Aandrijving Harley Davidson Fat Boy afgebroken!

seb86

Rookie
24 jul 2018
26
1
Breda
Beste Motormuizen!

Ik heb een Harley Davidson Fat boy uit '95 die in 2011 volledig is omgebouwd inclusief plaasting van een 1700cc S&S blok.
Na 5 maanden winterstalling en het plaatsen van nieuwe banden breken in de eerste 50 km alle 5 bouten af die het vliegwiel verbinden met het achterwiel.Zie foto's
De ANWB pechhulp gaf aan dat dit zeer waarschijnlijk te maken heeft dat de bouten niet goed zijn terug gezet/aangedraaid bij het vervangen van mijn band.
De monteur bij de garage zegt dat hij deze niet heeft losgedraaid, en dat dit komt omdat de bouten niet zijn gemaakt voor de krachten van het opgevoerde blok wat eronder ligt...

Ik ben heel benieuwd naar jullie idee/mening.
  • Merk: Harley Davidson
  • Type: Fat Boy
  • Bouwjaar:1995
  • Kmstand:38000
  • Probleem: Moeren gebroken van vliegwiel
  • Wanneer is het probleem onstaan: recent
  • Wat is er al aan gedaan: nog niks
 

Bijlagen

  • 6D8D67A1-D6A9-4C01-BCA3-5A47D238CD96.JPG
    6D8D67A1-D6A9-4C01-BCA3-5A47D238CD96.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 30
  • 562C19F7-A3ED-405B-948C-039D17963CE5.JPG
    562C19F7-A3ED-405B-948C-039D17963CE5.JPG
    1.000,2 KB · Weergaven: 31
  • IMG_9962.jpg
    IMG_9962.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 23
Hoi.

Hoger dan 12.6 wordt dan 12.9, is gewoon een handels kwaliteit.

Mijn vraag is nu, wat is de originele maat en kwaliteit?
Ik gok M10, in US wordt dat dat 3/8".
Kwaliteit, 8.8?

Ik zou hier voor M10, M12 borstbouten gaan, met geruimde gaten.
Of, de hele handel doorboren, ruimen en pasbussen erin, dan met een maatje kleiner borstbout en moer, grotere onderlegringen , zoiets.
Als de boel maar spelingsvrij is, alleen op de klem van de bouten redt je het denk niet.

Ja lekker metrisch gebruiken op een Harley

Groeten, Paul.
 
Zou eerst maar eens uitzoeken of de aandrijving niet versterkt moet worden voor een 1700cc blok,
je zal niet de enigste zijn die zoiets heeft,Harley specialisten zullen dat wel weten.
Niet passende sluitringen is ook slecht ,dat kan gaan schuiven en dat kan heel goed de oorzaak zijn
dat de bouten zijn gebroken,de krachten op die poelie zijn enorm.
Joh, ik heb talloze opgevoerde Harley's gehad en heb er nu nog een paar, en ik heb van alles gesloopt, maar dit niet hoor.
Ik heb wel de tanden van verschillende versnellingen gestript en een uitgaande as, maar zoiets nog nooit. Daarbij heeft deze Fatboy zowel een compensator als een riem, en is in dat kader heel wat vergevingsgezinder dan een ketting aangedreven Harley, dan wel met een open primary zonder compensator.
En die 1700 S&S is zo spannend niet.

Ik hou het dus maar op verkeerde bouten, verkeerd gemonteerd.
 
Lees veel reactie tbv trekstrekte bout .maar als ik kijk naar de afgebroken bouten zie ok dat deze niet zijn kapot getrokken maar zie de afschuif kracht overschreven
Afschuiving (sterkteleer)

Afschuiving is in de sterkteleer een plastische vervorming van materiaal die optreedt als de maximum schuifspanning in een materiaal overschreden wordt, zodat delen van het materiaal ten opzichte van elkaar verschuiven.

SchuifspanningBewerken

Afschuiving
Voor de gemiddelde schuifspanning geldt:
{\displaystyle \tau ={F \over A}}
,
waarin
\tau
de schuifspanning is in N/mm²
{\displaystyle F}
de toegepaste kracht in N
A
de oppervlakte waarop de kracht inwerkt in mm²

Toepassing
Bewerken
Alledaagse voorwerpen die gebruikmaken van afschuiving, zijn een mes en een schaar. Merk op dat bij een mes en een schaar de bladen zo scherp mogelijk moeten zijn. Dit zorgt ervoor dat de oppervlakte verkleint wat resulteert in een grotere schuifspanning.
Ook in de metaalbewerking speelt afschuiving een belangrijke rol als we kijken naar verspanende bewerkingen. Metaal kan heel slecht tegen afschuiving door de roosterachtige structuur van de atomen.

Dus de trek kracht is niet de oorzaak maar de afschuif kracht voldoet niet en dus moet deze aangepakt worden

Citaat Reageer
Rapporteer Bewerk
 
Lees veel reactie tbv trekstrekte bout .maar als ik kijk naar de afgebroken bouten zie ok dat deze niet zijn kapot getrokken maar zie de afschuif kracht overschreven
Afschuiving (sterkteleer)

Afschuiving is in de sterkteleer een plastische vervorming van materiaal die optreedt als de maximum schuifspanning in een materiaal overschreden wordt, zodat delen van het materiaal ten opzichte van elkaar verschuiven.

SchuifspanningBewerken

Afschuiving
Voor de gemiddelde schuifspanning geldt:
{\displaystyle \tau ={F \over A}}
,
waarin
\tau
de schuifspanning is in N/mm²
{\displaystyle F}
de toegepaste kracht in N
A
de oppervlakte waarop de kracht inwerkt in mm²
Toepassing
Bewerken
Alledaagse voorwerpen die gebruikmaken van afschuiving, zijn een mes en een schaar. Merk op dat bij een mes en een schaar de bladen zo scherp mogelijk moeten zijn. Dit zorgt ervoor dat de oppervlakte verkleint wat resulteert in een grotere schuifspanning.
Ook in de metaalbewerking speelt afschuiving een belangrijke rol als we kijken naar verspanende bewerkingen. Metaal kan heel slecht tegen afschuiving door de roosterachtige structuur van de atomen.

Dus de trek kracht is niet de oorzaak maar de afschuif kracht voldoet niet en dus moet deze aangepakt worden

Citaat Reageer
Rapporteer Bewerk

Je plaatjes zijn niet helemaal zichtbaar helaas. Maar ik ben het helemaal eens met je conclusie dat de bouten door afschuifkrachten stuk gegaan zijn. Ik zou proberen in deze toepassing NOOIT afschuifkrachten op te laten treden op die bouten.
En dat zou moeten gebeuren door een zo grote klemkracht aan te brengen tussen poelie en naaf dat deze poelie NIET meer kan draaien/verschuiven onder invloed van de krachten die de riem uitoefent.... Ofwel sterke bouten belasten op rek!

Maar als ik de foto's zo bekijk wordt dat een lastig verhaal. Ik kan niet zien hoe het pasvlak tussen de poelie en de naaf eruit ziet. En het oppervlak van de poelie ziet er nou ook niet briljant vlak uit....

Als de naaf weinig oppervlak heeft en niet teveel draaddiepte om hard aan te trekken wordt het al helemaal een lastig verhaal om die afschuifkracht te voorkomen. Centrering van die poelie lijkt ook te gebeuren op de boutgaten jammergenoeg. Zou mooier zijn als dat op het hart van de poelie...

Ik zou graag wat meer plaatjes zien met wat meer overzicht, en als het kan ook van de oplossing die toegepast gaat worden. Interessant verhaal :t
 
En het erge is nog dat de levensgevaarlijke "bouwers" van dit soort constructies als halfgoden vereerd worden.
Zeker niet door iedereen ;) Maak je daar geen zorgen over.... En levensgevaarlijk is relatief.... TS is er in dit geval netjes ongeschonden vanaf gekomen geloof ik :t en gelukkig maar. Nu wat meer plaatjes en hij kan hier gedegen advies krijgen denk ik.
 
Ja het lijken mij ook hap-snurk bouten...4.6 of 4.8... Geen een van mijn Yapanse O-) :X motorfirtsen komt de fabriek uit zonder borging onder de bouten...

Zijn ze losgekomen voodat ze braken of braken ze af omdat ze losgekomen zijn..

Het is niet helemaal goed te zien op de foto, maar als er op de kop geen sterkteaanduiding staat kan je er van uitgaan dat ze van de bouwmarkt kwaliteit zijn.
Die zijn leuk om een kapstok aan te hangen, maar meer ook niet.
 
En het erge is nog dat de levensgevaarlijke "bouwers" van dit soort constructies als halfgoden vereerd worden.
Bob de Bouwer als ik de bouten bekijk, lijkt net of ze op lengte afgezaagd zijn, paar carrosserieringen
uit een bakje en dan monteren.

Ik had minimaal een veerring en sluitring gemonteerd of iig locktite gebruikt...

Succes iig.

EC5A1F45-02B5-4D5F-8C9D-780AF982C04A.jpeg
 
Veerringen doen niet zoveel, mijn voorkeur zou in dit geval uitgaan naar Nordlock ringen in combinatie met loctite, komt nooit meer los.

Bekijk bijlage 1477922Bekijk bijlage 1477923
Die dingen zijn briljant! Maar als het "vlak" waar ze op aanliggen niet zo "vlak" is doen ze het ook niet, en als je deze gebruikt zou locktite juist overbodig zijn lijkt me, dat is een beetje dubbelop ;) wel heel veilig
 
Ik zie maar twee bouten , die op een bepaald punt af gebroken zijn
Lijkt me niet vreemd dat ze breken als die twee het enigste is dat de poelie op zijn plek houd
De andere zijn verloren
Wat dat zegt over remmen enz ik zie het verband niet
Het gaat erover dat degene die die poelie gemonteerd heeft geen loctite heeft gebruikt
 
Ik zie maar twee bouten , die op een bepaald punt af gebroken zijn
Lijkt me niet vreemd dat ze breken als die twee het enigste is dat de poelie op zijn plek houd
De andere zijn verloren
Wat dat zegt over remmen enz ik zie het verband niet
Het gaat erover dat degene die die poelie gemonteerd heeft geen loctite heeft gebruikt

De motorfiets is volledig omgebouwd staat er in de OP, ik zou zeker controleren of aan de remmen wel geschikte of sterk genoege bouten gebruikt zijn.
Naar mijn idee heeft locktide ook geen zin bij bouten van pisbakkwaliteit.
 
Vanaf 2011 tot nu heeft de motor gewoon gereden, naar ik aanneem. Dan lijkt het me dat het door de laatste persoon die aan deze bouten heeft gezeten verkeerd is vast gezet. Lijkt me een kwestie van de juiste bouten en borgvloeistof. Kan me voorstellen dat de poulie leverancier hier wel de juiste informatie over kan geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan