aan/uitzetten motor

Daar hebben ze die knop toch voor gemaakt?

Dacht je dan wat een ander doet? Motor 24 uur per dag laten draaien opdat uitzetten ongezond zou zijn? Had ut maar geen klomp staal moeten worden toch?
 
heb wel eens gehoord dat er een te grote spanning doorheen gaat om 'm telkens te gebruiken, en dat daardoor de contacten slechter kunnen worden of kortsluiting kan ontstaan. contactslot is dus beter
 
gebruik die knop alleen maar, alleen bij lang stilstand gaat het contact uit, dit doe ik al jaren zo

cool dus jij laat je sleutel erop zitten, goh waar staat hij O-)



door dat contact loopt geen grote stroom, maar als je hem alleen maar gebruikt, slijt hij natuurlijk wel. ik heb begin dit jaar mijn contactslot moeten openslopen, omdat die contacten ook versleten waren.
Echter als je deze knop nooit gebruikt, kan hij ook minder worden door stof enzo, tot je een keer stilstaat, en een nieuw topic opent: motor slaat af en toe af.
 
ik haat die dodemansknop.... dan zet ik er de motor mee uit en stal em in de schuur, volgende keer wil ik starten en vergeet dat die knop nog ingedrukt staat..
al een paar keer gehad, dan denk je dat ie niet wil starten omdat ie ff heeft stilgestaan ofzo en na een paar keer proberen zie je dat je dom bezig bent.
 
zover ik weet onderbreekt die knop alleen maar je ontsteking. Op het feit na dat je contact slot alle electronica van de motor uit zet, doet de dodenmansknop hetzelfde als je contact slot...

toch :?
 
is het niet een beetje dubbel om eerst met de dodemansknop de motor uit te zetten om vervolgens met de sleutel de rest van het contact te onderbreken :?
 
...niet schadelijk... :N
gewoon af en toe een keer testen....
de dodemansknop zit er, bijv. als je contactsleutel dienst weigerd bij het uitzetten, en/of je bent op je platte bek gegaan en de sleutel is ? afgebroken?
whatever....
het is een onderdeel van je systeem, dus ......mag je er van uitgaan dat de heren/dames constructeurs/techneuten, niet iets in een motorfiets gaan inbouwen waardoor, de berijder in een onveilige situatie terecht zou kunnen komen en/of de motorfiets op willekeurige momenten voor een onveilige situatie zou kunnen gaan zorgen, danwel verstoord zou gaan geraken bij het simpele gebruik van een klein knoppie!...... ja tóch,...niet dán...


8-)
 
ik haat die dodemansknop.... dan zet ik er de motor mee uit en stal em in de schuur, volgende keer wil ik starten en vergeet dat die knop nog ingedrukt staat..
al een paar keer gehad, dan denk je dat ie niet wil starten omdat ie ff heeft stilgestaan ofzo en na een paar keer proberen zie je dat je dom bezig bent.
ik gebruik em juist heel vaak. Ik kan ten eerste wat moeilijk bij mijn contactsleutel komen door dat het stuur nu 5 cm meer naar voren staat als origineel.
Ten tweede omdat er thuis eentje is die onregelmatige diensten draait (en ik weet nooit wanneer die ligt te slapen), dan zet ik als ik savonds thuis kom de brommer stil met de dodemanskonop en laat hem met ingeschakeld contact en dan nog werkend licht zo de oprit afrollen (die loopt naar beneden bij ons)

Als je hem vaak gebruikt denk je er vlugger aan.
 
ja doe ik ook meestal! met de jiffi!
maar het is niet onverstandig om te weten waar je dodemansknop zit (ook als hij op zijn kant ligt kan je makkelijker bij die knop komen! ALS JE WEET WAAR HIJ ZIT :) )
Maar bij mijn brommert is het ook zo dat wanneer de dodemansknop op "motor uit"staat, de startmotor ook niet draait. evenals bij uitgestoken jiffy en of in de versnelling staan.
 
Gewoon je contactsleutel gebruiken.
Die andere schakelaars zijn gewoon noodschakelaars.

Als je die "dodemansknop" steeds gebruikt om je motor mee uit te zetten, dan op een kwade dag start je motor helemaal niet meer.

Aangezien die knopjes, binnenwerkjes niet los te krijgen zijn mag je zo'n unit helemaal opnieuw bestellen en mag je voor het gebruik van die "dodemansknop" een bedrag rond de 180 euro afrekenen......
 
Het nut van een dodemans knop is mij in mijn scooter tijd perk wel duidelijk geworden. Ik reed met de scooter met -3 door de sneeuw, was een beetje aan het spelen met het gas (slippen enzo). Toen bleef mijn gas haken met volgas...Op zich geen ramp was het niet dat ik mijn winterhandschoenen aan had en ik dus echt het contact niet meer uitkreeg. Tja dan merk je dat een 70 cc scooter eigenlijk ook een dodemans knop moet hebben! :X uiteindelijk niet gevallen ofzo, maar wel flink geschrokken. 50 over pure sneeuw rijden is niet echt leuk met een twee wieler O-)
 
Volgens mij kan het niet veel kwaad, je onderbreekt gewoon de primaire stroom van de bobines. :) Hier krijg je geen hoge piekspanningen door je systeem hoor :] .

Ik gebruik die knop doorgaans ook tijdens het rijden.... 8-) , resultaat is een harde klap en een behoorlijke vlam uit de uitlaat *D ...Moet je alleen ff weten hoe je dat moet doen, en nooit met originele dempers of uitlaatsystemen met kleppen ed :P _O-

Lache hoor! })
 
Ik weet nie hoe het zit met andere motors maar op een CBR 88 tot 96 moet je juist je motor via die knop (dodemansknop) uitzetten. Want het kan nog zijn dat je motor gekoeld moet worden (FAN) en die fan is gelijk dood als je het met je contact doet en gebruik je de rode knop dan kan hij nog even koelen. Zo doe ik het in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan