Aandrijving in z'n vrij

Thijzel

Die hard MF'er
25 jul 2010
336
12
Amsterdam
Hoi,
Misschien een domme vraag maar...
Ik snap niet hoe het mogelijk is dat mijn beide r6'jes (1straat ander circuit) aandrijving hebben wanneer de versnelling in z'n vrij staat.
Het achterwiel gaat hierbij dus draaien (op de bok) echter deze draaiing is gemakkelijk tegen te houden met de hand. Als ik de koppeling in knijp stopt de aandrijving.

Logisch gewijs draaid de aandrijf as niet rond als de versnelling in neutraal staat?
Zit het m in de techniek van de versnellingsbak?

Mvg,
Thijs
 
Er zijn in de vrijstand altijd nog wel tandwielen op de primaire schakelas die ingrijpen op tandwielen van de secundaire schakelas. En door de wrijving van tandwiel op as wordt dan de secundaire as meegenomen en drijft dan je achterwiel aan.
 
Zoek ff op YouTube ofzo naar het principe van een constant mesh versnellingsbak. Dan zie je denk ik vrij snel waar dat nou door komt :)

Is dus gewoon omdat de tandwielen nog wel meedraaien. Niet gelocked op de as, maar wel er op. Met een beetje dikke olie draait ie ook gewoon een ingetrokken koppeling mee trouwens. Als mijn fiets echt goed koud is, gaat het achterwiel nog draaien in zijn vrij met de koppeling in. Wordt ie warmer en heeft ie minder interne wrijving, stopt dat draaien volledig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan