Aandachtspunten Suzuki VX800

Steve69

MF'er
25 jul 2020
75
23
Goedemorgen,
Ik wil mij graag even voorstellen, mij naam is Steve en ik heb na een noodstop van 5 jaar, toch weer een motor gekocht van het merk Suzuki VX800 bouwjaar 1995 met 35000 km op de teller.
Gisteren heb ik deze motor opgehaald bij een particulier en 65 km teruggereden naar huis. Zeer tevreden, met deze eerste rit geen rare dingen geconstateerd.
Zijn er op dit forum soms mensen, die mij kunnen adviseren op aandachtspunten van deze motor om hem in goede conditie te houden ? Het is tenslotte een motor van 25 jaar oud :-).
BVD voor de reacties.

Gr Steve
 
Pitting op de voorvork en keeringen ,rubbers van de klokken, leeftijd banden, roest naast benzinekraan, remmen iig vloeistof vervangen, cardanolie vervangen, kleppen stellen.
En let op dat je de benzinekraan dicht zet anders kan bij interne lekkage je blok vol benzine lopen dan is het einde verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Pitting op de voorvork en keeringen ,rubbers van de klokken, leeftijd banden, roest naast benzinekraan, remmen iig vloeistof vervangen, cardanolie vervangen, kleppen stellen.
Bedankt voor je reactie.
Wat ik weet:
1. Nieuwe banden erop
2.vorig jaar nieuwe motorolie, nu nog helder van kleur
3. Keerringen voorvork vorig jaar vervangen.

Dat maakt jou lijstje iets kleiner :-)
 
Motorolie: er zit weinig motorolie in het blok, en als de motor een beetje olie verbruikt - aannemelijk bij een wat oudere fiets - dan ben je sneller dan gemiddeld door dat voorraadje heen. Regelmatig het oliepeil controleren dus.
Dank je,
Voor nu vol met nieuwe olie, vervangen vorig jaar, daarna heeft de motor enkel wat periodiek warmgedraaid volgens de oud eigenaar.
Is het overigens een probleem? Moet ik de olie laten verversen ivm verzuring ?
 
Als de motor alleen maar af en toe gestart is, dan kan er zich condens in het blok hebben gevormd, en die zit dan nu in je olie. Van een beetje warmdraaien komt het het blok niet op bedrijfstemperatuur. Maar goed, dat kan ik allemaal niet beoordelen vanachter een toetsenbord 😉 maar een jaar is i.c.m. die behandeling best lang. Ik zou de olie en het filter vervangen: kost niet de hele wereld, en dan weet je iig zeker dat het allemaal vers is.

Mijn punt was eenvoudiger (maar dat had je vast wel begrepen): er gaat maar 2.8 liter olie in het blok, en dat is erg weinig in vergelijking met de meeste motoren. Bij een klein beetje onschuldig olieverbruik ben je snel door die voorraad heen, en als dan doorrijdt dan loopt het blok in de soep.
 
Laatst bewerkt:
ik heb er 1 gehad en nog 1 te koop staan. Door vacuumgestuurde benzine kraan zit er geen off stand op. In de gaten houden dat je olie niet naar benzine gaat ruiken, en het peil niet onverklaarbaar stijgt, dan dan is het membraan in de kraan lek (bekend probleem bij de VX800).
Oliepijl sowieso regelmatig checken. Ik heb zelf een blok in de soep gedraaid, vermoedelijk door te weinig checken en op tijd bij vullen.
Uiteindelijk het blok moeten vervangen.
Koelvloeistof is vullen tot de dop (staat zo ook in de wph).
Olie gaat er 2,7 liter in (incl filter) dus zou ik sowieso vervangen. Filter kost ook maar 7 euro volgens mij.
Verder heb ik het altijd een fijne motor gevonden om aan te sleutelen.

ga toevallig vanmiddag met een vriend nog sleutelen om hem beter lopend te krijgen. Carburateurs zijn er nu 2x afgeweest. Kijken of we hem goedlopend krijgen.
 
ik heb er 1 gehad en nog 1 te koop staan. Door vacuumgestuurde benzine kraan zit er geen off stand op. In de gaten houden dat je olie niet naar benzine gaat ruiken, en het peil niet onverklaarbaar stijgt, dan dan is het membraan in de kraan lek (bekend probleem bij de VX800).
Oliepijl sowieso regelmatig checken. Ik heb zelf een blok in de soep gedraaid, vermoedelijk door te weinig checken en op tijd bij vullen.
Uiteindelijk het blok moeten vervangen.
Koelvloeistof is vullen tot de dop (staat zo ook in de wph).
Olie gaat er 2,7 liter in (incl filter) dus zou ik sowieso vervangen. Filter kost ook maar 7 euro volgens mij.
Verder heb ik het altijd een fijne motor gevonden om aan te sleutelen.

ga toevallig vanmiddag met een vriend nog sleutelen om hem beter lopend te krijgen. Carburateurs zijn er nu 2x afgeweest. Kijken of we hem goedlopend krijgen.
Ik kan zelf niet sleutelen aan motors en bij mijn laatste motor een vrij jonge transalp die ik 5 jaar geleden door omstandigheden moest weg doen, was dit ook niet nodig.
Iemand woonzaam in omgeving Amersfoort die in zijn vrije tijd goed kan sleutelen aan een Suzuki VX800 en mij evt wat kan bijbrengen en helpen aan onderhoud?
Gr
 
ik heb er 1 gehad en nog 1 te koop staan. Door vacuumgestuurde benzine kraan zit er geen off stand op. In de gaten houden dat je olie niet naar benzine gaat ruiken, en het peil niet onverklaarbaar stijgt, dan dan is het membraan in de kraan lek

Volgens mij zijn je vlotternaalden dan ook slecht. Het membraan in je benzinekraan zal er dan alleen voor zorgen dat niet de gehele tankinhoud in het carter terug te vinden is.
 
Als je zelf niet kan of wil sleutelen, laat er dan een garage naar kijken. Als hobbyist kan ik prima je motorolie vervangen maar gaat er wat fout dan heb ik geen verzekering en heb jij niets meer.
 
Als je zelf niet kan of wil sleutelen, laat er dan een garage naar kijken. Als hobbyist kan ik prima je motorolie vervangen maar gaat er wat fout dan heb ik geen verzekering en heb jij niets meer.

Als je zelf niet kan of wil sleutelen, kan je 'm beter verkopen. Als je iets wel moet met die oude brikken, dan is het sleutelen, waarschijnlijk meer dan je erop zal rijden. Dat is niet erg, dat is deel van de ervaring. :+
 
Als je zelf niet kan of wil sleutelen, laat er dan een garage naar kijken. Als hobbyist kan ik prima je motorolie vervangen maar gaat er wat fout dan heb ik geen verzekering en heb jij niets meer.
Klopt, terechte opmerking.
De motor neerzetten bij een motor garage voor olie verversen is uiteraard geen probleem en ga we gewoon doen, maar ik ken deze motor nog totaal niet en wil er meer over leren en eventueel aanpakken.
Bv de linkervoetsteun hangt iets naar beneden, dit voel je tijdens het rijden en de aanhechting van de uitlaatbocht en pijp is behoorlijk zwart aangekoekt.
Dit soort dingen is leuk om zelf te verbeteren, met een beetje hulp.of uitleg :)
Gr
 
Als je zelf niet kan of wil sleutelen, kan je 'm beter verkopen. Als je iets wel moet met die oude brikken, dan is het sleutelen, waarschijnlijk meer dan je erop zal rijden. Dat is niet erg, dat is deel van de ervaring. :+

Mensen die zelf (kunnen en willen) sleutelen zijn zeldzamer dan je denkt.
95% besteed het gewoon uit.

Mensen die er echt verstand van hebben oefenen vaak het beroep uit.
 
Klopt, terechte opmerking.
De motor neerzetten bij een motor garage voor olie verversen is uiteraard geen probleem en ga we gewoon doen, maar ik ken deze motor nog totaal niet en wil er meer over leren en eventueel aanpakken.
Bv de linkervoetsteun hangt iets naar beneden, dit voel je tijdens het rijden en de aanhechting van de uitlaatbocht en pijp is behoorlijk zwart aangekoekt.
Dit soort dingen is leuk om zelf te verbeteren, met een beetje hulp.of uitleg :)
Gr

Niet te bang zijn en gewoon met wat gezond verstand en logica beginnen. In de kern is het net zo simpel als Mecano. Als je maar oplet hoe je iets uit elkaar schroeft, dan kan je het ook weer in elkaar schroeven. Als je van te voren het betreffende hoofdstuk van het werkplaatshandboek goed leest, dan wordt het nog wat gemakkelijker.

Uiteindelijk zijn alle zelfsleutelaars op dezelfde manier begonnen. Sommige vanaf hun 16 met brommers, anderen op latere leeftijd door gewoon te doen. Dat is dan ook de belangrijkste tip: GEWOON DOEN (uiteraard met bovengenoemde nuances in acht neming...)
 
Ik zou het wel willen en kunnen, zeker aan een vx, 8 jaar alleen maar gesleuteld aan zo’n ding, alleen ben veel te bang dat ik iets mol aan de fiets van een ander. Of dat hij iets molt op mijn aanraden.

@Steve69 heb je wel een gereedschap set waar je mee uit de voeten kan? Ring/steek sleutels, doppenset, schroev
 
Klopt, terechte opmerking.
De motor neerzetten bij een motor garage voor olie verversen is uiteraard geen probleem en ga we gewoon doen, maar ik ken deze motor nog totaal niet en wil er meer over leren en eventueel aanpakken.
Bv de linkervoetsteun hangt iets naar beneden, dit voel je tijdens het rijden en de aanhechting van de uitlaatbocht en pijp is behoorlijk zwart aangekoekt.
Dit soort dingen is leuk om zelf te verbeteren, met een beetje hulp.of uitleg :)
Gr
Uitlaat is dubbelwandig, je kunt ook wrappen. Zelf doen is een kwestie van beginnen, onderdelen kosten niet veel het is een niet gewild model.
 
Ik zou het wel willen en kunnen, zeker aan een vx, 8 jaar alleen maar gesleuteld aan zo’n ding, alleen ben veel te bang dat ik iets mol aan de fiets van een ander. Of dat hij iets molt op mijn aanraden.

@Steve69 heb je wel een gereedschap set waar je mee uit de voeten kan? Ring/steek sleutels, doppenset, schroev
Mocht ik willen sleutelen, dan zou ik dat kunnen doen in onze werkplaats van mijn werk. Vroeger wel gesleuteld aan mij kreidler en C kadett en motorvoertuigen gedaan op de technische school maar lang geleden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan