Aandrijflijn

Mish

MF veteraan
Donateur
2 dec 2007
2.358
125
vinkeveen
Allen,
Net als menigeen rij ik al heel wat jaren motorscooter. Naast de vele voordelen, bracht de onderhoudsarme aandrijflijn een extra voordeel met zich mee. De versnellingsbak is overbodig, zo nu en dan een snaartje vervangen en dit is het.

Ik ben mijn mening op bovenstaande een beetje aan het bijstellen. (Mijn) praktijk leert dat de snaar, al is het maar om binnen de veiligheidsmarges te blijven, regelmatig moet vervangen. Niet de 20.000 km, eerder bij 15.000 km als er veel snelweg wordt gereden. Tel daarbij op dat de variateur ook regelmatig gecontroleerd moet worden en af en toe vervangen. Helemaal onderhoudsarm is het bij mij niet gebleken... Zelfs na een regelmatige inspectie is het mij toch overkomen dat de snaar brak, vaak was daar een ander onderdeel in de aandrijflijn de oorzaak van. Desalniettemin was het meerdere malen een hachelijk avontuur zonder aandrijving van de 4e baan op de snelweg naar de vluchtstrook te liften.

De cardan aandrijving biedt daarentegen een absolute zekerheid. Geen gedoe met snaren die kapot (kunnen) gaan en eigenlijk echt onderhoudsvrij. Echter maakt dit, of zijn ze alleen op machines gemonteerd die loodzwaar zijn. Ik vind ze ook goed passen op de toerbuffels, niet zozeer op de iets gebruikelijke machines.

Dan kom ik op de kettingaandrijving. Jarenlang heb ik hier echt niet naar omgekeken, sterker nog... Ik wilde absoluut geen machine met een kettingaandrijving. Niet mooi, onderhoud, regelmatig vervangen, vettigheid, enz. Nu heb ik er toch voor gekozen en zie dat eigenlijk dat de nadelen heel erg meevallen. Vervangen valt met mij rijstijl ontzettend mee. Met een kettingset zal ik vermoedelijk zo'n 25.000 km rijden. Smeren is echt met de wekelijkse wasbeurt in 30 seconden gedaan en de vettigheid helemaal niet op (door regelmatig licht te spuiten met olie). Minder krachtverlies dan de snaar en cardanaandrijving, eigenlijk is het een gelijkwaardige aandrijfvorm. Heb ik mijzelf jaren voor de gek gehouden, of valt een kettingaandrijving inderdaad voordelen?




Mish
 
Ik heb 24.000 km met de Integra 750 gereden voor ik hem inruilde op mijn huidige Downtown 350i. Op het einde Had de ketting bij iedere omwenteling een stukje waar ze minder doorhing dan op andere plaatsen, versleten dus. Dit met een rustige rijstijl en regelmatig handmatig inolieen.
 
De aandrijflijn is wat het is, wat de fabrikant heeft bedacht als beste oplossing. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Een ketting is relatief eenvoudig in onderhoud en kosten, een vario/ riem is iets complexer en een cardan is robuust, maar zwaar. Dat is volgens mij tevens de volgorde van oplopende kosten, vooral als er eens iets mee aan de hand is. Maar als ik kijk wat er 's winters allemaal voor troep op de box ligt waarin mijn riem en rollen draaien, dan vind ik een goede afscherming wel belangrijk. Ik zou een Integra of ADX er echter niet voor laten staan.

P.s. Ik rij veel snelweg (op een SW 400 is 120 al 7000 tpm), maar heb nog nooit riemproblemen gehad. Ik rijd alweer met mijn derde riem.
 
En ook bij mij heeft ketingaandrijving sterk de voorkeur , als je een osco oiler monteerd en elke tankbeurt/300 km smeert ,gaat zon ketting erg lang mee.
Op mijn triump tiger 800 xrx al weer ruim 40000km , wel een keer het voortandwiel ververst , en de 50000 haalt de ketting ook met gemak.

Omdat ik ook een motor met cardan heb kan ik vergelijken , cardan is zeker niet onderhoudsvrij , al 2x een lekke keerring gehad ,lees olie op de band , en dat is niet leuk als je graag flink doorrijd !
 
En ook bij mij heeft ketingaandrijving sterk de voorkeur , als je een osco oiler monteerd en elke tankbeurt/300 km smeert ,gaat zon ketting erg lang mee.
Op mijn triump tiger 800 xrx al weer ruim 40000km , wel een keer het voortandwiel ververst , en de 50000 haalt de ketting ook met gemak.

Omdat ik ook een motor met cardan heb kan ik vergelijken , cardan is zeker niet onderhoudsvrij , al 2x een lekke keerring gehad ,lees olie op de band , en dat is niet leuk als je graag flink doorrijd !


Huh, 40.000 km met een ketting? Dan is het helemaal voor mij de nummer 1 aandrijving. Ik smeer elke week (rond de 300 a 400 km). Daarnaast heb jij nog een Osco Oiler? Maakt de combinatie dat je zo lang met je ketting doet? Ik dacht dat 25.000 wel het maximale zou zijn... M
 
Idd 40000km en nog lang niet aan zijn eind , nooit schoongemaakt of afgespoten ,je smeert of spuit de rotzooi/vocht er in.
Kettingspannen ? Nog nooit , de achterband is eerder versleten .
Oja ik smeer met kettingzaag olie.
 
Huh, 40.000 km met een ketting? Dan is het helemaal voor mij de nummer 1 aandrijving. Ik smeer elke week (rond de 300 a 400 km). Daarnaast heb jij nog een Osco Oiler? Maakt de combinatie dat je zo lang met je ketting doet? Ik dacht dat 25.000 wel het maximale zou zijn... M
Maar 40K is helemaal niet zo veel met een kettingset.
Ik deed met mijn originele kettingset 45.000km op mijn Blackbird, en deset die ik er daarna op had gedaan ging 65.000km mee.
Ik smeer wel vrij veel, en rij geen korte of stadsritjes.
 
Nou geef mij maar een cardan,ik heb altijd kettingfietsen gereden maar mis het stellen,smeren en vervangen echt niet,ik hoef nu
nergens meer naar te kijken en dat bevalt mij prima.Verder is het bij kettingen belangrijk goede kwaliteit te kopen en goed te onderhouden anders
ga je echt de 45000 niet halen.
 
........... .
De cardan aandrijving biedt daarentegen een absolute zekerheid. Geen gedoe met snaren die kapot (kunnen) gaan en eigenlijk echt onderhoudsvrij. Echter maakt dit, of zijn ze alleen op machines gemonteerd die loodzwaar zijn..


Mish
Stem ook op cardan en m'n VX800 is echt niet loodzwaar
 
Ik deed 52000 met een ketting op mijn RD.. goed, die is overbemeten maar met het onderhoud wat ik pleeg (niet) toch een behoorlijke score...
 
Ik moest effe denken over de titel, zat al weer te denken over de route waarin een boot de haven binnenkomt...
toen ik het vertaalde naar aandrèflèn werd het duidelijk
 
Jouw kettingaandrijving is maar een deel van het geheel, er zit ook nog een versnellingsbak en een (dubbele) koppeling in. Alsof je het bij een vario alleen over de tandwiel eindvertraging hebt die probleemloos is.

Een vario kan heel onderhoudsvriendelijk zijn, bij mijn eerste scooter was het echt probleemloos.
Bij de Honda werkte dat ding echt perfect, het onderhoud was simpel en je kon overal eenvoudig bij. Uiteindelijk heb ik drie nieuwe riemen en een nieuwe voorste vario set van ik meen €45,- nodig gehad om hem probleemloos over de ton te rijden.

Ik kan me niet voorstellen dat kettingaandrijving Plus versnellingsbak en koppeling daarmee vergeleken goedkoper of gemakkelijker is.

Mijn huidige motor is trouwens ook niet verkeerd, geen koppeling, geen versnellingsbak en riemaandrijving die mits goed afgesteld echt wel probleemloos kan zijn, als je doorhebt wat belangrijk is....
 
Terug
Bovenaan Onderaan