Aandrijving Harley Davidson Fat Boy afgebroken!

seb86

Rookie
24 jul 2018
26
1
Breda
Beste Motormuizen!

Ik heb een Harley Davidson Fat boy uit '95 die in 2011 volledig is omgebouwd inclusief plaasting van een 1700cc S&S blok.
Na 5 maanden winterstalling en het plaatsen van nieuwe banden breken in de eerste 50 km alle 5 bouten af die het vliegwiel verbinden met het achterwiel.Zie foto's
De ANWB pechhulp gaf aan dat dit zeer waarschijnlijk te maken heeft dat de bouten niet goed zijn terug gezet/aangedraaid bij het vervangen van mijn band.
De monteur bij de garage zegt dat hij deze niet heeft losgedraaid, en dat dit komt omdat de bouten niet zijn gemaakt voor de krachten van het opgevoerde blok wat eronder ligt...

Ik ben heel benieuwd naar jullie idee/mening.
  • Merk: Harley Davidson
  • Type: Fat Boy
  • Bouwjaar:1995
  • Kmstand:38000
  • Probleem: Moeren gebroken van vliegwiel
  • Wanneer is het probleem onstaan: recent
  • Wat is er al aan gedaan: nog niks
 

Bijlagen

  • 6D8D67A1-D6A9-4C01-BCA3-5A47D238CD96.JPG
    6D8D67A1-D6A9-4C01-BCA3-5A47D238CD96.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 30
  • 562C19F7-A3ED-405B-948C-039D17963CE5.JPG
    562C19F7-A3ED-405B-948C-039D17963CE5.JPG
    1.000,2 KB · Weergaven: 31
  • IMG_9962.jpg
    IMG_9962.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 23
Garage is 2 uur bezig geweest met 4 afgebroken moeren verwijderen, bij de 5de is z'n extractie tool afgebroken. Nieuwe 2de hands velg aan het zoeken om dit probleem op te lossen... :(
Wel apart.
De afgebroken delen zaten kennelijk nog vast. Dat betekent dat ze te lang geweest moeten zijn.

Jammer dat z'n tool afgebroken is.
 
Hoi.

Ik lees 'extractertool', dan denk ik 'linkse tap'.............
Dat tekent wel weer de "monteur".

Maar ook had dat ding niet afgebroken, de eerste draadgangen zijn beschadigd, zo te zien.
Daar had ik zeker een handje Time Serts in gezet.

Groeten, Paul.
 
Ga je dan een nieuw wiel voor hem maken ? ;)
:+
Ik dacht eerst dat deze gebroken waren door afschuiving, maar het lijkt er idd meer op dat deze te hard zijn aangetrokken.

https://www.boltscience.com/pages/failure1.htm
Ik heb in een ver verleden (1975) een sachs 70cc crosser gehad waarvan de bouten van het achtertandwiel tot 2x toe afgescheurd waren.
Er hoorde een +/- 40t op en ik had er een 63 oid opgezet. De M8 of M7 bouten (sterkte? geen flauwe notie) hadden geen schijn van kans , steekcirkel van de bouten zal tussen de 60 en 70mm geweest zijn (wilde gok).
Later een ander type achterwiel gemonteerd, toen was het probleem voorbij.

Dus je moet geen Sachswiel hebben ;)
 
Bedankt voor je antwoord, ik heb hier uiteraard nog nooit van gehoord. Hoe kan ik de afschuif kracht aanpakken? Andere bouten?? en wat veroorzaakt dat de afschuif kracht te hoog was? Het blok?
grootste gedeelte van de afschuifkracht wordt normaal opgevangen door de frictiekracht tussen de 2 oppervlakken die tegen elkaar gedrukt worden door de bouten. hier help dus een goede passing over een zo groot mogelijk oppervlakte en genoeg kracht om ze tegen elkaar aan te duwen. en genoeg kracht kan met aluminium een probleem zijn omdat je dan de schroefdraad uit het aluminium trekt. daarbij helpt het dus als je veel dikte hebt zodat je veel schroefdraad kwijt kan. verder helpt het enorm als er geen speling ergens in de gaten zit. dus geen schroefdraad door de eerste plaat heen maar een pasbout of borstbout gebruiken (en dus niet meer van die bouten met volledig schroefdraad) door een gat waar hij precies door past. als er 1 keer een heel klein beetje verdraaiing mogelijk is voordat de bouten de verdraaiing stoppen krijgen de bouten elke keer een schok op een moment van lastwissel en schokken zijn de manier om bouten te breken. sluitringen of carrosserie ringen van de juiste maat gebruiken helpt ook want dat verhoogd de frictiekracht door te klemmen over een groter oppervlakte.
afschuifkrachten zijn er in zo'n verbinding altijd maar die zijn wel groter geworden door het blok op te voeren. en de verkeerde bouten met de verkeerde ringen en een te ruime passing helpen niet mee om de krachten op te vangen. precisie is het toverwoord hier om met de zelfde bevestiging voldoende bestand te zijn tegen de hogere krachten uit het blok.
 
er zaten wel pasbouten in (zie eerste foto in openingspost) maar je ziet daar ook duidelijk dat schroefdraad ingedrukt is in de velg. dat houd dus in dat er ruimte geweest moet zijn om die in de velg te drukken en dat de passtukken dus niet de juiste lengte hadden of dat de ring er niet onder hoorde. het mooiste zou zijn als de passtukken nog een klein stukje doorlopen in de poelie zonder speling in de velg of poelie. dan kunnen de pasvlakken al niet meer verdraaien voordat de bouten op spanning staan.
en dat de boutresten er niet uit willen hoeft niet te komen door dat ze te vast zijn aangedraaid het kan ook heel goed dat ze vervormd zijn tijdens het breekproces en dan willen ze ook niet meer draaien.
 
grootste gedeelte van de afschuifkracht wordt normaal opgevangen door de frictiekracht tussen de 2 oppervlakken die tegen elkaar gedrukt worden door de bouten. hier help dus een goede passing over een zo groot mogelijk oppervlakte en genoeg kracht om ze tegen elkaar aan te duwen. en genoeg kracht kan met aluminium een probleem zijn omdat je dan de schroefdraad uit het aluminium trekt. daarbij helpt het dus als je veel dikte hebt zodat je veel schroefdraad kwijt kan. verder helpt het enorm als er geen speling ergens in de gaten zit. dus geen schroefdraad door de eerste plaat heen maar een pasbout of borstbout gebruiken (en dus niet meer van die bouten met volledig schroefdraad) door een gat waar hij precies door past. als er 1 keer een heel klein beetje verdraaiing mogelijk is voordat de bouten de verdraaiing stoppen krijgen de bouten elke keer een schok op een moment van lastwissel en schokken zijn de manier om bouten te breken. sluitringen of carrosserie ringen van de juiste maat gebruiken helpt ook want dat verhoogd de frictiekracht door te klemmen over een groter oppervlakte.
Nee, meer oppervlakte is niet meer frictie.
Sluitringen zijn vooral handig bij zachtere materialen om het oppervlakte te vergroten zodat de bout/moer zich niet in/door het materiaal dringt voor de gewenste voorspanning is bereikt.
Wrijvingkracht is afhankelijk van de wrijvingscoefficient van het materiaal en de kracht die erop uitgeofend wordt.
Een likje vet op de poelie zodat hij zich niet vastvreet/oxideert kan ervoor zorgen dat die wrijvingscoefficient veel te laag is en dat de bout op afschuiven wordt belast ipv trek.
 
Ketting of poelie of Vsnaar, zolang er niets geblokkerd wordt tegen verdraaiing zoals bijvoorbeeld met een spie of pasbus gaan bouten gewoon op afschuiving belast worden.
 
hoe vaak ben jij in een bouten fabriek geweest. ik redelijk vaak en schroefdraad tot aan de kop is geen probleem als er minder op zit is dat bewust gedaan en zijn het dus borstbouten of pasbouten.
Dus als je in een boutenfabriek bent geweest beheers je de kennis, hou toch op man.
je bent niet in de boutenfabriek geweest waar deze bouten gemaakt zijn!

@seb86 , wil je een foto plaatsen van die bouten zonder ringen?
Eigenlijk 2: En Profile en op de kop. Ik wil graag bevestiging van wat ik meen te zien en dat is dat de schroefdraad niet doorgerold is en daardoor de schroefdraad dus dikker is dan het stukje steel onder de kop
 
Laatst bewerkt:
De eerste foto laat zien dat de schroefdraad niet is doorgerold, maar er is wel te zien dat geen verjonging zit.
Wat ik wel zie is een spacer tussen de velg en het "tandwiel" wat de belasting op de bouten alleen maar erger maakt
 
Pim waar zie jij die spacer zitten op de foto ???
Ik zie alleen een gietstuk waar het lager in zit
De bouten worden zowel belast op trek (klemkracht) als op afschuiving zoals al opgemerkt is door vele /
Een centreer rand in het de naaf is alleen om de tandwiel/schijfrem in het midden te houden van de naaf en zal totaal niets bij dragen in het opnemen van trek krachten zoals ik dat uit jou omschrijving begrijpt

Bouten in dit geval met gerolde draad hebben de voorkeur daar zij wat sterker zijn in het opnemen van afschuifkrachten door het gemis in kerfwerking van het snijden van draad .
Ook een stukje borst bij het tandwiel heeft de voorkeur omdat je dan volle dikten van de diameter tot je beschikking hebt
 
Terug
Bovenaan Onderaan