Aandraaimoment bout SV650 (2016)

gnomedaan

MF'er
30 jun 2017
102
10
26
Winterswijk
Hallo,

Gister heb ik mijn SV650 2016 opgehaald en als [ironie] zeer rijke student [/ironie] heb ik het geld niet voor een All-Risk verzekering, WA+ is gelukkig nog wel betaalbaar.
Nu heb ik bij Barracuda een valdoppen set besteld om de motor toch iets te beschermen mocht ik een keer op z'n zij wil leggen.
De plek waar deze gemonteerd zouden moeten worden is in het cilinderblok, zie foto hier onder.


Nu heb ik geen flauw idee met welk moment ik deze bouten aan moet draaien. Het blok is van aluminium en daar weet ik van dat ik het niet al te hard aan kan draaien.

Ik heb al gegoogled naar een service handleiding van het 2016 model maar ik kan hier geen enkel actuele versie van vinden. Ben zelfs bij een Suzuki dealer geweest, maar die konden er ook niet eens een bestellen :/


Hopelijk kan een van jullie mij verder helpen.

Groeten,

Daan
 

AartW

Rookie
25 feb 2017
11
0
53
Oosterhout
Bezoek site
Als je googlet op Gladius repair manual, dan kan je daar wel een pdfje van vinden. Dit is de voorloper van jou motor en ik verwacht dat het aanhaalmoment bij dat model hetzelfde zal zijn als bij jou model.

Het wordt de "front left engine mounting bolt" genoemd.
55 Nm en "Apply thread lock to thread part." dus borgmiddel gebruiken.
Thread lock cement 99000–32110 (THREAD LOCK CEMENT SUPER 1322 or equivalent)
Onderdeel A op blz. : 1D-24 Engine Mechanical van SUZUKI SFV650 service manual.

(Dit is dus voor de Gladius.)
 
Laatst bewerkt:

mick85

MF veteraan
7 feb 2004
13.509
48
33
Bernisse
Bezoek site
Staat er niets in de gebruiksaanwijzing van barracuda lijkt me dat ze het daar wel neer zetten, wellicht door het materiaal van de doppen moet je een ander moment aanhouden.
 

gnomedaan

MF'er
30 jun 2017
102
10
26
Winterswijk
Ik had zelf ook al bij de Gladius gekeken en ook gekeken welke krachten er officiel op de bouten van Barracuda gezet mogen worden en die komen wel aardig over één.
Maar voor zekerheid toch maar een post gemaakt omdat ik het toch niet zeker weet.

En de bij Barracuda zit een slecht gekopierd A4-tje met welke onderdelen er bij horen te zitten en dat zelfs nog in het Italiaans (wat niet zo heel gek is, italiaans bedrijf) maar verder helemaal geen info. Verder worden de doppen "staal op staal" gemonteerd, de doppen zitten op een as gemonteerd waar ik niets mee hoef te doen.

Denk dat ik maandag Suzuki importeur (Nimag) en Barracuda beide maar eens contacteer. Ze zouden met beiden toch een moment(koppel) kunnen geven.


Iig bedankt voor het mee denken!
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.781
32
Veenendaal
Als er geen specifiek moment bekend is, kun je normaal moment wel opzoeken aan de hand van diameter en spoed. En anders KISS
 

gnomedaan

MF'er
30 jun 2017
102
10
26
Winterswijk
Als er geen specifiek moment bekend is, kun je normaal moment wel opzoeken aan de hand van diameter en spoed. En anders KISS
Idd even kijken; welke staalsoort de bout is, dikte en fijne of normale spoed.
Ik gok op de een na onderste tabel;
https://www.fastenermart.com/files/metric_tighten_torques.pdf
Hier had ik ook al naar gezocht, komt ongeveer overeen met wat in de handleiding van de Gladius staat. En zoals SP1R al zegt KISS is ook altijd nog een optie.

Dat kan de dealer ook gewoon, heb je die al gevraagd? Of heb je alleen om een werkplaatshandboek gevraagd.
Zouden ze mij wel moeten kunnen zeggen maar ik weet bijvoorbeeld ook niet eens het koppel waarmee ik de wielasmoer mee aan moet draaien en om nou voor ieder boutje contact te zoeken met die dealer. Ben namelijk ook niet heel erg te vreden met de service die ik daar wel eens ontvangen heb.