A1 rijbewijs voor woon- en werk verkeer

NukaGhillie

MF'er
26 apr 2015
74
0
Limburg
Binnenkort ga ik mijn A1 rijbewijs halen en ben van plan een yamaha r125 te kopen om deze te gebruiken voor woon- en werkverkeer.
Meestal zal ik niet verder dan 25 a 50km rijden. Nu vroeg ik mij af, zijn er misschien meerdere mensen die een A1 als dagelijks vervoer gebruiken, en wat is hun ervaring hiermee? (Positief of negatief) Dan heb ik het over zowel autosnelwegen als binnendoor...
 
Ik rijd nu regelmatig met mijn R125 naar mijn opleiding in Den Bosch op en neer (40km enkele reis) en het bevalt me erg goed. De snelweg is op het begin wel heel erg wennen als je een auto (dus meer snelheid en vermogen) gewend bent, maar na een tijdje weet je niet beter.
110km/h is altijd gemakkelijk te halen, dus vrachtwagens inhalen is geen probleem als er geen stroom van auto's op de linker baan zit.
Ook houd ik heel erg van het verbruik van m'n YZF, 1:37 is eerder regel dan uitzondering :)
 
Ik heb afgelopen jaar 3 tot soms meerdere dagen per week op mijn honda cbr125r uit 2004 gereden wat retourtjes waren van 70km per dag. Was halfuurtje heen en terug em beviel uitstekend. Ik reed vooral over 80 wegen.
Later moest ik wat vaker naar een ander filiaal rijden wat meer kilometers waren met 20 a 25 minuten snelweg rijden en dat vond ik dan weer teveel van het goede. Hij is niet gebouwd om lang op de snelweg te zitten dua het rijdt beroeerd als jeregelmatig vam versnelling wisselt door bv de wind..
Dus als je weinig snelweg pakt is het echt prima te doen en ondervind je eigenlijk geem beperkingen
 
Ik rijd ook dagelijks 50km woonwerk en meestal op de snelweg. Bevalt prima.
Ik rijd op een VanVan of een MSX, dat wisselt.
 
Laatst bewerkt:
NukaGhillie ik hoor van andere mensen dat de hyosung GT125 zeer goed loopt op de autosnelwegen waar het rond de 110 a 120 km/u loopt zonder veel problemen met de wind.

Misschien een alternatief ten opzichte van de R-125, beide zijn ongeveer even zwaar ( hyosung iets zwaarder ) alle twee 15 pk ( 11kw ) maar de hyosung is een v-twin waardoor die meer koppel heeft in de hoge toeren dan de Yamaha en koppel is belangrijk met een A1 fiets.

maar het is prima te doen op de autosnelwegen en soms moet je gewoon even iets voor lief nemen. ;)
 
Ik zou het niet doen. Een 125 2t vol vermogen is al een drama als het hard (tegen)waait, laat staan een 4t met 15 pk..Zéker op snelwegen zou ik nooit doen, rij je mega in de weg.
Zijn ze niet voor gemaakt óók, het zijn geen km vreters die 125cc's.
Lekker met de auto.
 
Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee.

@20DTL MMmm ik had eigenlijk nog nooit van die motor gehoord. Als ik de filmpjes op youtube bekijk (niet dat die altijd gelijk hebben) lijken ze ongeveer gelijk te liggen op het gebied van optrekken en topsnelheid. Wel zal ik tegen die tijd een test rit gaan maken op beide motoren aangezien dit ook een goede optie lijkt. Dus bedankt voor de tip!
Zou wel jammer zijn voor het yamaha motorpak wat ik afgelopen donderdag gekocht heb :o

@yana spreek je hierbij uit eigen ervaring? Of is dit een gewoon een aanname?

Wat wel scheelt is dat ik geen autorijbewijs heb (en ook niet van plan ben te halen voorlopig) waardoor ik niet anders dan gewend zal zijn om met 125cc op de autowegen te rijden :9
 
Zoals Yana het stelt zouden alle vrachtwagens ook in de weg rijden. Is dat zo? Natuurlijk niet, die horen ook op de snelweg.
En op veel snelwegen mag je trouwens maar 100.
 
Hey NukaGhillie,

Ik ben sinds drie weken beginnen werken.
Tijdens die drie weken ben al 7 keer met de motor geweest, awel ik vond het tof!
Mijn rit een circa 30 km over snelweg (ik kan haast niet anders)
> de ring van Brussel btw
Awel je moet de mensen zien kijken als ik door de file rij :p Meer dan 125 heb ik niet nodig :)
Als er geen file is rij ik 90 - 100, meestal heb ik toch tijd en jaag ik mij niet op :)
Met een goed onderhoud kan je zoveel rijden als je wil > ktm > momenteel 16.000 km

Grtz
Ps: Die dikke motoren zijn niks waard in de file :p en die met hun "bakken" al helemaal niet.
 
125cc kan best maar op de snelweg zul.je lagere snelheid moeten rijden dan toegestaan want ook al red je het.om continue 130 tw rijden dan zit je naar.mijn idee te hoog in de toeren en te dicht op het rode gebied
 
Ik heb zelf een mito 125 zoals je ziet onder mijn foto. 2 mito's zelfs. Dus ja ik spreek uit ervaring. Zat mee gereden, óók vb met harde wind en dat is gewoon drama. Een 100 weg gaat nog wel, daar red je toch meestal niet >80.
Enne, idd, vrachtwagens rijden in de weg, zeer zeker, daar gewone verkeer vaak 120 en soms 130 mag.
Je moet te veel je best doen om snelheden van 120 en meer vol te houden met een 125. Als je keer moet wachten met inhalen kun je tig keer terugschakelen en weer wachten..Snelheid die je kwijtraakt heb je niet zomaar terug.
Sorry maar met 90/100 op een 120 weg gaan rijden?? Daar rij ik geen motor voor. Ik heb geleerd vlot te rijden met rijles.
Misschien hebben jullie verder geen ervaring met zwaar. Ik wel, ik rij vrijwillig 125. Als je met vb een Fireblade op de snelweg gereden hebt, zoals ik, wil je dat NEVEREVER met een 125. Zelfs met de Blade was het niet echt supercomfi.

Alles kán maar of je het moet wíllen is de vraag. Als je net je rbs hebt is alles leuk, tuurlijk, maar als je bijna 20jr je rbw hebt zoals ik is het dan nog leuk? Nee. Daar is een 125 niet voor. Zonde vd km's. Daar verslijt ik mn zuigers niet voor.Bovendien is constante snelheid niet goed (voor 2t). Ik trek de mito's ook wel eens door tot 140/150 hoor, maar écht niet dat ik die snelheid blijf rijden. Daar heb ik de auto voor.
Een 125cc is geen woonwerk ding, tenzij je 10-20km van je werk woont ofzo en je binnendoor kunt dan is het fun.(ik woon 90km van mn werk vandaan)
 
Laatst bewerkt:
Als je beter gewend bent is alles wat 'minder' is natuurlijk minder geschikt.
Maar als je geen keuze hebt is er heel goed aan te wennen en heel veel plezier aan te beleven.
Ik raad je dan wel aan een 4takt (en volledig 11kw) motor te kopen, dat is een heel stuk leuker dan 2takt qua onderhoudskosten en verbruik. Ook een motor met een volle kuip (zoals de yzf en cbr) is i.v.m. snelheid en wind op de snelweg aan te raden.
Natuurlijk ben ik ook blij als ik straks met wat meer vermogen mag rijden en beter kan mee komen met het verkeer op de snelweg. Maar dat neemt niet weg dat ik 2jaar erg veel schik heb gehad met mijn YZF.
 
Ach ik mag binnen drie maand ook voor mijn volledig rijbewijs gaan dusjh :P
De volgende staat waarschijnlijk binnenkort klaar :)
 
Heeft niets te maken met 'minder' zijn. Je hebt gewoon niets over kwa vermogen met een 125, en je hebt al helemaal geen koppel. Gas dicht= veel snelheidsverlies en tig tandjes terug. En dan heb ik het nog over vol vermogen, geen 11kw. Daarmee zou ik al helemaal niet op de snelweg komen. Dan zit je continu op max snelheden te rijden wil je met het verkeer mee.
Je moet een motor gebruiken waar hij voor gemaakt is vind ik. En dat is niet snelweg igv een 125. Tuurlijk, alles kan. En tuurlijk vind je alles leuk als je net je rbs hebt. Dat doet echter aan de geschiktheid niets af.
Ik zou 2t kopen voor 11kw. Die zijn veel sneller dan hun 4t vriendjes, vanwege de extra arbeidsslag.
Denk dat onderhoudskosten eender zijn. 2t heeft weer geen carterolie en kleppen. Ze zijn wel gevoeliger, al hangt dat ook voor 95% vd baas af..
Als je echter vnl (snelweg) wil sukkelen/of wil toeren, dan beter 4t, dan verveelt een 2t zich dood. *O* _O-
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reacties, Het is niet zo dat ik van plan ben om dagelijks op de snelweg te rijden. Eigenlijk zal ik daar nauwelijks komen.
Even de situatie wat uitgebreider:

maandag t/m vrijdag zal ik niet meer dan 10-15 km rijden naar school
Zaterdag, zondag en dinsdag ben ik bij mijn vader (gescheiden ouders)
Zelf woon ik in Born en hij woont in Roermond waardoor ik toch zo'n 24Km over de snelweg zal moeten.
Ook zou ik de motor graag willen gebruiken voor het halen van bijv. aangekochte spullen op marktplaats wat dan zo heel af en toe (1x in de 3 maanden) verder weg zal zijn.
En natuurlijk niet onbelangrijk: Lekker toeren (binnendoor)

2T heeft volgens mij geen nut, voor 11kw zijn die volgens mij gewoon begrenst en zullen kwa snelheid niet veel verschillen. Ook hoor ik vaak dat de onderhoudskosten van 2T hoog liggen.
 
Laatst bewerkt:
De genoemde afstanden zijn heel goed te doen op een YZF ;)

Heeft niets te maken met 'minder' zijn. Je hebt gewoon niets over kwa vermogen met een 125, en je hebt al helemaal geen koppel. Gas dicht= veel snelheidsverlies en tig tandjes terug. En dan heb ik het nog over vol vermogen, geen 11kw. Daarmee zou ik al helemaal niet op de snelweg komen. Dan zit je continu op max snelheden te rijden wil je met het verkeer mee.
Je moet een motor gebruiken waar hij voor gemaakt is vind ik. En dat is niet snelweg igv een 125. Tuurlijk, alles kan. En tuurlijk vind je alles leuk als je net je rbs hebt. Dat doet echter aan de geschiktheid niets af.
Ik zou 2t kopen voor 11kw. Die zijn veel sneller dan hun 4t vriendjes, vanwege de extra arbeidsslag.
Denk dat onderhoudskosten eender zijn. 2t heeft weer geen carterolie en kleppen. Ze zijn wel gevoeliger, al hangt dat ook voor 95% vd baas af..
Als je echter vnl (snelweg) wil sukkelen/of wil toeren, dan beter 4t, dan verveelt een 2t zich dood. *O* _O-

Yana, als ik dit zo lees krijg ik het idee dat je nooit op een fatsoenlijk 4t 11kW motortje hebt gereden. Ik heb ook een ontgrensde 125cc Cagiva gehad (Raptor uit 2005), maar aan een 4t 11kW motor heb je veel meer in het verkeer dan aan een ontgrensde 2takt. Bij 4takt heb je koppel en een veel bredere powerband, waardoor je niet om de haverklap terug hoeft te schakelen om vermogen te blijven houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een mito 125 zoals je ziet onder mijn foto. 2 mito's zelfs. Dus ja ik spreek uit ervaring. Zat mee gereden, óók vb met harde wind en dat is gewoon drama. Een 100 weg gaat nog wel, daar red je toch meestal niet >80.
Enne, idd, vrachtwagens rijden in de weg, zeer zeker, daar gewone verkeer vaak 120 en soms 130 mag.
Je moet te veel je best doen om snelheden van 120 en meer vol te houden met een 125. Als je keer moet wachten met inhalen kun je tig keer terugschakelen en weer wachten..Snelheid die je kwijtraakt heb je niet zomaar terug.
Sorry maar met 90/100 op een 120 weg gaan rijden?? Daar rij ik geen motor voor. Ik heb geleerd vlot te rijden met rijles.
Misschien hebben jullie verder geen ervaring met zwaar. Ik wel, ik rij vrijwillig 125. Als je met vb een Fireblade op de snelweg gereden hebt, zoals ik, wil je dat NEVEREVER met een 125. Zelfs met de Blade was het niet echt supercomfi.

Alles kán maar of je het moet wíllen is de vraag. Als je net je rbs hebt is alles leuk, tuurlijk, maar als je bijna 20jr je rbw hebt zoals ik is het dan nog leuk? Nee. Daar is een 125 niet voor. Zonde vd km's. Daar verslijt ik mn zuigers niet voor.Bovendien is constante snelheid niet goed (voor 2t). Ik trek de mito's ook wel eens door tot 140/150 hoor, maar écht niet dat ik die snelheid blijf rijden. Daar heb ik de auto voor.
Een 125cc is geen woonwerk ding, tenzij je 10-20km van je werk woont ofzo en je binnendoor kunt dan is het fun.(ik woon 90km van mn werk vandaan)

Ik rijd 36 jaar motor, dus heb veel ervaring. Heb ook op zware motoren gereden.
Als je met een 125cc netjes op de rechterbaan blijft, dan gaat dat prima. Ik doe het dagelijks, het is een prima woonwerk fiets. Ieder zijn ding.
En als je een iets snellere hebt, bv een Duke 125 of een Yamaha YZR 125, dan kun je ook nog prima op de linkerbaan.
Maar als jij het liever niet doet, dan doe je het gewoon niet. Ieder maakt zijn eigen keuzes. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan