a2 rijbewijs oude regeling

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.079
419
Nederland
www.startersmotor.nl
Iedereen (ongeacht leeftijd) starten met A2 voor de eerste 2 jaar en daarna zonder examen gewoon alles mogen rijden, zou ik niet verkeerd vinden.
Niets mis met 48pk. Dat loopt nog steeds 180+ en bij normale omstandigheden ben je over het algemeen de snelste (los van elektrische auto's :P ).
 
  • Like
Waarderingen: oelewapper

Energyre

Die hard MF'er
21 feb 2016
402
83
Waarom allemaal huilen.............? Het is nu eenmaal zo bepaald!
Zelf heb ik 1 lesje gehad op een Honda 350 met 20pk. (vooral om aan de motor te wennen)
Toen gelijk naar het examen. Was makkie: GESLAAGD!! Ja, gelijk voor alle vermogens! Dus A-A1-A2 nooit van gehoord.
Tegenwoordig vermogen voldoende. (+150pk) Nooit een probleem voor mij geweest. Nooit brokken gemaakt! :t

Voor jullie: Succes gewenst!! :]
Als de overheid niet zo wispelturig is als het weer dan had je er mij niet over horen klagen. Maarja, 2 jaar na dato het weer volledig omgooien dan voel ik mij wel enigzins voor de gek gehouden.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
14.581
2.360
Waarom allemaal huilen.............? Het is nu eenmaal zo bepaald!
Zelf heb ik 1 lesje gehad op een Honda 350 met 20pk. (vooral om aan de motor te wennen)
Toen gelijk naar het examen. Was makkie: GESLAAGD!! Ja, gelijk voor alle vermogens! Dus A-A1-A2 nooit van gehoord.
Tegenwoordig vermogen voldoende. (+150pk) Nooit een probleem voor mij geweest. Nooit brokken gemaakt! :t

Voor jullie: Succes gewenst!! :]
Niet iedereen is geboren in de tijd van de dinosaurussen :+
Doe je examen nog maar eens een keer over met maar 1 les,eens kijken of je nu zou slagen })
 
  • Like
Waarderingen: Picobello BV

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.932
974
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Inderdaad er wordt geen relatie gelegd tussen leeftijd en motorvermogen, maar leeftijd en (motor)ongelukken. Daarop is het trappensysteem gebaseerd. Men vond dat jong volwassen niet verantwoord om konden gaan met veel vermogen.
Dat is dus een verkeerde aanname van "men". Jongvolwassenen missen de ervaring om gevaren te herkennen. Dat kan je niet verbeteren door ze minder vermogen te geven. Sterker, meestal als je iemand zonder ervaring op een supersport fiets zet rijden ze als een natte krant. Wat dat betreft is de 35kW maartregel goed. Leer eerst maar eens het momentum er in te houden en alles aan de straat te rijden, dan kan je later ook harder met 100+ pk's.
 

mean-machine

MF veteraan
3 jun 2013
5.151
1.027
Veluwe
Nee, de hersenen van veel jonge motorrijders zijn nog niet volgroeid. Dat is geen negatieve kwalificatie, maar wetenschappelijk aangetoond.
Hersenen 'groeien' door tot ca leeftijd 25. Jeugdigen zullen sneller te grote risico's nemen, zonder voldoende na te denken over mogelijk gevaar.
Zelfde geldt dat jong volwassenen eerder zullen gaan 'roken'. Het vermogen om risico's te overdenken is dan nog niet volledig ontwikkeld.

Het verleden heeft uitgewezen dat vooral jonge motorrijders vaak door te veel overmoed bij zeer ernstige ongevallen zijn betrokken geweest.
Helaas met als gevolg te veel doden of zwaar gewonden, zoals permanente invaliditeit. Dat is de reden dat we nu A-A1-A2 hebben!

Gelukkig heb ik toen ik jong was niet/ nauwelijks op een motor gezeten. Anders wrs ook nu een rolstoel.
Ik merk zelf dat ik nu heel anders auto rijd, dan toen ik 21 was!
 
  • Like
Waarderingen: Mike Schenk

mean-machine

MF veteraan
3 jun 2013
5.151
1.027
Veluwe
Zelfs op een originele bromfiets kan je jezelf makkelijk dood rijden.
Maar in verleden vaak de grootste ongelukken van 20-ers die op een 'kanon' zaten. Toen hebben ze daarom de limiet erop gezet.

En blijkbaar kijkt de verzekering nog steeds op deze wijze.
Afgelopen voorjaar had ik grote moeite om mijn Blackbird verzekerd te krijgen.
En daar rijd ik niet harder mee dan met de FZ. Oke mss soms stukje op Duitse Autobahn, maar verder echt niet!
Vaak eerder het tegendeel! Je hoeft op een BB niet te bewijzen dat je voldoende PK's hebt. Iedereen weet dat, dus geen reden om te showen.
Een Porsche maakt ook geen sprint samen met een afgetrapte Astra met een stel petjes erin. De verhoudingen zijn op voorhand wel duidelijk!
 
Laatst bewerkt:

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.932
974
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Ik blijf het herhalen, er is geen onderzoek dat de relatie leeftijd/vermogen aantoont. Anders hadden de verzekeringsmaatschappijen allang deze beperkingen opgelegd. Ja, Hayabusa en BB zijn aparte kindjes. Maar kom je met een 1000RR krijg je veel minder vragen.

Het is niet persoonlijk maar ik ga niet verder met welles-nietes.
 

Seffani

MF'er
26 okt 2017
118
28
En toch had de tegenpartij mogelijk een sterke zaak als bleek dat jij daar helemaal niet had mogen zijn op dat voertuig. O-)

Maar dat hele getrapte systeem waarbij je examens moet halen, slaat nergens op. Gewoon net als vroeger (en nu met code 80) over naar een zwaarder rijbewijs zonder extra examen. Inmiddels weet je wel hoe je moet rijden en de stap van A2 naar zwaarder is minder groot dan van A1 naar A2.
Klopt en dat zou net zo absurd zijn als die hele regeling zelf. Als iemand jou zomaar van achteren aanrijd terwijl je stilstaat voor een stoplicht kan je nooit in de fout zitten.

maargoed, ik ga maar wat inplannen
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.079
419
Nederland
www.startersmotor.nl
Als iemand jou zomaar van achteren aanrijd terwijl je stilstaat voor een stoplicht kan je nooit in de fout zitten.
Dat vraag ik mij dus wel af, want als je daar staat op of bijv. in een voertuig wat jij niet mag hebben, had je daar niet mogen staan. Als je de wet had gevolgd, stond je daar niet en had die aanrijding ook niet kunnen plaatsvinden. Maar dan moet een jurist van een verzekering wel tot het gaatje gaan, over het algemeen kijken ze daar niet zo snel naar, net als dat er genoeg agenten de ballen weten van die kilowatts en rijbewijzen. :) De juridische afdelingen zijn drukker met grote zaken die véél meer geld kosten dan een simpele aanrijding.
 

Mike Schenk

Built like Buddha
Donateur
9 mei 2005
14.329
1.179
52
Den Haag
www.dikkebrommer.nl
In principe is het simpel. Jij rijdt op een voertuig waarvoor je geen rijbewijs hebt, dan heb je ook geen recht op een schadevergoeding als iemand jou aanrijdt. Als daarbij schade aan derden of voorwerpen van derden, dan zal die tegenpartij daar waarschijnlijk wel aansprakelijk voor zijn. (Als bijvoorbeeld bij de aanrijding jouw motor tegen een andere auto aanschuift.)

Of de verzekeraar van de tegenpartij dat allemaal gaat uitzoeken hangt er helemaal vanaf hoe hoog de schade is. Gaat dat om materiële schade van een paar duizend euro dan zullen ze die zeer waarschijnlijk gewoon uitkeren. Wordt het veel meer dan dat, en zeker als er ook persoonlijk letsel bij komt kijken dan zal de verzekeraar dat wel goed gaan onderzoeken en het uiteindelijk op de rechter aan laten komen.
 

Seffani

MF'er
26 okt 2017
118
28
Nogmaals, dit laat zien dat heel het getrapte systeem gewoon BS is. Als iemand jou van achteren aanrijd terwijl je stil staat en nog gelijk heeft omdat jij een A2 rijbewijs hebt ipv een A, dan weet je al hoe krom het is. |(
 

Bilsterr

Rookie
18 aug 2019
11
1
22
www.instagram.com
Nogmaals, dit laat zien dat heel het getrapte systeem gewoon BS is. Als iemand jou van achteren aanrijd terwijl je stil staat en nog gelijk heeft omdat jij een A2 rijbewijs hebt ipv een A, dan weet je al hoe krom het is. |(
Scenario zal in de praktijk vrijwel niet voorkomen. Echter laat dit helemaal niet zien dat het getrapte systeem BS is. Je mist eenmaal de bevoegdheid om een bepaald voertuig te besturen.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.079
419
Nederland
www.startersmotor.nl
Het getrapte systeem is idd niet fout, echter zou het A2 en dan A moeten zijn, zonder extra examen. Zonder A1 en twee jaar verplicht voor elke starter, ongeacht leeftijd. Leer eerst rijden, daarna komt het vermogen. Het is pas krom dat je op je 18e een Porsche mag rijden met B of een 125cc ‘brommertje met A1. Geef A1 aan de automobilisten vanaf 25 jaar incl verplichte lessen, die je ook kan aantonen bij een staandehouding.
 
  • Like
Waarderingen: halflive en oelewapper