Aandachtspunten Transalp 2001

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
Ik ben een "paar jaartjes" uit de running geweest, onlangs mijn NTV verkocht omdat ie weg stond te rotten en jaren niet meer gereden. Nu ga ik voor mijn werk andere afstanden afleggen en ivm file/onbetrouwbaarheid auto wil ik weer een motor als backup hebben.
Eerst naar een Africa Twin gekeken, maar die vind ik te duur om het grootste deel van de tijd alsnog weg te laten rotten, zonde.
Ik zal hem dus voornamelijk gebruiken op de snelweg, zo'n 50km heen, 50km terug maar waarschijnlijk niet dagelijks (tenzij het motorvirus me weer te pakken krijgt)

Transalp leek me een goed alternatief en ik ga binnenkort even kijken en waarschijnlijk een proefrit maken.
Het betreft een XL600V Transalp uit 2001, volgens mij dus RD10.

Ik heb al even wat gesnuffeld door de TA topics maar heb niet veel antwoorden gevonden.

Zijn er specifieke bekende punten om op te letten?
- Standaard geen middenbok zo te zien?
- RD10 blok gelijkend aan NTV600 blok? Maar 50cc meer en ketting ipv cardan?

Edit:
Even doorgezocht en deze blogpost gevonden:
How to Transalp
Daarin staat weinig voor een XL650V, wat opzich een goed teken is. Ik merk wel dat ik de oudere esthetisch gezien mooier vind, maar daar moet ik geen motor op uitkiezen ;)
Blijkbaar zuipen ze wel meer benzine dan de 600jes.
 
Laatst bewerkt:
Apparaten zijn oerbetrouwbaar,ik heb jarenlang aan Transalps gesleuteld en in al die jaren slecht 1 blok wat open moest omdat
hij olie verbruikte en die had al meer dan 100000km gelopen,en 1 waarvan de koppeling uitgerookt was ,maar dat was een politie motor
en daar zitten echte lomperiken tussen.,er stond net 800km op de teller,verder zijn de aandacht punten het zelfde als bij iedere andere motor,
lekkage,remmen,banden enzzzz.
 
You can't go wrong. 't is net een kalashnikov, kheb de beschrijving hieronder even voor je neergezet.

Kalashnikov wordt geroemd om z’n betrouwbaarheid. Een Kalashnikov gaat niet kapot, loopt niet vast en raakt niet oververhit. Je kunt er mee door de modder kruipen of in een zandbak spelen. Het wapen schiet daarna nog net als daarvoor. Betrouwbaar in elke omstandigheid. Daarnaast zijn Kalashnikovs enorm gemakkelijk in gebruik. Zelfs een kind kan ermee overweg
 
Ik heb de 600. Bij de 600 serie zijn de velgen het zwakste punt, maar dat lees je op elke site al, heb ze beiden vervangen, en rvs spaakjes erin gezet. Verder is het onverwoestbaar, en ik doe echt mijn best.

Het is een machine van 25jaar oud, en het enige dat me dit seizoen is gebeurd, is een defecte cdi en dat klote veertje van de choke plunjer is gebroken waardoor de choke blijft hangen. Voor die leeftijd mag dat ook wel. Volgens mij verschilt het met de 650 niet zo heel veel qua kwaaltjes, maar de 600 is inderdaad gewoon mooier :+
 
Dank voor de reacties :) betrouwbaarheid is mijn belangrijkste punt en ik heb wat dat betreft veel vertrouwen in deze Honda's.
Mijn angst is dat ie (net als mijn vorige motor) erg veel stilstaat en dat doet vooral de accu geen goed, maar daar ontkom je bij geen enkele motor aan (behalve mijn XR).

Ik ga waarschijnlijk ook bij een 600 kijken, die is zo te zien ooit geïmporteerd (vind ik altijd toch een beetje jammer) en heeft vermelding "Basis: EEGK-9999", wat waarschijnlijk door die import komt (zo te zien vermelding dat er geen katalysator opzit e.d.).

Downunder, is het klusje met de velgen goed zelf te doen, of is uitlijnen etc. gedoe? Is dat hele grapje een beetje te betalen?
De 600 lokt nu ook meer door de standaard middenbok ;)
 
Zelf omspaken bedoel je? Best een klus als je dat voor het eerst doet. Laten doen bij Haan wheels is ook mogelijk. Weet de prijzen niet meer zo, meen rond de 300.
 
Voor snelwegen zou ik voor een 650 ipv 600 gaan. 650 ook genoeg aanbod.

En idd, de laatste versie 600 zien er gaaf uit/ gaver dan de 650. Let er iig bij 600 op dat je de dubbele schijfremmen voor hebt en het zilverkleurige motorblok.
 
Voor snelwegen zou ik voor een 650 ipv 600 gaan. 650 ook genoeg aanbod.

En idd, de laatste versie 600 zien er gaaf uit/ gaver dan de 650. Let er iig bij 600 op dat je de dubbele schijfremmen voor hebt en het zilverkleurige motorblok.

Vanwaar de voorkeur voor een 650 voor snelweggebruik? Voor zover ik zie is een 600 iets zuiniger en dat lijkt me juist bij (constante) snelwegkm's een voordeel.
 
Volgens mij is ie wat zwaarder en een fractie meer vermogen meen ik. Met de transalp 600 kun je uiteraard op de snelweg, maar het houdt niet over. Los daarvan is er geen klap aan maar bij woonwerk heb je niet altijd een keus.
 
Ik heb bijna 20 jaar beroepsmatig op beide versies gereden. De 600 loopt mooier. De 650 is meer motor. Ik zou de 650 nemen. Die is net even robuuster en moderner. Het is een zwabber vergeleken bij elke moderne motor. Kapot gaan ze niet. Zelfs niet als ze vallen.
 
Een zwabber. Tja ik geloof je direct maar heb geen vergelijkingsmateriaal uit eigen hand :). Ik reed hiervoor een ntv, dat rijdt ook lekker, maar op de transalp zit ik lekkerder rechtop. Verder toer ik liefst in bochtige wegen. Dan zwabbert het maar :P
 
Ik heb bijna 20 jaar beroepsmatig op beide versies gereden. De 600 loopt mooier. De 650 is meer motor. Ik zou de 650 nemen. Die is net even robuuster en moderner. Het is een zwabber vergeleken bij elke moderne motor. Kapot gaan ze niet. Zelfs niet als ze vallen.
Nou er zijn agenten geweest die er maar 800km over deden om er 1 kapot te maken. :Y
 
Je regelt je snelheid niet met je koppeling,...

Een Transalp gaat niet stuk, die moet je stuk maken. Moedwillig dus. Met normaal onderhoud en af en toe een rondje rond je motor lopen om te kijken hoe de staat is is zo,n ding nagenoeg onverwoestbaar.
 
Het is uiteindelijk toch een 600 geworden en ben er (na de rit naar huis) content mee :) Underpowered maar dat heeft ook z'n voordelen.
Nu mn XR nog een keer de deur uit.
Iedereen bedankt voor de informatie en de tips!
 
Underpowered B| als ik met me 600 -- 110 rij op de snelweg en draai het gas open vind ik dat die nog lekker vlot snel vooruit ga als ik dat vergelijk met met gpz 900 die ik daarvoor had die moet eerst nadenken O-) zal vandaag doet of morgen

Zou dus maar even nalopen met het 1 of ander en controleren
 
Laatst bewerkt:
Underpowered B| als ik met me 600 -- 110 rij op de snelweg en draai het gas open vind ik dat die nog lekker vlot snel vooruit ga als ik dat vergelijk met met gpz 900 die ik daarvoor had die moet eerst nadenken O-) zal vandaag doet of morgen

Zou dus maar even nalopen met het 1 of ander en controleren

Underpowered is misschien ook niet de juiste woordkeuze. Hij is vlot zat en ik heb niet het idee dat ie meer zou moeten produceren, maar het is geen racer. Mijn vergelijk is mijn NTV en die voelde niet echt sneller.
Ik ben sowieso van plan alles even na te lopen om een referentiepunt op te bouwen ;)

Eén van de kettingstelplaten in de achterbrug mist :( Honda maakt/levert ze niet meer dus misschien is dat een excuus om zelf eens aluminium te gaan gieten.
Verkoop van de XR heeft ook niet zo'n haast, die staat ook nog half in projectstand.

Edit: vandaag ook nog even een mooi rondje gereden en dat beviel me prima. De uitlaat ploft wat bij stationair, dus daar zit misschien een lekje en even getankt. Met de km-stand op de tripteller kwam ik op 1:19 dus ben benieuwd of ik dat vol kan houden.
 
1 op 19 is toch prima te noemen. De 2ehands markt voor onderdelen van een transalp is zat, zou niet klooien met onderdelen maar gewoon aanschaffen, al dan niet via marktplaats of transalp club forum. veel plezier ermee verder!
 
:WHa jij leeft ook nog! Ik val emotioneel 15 jaar terug!
Ik zoek letterlijk excuusjes om aluminium te gaan gieten, dus 2ehands kopen is backup ;)
1:19 is zeker prima en uit verbruik leidt ik vaak de algehele toestand van een motor af. Maar 1x meten is geen goede referentie dus ik moet gewoon veel gaan rijden nu O-)
 
:WHa jij leeft ook nog! Ik val emotioneel 15 jaar terug!
Ik zoek letterlijk excuusjes om aluminium te gaan gieten, dus 2ehands kopen is backup ;)
1:19 is zeker prima en uit verbruik leidt ik vaak de algehele toestand van een motor af. Maar 1x meten is geen goede referentie dus ik moet gewoon veel gaan rijden nu O-)

ik kan je geen PB sturen, dus maar even zo,

Ik heb heel even een transalp gehad, op 17inch gezet, en toen verkocht.
STaat er nu zo bij:

1571679541867.png
 
Martijn
als je die achter alum blokken zoekt voor je achter brug ik heb 2 transalp gesloopt dus als wat zoekt ik heb ze liggen als niet wil gieten ;)
en meer natuurlijk aan onderdelen .

royal club 👍
prachtding dat is mijn voor beeld om er ook 1 te bouwen .
 
Mooi ding. 17" staat er goed op.
Ik zag vandaag dat de temperatuurmeter maar nét boven de C van cold uitkomt tijdens het rijden. Intuitief verwacht ik dit soort meters altijd in het midden. Hoe is dat bij jullie? Zou jammer zijn als ik met een niet-sluitende thermostaat rond blijk te rijden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan