Aan/verkoop-topic 4.0. Nog meer troep voor de zijspangroep

Bert woont in België en de div (Belgische RDW) is nogal moeilijk aan het doen, nu ze te horen hebben gekregen dat ze l4 toch echt moeten gaan registreren. Horen verschillende verhalen maar eigenlijk nooit iets goeds :(
had inlichtingen genomen bij de dienst inschrijvingen ( DIV ) daar vertelde ze mij dat ik naar een keuringdienst moet en hem daar moet laten keuren . De keuringdienst heeft mij laten weten dat zij niet keuren op motoren of zijspannen en dat ik moet contact opnemen met mijn verzekering , die zou moeten een formulier maken ( wat ook gebeurd is ) en dan moet ik alles opsturen met het huidige inschrijvingsbewijs .
2 weken nadien een nieuw inschrijvingsbewijs met een nieuwe Nr plaat , maar zonder enige verandering op het inschrijvingsbewijs , weer L3. lol
30€ voor een nieuwe Nr plaat die ik niet nodig had 8-) Belletje gedaan en is niets aan te doen , maar ik moet contact opnemen met de dienst homologatie ( is ook gebeurd , mail ) maar tot op de dag vandaag nog geen reactie ( 2 weken )
 
Dit is wat ik van een motor-forum lid mocht ontvangen , heb er niet bijgezet van wie het komt omdat ik niet weet of dit gepast is of niet , maar dank aan de man !
Nu nog iemand vinden die dit wenst te doen ... moet zeker niet gratis , het mag wat kosten maar moet de spuigaten niet uitlopen ook niet 8-)
Misschien een winter projectje ??




Trekkende motor is van voor 2009 dus komt in aanmerking voor administratief omzetten. Motor moet dan in Nederland op l3 kenteken worden ingevoerd. Misschien krijgt hij zelfs als l4e bij de invoer omdat het een zijspan is en de rdw tegenwoordig weet dat dit. L4 moet zijn.

Als de motor als l3 op kenteken komt in nl kan de eigenaar zelf via de website kostenloos dit opwaarderen naar l4e mits de trekkende motor van voor 2009 is. Als de motor in nl op kenteken l4e staat weer exporteren naar België. Die moeten het dan overnemen
 
Dit is wat ik van een motor-forum lid mocht ontvangen , heb er niet bijgezet van wie het komt omdat ik niet weet of dit gepast is of niet , maar dank aan de man !
Nu nog iemand vinden die dit wenst te doen ... moet zeker niet gratis , het mag wat kosten maar moet de spuigaten niet uitlopen ook niet 8-)
Misschien een winter projectje ??




Trekkende motor is van voor 2009 dus komt in aanmerking voor administratief omzetten. Motor moet dan in Nederland op l3 kenteken worden ingevoerd. Misschien krijgt hij zelfs als l4e bij de invoer omdat het een zijspan is en de rdw tegenwoordig weet dat dit. L4 moet zijn.

Als de motor als l3 op kenteken komt in nl kan de eigenaar zelf via de website kostenloos dit opwaarderen naar l4e mits de trekkende motor van voor 2009 is. Als de motor in nl op kenteken l4e staat weer exporteren naar België. Die moeten het dan overnemen
Let wel op dat deze administratieve wijziging alleen van toepassing is mits de wielbasis of constructie van het rijwieltechnisch gedeelte niet aangepast mag zijn, indien wel dan mag je alsnog naar lelystad.

Het rare hier is dus weer dat iedere goed aan gebouwde zijspancombinatie zal dit hebben, maar de aangebakken niet aangepaste instabiele combinaties mogen zonder keuring blijven rijden.

Voorwaarden
- U heeft een motorfiets met een datum eerste toelating voor 30 april 2009.
Na 30 april 2009? Dan is een administratieve aanpassing is niet mogelijk. Laat uw motorfiets keuren bij het testcentrum in Lelystad. Voor deze keuring betaalt u kosten. Neem voor meer informatie contact op met de afdeling Testen nationaal.

- U heeft de motor verder niet aangepast (volgens de Regeling Voertuigen Hoofdstuk 6).
Heeft u bijvoorbeeld wel de wielbasis of de aandrijving aangepast? Geef dit dan aan op het formulier. Wij beoordelen dan of wij uw motor alsnog moeten keuren.
 
er staat volgens mij: wielbasis of aandrijving aangepast...

als je naafbesturing inbouwt zonder de wielbasis te vergroten glip je ook nog steeds door de mazen van het web heen
 
Let wel op dat deze administratieve wijziging alleen van toepassing is mits de wielbasis of constructie van het rijwieltechnisch gedeelte niet aangepast mag zijn, indien wel dan mag je alsnog naar lelystad.

Het rare hier is dus weer dat iedere goed aan gebouwde zijspancombinatie zal dit hebben, maar de aangebakken niet aangepaste instabiele combinaties mogen zonder keuring blijven rijden.
Was er niet een bepaald percentage wat dit af mag wijken?

Mijn oude span had ik net op een ("gewoon") keuringsstation om laten keuren naar L4e, net voordat de regeling er kwam.
Kostte volgens mij ook maar een paar tientjes.

Zal het eens terug zoeken
 
er staat volgens mij: wielbasis of aandrijving aangepast...

als je naafbesturing inbouwt zonder de wielbasis te vergroten glip je ook nog steeds door de mazen van het web heen

Was er niet een bepaald percentage wat dit af mag wijken?

Mijn oude span had ik net op een ("gewoon") keuringsstation om laten keuren naar L4e, net voordat de regeling er kwam.
Kostte volgens mij ook maar een paar tientjes.

Zal het eens terug zoeken
Nope,
Zodra je iets aan de wielbasis of het rollend chassis aanpast moet je officieel keuren, dat de wielbasis niet is veranderd, veranderd niks aan het feit dat er een ingrijpende wijzigiging heeft plaatsgevonden aan het rollend chassis.
De voorwaarden geven een VOORBEELD maar de regel is
"- U heeft de motor verder niet aangepast (volgens de Regeling Voertuigen Hoofdstuk 6).
en daar staat dat ombouw naar bijvoorbeeld naafbesturing ook dusdanig ingrijpend is dat hij in lelystad gekeurd moet worden. Dat er weinig controle op is als je het gewoon aanmeld en doet alsof je neus bloedt doet daar niks aan af ;)
 
Nope,
Zodra je iets aan de wielbasis of het rollend chassis aanpast moet je officieel keuren, dat de wielbasis niet is veranderd, veranderd niks aan het feit dat er een ingrijpende wijzigiging heeft plaatsgevonden aan het rollend chassis.
De voorwaarden geven een VOORBEELD maar de regel is
"- U heeft de motor verder niet aangepast (volgens de Regeling Voertuigen Hoofdstuk 6).
en daar staat dat ombouw naar bijvoorbeeld naafbesturing ook dusdanig ingrijpend is dat hij in lelystad gekeurd moet worden. Dat er weinig controle op is als je het gewoon aanmeld en doet alsof je neus bloedt doet daar niks aan af ;)
Oh dan is dat wellicht toch gewijzigd oid. Bij mij werd de wielbasis netjes gemeten door de keurmeester, genoteerd en dat was helemaal prima.
Terwijl de wielbasis toch echt niet origineel meer was....
 
ik heb de kawa zonder schommelvork op l4e laten zetten, daarna de vork om laten bouwen, wielbasis veranderd dan wel, maar solo rijden is ook geen doen met een schommelvork, rare regeling hoor.
 
Oh dan is dat wellicht toch gewijzigd oid. Bij mij werd de wielbasis netjes gemeten door de keurmeester, genoteerd en dat was helemaal prima.
Terwijl de wielbasis toch echt niet origineel meer was....
Dat ging bij mij net zo, op het RDW keuringsstation in Roosendaal. Maten en gewichten werden gemeten en vermeld.
 
Nope,
Zodra je iets aan de wielbasis of het rollend chassis aanpast moet je officieel keuren, dat de wielbasis niet is veranderd, veranderd niks aan het feit dat er een ingrijpende wijzigiging heeft plaatsgevonden aan het rollend chassis.
De voorwaarden geven een VOORBEELD maar de regel is
"- U heeft de motor verder niet aangepast (volgens de Regeling Voertuigen Hoofdstuk 6).
en daar staat dat ombouw naar bijvoorbeeld naafbesturing ook dusdanig ingrijpend is dat hij in lelystad gekeurd moet worden. Dat er weinig controle op is als je het gewoon aanmeld en doet alsof je neus bloedt doet daar niks aan af ;)

Wat houdt zo'n keuring in Lelystad dan in?

Wat gebeurt er wat niet in een regionaal keuringsstation gebeurt?
 
tja , ik weet het niet hoor ...
In bovenstaande staat een linkje naar LBS, welke niet meer werkt.
Deze wel:

Het kan dus via NL keuring, ook voor België lijkt het op.
Maar wel duur dus blijkbaar.:X
 
ben wel benieuwd als je zo'n motor importeert uit belgie. Wordt het dan automatisch een l4 en goedgekeurd (leeftijdsgrens) bij import of valt hij vanwege afwijkingen tov standaard onder de Lelystad regel direct. Je zou het eigenlijk een keer moeten proberen om te weten. Kost je alleen twee keer export import en keuring om het te weten,

Toen ik jaren geleden mijn r100rt tot span had omgebouwd en voorzien had van een schommelarm heb ik ene l4 keuring laten doen in Roosendaal. Daar wist men toendertijd niet eens wat dat was toen ik kwam. Moest zelf zeggen waar ze allemaal op moesten letten chassisnummer en verlichting, gewicht etc. Daar is ook de wielbasis gemeten en ondanks dat die minstens 15 cm afweek met de schommel is e.e.a. keurig zonder gezeur op L4 gezet. Ik heb later nog een paar solo's voorbereid op spangebruik door ze administratief om te zetten naar L4. Leuk gesprek toen gehad over L4e etc. Ik had op dat moment drie spannen met allemaal verschillende soorten.

De bmw r100 rt L3 --> L4
Een Dnepr span mt 16 aangedreven span met inlegvel was een L3 volgens de RDW
Een M72 span met te verwijderen bak was een l3 maar werd direct al een l4 van gemaakt ter plaatse.

benno
 
Hoi.

Lelystad is het hoofdstation.
Daar kom je terecht voor keuring van eigenbouw, serieus verbouw, of voertuigen die in de EU geen type goedkeuring hebben.

Voor de simpelere zaken, im/export, kan je in elk regionaal station terecht.
Ook een zijspan uit België, ding is daar toegelaten, dus waarom in NL niet.

Maar het blijven ambtenaren, dus net doen of je dom bent.
Beter geen slapende honden wakker maken.

Groeten, Paul.
 
ben wel benieuwd als je zo'n motor importeert uit belgie. Wordt het dan automatisch een l4 en goedgekeurd (leeftijdsgrens) bij import of valt hij vanwege afwijkingen tov standaard onder de Lelystad regel direct. Je zou het eigenlijk een keer moeten proberen om te weten. Kost je alleen twee keer export import en keuring om het te weten,

Toen ik jaren geleden mijn r100rt tot span had omgebouwd en voorzien had van een schommelarm heb ik ene l4 keuring laten doen in Roosendaal. Daar wist men toendertijd niet eens wat dat was toen ik kwam. Moest zelf zeggen waar ze allemaal op moesten letten chassisnummer en verlichting, gewicht etc. Daar is ook de wielbasis gemeten en ondanks dat die minstens 15 cm afweek met de schommel is e.e.a. keurig zonder gezeur op L4 gezet. Ik heb later nog een paar solo's voorbereid op spangebruik door ze administratief om te zetten naar L4. Leuk gesprek toen gehad over L4e etc. Ik had op dat moment drie spannen met allemaal verschillende soorten.

De bmw r100 rt L3 --> L4
Een Dnepr span mt 16 aangedreven span met inlegvel was een L3 volgens de RDW
Een M72 span met te verwijderen bak was een l3 maar werd direct al een l4 van gemaakt ter plaatse.

benno
ben net gaan meten , de officiele wielbasis van de k1200gt zou 1572 mm zijn , ik zit op ongeveer 1725 mm == 153 mm ..
jeetje ...
 
Hoi.

Lelystad is het hoofdstation.
Daar kom je terecht voor keuring van eigenbouw, serieus verbouw, of voertuigen die in de EU geen type goedkeuring hebben.

Voor de simpelere zaken, im/export, kan je in elk regionaal station terecht.
Ook een zijspan uit België, ding is daar toegelaten, dus waarom in NL niet.

Maar het blijven ambtenaren, dus net doen of je dom bent.
Beter geen slapende honden wakker maken.

Groeten, Paul.
tja , maar dat weet je enkel als je de molen in gang zet , en eenmaal de molen draaiende is er geen weg terug ...dus dan zou het kunnen dat er naar Lelystad moet gereisd worden met nog geen garantie dat het wel lukt ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan