A2 rijbewijs in Frankrijk

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Sinds 3 juni krijgt iedereen in Frankrijk die een motorrijbewijs haalt eerst een A2 rijbewijs. Ongeacht je leeftijd. Na 2 jaar krijg je een A rijbewijs. Interessant is dat als je rijbewijs wordt ingevorderd, de regel weer geldt. Als je je rijbewijs terugkrijgt, rij je weer 2 jaar A2. A2 is max 47.5 pk.
Invordering is dan dramatisch: dan moet je je motor op stal zetten voor 2 jaar plus de periode van de ontzegging, en als je ondertussen wilt rijden, moet je een A2 motor kopen.

Permis A annulé : 2 ans de permis A2 obligatoires !
 
Hmm, even snel gedachten over laten gaan: logische regel.

Beter dan die drie categorieën die we hier hebben, met alle rare tussenregels er bij.
 
Kijk, frankrijk heeft het dus beter voor mekaar.

Heb zelf 2 jaar A1 gereden.. was gewoon K*t.
Nog 6 maanden A2 en ik mag m'n A halen eindelijk!
Natuurlijk wel weer even 300+ euro aftikken voor een les + een examen (oplichting :') )
 
Laatst bewerkt:
Neem aan dat dit alleen geldt als je de Franse nationaliteit hebt?
Ik denk dat het geldt voor Franse ingezetenen.

Niet voor mensen met een geldig rbw uit land van herkomst, die daar op vakantie zijn oid.
 
Hmm, even snel gedachten over laten gaan: logische regel.

Beter dan die drie categorieën die we hier hebben, met alle rare tussenregels er bij.

:^

Dat geldt ook voor het 25kw rijbewijs zoals we dat hiervoor hadden: Even wachten tot na je 21e en dan kon je meteen een vol vermogen motor rijden.

Wat dan wel weer vreemd was dat je vanaf het moment dat je je B-rijbewijs haalt wél beginnend bestuurder bent, ongeacht op welke leeftijd je je rijbewijs gehaald hebt.
Ook maakt het daar dan weer geen drol uit hoeveel vermogen je koekblik heeft en ben je niet gebonden aan een maximaal aantal kw's.
 
Laatst bewerkt:
:^

Dat geldt ook voor het 25kw rijbewijs zoals we dat hiervoor hadden: Even wachten tot na je 21e en dan kon je meteen een vol vermogen motor rijden.

Wat dan wel weer vreemd was dat je vanaf het moment dat je je B-rijbewijs haalt wél beginnend bestuurder bent, ongeacht op welke leeftijd je je rijbewijs gehaald hebt.
Ook maakt het daar dan weer geen drol uit hoeveel vermogen je koekblik heeft en ben je niet gebonden aan een maximaal aantal kw's.
Psies.

Even los van auto;

Iedereen die rbw A haalt eerst twee jaar (of wat dan ook) op een niet vol vermogen motor. Prima. 35 kw of 47,5, dat is detail. Hoewel 47,5 al best pittig is hoor.

Je bent dan beginnend bestuurder op de motor, ik snap dat er iets van en beetje bescherming gegeven wil worden.

Maar dan wel voor iedereen. We moeten het namelijk allemaal leren, oefenen en ervaring opdoen.

Daarnaast vraag ik me af voor welk probleem dit überhaupt een oplossing is. Want ook met 25, 35 of 47 kw kun je erg hard....
 
Toch leuk om te zien dat wetgeving in de EUROPESE UNIE in elk land weer anders is ... :')

Uiteraard is dat enkel van toepassing bij iemand die officieel in Frankrijk woont, en niet voor toeristen. Ook niet voor iemand die daar wel eigendom heeft, maar daar niet officieel woont. Hetzelfde betreft de regel "max 100pk" voor motoren in Frankrijk.
 
Tot zover weer de Europese wetgeving...Ja we moeten het allemaal in elk land hetzelfde houden en vervolgens doet toch iedereen waar ze zelf zin in hebben. Ik ben absoluut voor het beperkt rijbewijs de eerste twee jaar, maar de huidige richtlijnen lijken enkel om extra geld te verdienen aan onzin examens.
 
Ik heb ooit ergens gelezen dat de Fransen met autorijbewijs B al op een 11kW 125cc rijden dus daarom is de A1 klasse daar niet doorgevoerd.

Verder lijkt dit gewoon op ons oude systeem alleen dan 35 ipv 25kW. Dat was eigenlijk gewoon goed toch? Het huidige 3 trappen systeem werkt nogal ontmoedigend voor jongeren lijkt me..
 
Ik heb ooit ergens gelezen dat de Fransen met autorijbewijs B al op een 11kW 125cc rijden dus daarom is de A1 klasse daar niet doorgevoerd.

Verder lijkt dit gewoon op ons oude systeem alleen dan 35 ipv 25kW. Dat was eigenlijk gewoon goed toch? Het huidige 3 trappen systeem werkt nogal ontmoedigend voor jongeren lijkt me..

Volgens mij was het in België ook zo dat je met je B-rijbewijs een motor tot 125cc mocht rijden. Wat mij betreft hadden ze in Nederland beter dit ook kunnen doen dan daar een A1 rijbewijs voor te verzinnen.

Ik denk wel dat dat Franse systeem meer ontmoedigt om de beest uit te hangen dan bijvoorbeeld hier in Nederland. Als je je rijbewijs kwijtraakt en je kan daarna je volvermogen motor de eerstkomende 2 jaar laten staan denk ik dat je wel een keer extra nadenkt voordat je de gaskraan opendraait! :P
 
Kortom, in nederland je A1 halen als je 18 bent.. en dan snel naar frankrijk rijden en daar je rijbewijs in laten vorderen... dan krijg je meteen je A2 rijbewijs.

Win win dus. *D
 
In Frankrijk weten ze hoe het moet. Ook gewoon oudere motorrijders eerst 2 jaartjes op 35kW en dan gewoon naar het volle rijbewijs. A1 is leuk in een drukke stad, maar wat mij betreft gewoon gevaarlijk daarbuiten. Zo zijn er ook landen waar je A1 op je 16e kan halen. Hier in NL proberen ze motorrijden gewoon te ontmoedigen, hoe meer burgers in de auto, hoe meer geld dat oplevert voor de staatskas.
 
Psies.

Even los van auto;

Iedereen die rbw A haalt eerst twee jaar (of wat dan ook) op een niet vol vermogen motor. Prima. 35 kw of 47,5, dat is detail. Hoewel 47,5 al best pittig is hoor.

Je bent dan beginnend bestuurder op de motor, ik snap dat er iets van en beetje bescherming gegeven wil worden.

Maar dan wel voor iedereen. We moeten het namelijk allemaal leren, oefenen en ervaring opdoen.

Daarnaast vraag ik me af voor welk probleem dit überhaupt een oplossing is. Want ook met 25, 35 of 47 kw kun je erg hard....
lezen is moeilijk hé hij heeft het over 47,5 pk en laat dat nu precies het zelfde zijn als 35kw
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit ergens gelezen dat de Fransen met autorijbewijs B al op een 11kW 125cc rijden dus daarom is de A1 klasse daar niet doorgevoerd.
Is bij ons nog steeds zo ...
zie ook volgende reactie
Volgens mij was het in België ook zo dat je met je B-rijbewijs een motor tot 125cc mocht rijden. Wat mij betreft hadden ze in Nederland beter dit ook kunnen doen dan daar een A1 rijbewijs voor te verzinnen.
Die regel is een tijdje weggeweest, maar na de invoering van het driestappen rbw terug ingevoerd. Met het enige verschil, als je je B hebt behaald na 01/01/2011, je WEL 4 uur rijles moet volgen met een A1 motor/scooter. Maar je moet GEEN examen afleggen. Of er dan ook onderscheid wordt gemaakt tussen automaat of manueel weet ik niet.

Het A1 rbw echter blijft bestaan. Dus wie geen geduld heeft en op 18 jaar wilt gaan tweewieleren kan daarvoor gaan.

Ik hoop alvast, als die wet wéér komt te vervallen, wat mij niets zou verbazen, ze nog 1 jaar wachten. Dan kan mijn vrouwtje nog snel voor een 125cc scootertje gaan 8-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de jaren'90 van de vorige eeuw kon je in Frankrijk/Spanje/Griekenland een 125CC huren met B-rijbewijs. Op Griekse eilanden was zwaarder huren ook mogelijk met wat overredingskracht en wapperen met geldbiljetten.
 
Laatst bewerkt:
Is bij ons nog steeds zo ...
zie ook volgende reactieDie regel is een tijdje weggeweest, maar na de invoering van het driestappen rbw terug ingevoerd. Met het enige verschil, als je je B hebt behaald na 01/01/2011, je WEL 4 uur rijles moet volgen met een A1 motor/scooter. Maar je moet GEEN examen afleggen. Of er dan ook onderscheid wordt gemaakt tussen automaat of manueel weet ik niet.

Het A1 rbw echter blijft bestaan. Dus wie geen geduld heeft en op 18 jaar wilt gaan tweewieleren kan daarvoor gaan.

Ik hoop alvast, als die wet wéér komt te vervallen, wat mij niets zou verbazen, ze nog 1 jaar wachten. Dan kan mijn vrouwtje nog snel voor een 125cc scootertje gaan 8-)

Waarom zou je je vrouw op zo'n ding de weg op sturen? Lekker samen rijden op een echte motor is toch veel leuker?

In de jaren'90 van de vorige eeuw kon je in Frankrijk/Spanje/Griekenland een 125CC huren met B-rijbewijs. Op Griekse eilanden was zwaarder huren ook mogelijk met wat overredingskracht en wapperen met geldbiljetten.

De 50cc scooters zijn daar ook niet zo begrensd als in NL. Ik had als 14-jarige op vakantie in Frankrijk (legal!) een Gilera Runner gehuurd. Toen ik pa met z'n Opel Kadett station aardig kon bijhouden wilde hij toch ook wel effe zo'n duffe scooter proberen.
 
Hoop dat er een betere systeem komt voor de regelingen, ik persoonlijk en mijn maten vinden het nergens op slaan.

Ken zat jongens die weg zijn van motoren, maar die echt niet een paar duizend euro willen uitgeven voor een 250-300cc motortje (zoals de ninja 300). Koop een ding voor €500 hoor ik u zeggen, dat kan, maar dan moet je wel geluk hebben dat ie motorisch 100% in orde is. Anders wordt die 500 euro al gauw meer.

Spreek uit ervaring, het is beetje een dilemma voor studenten die willen motorrijden ipv een saai autotje.
 
Waarom zou je je vrouw op zo'n ding de weg op sturen? Lekker samen rijden op een echte motor is toch veel leuker?
Zeker :Y
Maar voor haar werk zou een scooter een goed gerief zijn.
En een 125cc 4tact heeft heel wat voordelen tegenover een 50cc tweetakt*
- het gaat sneller
- je mag er overal mee op de baan
- het verbruikt (veel) minder*
- en het grootste voordeel hier in België, die 50cc kan je gek genoeg niet 100% aftrekken van je belastingen, vanaf 51cc wel, want biven de 50cc is het een "motor".

* uiteraard is een 50cc viertakt wel minstens zo zuinig als een 125cc viertakt, maar bij ons zijn zowat de meeste 50cc's nog steeds tweetaktertjes.
 
Mogen ze van mij inderdaad ook wel hier invoeren in Nederland.
Dan had ik nu een mooie cagiva mito gekocht of een aprilia rs en alvast lekker gereden.
Behalve dan dat je na een rijontzegging weer terug naar A2 moet. Dit vind ik zelf een beetje onzinnig.
 
Laatst bewerkt:
Mogen ze van mij inderdaad ook wel hier invoeren in Nederland.
Dan had ik nu een mooie cagiva mito gekocht of een aprilia rs en alvast lekker gereden.
Behalve dan dat je na een rijontzegging weer terug naar A2 moet. Dit vind ik zelf een beetje onzinnig.
Waarom zou je een rijontzegging krijgen?
 
dan heb je die rij-ontzegging wel een beetje aan jezelf te wijten/danken. en dan is het logisch dat je daar een tijdje over mag nadenken...
 
:^

Dat geldt ook voor het 25kw rijbewijs zoals we dat hiervoor hadden: Even wachten tot na je 21e en dan kon je meteen een vol vermogen motor rijden.

Wat dan wel weer vreemd was dat je vanaf het moment dat je je B-rijbewijs haalt wél beginnend bestuurder bent, ongeacht op welke leeftijd je je rijbewijs gehaald hebt.
Ook maakt het daar dan weer geen drol uit hoeveel vermogen je koekblik heeft en ben je niet gebonden aan een maximaal aantal kw's.
Ook op de motor ben je beginnend bestuurder.

Ik ben ervaring deskundige; 18 jaar A (25kw) gehaald, 19 jaar B gehaald, 20 jaar A (vol), 21 jaar aangehouden met 1 biertje op -> voorkomen voor rechtbank in verband met beginnend bestuurder (5 jaar na behalen eerste rijbewijs)..

Zie ook Beginnend bestuurder - ANWB
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan