Aangename locatie om een week te toeren ... in oktober!

Wannesss

MF veteraan
1 jun 2011
1.281
1
Rilland
Ik heb (toevallig) mid-oktober een week vakantie en zou deze graag willen opvullen met een weekje rondtoeren in een leuke omgeving. Ik vind het niet erg om met 5°C en/of wat regen rond te rijden, maar 7 dagen gieten en herfststormen met al dan niet sneeuw heb ik niet echt veel zin in.

Mijn vraag is dus: kent er iemand leuke regio's die nog doenbaar zijn om mid-oktober in rond te toeren. Mijn "reikwijdte" ligt tot de Pyreneeën in het zuiden, Dolomieten in het zuid-oosten, Duits/Tsjechische grens in het oosten, Denemarken in het noorden en het "vaste land Engeland/Schotland" in het westen ...

Alle tips welkom. :}
 
Je hebt hetzelfde "probleem" als ik .... alleen voor mij is de warmte wat dichterbij in oktober .... Ik zat te denken aan noord Portugal via de Pyreneën. Porto is maar 1500 km ... :P
 
Motorcycle ride Schotten | Motorradstrasse Deutschland - Tei... | GPSies


Is niet ver en heb je wel een weekje werk aan De MSD route bestaat uit 4 delen, dit is de zuid route
Die MSD-Südroute had ik ook al in gedachten (dit lijkt me tevens de "leukste" van de 4) en is op een week best doenbaar ... Enig idee hoe het Zuid-Duitse weer in oktober is? Domme vraag waarschijnlijk, daar het rustig herfstweer, vrij late nazomer, kletsnat en onguur of vroege winter kan zijn *D
 
Je hebt hetzelfde "probleem" als ik .... alleen voor mij is de warmte wat dichterbij in oktober .... Ik zat te denken aan noord Portugal via de Pyreneën. Porto is maar 1500 km ... :P
Tsja, Antwerpen-Marseille is inderdaad net iets anders dan Amsterdam-Rotterdam :9.

Een andere regio die ik in gedachten heb is de Rhone Alpes, Provence, oostelijke Pyreneeën, Auvergne ... Ik vermoed dat de hoge Alpenpassen (l'Izoard, Bonette, Galibier, ...) reeds gesloten zijn mid-oktober, of ben ik fout ?!
 
Laatst bewerkt:
Die MSD-Südroute had ik ook al in gedachten (dit lijkt me tevens de "leukste" van de 4) en is op een week best doenbaar ... Enig idee hoe het Zuid-Duitse weer in oktober is? Domme vraag waarschijnlijk, daar het rustig herfstweer, vrij late nazomer, kletsnat en onguur of vroege winter kan zijn *D

Ik denk dat je daar een beetje geluk mee moet hebben, en dat het dan nog best leuk motorweer kan zijn. Tegen die tijd wetter.de een beetje in de gaten houden, en zorgen dat je eventueel een alternatief hebt. (ik heb voorzichtige plannen om de route in september te rijden) :)
 
Tsja, Antwerpen-Marseille is inderdaad net iets anders dan Amsterdam-Rotterdam :9.

Laatst nog in 2 dagen Soest - Marseille gereden met m'n "nieuwe" aanwinst ..... een Goldwing uit 83 .... en ik kan je vertellen dat ik dat niet meer voor m'n plezier doe '(
Helaas gaat de autoslaaptrein niet meer van Den Bosch naar Avignon, dat was erg praktisch.

Hier is het meestal zo in oktober nog zo'n 20 graden .... ik kan je wel wat leuke routes aanbevelen als je zin in zuid Frankrijk hebt.
 
Leuke routes zijn altijd welkom varkensmannetje ;-) ... Zuidoosten des lands lijkt me een aangename regio ;-).
 
Wij waren vorig jaar op 15 september in de tiroolse/italiaanse alpen en het had er al gesneeuwd, i dag waren de passen daardoor gesloten. Dat was overigens wel vroeg!
 
Ja, het weer is wispelturig in het najaar natuurlijk ... Ik zat vorig jaar een week later (17-24 sept) in de Dolomieten en heb prachtig weer gehad: 20-25°C en open zonnig en alle passen (Stelvio inclu) sneeuwloos ...

Maar, ik vermoed dat het Zuidoost-Frankrijk gaat worden... Hoe zit het met overnachtingsplaatsen in die regio, in die periode ?! Zijn er nog campings open ?!
 
Haha, dank je voor de tip! Maar 'k heb net een nieuwe motor gekocht, dus ga ik er niet eentje huren :9 :+
 
Ja, het weer is wispelturig in het najaar natuurlijk ... Ik zat vorig jaar een week later (17-24 sept) in de Dolomieten en heb prachtig weer gehad: 20-25°C en open zonnig en alle passen (Stelvio inclu) sneeuwloos ...

Maar, ik vermoed dat het Zuidoost-Frankrijk gaat worden... Hoe zit het met overnachtingsplaatsen in die regio, in die periode ?! Zijn er nog campings open ?!

Campings zijn niet allemaal meer open .... Hotels, b&b's, gites en zo zijn natuurlijk nog wel open
 
Enkele weken geleden dus een tripje gemaakt richting de Franse Alpen (tweede helft oktober). De weersvoorspellingen beloofden mij een rustig herfstweer en hier en daar nog gewoon nazomer ... Op twee halve dagen na heb ik dan ook prachtig motorweer gehad! In totaal 3700km gereden op 8 dagen.

Dag 1: Antwerpen --> Col du Bussang ... Eerste 200km tot aan Luxemburg via de snelweg, daarna binnendoor via de vlottere wegen. ~ 650km
Dag 2: Col du Bussang --> La Clusaz ... ~ 400km
Dag 3: La Clusaz --> Barcelonnette ... Via de Route des Grandes Alpes (Col des Aravis, Col des Saisies, Cormet de Roselend, Col de l'Iséran, Col du Galibier, Col d'Izoard, Col de Vars) ~ 380km
Dag 4: Rondrit naar de Verdon ... ~ 380km
Dag 5: Rondrit over de lokale Alpentoppen ... ~ 240km (+ vervangen van beide banden en voorste remblokken)
Dag 6: Rondrit zijwaarts naar Italië ... ~ 390km (Cime de la Bonnette, Col des Moutières, Col de la Bonnette, Isola2000 en Col de la Lombarde, Colle dei Morti, Col d'Agnel, Col de Vars)
Dag 7: Barcelonnette --> Vercors ... ~ 333km
Dag 8: Vercors --> Antwerpen ... Eerste 35km binnendoor, vervolgens 890km snelweg

Enkele sfeerbeelden ...

Lac de Saint-Point nabij Pontarlier
full


Cormet de Roselend (lichte regen en 7°C)
full


Col de l'Iséran (lichte regen en 5°C, de sneeuw was 's nachts gevallen)
full


Lac de Sainte Croix in de Verdon (zonnig, 25°C)
full


Cime de la Bonnette (aangenaam weer, 16°C)
full


Zicht op de Col de la Bonnette (dag erna, open zonnig, 18°C)
full


Col d'Agnel (late namiddag, zonnig, 13°C)
full


Combe Laval in de Vercors (zonnig, 22°C)
full
 
Ja zeker en mooie trip!!
Als je een route bestand wilt en kunt delen houd ik me ook zeker aanbevolen.
 
Ik heb een beetje dezelfde route gedaan, en ook in dezelfde periode denk ik ;)

roselend ook in de regen gedaan en iseran was het inderdaad kou :p
En ik ben 2 dagen in verdon gebleven op een camping.
 
Prachtige rit, afgelopen voorjaar ben ik daar ook geweest en zal er volgend jaar ook weer wel te vinden zijn. Maar waarom de keuze om halverwege de rit banden en remblokken te vervangen en niet voor vertrek. Met versleten banden en remmen vertrekken lijkt mij niet echt handig.
 
De banden en remblokken waren voor vertrek (4000km op de teller) allesbehalve versleten... Het is ginder wreed snel gegaan :-).

De routebestanden ga'k in't kort ter beschikking stellen!
 
De banden en remblokken waren voor vertrek (4000km op de teller) allesbehalve versleten... Het is ginder wreed snel gegaan :-).

De routebestanden ga'k in't kort ter beschikking stellen!
In Frankrijk slijt dat minstens twee keer zo snel.
Je hebt wel veel mazzel gehad met het weer. :]
 
Het weer was inderdaad ideaal te noemen!

Soit, zoals beloofd (jammer genoeg enkel Garmin-versie): de GPS-bestanden. Ze zouden te downloaden moeten zijn via volgende link:

*edit* ... stuur PM indien interesse :)

Moest het niet lukken, let me know! Anders: veel plezier ermee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan