhoud nodig dan motoren. Met name klepcontrole. Dan kan je zo elke 4000-6000 km aan een 300-350 eur zitten aan kosten. Kijk lekker naar een Honda CBR125R, CB125R, Yamaha MT-125, KTM 125 Duke, Suzuki GSX-S125 of GSX-R125. Onderhoudskosten maken je niet veel uit zeg je, maar elke keer flink wat geld neerleggen.. ik word er niet vrolijk van. Of je moet natuurlijk al je onderhoud zelf doen.
 
Je zegt dat je graag de 100 zou kunnen halen, maar haalt zelf redelijk wat 125cc's aan. Dan wordt die 100 krapjes Kan wel, maar is toch zowat de limiet. Dan zou je beter af zijn met een 250 a 300.

Maar je gaat voornamelijk 80 wegen doen zeg je, dan is 125cc wél voldoende natuurlijk.

In mijn beleving is een scooter praktisch en comfortabel, zuinig zijn ze niet.
Maar goed, ik begreep dat je daar niet zoveel belang aan hecht?
Ik heb eens een periode met een kameraad zijn 400cc scooter gereden omdat ik zonder motor zat, die verbruikte bijna een liter meer bij 100km/u bij dezelfde rijstijl dan mijn 750 motor. Vond ik jammer, want was erg leuk voor woonwerk verkeer.
 
@DKP ik denk dat ie specifiek echt naar A1-motoren zoekt, dan gaat 250-300cc het 'm nog niet worden.
Begrijp ik, maar dan is die 100km/u toch een beetje een utopie.
Kan wel, als pieksnelheid, maar alvast niet als kruissnelheid.

Maar aangezien hij vooral 80 wegen gaat doen is die 100km/u ook niet echt een noodzaak als zijnde kruissnelheid denk ik.
 
Begrijp ik, maar dan is die 100km/u toch een beetje een utopie.
Kan wel, als pieksnelheid, maar alvast niet als kruissnelheid.

Maar aangezien hij vooral 80 wegen gaat doen is die 100km/u ook niet echt een noodzaak als zijnde kruissnelheid denk ik.

Ligt er aan wat je koopt... koop je eentje met een vloeistofgekoeld blokje en 11kW, dan lukt dat wel hoor, die 100 km/u kruissnelheid.
Een YZF-R125 loopt op top 140 km/u, een Suzuki GSX-R125 ook. MT-125 en GSX-S125 lopen 130-135 km/u max. 100 km/u kunnen ze prima volhouden. Enige is wel dat je op de snelweg geen fut hebt om even snel een streepje gas te geven en weg te zijn. Je hebt simpelweg geen koppel. Voor binnendoor is het voldoende, al wil je ook niet een auto inhalen die al 80 km/u rijdt. Lekker meerijden met het verkeer en bij de verkeerslichten naar voren kruipen lukt wel. Bij jullie in België prima geregeld met autorijbewijs, A1 blijft nergens op slaan. Ik zit nog steeds op de dag te wachten dat ze A1 optrekken naar 250cc 4-takt ongeacht vermogen.
 
woonwerk woonschool verkeer is met een scoot wel ideaal hoor lekker uit de wind en uit de regen , geen gesodemieter met dat schakelen ....
Als ik de stad in moet laat ik de dikke duizends als snel staan :]
 
Bij motorscooters is mijn ervaring hoe groter hoe beter . Ik heb een rijdend bankstel gereden en reed daarmee naar Amsterdam en door Amsterdam. Een honda fes150phantelon
Pcx125 lijkt me echt een super motorscooter.
Zeker ook een frisse te vinden voor jouw budget.
De motorscooters die jij noemt, klein en vaak te duur voor wat je krijgt.
Bedankt voor de toevoeging, genoteerd!
De keuze tussen motorfiets en motorscooter lijkt me nogal een fundamentele: wat verwacht je van je voertuig, en hoe belangrijk vind je welke criteria? Ik zou beginnen met het voor jezelf beantwoorden van die vragen, en zeer waarschijnlijk hou je dan nog maar een heel klein lijstje over.

Filteren in Amsterdams spitsverkeer deed ik door de jaren heen met FJR-en, K1600GT’s en tegenwoordig met RT. Voor een beginner mss niet evident, maar in realiteit geen enkel probleem (want tweewielers immers, en dus wendbaar). Dus tenzij stalling een probleem is zou ik niet al te zeer tillen aan het formaat: alles wat je opsomt is klein.

Diefstalgevoeligheid - als in aantrekkelijk voor zekere doelgroepen - is een ander punt. Ik schat zo in dat een A1 motorfiets - niet zijnde een scooter - het minst tot de verbeelding spreekt van het dieventuig, tenzij er KTM en/of Duke op de tank staat, maar dat is een gok. In Amsterdam (en alle andere grote steden) weet je nooit precies hoe lang je in het bezit blijft van mooie spulletjes.
Als ik eerlijk ben gaat mijn hart uit naar een schakelmotor of een kleinere tweetakt (Aprilia SR125/Skipper LX). Stalling is enigszins relevant, mijn poort is namelijk niet gigantisch breed, met mijn snorscooter heb ik spiegel tot spiegel ongeveer 5cm speling totaal. daar dus ook een puntje voor de kleinere motorscooters en schakelmotoren. Diefstalgevoeligheid is inderdaad het minst met de schakelmotoren, ik ken iemand op mijn school die een Duke 125 heeft (nieuwe model), en die heeft zich er nooit druk om gemaakt, meestal laat hij de motor op stuurslot staan. Inderdaad is dat in Amsterdam onzeker en daarom zal ik de motor(scooter) hoe dan ook volledig Casco verzekeren.
 
Koop een Fly! Goede all-round scooter maar niet gewild bij dieven.
Had ik nog niet aan gedacht, goede suggestie! Zet hem bij het lijstje. Al moet ik zeggen, ik heb er zelf een gehad (wel een 50cc snorversie, maar zelfde frame, hoogte etc) en ik vond hem niet bijzonder fijn in de wat scherpere bochtjes, beetje agressief insturen en je standaard raakt de grond :+
Een motorscooter is makkelijker, maar onderhoud is duurder (met name omdat het goed zit weggewerkt). Daarnaast hebben scooters vaker onderhoud nodig dan motoren. Met name klepcontrole. Dan kan je zo elke 4000-6000 km aan een 300-350 eur zitten aan kosten. Kijk lekker naar een Honda CBR125R, CB125R, Yamaha MT-125, KTM 125 Duke, Suzuki GSX-S125 of GSX-R125. Onderhoudskosten maken je niet veel uit zeg je, maar elke keer flink wat geld neerleggen.. ik word er niet vrolijk van. Of je moet natuurlijk al je onderhoud zelf doen.
Onderhoud is mij inderdaad niet extreem relevant. Ik heb het uitgerekend en zal (inclusief vrijetijdsritten) zo'n 10000km per jaar rijden. Dat zou dus betekenen dat ik per jaar 1 of 2 keer kleppen moet laten stellen. Bij de tijd dat ik voor de tweede beurt moet, ben ik al een aantal maandjes fulltime aan het werk en dan maakt het nog minder uit. Meeste onderhoud kan ik niet zelf, een uitlaatje/rolletjes vervangen kan ik nog wel maar doe het liever niet zelf. Overigens vindt ik de suggesties allemaal goede opties, jammer dat de MT-125, CB125R en de Suzuki's tweedehands heel zeldzaam zijn.
 
Mag dit hier?
Ik heb nog een mooie 125cc Derbi Mulhacén te koop staan...
Heb hem al op Marktplaats gezien. Als ik nu opzoek was naar een motor(scooter) had ie hoog op mijn lijstje gestaan, maar ik wil/kan pas kopen nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald, en dat duurt waarschijnlijk een maandje of 8/9. Mooi exemplaar, denk je dat je hem snel kwijt bent.
Je zegt dat je graag de 100 zou kunnen halen, maar haalt zelf redelijk wat 125cc's aan. Dan wordt die 100 krapjes Kan wel, maar is toch zowat de limiet. Dan zou je beter af zijn met een 250 a 300.

Maar je gaat voornamelijk 80 wegen doen zeg je, dan is 125cc wél voldoende natuurlijk.

In mijn beleving is een scooter praktisch en comfortabel, zuinig zijn ze niet.
Maar goed, ik begreep dat je daar niet zoveel belang aan hecht?
Ik heb eens een periode met een kameraad zijn 400cc scooter gereden omdat ik zonder motor zat, die verbruikte bijna een liter meer bij 100km/u bij dezelfde rijstijl dan mijn 750 motor. Vond ik jammer, want was erg leuk voor woonwerk verkeer.
Ik wou dat ik een 250-300cc mocht rijden, helaas limiteert leeftijd mij. Zuinigheid is natuurlijk leuk maar zal uiteindelijk geen beslissende factor zijn, vandaar ook de tweetakten in mijn optielijstje.
Begrijp ik, maar dan is die 100km/u toch een beetje een utopie.
Kan wel, als pieksnelheid, maar alvast niet als kruissnelheid.

Maar aangezien hij vooral 80 wegen gaat doen is die 100km/u ook niet echt een noodzaak als zijnde kruissnelheid denk ik.
Zoals Monomuis in de comment eronder zegt, zijn er best veel motoren waarbij consistent 100 rijden goed te doen is. Of ik dan vervolgens lekker iedereen voorbij kan blazen met de indrukwekkende 15pk is wat anders (_O-). Ook voor veel motorscooters zijn cilinderkits, variateurs en andere onderdelen beschikbaar waardoor je meer vermogen hebt, en vaak op een topsnelheid van zo'n 115 bij de viertakten en 120-130 bij de tweetakten uitkomt.

(Nog even een extra bedankje van Monomuis voor het maken van de startersmotor website, heeft mij goed geholpen met vinden wat voor modellen er allemaal zijn :t)
 
Dan begrijp ik het idd.
Maar wees voorzichtig met tweetakt, dikwijls hebben die te veel vermogen om tot de A1 klasse te behoren.
Zolang er 15pk of minder op het kentekenbewijs staat, vind ik het primaO-). De Piaggio tweetakten halen (zover ik weet) met een betrouwbare setup zo'n 17-18pk, en dat is mij voldoende, zal de topsnelheid net iets onder de schakelmotoren zitten. Tweetakt motoren zoals de Aprilia RS125 zijn heel leuk met zo'n 30pk ontgrensd, maar heel zeldzaam. Mocht er eentje te koop staan als ik ga kopen, hoef ik andere schakelmotoren niet meer te overwegen;).
 
Bedankt voor de bijdrage! Dat was dus ook mijn gedachte erachter, twist and go:Y
Als binnenkort half België zone 30 wordt, ga ik ook terug naar 125cc, wat heb ik dan nog aan een 750 ...

Zolang er 15pk of minder op het kentekenbewijs staat, vind ik het primaO-). De Piaggio tweetakten halen (zover ik weet) met een betrouwbare setup zo'n 17-18pk, en dat is mij voldoende, zal de topsnelheid net iets onder de schakelmotoren zitten. Tweetakt motoren zoals de Aprilia RS125 zijn heel leuk met zo'n 30pk ontgrensd, maar heel zeldzaam. Mocht er eentje te koop staan als ik ga kopen, hoef ik andere schakelmotoren niet meer te overwegen;).
Van mij mag je, maar als je eens controle krijgt, of een ongeval, ook al ben jij niet in fout zou het je wel eens zuur kunnen opbreken.
 
was laatst op klus bij mijn schoonzoon en die had ook een leuk speeltje aprillia 125 :
Edit: die had j dus al hoog op je lijstje staan |(sorry


belgie.jpg
 
Laatst bewerkt:
Had ik nog niet aan gedacht, goede suggestie! Zet hem bij het lijstje. Al moet ik zeggen, ik heb er zelf een gehad (wel een 50cc snorversie, maar zelfde frame, hoogte etc) en ik vond hem niet bijzonder fijn in de wat scherpere bochtjes, beetje agressief insturen en je standaard raakt de grond :+

Onderhoud is mij inderdaad niet extreem relevant. Ik heb het uitgerekend en zal (inclusief vrijetijdsritten) zo'n 10000km per jaar rijden. Dat zou dus betekenen dat ik per jaar 1 of 2 keer kleppen moet laten stellen. Bij de tijd dat ik voor de tweede beurt moet, ben ik al een aantal maandjes fulltime aan het werk en dan maakt het nog minder uit. Meeste onderhoud kan ik niet zelf, een uitlaatje/rolletjes vervangen kan ik nog wel maar doe het liever niet zelf. Overigens vindt ik de suggesties allemaal goede opties, jammer dat de MT-125, CB125R en de Suzuki's tweedehands heel zeldzaam zijn.

Een Piaggio Fly vond ik maar traag. Wel lang geleden gereden. Luchtgekoeld 2 kleppertje. Lekker laten staan. Met het A1-rijbewijs wil je gewoon echt het liefste 10-11kW en 4 kleppen. Je hebt al weinig pit, dus dan wil je wel ongeveer het meeste wat je mag rijden ook echt hebben.

Een Yamaha NMAX 125 is ook wel leuk. Heb zelf de 155cc. De 125 doet weinig onder aan de 155. Toch zijn de beurtjes van scooters gewoon prijzig. Alles zit weggewerkt. Het rijden is veel makkelijker, maar het onderhoud gewoon lastiger. Bij een motor kan je overal zo bij en veel onderhoud kan je dan ook zelf doen. Uitlaat vervangen is niet moeilijk, maar dat doe je waarschijnlijk ook maar 1x. Kleppen, olie en remvloeistof, remblokken toch het meest. De oudere MT-125 is 2e hands vast wel goed verkrijgbaar, de nieuwe niet. CB125R is pas twee jaar op de markt. Als je voor de CB125R zou gaan, koop dan het 2021-model, die heeft 4 kleppen. De CB125R op de snelweg is niet vlot, vergeleken met andere 4-kleppers.

Blij dat mijn website je heeft geholpen!
 
Een verhaaltje uit eigen ervaring;

Zat toen ik begon met motorrijden met precies hetzelfde vraagstuk.. Toen was de hele A1 regeling er nog maar net. Dus een YZF-R125 gekocht en daar op afgereden bij het CBR.. (was ook gelijk de eerste en enige keer dat ze dit gezien hadden). Vervolgens heb ik deze YZF-R125 voor +- 6 maanden gereden en vervolgens ben ik overgestapt op een PCX-125 voor de overige 1,5 jaar van mijn A1 periode, de YZF-R125 was gewoon te extreem qua zit. Een sport-A1 motor zou ik dus volledig uit de gedachten halen.. dat is gewoon niet praktisch.

En dan naar de motorscooters;

De PCX 125 is een prima motorscooter, zeer betrouwbaar en zeer zuinig met opbergruimte voor sloten (onderweg) en je helm (op school) Zorg wel dat je de banden meteen verwisselt voor degelijke exemplaren (de standaard banden zijn echt.. echt heel ruk), en een model met ABS heeft de voorkeur. Als je een iets hoger scherm op de PCX 125 zet zit je mooi uit de meeste wind/regen en zal het zeer comfortabel rijden voor de ritten naar en van school... ik had toen uit mijn hoofd een 2014-15 model.. nu hebben ze ABS, ledverlichten en andere mooie opties.
 
Hey goedemiddag,

Ik zag dat je een Aprilia rs 125 op het lijstje had staan. Hiervan is ook een 2-takt variant, deze heb ik gehad. 125cc, 11 pk op het pasje en 34 op het achterwiel. Als ik jou was zou ik niet gaan voor een aprilia rs 125 2-takt, tenzij je bakken met geld hebt. Ik heb destijds mijn RS125 gekocht voor 2100 euro en er in totaal 2500 euro onkosten aan gehad omdat zo'n 2 takt niet super betrouwbaar is en heel gevoelig is qua afstelling. Daarentegen, het geluid is niet normaal en hij ging in de 3 net zo hard als alle andere A1 motoren in de 6. RS125 zijn vaak van jonge jongens geweest die er niet echt veel geld in stopten voor onderhouden, waardoor de motorische staat soms discutabel kan zijn.
 

Bijlagen

  • rs125.jpg
    rs125.jpg
    652,2 KB · Weergaven: 10
Een motorscooter is niet veilig in Amsterdam denk ik, beter een gewone A1 motor. :Y
 
Bedankt voor de toevoeging, genoteerd!

Als ik eerlijk ben gaat mijn hart uit naar een schakelmotor of een kleinere tweetakt (Aprilia SR125/Skipper LX). Stalling is enigszins relevant, mijn poort is namelijk niet gigantisch breed, met mijn snorscooter heb ik spiegel tot spiegel ongeveer 5cm speling totaal. daar dus ook een puntje voor de kleinere motorscooters en schakelmotoren. Diefstalgevoeligheid is inderdaad het minst met de schakelmotoren, ik ken iemand op mijn school die een Duke 125 heeft (nieuwe model), en die heeft zich er nooit druk om gemaakt, meestal laat hij de motor op stuurslot staan. Inderdaad is dat in Amsterdam onzeker en daarom zal ik de motor(scooter) hoe dan ook volledig Casco verzekeren.
Kuipgemonteerde spiegels zijn inklapbaar, met spiegels op het stuur heb je daar een steeksleutel (22) voor nodig.
 
.......Heb ook nog nagedacht over een Honda MSX/GROM, maar ik kan dat ding niet serieus nemen en mezelf ook niet als ik erop zou rijden:+.

_O- Iemand die het liefste met een roof helm op een runner wil gaan rijden kan ik ook niet serieus nemen.
Zelf heb ik al wél mijn rijbewijs, al ruim 20 jaar zelfs, en de grom is een van de leukste motoren in mijn collectie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan