Aanbeveling nieuwe systeemhelm

DnJeff

Yamaha VMAX
23 jul 2019
39
26
Brabant
Ha mede MF’ers,

Ik ben op zoek naar een goede, betaalbare systeemhelm met pinlock en zonnevizier. Nu zie ik op internet modellen van 80 euro met slechte recensies en modellen van 800 euro met goede recensies. Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuke en goede prijs/kwaliteit verhouding. Iemand een goede aanbeveling /eigen ervaring?

Gr. Jeff
 
Rijd zelf al een paar jaar met de HJC IS17, heel erg over te spreken. Goede fit, ook voor lange ritten en een goed zonnevizier dat makkelijk te bedienen is.
Het enige nadeel is dat de sluiting van het vizier met maar 1 schroef vast zit. Die begint na verloop van tijd het vizier iets te barsten waardoor hij minder goed sluit. Ik heb nu na 2 jaar 1x een nieuw vizier gehaald. Die is gewoon onder garantie vervangen. Alles daarna zullen ze ook onder garantie vervangen.

Ik geloof dat ze eind vorig jaar de opvolgers van de IS17 hebben gepresenteerd; de i17, die volledig nieuw is ontworpen, en de C70 (budgetversie) die op basis van de IS17 is ontworpen. De IS17 is nu uit productie, maar daarmee voor hele mooie prijzen te koop. (Productiedatum staat op een sticker onder de voering, die kun je altijd checken dus)
Geen idee of het zo is, maar ik ga er vanuit dat de ontwerpfout met de sluiting van het vizier is verholpen. Voor wat ik begreep was HJC er ook niet echt blij mee, al die garantie claims :')
 
Ik rijd al 3 jaar rond met een Schuberth C3 pro.. Als deze versleten is dan koop ik weer precies dezelfde. Eventueel nog even kijken naar de C4 pro maar ik hoor dat dit wezelijk een ander type helm betreft qua pasvorm. De C3 pro is erg comfortabel, compact qua schaalmaat en lekker stil. De kwaliteit is goed en er zit een ingebouwd zonnevizier in. Voortaan zijn de Schuberth C3 pro's in de basic kleuren (bijv. Zwart/Zilver/Wit) voor best een leuk prijsje te kopen.. al helemaal in de uitverkopen die er op het moment overal plaatsvinden. Heb hiervoor een HJC helm gehad van +-150 euro maar die is echt groot/lomp en zwaar in vergeleken met mijn C3 pro. Vaak werken goedkopere helmen met dezelfde schaalmaten voor maat xxxS > xxxL, dus heb je altijd een bobble-head effect als je een wat kleiner postuur hebt. Bij de wat duurdere modellen werken ze vaak met meerdere schaalvormen, dus bijv. S heeft kleinere schalen, M heeft medium schalen en XL heeft grote schalen..
 
Ik heb tijdens het lessen en na het behalen van m'n A 3 weken woon-werk (snelweg) gereden met een Vinz systeemhelm van 80 euro. Tijdens het lessen diende deze helm z'n doel wel, maar woonwerk was met name het geluidsniveau boven de 100 km'h niet te doen, zelfs niet met oordoppen. Mijn Shark Evo one 2 was echt een verademing.
 
In principe is een systeemhelm lawaaieriger, groter en minder veilig dan een integraalhelm. Ze zijn oorspronkelijk bedacht voor de motorpolitie, die tot dan toe met een open jethelm moesten rijden.
 
Ik heb de HJC Max II. Bevalt mij prima, zit goed en dat soort dingen. Al is dat persoonlijk.
Betaalbaar is wel relatief, maar ik vind hem qua gebruik en gevoel ook zeker geen budget gevoel geven. Zeer degelijk en word normaal ook met een pinlock geleverd. Ik zou hem aanbevelen aan mijn vrienden als goede & vriendelijk geprijsde helm.
 
Ik heb de Scorpion EXO-920 (Scorpion EXO-920 Motorhelm), dat is het instapmodel van Scorpion, en daarom niet al te duur. Ik heb deze aangeschaft toen in startte met lessen, en bevalt nog steeds prima. Pinlock zit er standaard niet bij, die heb ik los gekocht. Ik moet wel zeggen dat het echt een kwestie is van even proberen. Ik heb veel helmen gepast, en de meeste waren voor mij te groot, kon m'n hoofd gewoon draaien in de helm, zelfs bij de kleinste maat. De Scorpion heeft een smallere pasvorm, en was daarom één van de weinigen die wel past en nog binnen m'n budget was.
 
Ik heb de HJC Max II. Bevalt mij prima, zit goed en dat soort dingen. Al is dat persoonlijk.
Betaalbaar is wel relatief, maar ik vind hem qua gebruik en gevoel ook zeker geen budget gevoel geven. Zeer degelijk en word normaal ook met een pinlock geleverd. Ik zou hem aanbevelen aan mijn vrienden als goede & vriendelijk geprijsde helm.

Ik sluit aan in deze polonaise. Heb 'm nu ongeveer anderhalf jaar in gebruik. Eerste en enige helm tot dusver, dus weinig referentie. Ben d'r heel blij mee. Pasvorm is natuurlijk persoonlijk, maar het zonnevizier is prima; de ventilatie is goed, stevig en degelijk ding, pinlock kreeg ik er gratis bij, intercom was goed in te bouwen. Krijgt ook erg goeie aanbeveling op Sharp: HJC IS MAX 2 - SHARP

Ik heb er toendertijd 230 voor betaald, maar tegenwoordig is 'ie voor onder de 200 te krijgen.

Kleine minpuntjes:
  • Ietwat zwaar (1750gr)
  • De bediening van het zonnevizier zit onder de klep als je de helm open hebt dus met je zonnevizier spelen en open rijden is niet zo makkelijk (en sowiezo niet handig want je mag er eigenlijk niet open mee rijden)
  • De flap onder de kin zit me af en toe een beetje in de weg (voornamelijk vanwege de microfoon van de intercom)
  • Rijwind is goed te horen ook als alles dicht zit.
Geen echte dealbreakers voor mij, ook omdat ik sowieso met oordoppen rijd, maar wel dingen om rekening mee te houden.
 
Rijd zelf al een paar jaar met de HJC IS17, heel erg over te spreken. Goede fit, ook voor lange ritten en een goed zonnevizier dat makkelijk te bedienen is.
Het enige nadeel is dat de sluiting van het vizier met maar 1 schroef vast zit. Die begint na verloop van tijd het vizier iets te barsten waardoor hij minder goed sluit. Ik heb nu na 2 jaar 1x een nieuw vizier gehaald. Die is gewoon onder garantie vervangen. Alles daarna zullen ze ook onder garantie vervangen.

Ik geloof dat ze eind vorig jaar de opvolgers van de IS17 hebben gepresenteerd; de i17, die volledig nieuw is ontworpen, en de C70 (budgetversie) die op basis van de IS17 is ontworpen. De IS17 is nu uit productie, maar daarmee voor hele mooie prijzen te koop. (Productiedatum staat op een sticker onder de voering, die kun je altijd checken dus)
Geen idee of het zo is, maar ik ga er vanuit dat de ontwerpfout met de sluiting van het vizier is verholpen. Voor wat ik begreep was HJC er ook niet echt blij mee, al die garantie claims :')
Ik zie ook nu pas dat TS om een systeemhelm vraagt, en ik hier vrolijk integraal aan het aanbevelen ben :'):')
 
Ik rijd zelf met een Schuberth C3 basic, deze bevalt na 3,5 jaar intensief gebruik nog wel (+/- 100.000km), maar ga volgend voorjaar kijken voor een Shoei waarschijnlijk, vanwege het Personal Fitting systeem, waarbij ze je hoofd scannen en de voering exact op maat maken. Al lees ik daar ook minder positieve berichten over, blijf ik wel geïnteresseerd.
 
Ik zie ook nu pas dat TS om een systeemhelm vraagt, en ik hier vrolijk integraal aan het aanbevelen ben :'):')

Haha, wilde het al zeggen. Maar snap je enthousiasme. Ik heb jaren de IS17 naar volle tevredenheid gehad, zelfs de minpunt die jij beschrijft geen last van gehad. Onlangs een nieuwe helm gekocht, wilde voor de i70 gaan, maar uiteindelijk toch voor de lichtere (en sterkere) RPHA 70 gegaan. Deze is echt een stuk stiller en voelt een stuk lichter.

Ik weet niet wat voor TS de redenen zijn om voor een systeemhelm te gaan, maar ik merk dat iets minder gewicht en minder rijwindgeluid echt wel een groot verschil kan uitmaken.
 
Voor mij omdat ik ook een brildrager ben, en omdat de meeste integraal helmen niet over mijn hoofd heen willen, zonder een paar klappen erop te geven. En als dat wel enigszins soepel lukt zit hij meestal veel te ruim. Vermoed dat het ook een beetje ligt aan de helmen die ik heb gepast, maar het voel echt alsof de oren van mijn hoofd worden getrokken...
 
ik kan je maar 1 goed advies geven ga passen. elk hoofd is anders en de pasvorm is echt heel belangrijk voor comfort en bescherming.
persoonlijk ben ik uitgekomen op een C3 PRO die zat goed en was de enige waarbij de kinbeugel dicht kon zonder dat mijn onderkaak in het gedrang kwam. maar als jij andere maten hebt kan het goed zijn dat jij bij een heel ander merk uitkomt.
 
Ben al wat jaartjes erg tevreden met mijn GREX systeemhelm. Made by NOLAN. Is pinlock voorbereid. Prijs zal je wel bevallen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan