Aaaarghhh.....Ducati vonkt niet !

HenkieA

MF'er
7 nov 2003
180
2
Hemrik
Hallo sleutelaars, kenners en experts.

Ik heb vorige week een erg leuke Ducati SS600 gekocht en nu zou het wel mooi zijn als ik um ook aan de praat zou krijgen ! Hij staat vanaf mei ongeveer stil, dus dat valt nog wel mee.

En waarom doe ie het niet ?
Als ik hem op contact zet, vonken de bougies precies 1 keer. Ik zit dan dus nog helemaal niet aan de startknop, alleen sleutel omdraaien. En daarna vonken ze dus niet meer als ik de startknop indruk. Daarna weer van contact af. Contact weer aan.... 1 keer vonk.....en niks meer.
Wie heeft enig idee ? Bougies zijn nieuw.
IK WIL GRAAG RIJDEN !

Alvast bedankt.
 
Gaat de startmotor wel rond?
Zo niet: zoek het startrelais (rechts onder de tank) en druk het witte stekkertje daar eens aan. Liefst borgen met kabelbindertje.

Heb je hem überhaupt al lopend gehad? Lijkt me niet, aangezien je aangeeft dat de motor sinds mei stilstaat, maar toch...

Hoor je trouwens verschil in het geluid van de brandstofpomp op het moment dat je de noodstop omzet? En vonken de bougies ook als je het contact aanzet met de noodstop aan?
 
Startmotor draait goed rond en brandstofpomp werkt.
Ik zal morgen even kijken wat ie doet met de dodemansknop op uit. Kijken of ik verschil hoor en of ie dan ook nog 1 keer vonkt.
Thanks....
 
Italiaans....begin met alle stekkertjes nalopen, schoon maken, contactspray erop en een paar keer los/vast maken. Ze maken mooie motoren maar hun keuze aan stekkertjes en bedrading is.....belabberd.

Verder het hele systeem doormeten: pickupsensor --> CDI-kastje (voor zover dat kan) --> bobines en alle verbindingen. Een multimeter die weerstand en continuiteit kan meten (met een piepje) en een handleiding van waar alles zit en wat de referentiewaardes is is alles dat je nodig hebt.
Haynes heeft over het algemeen een mooie stap voor stap beschrijving van hoe je ontstekingsproblemen vaststelt --> Werkplaatsboek Ducati 600, 620, 750 en 900 2valve 91-05 | mPartz.nl

Ik zou beginnen bij de pickupsensor of pulsgever. Zonder dat ding geen vonk, en ze gaan wel es stuk. De ontsteking van zo'n motor zit vrij simpel in mekaar. De truc is om niet willekeurig te gokken naar de oorzaak, maar systematisch te zoeken en problemen uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Zet de dodemansknop eens in de andere positie. Hier is nog eens een forumlid geweest die iets gelijkaardigs had en daar bleek op de een of andere raadselachtige wijze de functie van de dodemansknop ineens omgekeerd te zijn.
 
Henk, het lijkt me handig als iemand het duistere van Elektra aan jouw verteld.
Grootheden als Spanning, Stroom , Wattage, Weerstand en Vermogen.
Anders ben je straks een stakkerd die in het duister tast.
Heb je geen goede buur, collega , kennis?
Het is echt geen schande als je zoiets als elektra niet begrijpt.

Peter
 
Italiaans....begin met alle stekkertjes nalopen, schoon maken, contactspray erop en een paar keer los/vast maken. Ze maken mooie motoren maar hun keuze aan stekkertjes en bedrading is.....belabberd.

Verder het hele systeem doormeten: pickupsensor --> CDI-kastje (voor zover dat kan) --> bobines en alle verbindingen. Een multimeter die weerstand en continuiteit kan meten (met een piepje) en een handleiding van waar alles zit en wat de referentiewaardes is is alles dat je nodig hebt.
Haynes heeft over het algemeen een mooie stap voor stap beschrijving van hoe je ontstekingsproblemen vaststelt --> Werkplaatsboek Ducati 600, 620, 750 en 900 2valve 91-05 | mPartz.nl

Ik zou beginnen bij de pickupsensor of pulsgever. Zonder dat ding geen vonk, en ze gaan wel es stuk. De ontsteking van zo'n motor zit vrij simpel in mekaar. De truc is om niet willekeurig te gokken naar de oorzaak, maar systematisch te zoeken en problemen uit te sluiten.

Ik ben anders meer onder de indruk van de superseals op mijn 900SS dan van de brakke reut die ik wel op Japanse motoren heb aangetroffen.

Los daarvan ben ik het wel eens met het nalopen van alle stekkers en bedrading. Dat type supersport is gemaakt tot 1997. Het zwikkie is dus minimaal 18 jaar oud.

De supersport heeft 2 pick-ups, 2 bobines, 2 cdi-kastjes. Het zou wel erg toevallig zijn als voor beide cilinders een van die onderdelen de geest heeft gegeven. Maar het kan natuurlijk...
De leukste puzzels ontstaan als voor de ene cilinder het ene en voor de andere cilinder het andere defect is :+
Ik zou het toch eerst zoeken in de delen die beide cilinders gemeen hebben.

Is de motor eigenlijk 'rijdend' weggezet, of heb je de problemen van de vorige eigenaar gekocht?
 
Geen idee of mijn redenatie klopt maarruuhhhh....
Als ik het contact omdraai vonkt ie precies 1 keer. Dat hoort toch niet zo ? Bougies hoort toch pas te vonken als je de startknop indrukt ?
Maar als ie dan toch 1 keer wel vonkt met een heldere en sterke vonk, dan zou je toch zeggen dat de ontsteking verder helemaal werkt ?
Dan zou het probleem toch eerder in het contactslot of in de startknop kunnen zitten ?
 
Zou bijna denken dat beide pickups of beide Kokusan kastjes stuk zijn.
je kan er een Ignitech ontsteking op zetten, dan kan je uitlezen wat er aan de hand is.
je mag best wel met de motor langs komen, dan kan ik het ontstekingssysteem voor je testen.

ps. die Ignitech ontstekingen heb ik een inkoopactie mee gedaan en kan ze nog steeds leveren met behoorlijke korting :)
 
Zet de dodemansknop eens in de andere positie. Hier is nog eens een forumlid geweest die iets gelijkaardigs had en daar bleek op de een of andere raadselachtige wijze de functie van de dodemansknop ineens omgekeerd te zijn.
Deze past wel in sleutelblunders, heb zoiets iets gehad met een Chinese quad.
Gewoon de dodemansknop omgedraaid in het schema. Dan blijf je wel zoeken.
Benzine erin en gaan. _O- (ja niveau mocht ook niet verder leeg dan dan helft van de tank :') )
 
Laatst bewerkt:
Mooi motortje! zelf gehad als eerste motor, reedt top!
Heb dit nog nooit gehad, alleen op vakantie dat hij ineens op 1 cilinder liep. toen waren de CDI unit en Bobine overleden.
Ik heb wel eens de tip gehad dat als de motor niet wou starten, ik de 2 "Bananen Stekkers" aan de linkerkant van het frame moest schoonmaken. (zitten naast de kuip aan het frame als het goed is).

Verder inderdaad het hele circuitje even nakijken vanaf de bougie tot aan de cdi.
 
Geen idee of mijn redenatie klopt maarruuhhhh....
Als ik het contact omdraai vonkt ie precies 1 keer. Dat hoort toch niet zo ? Bougies hoort toch pas te vonken als je de startknop indrukt ?
Maar als ie dan toch 1 keer wel vonkt met een heldere en sterke vonk, dan zou je toch zeggen dat de ontsteking verder helemaal werkt ?
Dan zou het probleem toch eerder in het contactslot of in de startknop kunnen zitten ?
Bobines worden constant opgeladen. Zodra je het contact aanzet beginnen ze te laden. Normaal worden ze door de onderbreker aan massa gelegd om te vonken. Maar ook als je het contact uitzet ontladen de bobines. Als de pick ups defect zijn, of de bedrading kan ik me voorstellen dat je alleen die enkele vonk krijgt, daarvoor hoeft de startmotor niet te draaien.
 
Kan schelen in het rondgaan van het blok, maar zal niet helpen in de ontsteking.
Er zit in die oude supersportjes geen startonderbreking o.i.d.

Even opgezocht en je hebt inderdaad gelijk.

84259d1296795210-wiring-harness-question-97-750ss-img_1254.jpg


Simpel schema zo te zien, voedingspanning komt direct van de noodstop schakelaar dus makkelijk door te meten cq uit te sluiten. Misschien heeft de TS hier iets aan.

ps; cirkel heeft hier niks mee te maken, afbeelding komt van een andere site.
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam er zelf niet uit, dus de Duc maar weggebracht naar iemand met meer kennis van zaken. Groenewold Motoren in Roden. Kom ik al jaren, superadres !!!
En wat blijkt, toch beide CDI-kastjes kapot.
Maar............hij is weer klaar en doet het ! Morgen ophalen en de eerste kilometers erop rijden !

Bedankt voor alle hulp en tips !
 
leip.

misschien iemand hier die dat kan beredeneren of kan dat gewoon voorkomen ?
De supersport heeft 2 pick-ups, 2 bobines, 2 cdi-kastjes. Het zou wel erg toevallig zijn als voor beide cilinders een van die onderdelen de geest heeft gegeven. Maar het kan natuurlijk...


Is de motor eigenlijk 'rijdend' weggezet, of heb je de problemen van de vorige eigenaar gekocht?

oprechte interesse hoor.
 
Hallo sleutelaars, kenners en experts.

Ik heb vorige week een erg leuke Ducati SS600 gekocht en nu zou het wel mooi zijn als ik um ook aan de praat zou krijgen ! Hij staat vanaf mei ongeveer stil, dus dat valt nog wel mee.

En waarom doe ie het niet ?
Als ik hem op contact zet, vonken de bougies precies 1 keer. Ik zit dan dus nog helemaal niet aan de startknop, alleen sleutel omdraaien. En daarna vonken ze dus niet meer als ik de startknop indruk. Daarna weer van contact af. Contact weer aan.... 1 keer vonk.....en niks meer.
Wie heeft enig idee ? Bougies zijn nieuw.
IK WIL GRAAG RIJDEN !

Alvast bedankt.

Even de OP weer in ogenschouw genomen.
Je zou niet 2 defecte CDI'verwachten door stilstand.
Maar vocht doet een hoop, dus vandaar mijn vraag :)
 
Blijft een raar verhaal dan.
Maar..........ik heb de Ducati vandaag weer opgehaald en het blijft toch wel erg leuk rijden op zo'n ding ! Alle moeite en ellende in 1 klap vergeten.
En wederom bedankt Groenewold Roden !

Prettig weekend allemaal !
 
Terug
Bovenaan Onderaan