Aan/verkoop-topic 4.0. Nog meer troep voor de zijspangroep

Naloop verkorten is normaal voorwiel iets naar voren.
Maar met naafbesturing en dan een halve meter naar voren, dan is er ergens volgens mij een rekenfoutje gemaakt.
 
Toch schijnt die heel goed te kunnen sturen heeft Hans me ooit eens zelf uitgelegd
Ik meen me ter herinneren dat hij destijds heel goed gekeken had naar de maatvoering van een Krauser
 
Toch schijnt die heel goed te kunnen sturen heeft Hans me ooit eens zelf uitgelegd
Ik meen me ter herinneren dat hij destijds heel goed gekeken had naar de maatvoering van een Krauser
Ik geloof meteen dat het best wel goed stuurt maar ik vind het er niet uitzien, beetje als een mislukte
liefdesbaby tussen een auto en motor.
 
Toch schijnt die heel goed te kunnen sturen heeft Hans me ooit eens zelf uitgelegd
Ik meen me ter herinneren dat hij destijds heel goed gekeken had naar de maatvoering van een Krauser
Kan zeker ook maar ik vind het niet zo mooi zo, maar ja zo heeft een ieder zijn/haar voorkeuren
 
Toch schijnt die heel goed te kunnen sturen heeft Hans me ooit eens zelf uitgelegd
Ik meen me ter herinneren dat hij destijds heel goed gekeken had naar de maatvoering van een Krauser
krauser-domani.jpg
 
Dat wil je niet. Die denkfout heb ik gemaakt toen ik mijn eerste naafbestuurde span bouwde. Heel zorgvuldig er voor gezorgd dat de lijn door de harten van de boven en onder fuseekogel precies in het midden van he loopvlak van de band uitkwam. Gevolg, tijdens het remmen trok het voorwiel naar één kant. Bij straatzijspannen zie je vaak dat de fuseekogels min of meer recht boven elkaar en in het midden van het wiel staan. De remschijf zit dan aan de ene kant van de fusee en het wiel aan de andere kant. Dat kan prima als je vrij grote wielen gebruikt, 17 inch of zo. Dan heb je voldoende ruimte om de remschijf tussen de draagarmen te frommelen. Mijn racespan stond echter op 13 inch wielen en dan wordt op die manier de ruimte voor een remschijf wel erg beperkt. Daarom zitten de remschijf plus remklauw plus wiel aan één kant van de fusee, net als bij het span uit de advertentie. Dat is allemaal gewicht. Als je tijdens het rijden gaat remmen wil dat gewicht door en gaat om de fuseekogels draaien, vandaar het trekken tijdens het remmen. Je kan dat opheffen door de lijn door de fuseekogels een cm of 2 naast het midden van het loopvlak uit laten komen. Je zorgt zo voor een kracht die tegengesteld is en zo het trekken neutraliseert. Het voorwiel krijgt wel de neiging tijden het rijden naar één kant te trekken maar dat komt dan weer mooi uit omdat een zijspancombinatie net weer de andere kant uit trekt omdat ie maar op één wiel wordt aangedreven. Als alle maten goed gekozen zijn heb je bij een naafbestuurd span zo goed als geen toespoor nodig om de combinatie rechtdoor te laten sturen. Ik heb er jaren voor nodig gehad om te begrijpen hoe deze materie werkt, ik vind het vooral heel moeilijk het een beetje begrijpelijk uit te leggen.
 

Ik reageerde alleen maar op de "technische" uitspraken...

Heb niet gezegd of ik mooi of niet mooi vond volgens mij
Wat jij wil, ik vind het niks, sorry maar dat is mijn mening, en gelukkig vinden we niet allemaal alles hetzelfde mooi,
anders reden we allemaal op een zelfde BMW boxer of een goude wing etc
Ik heb alleen mijn mening gegeven, ik vind de naaf besturing van Kwastert en Slijptol heel goed bij hun motoren/combinatie's passen,
en wat ik begrepen heb van de heren stuurt het bijzonder goed.
Maar bij deze combinatie vind ik het niks, het past niet, en dat hadden ze bij Krauser al gezien vandaar de Kuip, zodat alles uit het zicht staat.

En als ik mijn mening NIET mag geven is dat ook goed hoor, dan hou ik de mond of in dit geval het toetsenbord wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet goed waarom jij dat gevoel moet krijgen van mijn reactie Jan.
Zo was t iig absoluut niet bedoeld.

Ik vind t zelf ook helemaal niet mooi om te zien en heb ook nergens beweerd dat ik t wel mooi zou vinden

Kusje d'r op?
 
Terug
Bovenaan Onderaan