aandraai momenten (nm) van bouten/boutjes

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
8.210
606
froubuurt
ik ben nu een kleine 30 minuten bezig geweest met zoeken maar heb niets kunnen vinden over de aandraaimomenten van bepaalde boutjes.

mijn idee is daarom om hier een verzameling te maken van alle nm'etjes van ale types motoren.
als iedereen hier nu ff zijn aandraai momenten van de bouten neerzet + het type motor weet iedereen waar hij of zij moet zoeken voor de nm.
dan kan men na anleiding van de hier neergezette nm's een idee krijgen van hoe vast welke bout moet zitten.

en nu graag geen "kijk maar in het werkplaatshandboek". voor mensen die alleen ff de ketting wilen doen kan het niet uit om een wphb te kopen.
 
om zelf een begin te maken met een lijstje:
de banjobouten
bout van de achter en voor as
klemboutjes van de vooras
bouten van het subframe
klembouten voorvorkpoten

als iemand anders nog ideeën heeft over ee bepaald boutje/moertje kom maar.
 
als je een keer de ketting zelf vervangt heb je het wph er al uit :}

verder is een standaard ringsleutelset voldoende, de lengte van de sleutels is afgestemd op de torqwaarde.
als je banjobouten en wielassen met een momentsleutel vast gaat zetten heb je er echt geen gevoel voor.
met een beetje vet op een boutje overtorque je hem zo met een momentsleutel
 
lengte van dde sleutel is afgestemd op de torqwaarde???
en dit is het type antwoord" haal maar een werkplaatshandboek"
maar het is wel een waardevolle aanvulling dat je er dan geen vet tussen moet draaien
 
als je een keer de ketting zelf vervangt heb je het wph er al uit :}

verder is een standaard ringsleutelset voldoende, de lengte van de sleutels is afgestemd op de torqwaarde.
als je banjobouten en wielassen met een momentsleutel vast gaat zetten heb je er echt geen gevoel voor.
met een beetje vet op een boutje overtorque je hem zo met een momentsleutel

Tuurlijk, wat een gelul man :z

De lengte van de sleutel is afgestemd op het moment... :N Moment: kracht x arm. Arm is dus de lengte van de sleutel, en alleen als de kracht een constante is kun je het moment bepalen door de sleutellengte. Laat nou niemand dezelfde kracht hebben...

En ik heb in een garage ook wel eens iemand horen zeggen: Zo'n aftapplug hoef je echt niet met momentsleutel vast te zetten als je er een beetje gevoel voor hebt (was tijdens een oliewissel). Wat denk je, 10 seconden later draait ie de draad uit de carterpan _O- _O-
 
ik ben nu een kleine 30 minuten bezig geweest met zoeken maar heb niets kunnen vinden over de aandraaimomenten van bepaalde boutjes.

mijn idee is daarom om hier een verzameling te maken van alle nm'etjes van ale types motoren.
als iedereen hier nu ff zijn aandraai momenten van de bouten neerzet + het type motor weet iedereen waar hij of zij moet zoeken voor de nm.
dan kan men na anleiding van de hier neergezette nm's een idee krijgen van hoe vast welke bout moet zitten.

en nu graag geen "kijk maar in het werkplaatshandboek". voor mensen die alleen ff de ketting wilen doen kan het niet uit om een wphb te kopen.

Leuk idee, maar je hebt véél te veel motoren met véél te veel aanhaalmomenten om dat allemaal in een lijstje te proppen.

Bovendien kun je ook gewoon ff vragen op MF wat het moment is, altijd wel iemand die het weet.
 
pricies ja, ook mijn dealer (ook bepaald geen prutsers) gebruikt voor deze klusjes een momentsleutel. dus als iemand een waarde weet voor een bepaalde bout/moer van zijn motor, zet em hier ff neer
 
pricies ja, ook mijn dealer (ook bepaald geen prutsers) gebruikt voor deze klusjes een momentsleutel. dus als iemand een waarde weet voor een bepaalde bout/moer van zijn motor, zet em hier ff neer

Zie reactie boven je ;)

Ik weet alle waardes van mijn motor wel. Maar als ik die allemaal ga posten staan er al minstens 3 a4'tjes aan tekst en dan heb je ze nog maar van 1 motor ;)
 
idee!
als je inderdaat zo veel hebt, en je hebt ze op papier staan, mail ze dan aub ff, kan ik na genoeg reacties een gemiddelde met hoog en laag maken, is een mooie lijddraad voor mensen met een motor waarvoor geen wphb is. en heb ik meteen ook een idee, lijkt mij dat een aantal dingen niet veel kunen vershillen, zoals banjobouten.
 
of houd het gewoon bij de nm's die je tegenkomt als je aan het klussen bent met de dingen waar je geen WPHB. zoals alles met de wielen en remmen, en mischien dingen die met het frame te maken hebben
 
Je krijgt lekker veel medewerking he :z

Jammer, want het initiatief is zeker leuk :Y


R1 2004

Bougies 12,5
Oliefliter 17
olieaftapplug 47
Wielas achter 150
wielas voor 91
klemboutjes voorwielas 21
Remklauwboutjes 35



Astu ;) Dat zijn de dingen die ik zelf wel eens gebruik/wil gebruiken.
 
mischien heb je hier wat aan


5 mm bout 4 Nm
5 mm bout met moer 5 Nm
6 mm bout 9 Nm
6 mm bout met moer 10 Nm
6 mm flensbout, sleutelmaat 8 mm, smal 9 Nm
6 mm flensbout, sleutelmaat 10 mm, met moer 12 Nm
8 mm bout met moer 22 Nm
8 mm flensbout met moer 27 Nm
10 mm bout met moer 35 Nm
10 mm flensbout met moer 40 Nm
12 mm bout met moer 55 Nm
 
mischien heb je hier wat aan


5 mm bout 4 Nm
5 mm bout met moer 5 Nm
6 mm bout 9 Nm
6 mm bout met moer 10 Nm
6 mm flensbout, sleutelmaat 8 mm, smal 9 Nm
6 mm flensbout, sleutelmaat 10 mm, met moer 12 Nm
8 mm bout met moer 22 Nm
8 mm flensbout met moer 27 Nm
10 mm bout met moer 35 Nm
10 mm flensbout met moer 40 Nm
12 mm bout met moer 55 Nm

Welke kwaliteit boutjes ?

De gamma boutjes zijn niet meer dan kwaliteit 4,6
Bij de vakhandel kan je ze in kwal. 8.8 , 10.9 en hoger halen.

Hoe sterker de bout hoe hoger het max.moment dat je erop kan zetten.
De tabel voor de momenten geldt ook alleen maar voor normale metrische draad. Bij fijnmetrisch kan je de waardes niet gebruiken.
 
ook een makkelijk klusje dat een hoop mensen zelf kunnen:
vervangen van de rem schijven / blokken iemand daar nog nm'etjesvoor.

en tips zoals "je moet remschijven altijd kruislings vastdraaien" zijn ook welkom
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me idd makkelijker om een WPH te kopen alsdan er een zelf te maken ??
full
 
Laatst bewerkt:
klopt kilowattknijper wat je zegt maar ik ga ervanuit dat we het hier niet over gamma of formido moeren en bouten hebben maar over een goede kwalitijd die in de motor en auto handel zijn te verkrijgen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan