Aandrijving Harley Davidson Fat Boy afgebroken!

seb86

Rookie
24 jul 2018
26
1
Breda
Beste Motormuizen!

Ik heb een Harley Davidson Fat boy uit '95 die in 2011 volledig is omgebouwd inclusief plaasting van een 1700cc S&S blok.
Na 5 maanden winterstalling en het plaatsen van nieuwe banden breken in de eerste 50 km alle 5 bouten af die het vliegwiel verbinden met het achterwiel.Zie foto's
De ANWB pechhulp gaf aan dat dit zeer waarschijnlijk te maken heeft dat de bouten niet goed zijn terug gezet/aangedraaid bij het vervangen van mijn band.
De monteur bij de garage zegt dat hij deze niet heeft losgedraaid, en dat dit komt omdat de bouten niet zijn gemaakt voor de krachten van het opgevoerde blok wat eronder ligt...

Ik ben heel benieuwd naar jullie idee/mening.
  • Merk: Harley Davidson
  • Type: Fat Boy
  • Bouwjaar:1995
  • Kmstand:38000
  • Probleem: Moeren gebroken van vliegwiel
  • Wanneer is het probleem onstaan: recent
  • Wat is er al aan gedaan: nog niks
 

Bijlagen

  • 6D8D67A1-D6A9-4C01-BCA3-5A47D238CD96.JPG
    6D8D67A1-D6A9-4C01-BCA3-5A47D238CD96.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 30
  • 562C19F7-A3ED-405B-948C-039D17963CE5.JPG
    562C19F7-A3ED-405B-948C-039D17963CE5.JPG
    1.000,2 KB · Weergaven: 31
  • IMG_9962.jpg
    IMG_9962.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 23
dat wordt uitboren en opnieuw tappen , dan juiste bouten erin en met een druppel loctide vast zetten.
kijk ook even naar de schade aan de binnenkant van je achterbrug want als die ver ingesleten is door de
losse trillende bouten moet je die ook repareren.
 
Je plaatjes zijn niet helemaal zichtbaar helaas. Maar ik ben het helemaal eens met je conclusie dat de bouten door afschuifkrachten stuk gegaan zijn. Ik zou proberen in deze toepassing NOOIT afschuifkrachten op te laten treden op die bouten.
En dat zou moeten gebeuren door een zo grote klemkracht aan te brengen tussen poelie en naaf dat deze poelie NIET meer kan draaien/verschuiven onder invloed van de krachten die de riem uitoefent.... Ofwel sterke bouten belasten op rek!

Maar als ik de foto's zo bekijk wordt dat een lastig verhaal. Ik kan niet zien hoe het pasvlak tussen de poelie en de naaf eruit ziet. En het oppervlak van de poelie ziet er nou ook niet briljant vlak uit....

Als de naaf weinig oppervlak heeft en niet teveel draaddiepte om hard aan te trekken wordt het al helemaal een lastig verhaal om die afschuifkracht te voorkomen. Centrering van die poelie lijkt ook te gebeuren op de boutgaten jammergenoeg. Zou mooier zijn als dat op het hart van de poelie...

Ik zou graag wat meer plaatjes zien met wat meer overzicht, en als het kan ook van de oplossing die toegepast gaat worden. Interessant verhaal :t

Precies dit ,
T heeft allemaal maar wat gezeten met dit als resultaat,😕
Passing luistert heel nauwkeurig zoals remschijf, daar draai je toch ook niet zomaar wat in.
 
Ja het lijken mij ook hap-snurk bouten...4.6 of 4.8... Geen een van mijn Yapanse O-) :X motorfirtsen komt de fabriek uit zonder borging onder de bouten...

Zijn ze losgekomen voodat ze braken of braken ze af omdat ze losgekomen zijn..
Geen idee wanneer ze zijn losgekomen... de foto is van het moment dat ik stil kwam te staan en het pas constateerde...
 
Joh, ik heb talloze opgevoerde Harley's gehad en heb er nu nog een paar, en ik heb van alles gesloopt, maar dit niet hoor.
Ik heb wel de tanden van verschillende versnellingen gestript en een uitgaande as, maar zoiets nog nooit. Daarbij heeft deze Fatboy zowel een compensator als een riem, en is in dat kader heel wat vergevingsgezinder dan een ketting aangedreven Harley, dan wel met een open primary zonder compensator.
En die 1700 S&S is zo spannend niet.

Ik hou het dus maar op verkeerde bouten, verkeerd gemonteerd.
bedankt voor je reactie! Ik ben er ook bang voor dat ze verkeerde gemonteerd zijn aangezien ze er al 10 jaar op zitten en na het vervangen van de banden binnen de eerste 100 k afbreken
 
Dag Paul! Bedankt voor je uitgebreide uitleg en advies! Helaas heb ik zelf te weinig verstand van zaken om je vragen te beantwoorden. Inmiddels staat de motor bij een andere garage. De monteur van deze garage is geschrokken en gaf aan dat ik ontzettend veel geluk heb gehad dat ik niet op de snelweg reedt gezien de kans op een vastloper.
Alle 5 de bouten zijn afgebroken, 4 van de 5 heeft hij eruit kunnen krijgen. De 5de zat zo vast dat zijn extractie gereedschap is gebroken. Geen beweging in te krijgen, veel te vast gedraaid maar er is geen locktide gebruikt. Sowieso pruts werk volgens hem.

Ik zie verschillende reacties/meningen op mijn vraag, wat uiteraard logisch is. Wat er precies is gebeurd zal dus een vraag blijven maar bedankt voor jullie reacties en uitleg!
 

Bijlagen

  • IMG_9962.jpg
    IMG_9962.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 9
Het zijn gewoon de verkeerde bouten, die verkeetd zijn gemonteerd.

Als je geen verdere schade hebt, mag je van geluk spreken.

Koop een setje van de juiste bouten (let mn ooy lengte!). En monteer die.

Locktite en moment moet je maar ff opzoeken.

Of je laat t doen bij motorzaak. Met nog wat mazzel, hoeft t wiel er niet eens uit.

Garage is 2 uur bezig geweest met 4 afgebroken moeren verwijderen, bij de 5de is z'n extractie tool afgebroken. Nieuwe 2de hands velg aan het zoeken om dit probleem op te lossen... :(
 

Bijlagen

  • IMG_9962.jpg
    IMG_9962.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 9
Lees veel reactie tbv trekstrekte bout .maar als ik kijk naar de afgebroken bouten zie ok dat deze niet zijn kapot getrokken maar zie de afschuif kracht overschreven
Afschuiving (sterkteleer)

Afschuiving is in de sterkteleer een plastische vervorming van materiaal die optreedt als de maximum schuifspanning in een materiaal overschreden wordt, zodat delen van het materiaal ten opzichte van elkaar verschuiven.

SchuifspanningBewerken

Afschuiving
Voor de gemiddelde schuifspanning geldt:
{\displaystyle \tau ={F \over A}}
,
waarin
\tau
de schuifspanning is in N/mm²
{\displaystyle F}
de toegepaste kracht in N
A
de oppervlakte waarop de kracht inwerkt in mm²

Toepassing
Bewerken
Alledaagse voorwerpen die gebruikmaken van afschuiving, zijn een mes en een schaar. Merk op dat bij een mes en een schaar de bladen zo scherp mogelijk moeten zijn. Dit zorgt ervoor dat de oppervlakte verkleint wat resulteert in een grotere schuifspanning.
Ook in de metaalbewerking speelt afschuiving een belangrijke rol als we kijken naar verspanende bewerkingen. Metaal kan heel slecht tegen afschuiving door de roosterachtige structuur van de atomen.

Dus de trek kracht is niet de oorzaak maar de afschuif kracht voldoet niet en dus moet deze aangepakt worden

Citaat Reageer
Rapporteer Bewerk

Bedankt voor je antwoord, ik heb hier uiteraard nog nooit van gehoord. Hoe kan ik de afschuif kracht aanpakken? Andere bouten?? en wat veroorzaakt dat de afschuif kracht te hoog was? Het blok?
 
dat wordt uitboren en opnieuw tappen , dan juiste bouten erin en met een druppel loctide vast zetten.
kijk ook even naar de schade aan de binnenkant van je achterbrug want als die ver ingesleten is door de
losse trillende bouten moet je die ook repareren.

Helaas is uitboren geen optie meer, bij de 5de extractie tool afgebroken. Nu aan het kijken voor een nieuwe tweedehands velg
 

Bijlagen

  • IMG_9962.jpg
    IMG_9962.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 7
Dag Paul! Bedankt voor je uitgebreide uitleg en advies! Helaas heb ik zelf te weinig verstand van zaken om je vragen te beantwoorden. Inmiddels staat de motor bij een andere garage. De monteur van deze garage is geschrokken en gaf aan dat ik ontzettend veel geluk heb gehad dat ik niet op de snelweg reedt gezien de kans op een vastloper.
Alle 5 de bouten zijn afgebroken, 4 van de 5 heeft hij eruit kunnen krijgen. De 5de zat zo vast dat zijn extractie gereedschap is gebroken. Geen beweging in te krijgen, veel te vast gedraaid maar er is geen locktide gebruikt. Sowieso pruts werk volgens hem.

Ik zie verschillende reacties/meningen op mijn vraag, wat uiteraard logisch is. Wat er precies is gebeurd zal dus een vraag blijven maar bedankt voor jullie reacties en uitleg!
Fatboy velgen staan vaak te koop voor weinig, als het niet lukt om het eruit te krijgen zonder schade dan is een andere velg makkelijk te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan