A3 in Duitsland

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.647
113.254
Rèswèk
Ik vraag mijzelf en daarmee vraag ik jullie af hoe het komt dat al die wegwijssystemen altijd maar die A3 als hoofdroute aangeven, notabene naar stuttgart en nu naar Binzen: weer die A3. En die weg is verschrikkelijk, een landweggetje waar je binnendoor (100) sneller bent dan over de Autobahn (80, 30 Baustellen). Maar ook zonder Baustellen is het drama, misschien omdat de transits allemaal naar de A3 verwijzen en mensen dit klakkeloos aannemen. De A61 is het ook al effe niet meer, weet ik. Naar het zuiden van Duitsland ga ik tegenwoordig maar over Francorchamps...
Maar waarom altijd die A3 🤷‍♂️
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom altijd die A3 🤷‍♂️
Het is een stuk minder rekenwerk voor een navigatie om een route te berekenen als er zo lang mogelijk op hetzelfde wegnummer wordt gebleven. En de A3 is lang, veel langer dan andere wegen in dezelfde regio. Pak daarbij dat de A61 meer stukken met een snelheidsbeperking heeft en het is verklaarbaar waarom de A3 heel snel in zo'n berekende route terugkomt. Als je dan ook nog eens uit midden Nederland vertrekt is via de A12 ook de simpelst te berekenen route en die sluit weer naadloos op de A3 aan.

Om dat te doorbreken kun je een tussenpunt opgeven via een andere snelweg in je navigatie.
 
Om dat te doorbreken kun je een tussenpunt opgeven via een andere snelweg in je navigatie.
Ik rij toch altijd wel mijn eigen weg, laat die navi maar mekkeren. Staat aan voor de snelheid en het laatste stukje, vaak neem ik nog een andere afslag dan die vavi zegt. Ga maar eens naar Marzahn, kan je volgens je navi vanaf Werder binnendoor dwars door berlijn, terwijl die ring 2 uur sneller is. Door Berlijn is ovigerens geen straf dus ja ook die route volg ik wel eens
 
Routeplanningssoftware houdt rekening met een hoop dingen: lengte, toegestane snelheid, wegtype maar als daar de beschikking over is ook met drukte, files, werkzaamheden etc. (het zou ook fijn zijn als ze rekening zouden houden met verkeerslichten, maar in de praktijk gaan ze altijd van een groene golf uit)
Een ding waar absoluut geen rekening mee gehouden wordt is het wegnummer; dat is geheel irrelevant. Zo'n snelweg is ook geen hele lange lijn, op elke plaats waar verkeer erop of eraf kan staat er een knoop waaraan drie of meer verbindingslijnen aan vastzitten. Afhankelijk van je voorkeuren (snelste tijd of kortste afstand + eventuele vermijdingsinstellingen) wordt dan de meest optimale route berekend. Als het voordeliger is om bij zo'n knoop voor een andere richting te kiezen, dan gebeurt dat ook.
 
Ik heb wel eens gehoord dat in de routekaarten van een navi de inverse staat van de snelheid: een weerstandswaarde van een weg. Hoe langzamer de weg, hoe hoger de weerstand. En om een route te berekenen kijkt het apparaat naar de weg met de laagste totale weerstandswaarde. T is een soort elektrisch schema.

Leuk weetje: je had vroeger van die onroute motorkaarten voor een Garmin. Dat waren dezelfde kaarten als normaal, maar dan juist met een hoge weerstandswaarde op wegen die niet leuk zijn. Daardoor berekende het algoritme wat normaal gesproken een snelle route berekent, nu juist een leuke route!
 
Afgelopen maandag nog de A3 gereden van Bazel naar huis. Niets mis mee. Oké, wat Baustellen, maar dat mag gezien de honderden kilometers.
 
Afgelopen maandag nog de A3 gereden van Bazel naar huis. Niets mis mee. Oké, wat Baustellen, maar dat mag gezien de honderden kilometers.
Ik heb het niet over een eenmalige ervaring... Ik heb nog nooit stilgestaan op de A15 bij Papendrecht...
 
Ik heb wel eens gehoord dat in de routekaarten van een navi de inverse staat van de snelheid: een weerstandswaarde van een weg. Hoe langzamer de weg, hoe hoger de weerstand. En om een route te berekenen kijkt het apparaat naar de weg met de laagste totale weerstandswaarde. T is een soort elektrisch schema.

Leuk weetje: je had vroeger van die onroute motorkaarten voor een Garmin. Dat waren dezelfde kaarten als normaal, maar dan juist met een hoge weerstandswaarde op wegen die niet leuk zijn. Daardoor berekende het algoritme wat normaal gesproken een snelle route berekent, nu juist een leuke route!
Dat maakt een boel duidelijk.
Ook dat als ik op de A61 zit die Navi maar blijft hameren op die A3 terwijl ik al Koblenz richting NL voorbij ben.
 
Een ding waar absoluut geen rekening mee gehouden wordt is het wegnummer; dat is geheel irrelevant. Zo'n snelweg is ook geen hele lange lijn, op elke plaats waar verkeer erop of eraf kan staat er een knoop waaraan drie of meer verbindingslijnen aan vastzitten. Afhankelijk van je voorkeuren (snelste tijd of kortste afstand + eventuele vermijdingsinstellingen) wordt dan de meest optimale route berekend. Als het voordeliger is om bij zo'n knoop voor een andere richting te kiezen, dan gebeurt dat ook.

Toch is het wel mijn ervaring dat mijn navigatie me vaak zo laag mogelijk over dezelfde weg wil sturen. Ook als het duidelijk is dat dat niet de snelste of kortste route is (afhankelijk van instellingen). Dat zal deels te maken hebben met secundaire versus primaire wegen. En de door @panlat genoemde weerstandswaarde zal daar ook wel van invloed op zijn.

Maar zodra ik dan een extra routepunt toevoeg via de weg die volgens mij korter of sneller is, dan blijkt de opnieuw berekende route vaak ook sneller of korter te zijn.
 
Dat kan, het algoritme berekent niet alle mogelijke routes, dat kost gewoon teveel tijd. Ook zal het model meer gesimplificeerd worden naarmate de afstand groter wordt (bij grotere afstanden zijn er veel meer mogelijkheden en moet er dus veel meer doorgerekend worden). Als mens kijk je er heel anders tegenaan en kun je inderdaad de route beter (korter/sneller) maken.
 
Aha, de context is niet helder voor mij althans. Als je in noordoost Nederland woont, rij je gewoon de A3 en A31 af. Weinig te maken met Koblenz en afbuigen naar Nederland. Maakt niet uit hoor.
BTW: ik rij de A3 ca 3* per jaar.
 
Ik ben fan van de nieuwe A33 langs bielefeld om vanuit oost nederland richting het zuiden te gaan.
Aha, de context is niet helder voor mij althans. Als je in noordoost Nederland woont, rij je gewoon de A3 en A31 af. Weinig te maken met Koblenz en afbuigen naar Nederland. Maakt niet uit hoor.
BTW: ik rij de A3 ca 3* per jaar.
 
Aha, de context is niet helder voor mij althans. Als je in noordoost Nederland woont, rij je gewoon de A3 en A31 af. Weinig te maken met Koblenz en afbuigen naar Nederland. Maakt niet uit hoor.
BTW: ik rij de A3 ca 3* per jaar.
Ik mijd 'm 60, 70 keer per jaar. Teveel slechte er varingen. Maar jij gaat altijd Basel heen en weer? Waarvandaan dan. Ik neem de A5 die kant op (na de 61) Nu is het wel zo dat als je eenmaal Frankfurt voorbij bent de A3 een stuk minder irritant is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan