a2 rijbewijs oude regeling

Iedereen (ongeacht leeftijd) starten met A2 voor de eerste 2 jaar en daarna zonder examen gewoon alles mogen rijden, zou ik niet verkeerd vinden.
Niets mis met 48pk. Dat loopt nog steeds 180+ en bij normale omstandigheden ben je over het algemeen de snelste (los van elektrische auto's :P ).
 
Waarom allemaal huilen.............? Het is nu eenmaal zo bepaald!
Zelf heb ik 1 lesje gehad op een Honda 350 met 20pk. (vooral om aan de motor te wennen)
Toen gelijk naar het examen. Was makkie: GESLAAGD!! Ja, gelijk voor alle vermogens! Dus A-A1-A2 nooit van gehoord.
Tegenwoordig vermogen voldoende. (+150pk) Nooit een probleem voor mij geweest. Nooit brokken gemaakt! :t

Voor jullie: Succes gewenst!! :]

Als de overheid niet zo wispelturig is als het weer dan had je er mij niet over horen klagen. Maarja, 2 jaar na dato het weer volledig omgooien dan voel ik mij wel enigzins voor de gek gehouden.
 
Waarom allemaal huilen.............? Het is nu eenmaal zo bepaald!
Zelf heb ik 1 lesje gehad op een Honda 350 met 20pk. (vooral om aan de motor te wennen)
Toen gelijk naar het examen. Was makkie: GESLAAGD!! Ja, gelijk voor alle vermogens! Dus A-A1-A2 nooit van gehoord.
Tegenwoordig vermogen voldoende. (+150pk) Nooit een probleem voor mij geweest. Nooit brokken gemaakt! :t

Voor jullie: Succes gewenst!! :]
Niet iedereen is geboren in de tijd van de dinosaurussen :+
Doe je examen nog maar eens een keer over met maar 1 les,eens kijken of je nu zou slagen })
 
Inderdaad er wordt geen relatie gelegd tussen leeftijd en motorvermogen, maar leeftijd en (motor)ongelukken. Daarop is het trappensysteem gebaseerd. Men vond dat jong volwassen niet verantwoord om konden gaan met veel vermogen.
Dat is dus een verkeerde aanname van "men". Jongvolwassenen missen de ervaring om gevaren te herkennen. Dat kan je niet verbeteren door ze minder vermogen te geven. Sterker, meestal als je iemand zonder ervaring op een supersport fiets zet rijden ze als een natte krant. Wat dat betreft is de 35kW maartregel goed. Leer eerst maar eens het momentum er in te houden en alles aan de straat te rijden, dan kan je later ook harder met 100+ pk's.
 
Nee, de hersenen van veel jonge motorrijders zijn nog niet volgroeid. Dat is geen negatieve kwalificatie, maar wetenschappelijk aangetoond.
Hersenen 'groeien' door tot ca leeftijd 25. Jeugdigen zullen sneller te grote risico's nemen, zonder voldoende na te denken over mogelijk gevaar.
Zelfde geldt dat jong volwassenen eerder zullen gaan 'roken'. Het vermogen om risico's te overdenken is dan nog niet volledig ontwikkeld.

Het verleden heeft uitgewezen dat vooral jonge motorrijders vaak door te veel overmoed bij zeer ernstige ongevallen zijn betrokken geweest.
Helaas met als gevolg te veel doden of zwaar gewonden, zoals permanente invaliditeit. Dat is de reden dat we nu A-A1-A2 hebben!

Gelukkig heb ik toen ik jong was niet/ nauwelijks op een motor gezeten. Anders wrs ook nu een rolstoel.
Ik merk zelf dat ik nu heel anders auto rijd, dan toen ik 21 was!
 
Helemaal waar maar dat heeft geen relatie met met motorvermogen. Je moet alleen iets harder wringen om op snelheid te blijven
 
Zelfs op een originele bromfiets kan je jezelf makkelijk dood rijden.
Maar in verleden vaak de grootste ongelukken van 20-ers die op een 'kanon' zaten. Toen hebben ze daarom de limiet erop gezet.

En blijkbaar kijkt de verzekering nog steeds op deze wijze.
Afgelopen voorjaar had ik grote moeite om mijn Blackbird verzekerd te krijgen.
En daar rijd ik niet harder mee dan met de FZ. Oke mss soms stukje op Duitse Autobahn, maar verder echt niet!
Vaak eerder het tegendeel! Je hoeft op een BB niet te bewijzen dat je voldoende PK's hebt. Iedereen weet dat, dus geen reden om te showen.
Een Porsche maakt ook geen sprint samen met een afgetrapte Astra met een stel petjes erin. De verhoudingen zijn op voorhand wel duidelijk!
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf het herhalen, er is geen onderzoek dat de relatie leeftijd/vermogen aantoont. Anders hadden de verzekeringsmaatschappijen allang deze beperkingen opgelegd. Ja, Hayabusa en BB zijn aparte kindjes. Maar kom je met een 1000RR krijg je veel minder vragen.

Het is niet persoonlijk maar ik ga niet verder met welles-nietes.
 
En toch had de tegenpartij mogelijk een sterke zaak als bleek dat jij daar helemaal niet had mogen zijn op dat voertuig. O-)

Maar dat hele getrapte systeem waarbij je examens moet halen, slaat nergens op. Gewoon net als vroeger (en nu met code 80) over naar een zwaarder rijbewijs zonder extra examen. Inmiddels weet je wel hoe je moet rijden en de stap van A2 naar zwaarder is minder groot dan van A1 naar A2.
Klopt en dat zou net zo absurd zijn als die hele regeling zelf. Als iemand jou zomaar van achteren aanrijd terwijl je stilstaat voor een stoplicht kan je nooit in de fout zitten.

maargoed, ik ga maar wat inplannen
 
Als iemand jou zomaar van achteren aanrijd terwijl je stilstaat voor een stoplicht kan je nooit in de fout zitten.

Dat vraag ik mij dus wel af, want als je daar staat op of bijv. in een voertuig wat jij niet mag hebben, had je daar niet mogen staan. Als je de wet had gevolgd, stond je daar niet en had die aanrijding ook niet kunnen plaatsvinden. Maar dan moet een jurist van een verzekering wel tot het gaatje gaan, over het algemeen kijken ze daar niet zo snel naar, net als dat er genoeg agenten de ballen weten van die kilowatts en rijbewijzen. :) De juridische afdelingen zijn drukker met grote zaken die véél meer geld kosten dan een simpele aanrijding.
 
In principe is het simpel. Jij rijdt op een voertuig waarvoor je geen rijbewijs hebt, dan heb je ook geen recht op een schadevergoeding als iemand jou aanrijdt. Als daarbij schade aan derden of voorwerpen van derden, dan zal die tegenpartij daar waarschijnlijk wel aansprakelijk voor zijn. (Als bijvoorbeeld bij de aanrijding jouw motor tegen een andere auto aanschuift.)

Of de verzekeraar van de tegenpartij dat allemaal gaat uitzoeken hangt er helemaal vanaf hoe hoog de schade is. Gaat dat om materiële schade van een paar duizend euro dan zullen ze die zeer waarschijnlijk gewoon uitkeren. Wordt het veel meer dan dat, en zeker als er ook persoonlijk letsel bij komt kijken dan zal de verzekeraar dat wel goed gaan onderzoeken en het uiteindelijk op de rechter aan laten komen.
 
Nogmaals, dit laat zien dat heel het getrapte systeem gewoon BS is. Als iemand jou van achteren aanrijd terwijl je stil staat en nog gelijk heeft omdat jij een A2 rijbewijs hebt ipv een A, dan weet je al hoe krom het is. |(
 
Nogmaals, dit laat zien dat heel het getrapte systeem gewoon BS is. Als iemand jou van achteren aanrijd terwijl je stil staat en nog gelijk heeft omdat jij een A2 rijbewijs hebt ipv een A, dan weet je al hoe krom het is. |(
Scenario zal in de praktijk vrijwel niet voorkomen. Echter laat dit helemaal niet zien dat het getrapte systeem BS is. Je mist eenmaal de bevoegdheid om een bepaald voertuig te besturen.
 
Het getrapte systeem is idd niet fout, echter zou het A2 en dan A moeten zijn, zonder extra examen. Zonder A1 en twee jaar verplicht voor elke starter, ongeacht leeftijd. Leer eerst rijden, daarna komt het vermogen. Het is pas krom dat je op je 18e een Porsche mag rijden met B of een 125cc ‘brommertje met A1. Geef A1 aan de automobilisten vanaf 25 jaar incl verplichte lessen, die je ook kan aantonen bij een staandehouding.
 
Ja hier hetzelfde, ik ben van de week een petitie begonnen om handtekeningen te verzamelen en aandacht te vragen voor het 'probleem'...
Het loopt nog niet heel hard dus ben erg mijn best aan het doen om meer mensen te bereiken ... op hoop van zegen!! *O*

Petitie: Terugwerkende kracht code 80 voor A2 motorrijder (2013-2017)

Hierboven heb ik de link toegevoegd van de petitie :t
Ik ben het eens met een compensatieregeling voor mensen die hun rijbewijs hebben behaald in 2013 en 2017, zij vielen immers echt net buiten de boot. Maar ik vind het ver gezocht om iedereen tussen 2013-2017 te compenseren.
 
Ja hier hetzelfde, ik ben van de week een petitie begonnen om handtekeningen te verzamelen en aandacht te vragen voor het 'probleem'...
Het loopt nog niet heel hard dus ben erg mijn best aan het doen om meer mensen te bereiken ... op hoop van zegen!! *O*

Petitie: Terugwerkende kracht code 80 voor A2 motorrijder (2013-2017)

Hierboven heb ik de link toegevoegd van de petitie :t

Door de jaren heen heb ik diverse van deze petities voorbij zien komen. Ook heb ik enkele hiervan ondertekend, maar volgens mij is hier nooit wat uitgekomen. Dus voor nu met z'n alle maar lekker huilie huilie en over een week of 10 is een examen inplannen ;(;)
 
Wie zit er nog meer met een A2 van de oude regeling en moet ook weer examen doen?

Ik ben het nu al een tijdje aan het uitstellen om examen te doen in de hoop dat ook de oude A2 rijders gewoon een rijbewijs krijgen zoals dat geregeld is bij Code 80. Denk dat ik toch maar een examen moet gaan aanvragen...

Weet iemand meer?
Ook ik was van het oude A2 rijbewijs. Na 3 á 4 jaar heb ik vorig jaar maar het A rijbewijs gewoon gehaald. Je kan wachten tot je een ons weegt, maar het weerhoud je er wellicht ook van die motor te rijden, waar je al die tijd naar uit hebt gekeken. Eenmaal daar een tijdje mee gedaan te hebben, ben je dat extra examen alweer vergeten. Het is even doorbijten om al die regeltjes weer te moeten volgen...
 
Door de jaren heen heb ik diverse van deze petities voorbij zien komen. Ook heb ik enkele hiervan ondertekend, maar volgens mij is hier nooit wat uitgekomen. Dus voor nu met z'n alle maar lekker huilie huilie en over een week of 10 is een examen inplannen ;(;)

Inderdaad, er zijn zoveel regelingen die worden ingevoerd, aangepast of geschrapt. Altijd is er wel een groepje die net mis grijpt of buiten de boot valt. Dat is balen als het jou toevallig betreft, maar met een paar handtekeningen van een petitie los je dat echt niet zomaar op. En zelfs al zou je een goeie kans maken, dan nog duren die procedures jaren, tot aan de hoge raad aan toe. Dus tenzij je die tijd wilt afwachten, zou ik persoonlijk die centen neerleggen en gewoon examen doen. Als je wilt genieten van het motorrijden laat je je niet tegenhouden door een of ander regeltje.

Kan me nog een jaar of 15 terug herinneren dat het grijs-kenteken voor particulieren werd afgeschaft. Mijn vader had destijds zo'n auto, die je gelijk aan de straatstenen niet meer kwijt kon. Hij is jaren lid geweest van een of andere belangenorganisatie, die iedere keer wel weer iets vonden om op verder te procederen en bij elke stap het idee hadden dat ze nu echt gingen winnen. Meer dan 5 jaar aan procedures, kost klauwen met geld, en liep uiteindelijk op niks uit.
 
Laatst bewerkt:
Door de jaren heen heb ik diverse van deze petities voorbij zien komen. Ook heb ik enkele hiervan ondertekend, maar volgens mij is hier nooit wat uitgekomen. Dus voor nu met z'n alle maar lekker huilie huilie en over een week of 10 is een examen inplannen ;(;)

Jaa ik dacht.. kan t proberen en dan kan ik daarna met volle overtuiging klagen en als ik dan mn centen uitgeef voor een praktijkexamen heb ik in ieder geval mn uiterste best gedaan :]
 
Ik ben het eens met een compensatieregeling voor mensen die hun rijbewijs hebben behaald in 2013 en 2017, zij vielen immers echt net buiten de boot. Maar ik vind het ver gezocht om iedereen tussen 2013-2017 te compenseren.

De vraag is met name of de huidige code 80 regeling met terugwerkende kracht kan gelden voor de gedupeerde A2 rijders tussen deze tijd zodat deze bij het opnieuw aanvragen van het rijbewijs en A rijbewijs hebben. Tof dat je het eens bent Bilster heb je getekend? O-)
 
Naar mijn mening vind ik de rijbewijzen zoals die nu zijn geregeld soms verwarrend, maar niet gek. Daarentegen vind ik het ontzettend slim als mensen een racemonster ''terugvoeren'' naar 35 kw en 'm daarna weer op vol zetten. Rijdt je iemand dood, kun je de rest van je leven betalen en benadeel je niet alleen jezelf, maar ook diegene die je kapot gereden hebt.
 
Naar mijn mening vind ik de rijbewijzen zoals die nu zijn geregeld soms verwarrend, maar niet gek. Daarentegen vind ik het ontzettend slim als mensen een racemonster ''terugvoeren'' naar 35 kw en 'm daarna weer op vol zetten. Rijdt je iemand dood, kun je de rest van je leven betalen en benadeel je niet alleen jezelf, maar ook diegene die je kapot gereden hebt.

Je kan geen racemonster terugvoeren naar 35 kW want het origineel vermogen mag niet meer dan 70 kW bedragen.
 
De vraag is met name of de huidige code 80 regeling met terugwerkende kracht kan gelden voor de gedupeerde A2 rijders tussen deze tijd zodat deze bij het opnieuw aanvragen van het rijbewijs en A rijbewijs hebben.

Gaat/kan niet gebeuren. De mensen die code 80 hebben hebben ook gelest en afgereden op een A motor. De mensen die A2 hebben hebben gelest en afgereden op een A2 motor.

Dat het verschil in rijden tussen de A en A2 lesmotoren minimaal is maakt hier niks voor uit.

Gewoon ff 2/3/4 uurtjes lessen en het A examen doen en je bent er vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan