A2 en 1.80M

IVDM

Rookie
6 okt 2019
2
0
Beste motor maatjes,

Ik heb pas net mijn rijbewijs gehaald en wil graag een motor gaan kopen.
Aangezien ik 21 ben val ik in de A2 categorie.
Zelf ben ik 1.80 m lang.

Ik ben op zoek naar een A2 motor (evt terug knijpen) voor wat langere personen.

Ik zal af en toe lange ritten maken (150 km) en verder kortere plezier ritjes, dus eventueel een all-round of tour motor.

Enkele motors welke ik op het oog had:
* Yamaha XT660 (groot genoeg)
* Yamaha MT-03 (te klein)
* Yamaha Bulldog (terug knijpen?)
* Kawasaki Z750
* Kawasaki KLX650
* Honda FMX650

Wellicht weten jullie mij wat tips te geven, of heb je zelf nog iets te koop?
Groetjes!
 
Een rit van 150km is op zich niet erg lang, maar op een XT660, FMX650 of een KLX650 best een stevige afstand. Voor korte ritten echter prima, en goed hanteerbaar door brede stuur en hoge zit. Een Bulldog of z750 zijn voor langere ritten veel geschikter. Ik weet niet welk bouwjaar Z750 je in gedachten hebt, maar de nieuwe generatie heeft meer dan 70kW, dus kan niet met A2 RBW worden bereden.
 
Zag het voorbijkomen.

Heb met mijn 1.85 2 jaar A2 met heel veel plezier op een geknepen SV650(s) Gereden.
Erg leuke moteren en vrij veel koppel door de V-twin.
Is ook erg leuk mee te sturen. (ook wat langere ritten)

Heb in die tijd veel andere A2 moteren gereden (Bandit 600, ER6, MT-03 ER-5, GS500 etc) maar de SV kwam telkens als beste uit de bus.
En ze zijn niet duur, aanbod groot en goedkoop in onderhoud.
 

Bijlagen

  • 20171007_140901.jpg
    20171007_140901.jpg
    367,9 KB · Weergaven: 14
Beste motor maatjes,

Ik heb pas net mijn rijbewijs gehaald en wil graag een motor gaan kopen.
Aangezien ik 21 ben val ik in de A2 categorie.
Zelf ben ik 1.80 m lang.

Ik ben op zoek naar een A2 motor (evt terug knijpen) voor wat langere personen.

Ik zal af en toe lange ritten maken (150 km) en verder kortere plezier ritjes, dus eventueel een all-round of tour motor.

Enkele motors welke ik op het oog had:
* Yamaha XT660 (groot genoeg)
* Yamaha MT-03 (te klein)
* Yamaha Bulldog (terug knijpen?)
* Kawasaki Z750
* Kawasaki KLX650
* Honda FMX650

Dikke 1 cilinders zijn niet fijn op de snelweg.
1100cc kun je niet terug knijpen, en wil je ook niet. Er blijft niks van de originele motor over, behalve het gewicht.
Nieuwe motoren zou ik niet adviseren omdat je er waarschijnlijk niet lang op rijdt.

Zelf ben ik gegaan voor de GS500. Tweecilinder, licht handelbaar, kan goed meekomen op de snelweg. GPZ500 heb je ook 35kw versies van, is ook erg leuk.
 
Even mijn duit in het befaamde zakje doen: ben zelf 1.83 lang en mis de Honda CB500F in het rijtje van de Topicstarter.
Rij al een tijdje met mijn CB500F van bouwjaar 2017 en vind het 1 van de prettigste motorfietsen die ik tot op heden heb mogen beleven.
Het is voor een 500cc 2 cilinder geen pk monster maar een heuse A2 fiets en ene waarbij alles goed in balans is en weloverwogen doordacht tijdens het ontwerp ervan.
Laatst op een zondag nog krap 400 kilometer mee gestuurd en dat ging nagenoeg feilloos.
Zithouding en zadel zijn erg goed en voor een lichte naked bike kan je er alles mee doen.
Het benzine verbruik van gemiddeld 1 liter op 28 kilometer mag als zeer positief worden genoemd.
Viel me gewoon even op dat deze CB500F dus niet in het rijtje stond.
Succes met de keuze.
Vr gr
 
Een rit van 150km is op zich niet erg lang, maar op een XT660, FMX650 of een KLX650 best een stevige afstand. Voor korte ritten echter prima, en goed hanteerbaar door brede stuur en hoge zit. Een Bulldog of z750 zijn voor langere ritten veel geschikter. Ik weet niet welk bouwjaar Z750 je in gedachten hebt, maar de nieuwe generatie heeft meer dan 70kW, dus kan niet met A2 RBW worden bereden.

Met een goed zadel, windscherm, verhoogd stuur en aangepastte voetsteunen gaat dat prima op zo'n KLX of XT vind ik.
 
Rij zelf een Suzuki 650. Ook op de snelweg zeer prettig rijden.
Heb ook een Aprilia 650. Dat is op de snelweg weer minder leuk rijden.

Ligt heel erg aan de motor.
 
Laatst bewerkt:
Een Z750 heeft meer dan 70kW origineel, die mag dus niet.
De FZS600 zit precies op 70kW, mag dus nog wel begrensd worden. Is ook heel allround en kun je zonder problemen lange afstanden mee doen.

Verder zijn (begrensde) 500/650cc twins altijd wel een goede keuze voor A2, zijn meestal wel wat compacter maar met 1,80 kun je daar wel prima op zitten.
Enkele voorbeelden: CB(F)500, GS500, ER-5, GPZ500S, NTV650, Hawk GT, ER-6, SV650, MT-07, Z650. Zijn vaak ook weer allroad varianten van als je het wat hogerop wil zoeken, zoals de TransAlp, KLE, Versys, V-Strom etc.

Keuze genoeg dus :)
 
1.80m is niet lang. Eerder richting de kleine kant voor een Nederlander, tegenwoordig. Ik ben ook 1.80m en ik kan je zeggen dat over het algemeen alle motoren wel passen, op een paar kleine 125's uit Azië misschien na. MT-03 te klein? Bedoel je de 321cc of de 660cc? De 660cc heb ik gehad en die was echt niet te klein. De 321cc een week gereden en ook daar niet het idee gehad dat deze te klein was. Met andere woorden: gigantisch veel keus. Als je 2 meter zou zijn, dan heb je wel een probleem en valt veel af. Z750 mag niet naar 35kW en de Bulldog 1100 heeft geen typegoedkeuring daarvoor, ook niet voor 25kW.

150km is ook geen lange rit, dat kan je met elke motor met gemak doen. Hoef je ook niet speciaal een toermotor voor te kopen. :)
 
Ik ga helemaal mee met bovenstaand verhaal.
1 meter 80 in lengte is een nette lengte om op heel veel verschillende A2 motoren te kunnen rijden en die 150 kilometer aan rit is appeltje eitje op eigenlijk elke motorfiets.
Sterker nog......die 150km aan tourrit doe ik zelfs met 1 vinger in de neus op mijn Honda Grom 125cc.
En dat is toch echt meer een brommer dan motorfiets.
Het begint pas serieus te worden als iemand per dag tussen de 350 en 500 kilometer gaat rijden want dan zullen er helaas wel een aantal motorfietsen minder prettig hun werk kunnen doen.
Ik zeg: op naar het weekend.
Vr gr
 
Weekend? Het is pas maandag! 150km op een MSX is ook best te doen. Wat wel zwaar is, is 150 km op een A2 cruiser op de snelweg met 150 km/u.
 
Ik ben 185 en heb altijd op een CRF 250 gereden. Perfecte optie voor niet volledig rijbewijs.
 
Zelf ben ik (1.88m) vier jaar geleden voor een cross-tour twin gegaan; de Honda NC700X.

Een erg fijne en zuinige all-round motor met exact het toegelaten vermogen.

Ook de Honda CB500X mis ik nog in het rijtje
 
Aprilia shiver, zit je compleet rechtop, kan je precies bij de grond. ben zelf 1.83.
 
BMW F650 kan. De oudere hoef je niet te begrenzen, was een fijn fietsje tot 130. Daarboven toch wel heel erg een 1 cilinder. Is ook deel van de charme.
 
Een rit van 150km is op zich niet erg lang, maar op een XT660, FMX650 of een KLX650 best een stevige afstand.

150km rij je ook op deze motoren lachend. Ik rij tijdens vakanties soms 800 tot 1000km op mijn 660 en dat gaat prima. Lange stukken snelweg zijn op dit soort motoren misschien niet het leukst, je moet gewoon iets meer de tijd nemen. Het is vooral het karakter van dit soort motoren wat je moet liggen.

Maar 1.80 lijkt me een vrij normale lengte, zeker niet lang, dus op het overgrote deel van de A2 motoren moet je prima uit de voeten kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Suzuki SV650N is een goede optie , veel trekkracht en je zit nog rechtop ook door het SBK stuur .
(heb evt 1 te koop)
 
JOhh, ik ben zelf 1.88 en heb 2 jaar naar volle tevredenheid op een honda cbr125r uit 2004 gereden. Die schijnt kleiner te zijn dan sommige brommers...
 
Kwam je dan niet met je knieeen boven de tank uit?
Soms zijn mensen net even iets te lang voor een bepaalde motorfiets en dan is de verhouding ietwat uit het lood vind ik dan.
Ben zelf 1.83 bij 85 kilogram en rij op een CB500F van 2017.
Kennis waarmee ik laatst een toertochtje deed vond mij zelfs te groot voor de CB500F waardoor het uit verhouding was.
Zelf ervaarde ik dat niet, maar ben me er wel bewust van dat ik op een relatief kleine motorfiets rondrijd.
 
Knieën boven de tank weet ik niet meer. Volgens mij gewoon langs de tank hoor. Ik zat iig prima. Op een zzr 600 zat ik wel gewoon met mijn knieën tegen die zijkuip aan wat ging irriteren als ik geen motorbroek met kniepads droeg.

De verhouding was idd wat scheef. Als ik op die motor zat, was het idd echt een klein ´brommertje´.
 
Terug
Bovenaan Onderaan