Aan/verkoop-topic 4.0. Nog meer troep voor de zijspangroep

Tja.. Ik ben licht bevooroordeeld op dat vlak natuurlijk... ;)

Tip: Als je in Russsen geïnteresseerd bent, spiek vooraf ook eens op de site van de UDCN.

Daar spiek ik af en toe al op ja :P Maar ik moet nog wel ff goed op een rijtje zetten wat ik wel en niet wil. Wordt een buitenslaper, dus daar moet ie wel een beetje tegen kunnen. Het zou fijn zijn als die harder kan dan 90kmh zodat ik niet wordt ingehaald door vrachtwagens. Mijn ouders wonen in Groningen en ik in Rotterdam, dus een snelweg rit moet mogelijk zijn dan. Sleutelen vind ik niet erg en doe ik graag, maar moet wel meer kunnen rijden dan sleutelen :P Aan de andere kant wil ik ook geen machine waarmee je op je gemakje 160kmh over de snelweg heen kan sjeesen zonder dat je moe wordt zeg maar. Klein maar fijn zeg maar :) De Russen spreken me al jaren aan, zeker omdat ik wel van oude rommel hou en met een aangedreven span zou ik ook wat avontuurlijkere vakanties kunnen doen. Een kleine Guzzi met span lijkt me ook wel leuk, ik heb 4 Guzzi's dus ik ken ze. Nu heb ik wel een Natootje en er wel es aan gedacht om daar misschien een bak naast de hangen, maar ik denk dat het handiger is om iets te kopen met zijspan kenteken. Plus dat die Nato nu niet echt de snelste is. Misschien een normale V50 of een V65 ofzo. 2 takt heb ik ff overna gedacht maar als snel opzij gezet.
 
Nato heeft zelfs in orginele trim met 350 koppen e.d. nog heel wat meer paarden aan boord als een rus...... als je zelf meerdere Guzzi's hebt zou ik daar toch eerder aan denken. Kun je net zo klassiek maken, is net zo eenvoudig te onderhouden en de tonti-frames zijn af fabriek goedgekeurd voor zijspan gebruik dus net als bij de russen heb je geen subframes en ander geneuzel nodig om e.e.a aan elkaar te fietsen.
En voor langere snelwegritten is het mijns insziens een betere keus om dan naar een grote Guzzi uit te wijken, vanaf de oude 850 blokken zijn dat echt hele goede trekkers.

En uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat een Guzzi die regelmatig gebruikt wordt ook prima buiten kan slapen, je moet dan alleen wat aandacht besteden (of ze vervangen) aan de 80er jaren stuur knoppendozen...... die worden daar minder vrolijk van.

ps....... en het blok wordt er uiterlijk wat mottig van, maar geeft daar geen klap minder om.......
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

Tussen een Nato (en de andere "kleine" Guzzi's) en een Tonti zit nogal een verschil.

Voor een Guzzi span zou ik voor een Tonti, of een ouder V7 rond-frame model gaan.
En dan een T3 of 1000SP blok met 5-bak.

Groeten, Paul.
 
Daar spiek ik af en toe al op ja :P Maar ik moet nog wel ff goed op een rijtje zetten wat ik wel en niet wil. Wordt een buitenslaper, dus daar moet ie wel een beetje tegen kunnen. Het zou fijn zijn als die harder kan dan 90kmh zodat ik niet wordt ingehaald door vrachtwagens. Mijn ouders wonen in Groningen en ik in Rotterdam, dus een snelweg rit moet mogelijk zijn dan.
In dat geval ga je ik een Rus domweg afraden. Die machines zijn ontworpen om - al dan niet met veel lading - rond te rijden in een land met onverharde binnenwegen en een snelweg waarop een maximum snelheid van 80 gold. Binnen dat toepassingsgebied functioneren ze prima. Eigenlijk kun je het meer zien als landbouwmachines dan als tegenhanger van een westerse motor qua ontwerp. "westers motorrijden" stelt alleen heel andere eisen, en daar hebben Russen moeite mee.
Een Russische zijklepper heeft sowiezo moeite met die 80 alleen al en hoort eigenlijk niet op een snelweg als er een span aan zit. Solo gaat, mits met een langere eindaandrijving. Met een Ural of Dnepr kopklepper kun je best een stukje snelweg rijden, maar dan beperkt qua snelheid op 80-85. Kortstondig doortrekken richting de 100+ gaat, maar In jouw toepassing wordt het dan wel de keuze ¨halen we 100 of halen we Groningen??".... Ik ben bang dat je met jouw wensen en eisen pakket beter af bent met een andere machine.
 
Thx mannen. Hmmm. ok. Dus of het 1 of het ander. Bak aan de nato = waarschijnlijk geen snelweg, bak aan de T4 gaat niet gebeuren want die is een cafesjeeser. Nu heb ik nog een oude Cal 1100 staan uit 1994. Die zou het makkelijk moeten kunnen. Ding is verbouwd, zeker niet moeders mooiste, maar dat ding start en loopt altijd. Misschien daar maar es naar kijken dan. Misschien nog wel goedkoper ook.

Jullie hebben vast wel ergens info over wat je allemaal moet doen (kenteken technisch gezien enzo). Had eigenlijk zelf bouwen al snel van tafel geschoven, maar misschien dat ik me daar toch maar es moet in verdiepen.
 
Hoi.

Kenteken technisch is een administratief verhaal, 'voertuigcategorie J' L3e laten veranderen in L4e.
Kan online via de RDW.

Die Cali is een goed begin, bj '94 is oud genoeg om zonder keuring om te bouwen.
En dat frame is stevig genoeg en bied aanknoop punten genoeg.
Voor een onder subframe heb je al 4 bouten beschikbaar.
En in de 3-hoeken onder je balhoofd en je kont kan je een bus, of stuk pijp inlassen.

Groeten, Paul.
 
In dat geval ga je ik een Rus domweg afraden. [...]
Een Russische zijklepper heeft sowiezo moeite met die 80 alleen al en hoort eigenlijk niet op een snelweg als er een span aan zit.[...]
Ook moderne?
Zit namelijk al een tijdje te sparen voor e.e.a.
 
Russische bak naast die Cali. Ben je toch nog een beetje Russisch en inderdaad, die Cali is een prima trekker. Kenteken zie PaulRS. Ik zou de bevestigingspunten niet lassen, ik werk liever met klemmen. Er is voldoende kennis hier op het forum vwb het aanbouwen en die willen dat echt wel met je delen.
 
Eens met de vorige sprekers, Een Cali is een prachtig uitgangspunt. Een 2 zou het mooiste zijn maar een 1100 heeft wel lekker porrie onderin. Beginnen met een russenbak. Onder de 500 euro moet je wel een ruwe kunnen kopen. Het is een Tonti dus aanbouwsets zijn kant en klaar te koop, maar met een beetje lassen en slijpen kan je het zelf ook.
Daarna begint het pas. Achterwiel, naloopverkorting, net zijspanwiel.
 
Russische bak naast die Cali. Ben je toch nog een beetje Russisch en inderdaad, die Cali is een prima trekker. Kenteken zie PaulRS. Ik zou de bevestigingspunten niet lassen, ik werk liever met klemmen. Er is voldoende kennis hier op het forum vwb het aanbouwen en die willen dat echt wel met je delen.

Ik ga zo maar es ff naar mijn cali staren met een biertje. Heb net alle pagina's van 3Wheel zijn topic door gekeken dus heb al een idee wat bakmontage spul moet gaan komen (frames zijn het zelfde :) )
 
Eens met de vorige sprekers, Een Cali is een prachtig uitgangspunt. Een 2 zou het mooiste zijn maar een 1100 heeft wel lekker porrie onderin. Beginnen met een russenbak. Onder de 500 euro moet je wel een ruwe kunnen kopen. Het is een Tonti dus aanbouwsets zijn kant en klaar te koop, maar met een beetje lassen en slijpen kan je het zelf ook.
Daarna begint het pas. Achterwiel, naloopverkorting, net zijspanwiel.

aanbouw sets klinkt wel lekker lui :D
 
Hoi.

Dit is het halve werk al geregeld. :+

IMG_0195.jpg


En verder de Duitse markt in de gaten houden.
Komt regelmatig interessant spul voorbij.

Groeten, Paul.
 
Ook moderne?
Zit namelijk al een tijdje te sparen voor e.e.a.
Ook een moderne Rus is in essentie meer landbouwvoertuig dan snelwegvreter. En hoe modern is modern in dit geval?? In principe kan een 650 of 750 kopklepper best een stukje snelweg hebben, maar met beperkte snelheid. 90 gaat. Met 100+ Van Rotterdam naar Groningen rijden is ook met een splinternieuwe een kwestie van de randjes opzoeken. Ook een nieuwe Ural is in basis nog steeds een jaren-50 ontwerp, maar dan met injectie, electronische ontsteking, een katalisator en een gepolijstere afwerking.
 
Laatst bewerkt:
Dit is ongeveer het randje van wat redelijkerwijs vrij lang goed kan gaan met een Ural 650 kopklepper met een langere "Solo" (please mind the quotes, zo wordt hij verkocht) eindoverbrenging. Een modernere 750 accelereert iets steviger, maar zit met de zelfde (eigenlijk op onverhard afgestemde) overbrengingsverhouding vast aan de zelfde sneheidsrange:


Oftewel: er een vrachtwagen mee inhalen of even versnellen voor een snelwegsplitsing gaat - vooropgesteld dat alles verder klopt - voor een paar kilometer, maar je moet er niet mee "door blijven rammen", want anders oververhit de boel of vreet hij wegens zweven van de vrij zware kleppen een paar klepzetels op. Als rijder van een Rus moet je zelf altijd in de gaten houden waar de technische grens van je materiaal ligt. Je hebt geen electronische hulpmiddelen als een toerenbegrenzing ter beschikking. De enige toerenbegrenzing bij een Rus is mechanisch: als er iets de belasting niet meer aan kan neemt het toerental vanzelf af..... In de regel tot nul.... ;)
 
Hoi.

Da's nou net de reden dat ik 2 jaar terug heb besloten mijn ouwe Mof niet meer te reviseren, maar de bak aan een R1100 (1150) GS te knopen.
Die ouwe had dan wel een 900cc motor, maar echt veel sneller ging het niet, 110/120, dan was de koek wel op.
En dan in de ochtendspits 40 km A7, vrachtwagen rechts, bouwvarkens links, of 90, of versnellen naar de 140, dat vond ik niet echt leuk, om 05:30.

Die nieuwe heeft daar dan ook echt geen moeite mee.

Groeten, Paul.
 
Vroeger had ik een callifornia 3 en nu een callifornia 1100 met carburators. De 1100 is toch wel een veel betere trekker of de 1000 .
ik vond de 1000 net niet krachtig genoeg , dit heb ik dan opgelost met een 6/32 gearing dat had hij wel meer trekkracht maar de maximale snelheid was amper 130 en dat bij bergaf .
Doordat ik veranderd ben naar een 15 inch achterwiel heb ik er nu een 7/33 gearing onder zitten (origineel van de c3) op de c1100 zit origineel een 8/33 .
Ik denk dat de combinatie van 7/33 en een 15inch wiel bij mij op de c1100 de perfecte compromis zal zijn ( is nog niet af)
Grtz Fox
 
Ook een moderne Rus is in essentie meer landbouwvoertuig dan snelwegvreter. En hoe modern is modern in dit geval?? In principe kan een 650 of 750 kopklepper best een stukje snelweg hebben, maar met beperkte snelheid. 90 gaat. Met 100+ Van Rotterdam naar Groningen rijden is ook met een splinternieuwe een kwestie van de randjes opzoeken. Ook een nieuwe Ural is in basis nog steeds een jaren-50 ontwerp met injectie, electronische ontsteking een katalisator en een gepolijstere afwerking.
Aha, ik zat te twijfelen tussen rus en ander merk+aan laten bouwen.
Dan weet ik nu genoeg, dat helaas de rus het niet gaat worden aangezien ik weet dat ik er toch geregeld (langdurig) de snelweg ga pakken. En ik houd er niet van om tussen vrachtwagens te rijden.

Dank voor de info.
 
Nato en soortgelijken wil de achterbrug nog wel eens uit de versnellingsbak breken bij zijspangebruik
 
Terug
Bovenaan Onderaan