Aandrijfriem vervangen?

Cetrac

Die hard MF'er
27 jul 2006
250
0
Helmond
Zaterdag kwam ik er tot mijn verbazing achter dat er een klein steentje zich gevestigd had in mijn aandrijfriem. Doordat dit steentje door de tandwielen is geduwd is deze natuurlijk stevig in mijn riem komen te zitten.

Nou vraag ik me af of ik mijn riem moet gaan vervangen, gezien het feit dat de riem zelf wel een kleine 400 euro kost... en natuurlijk doe ik het liever niet.
 
Ik ben hier nog eens ingedoken... voor een overbrenging die ik wil gaan maken voor een eigenbouwer... deze overbrenging is 1 op 1, koppel van het blokje ligt op 58Nm en de poulies komen zo'n 30/40cm uit elkaar te staan.

Ik heb al wat onderzoek gedaan naar verschillende tandriemen... maar nergens word echt uitsluitsel gegeven over wat voor kracht zo'n band nu kan hebben.........

Max snelheid is geen probleem heb ik al gecheckt....

Als ik nergens specs kan vinden neig ik naar zo'n OMEGA HP riem van een cm of 5 breed.., maar ik ga eerst nog eens even zoeken.

Misschien heeft iemand tips...?
 
Kijk eens bij andere motorfietsriemen, evt. van andere merken. als de prijzen daarvan ook zo rond de 300/400 liggen dan zal er vast wel een reden voor zijn...

Ik begrijp dat je wilt besparen, maar ga niet rondrijden met inferrieur spul. Zo meteen spaar je op de korte termijn €200 uit en ben je daarna €2000 kwijt aan het repareren omdat die goedkope riem een ravage heeft aangericht aan je carter of onderbeen
 
Laatst bewerkt:
Ik ben hier nog eens ingedoken... voor een overbrenging die ik wil gaan maken voor een eigenbouwer... deze overbrenging is 1 op 1, koppel van het blokje ligt op 58Nm en de poulies komen zo'n 30/40cm uit elkaar te staan.

Ik heb al wat onderzoek gedaan naar verschillende tandriemen... maar nergens word echt uitsluitsel gegeven over wat voor kracht zo'n band nu kan hebben.........

Max snelheid is geen probleem heb ik al gecheckt....

Als ik nergens specs kan vinden neig ik naar zo'n OMEGA HP riem van een cm of 5 breed.., maar ik ga eerst nog eens even zoeken.

Misschien heeft iemand tips...?


Dat is erg afhankeleijk van vermogen en toerental van de overbrenging , een primaire overbrenging krijgt een stuk minder koppel te verduren.
dus het is zo wat lastig een aanbeveling te doen.
als voorbeeld, ik heb op mijn norton commando ( dikke 50 pk twin) een 40 mm H riempje als primaire overbrenging,
normaal gebruiken ze tegenwoordig de 8 mm HTD voor primaire aandrijvingen.

nu zou ik een 14 mm HTD nemen, als je tenminste aan de goede tandwielen kan komen.

geen idee wat jouw toepassing is , maar de spanning en uitlijning van de riem is kritisch.
 
Part jij snapt het hele verhaal een industriele riem gaat niet lukken heb al een keer een kland gehad die dacht dat ie het wiel weer had uit gevonden en zo goedkoop uit was maar ja na ongeveer een maand of 2 laater zaten er geen tanden meer op de riem dus goedkoop is duur koop moest ie nog een riem van 400 kopen plus de riem van 170 en de reparatie kosten tel maar uit die winst :N :N
 
Laatst bewerkt:
Part jij snapt het hele verhaal een industriele riem gaat niet lukken heb al een keer een kland gehad die dacht dat ie het wiel weer had uit gevonden en zo goedkoop uit was maar ja na ongeveer een maand of 2 laater zaten er geen tanden meer op de riem dus goedkoop is duur koop moest ie nog een riem van 400 kopen plus de riem van 170 en de reparatie kosten tel maar uit die winst :N :N

interessante reactie, ik heb geen idee wie wat snapt , ik snap in ieder geval weinig van deze reactie :?
Een h riem is een industriele riem en die had na 60.000 km in mijn norton commando nog even veel tanden als daarvoor....
dan lijkt er op dat je klant iets niet goed heeft gedaan.
Alle primaire aandrijvingen die je voor engelse fietsen kunt kopen gebruiken ook gewoon industriele riemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan