..Aangereden/ van de weg af geduwd, wat stomme vragen.

Nou, de motor is vanochtend gebracht en met de camera heb ik een rondje om de motor gemaakt;

1 knipperlicht kapot.

-de 'nok'die de stuuruitslag bepaald, is naar 1 zijde verbogen.

Ik heb niet kunnen beoordelen of de kroonplaten ook ontzet zijn.

-impactsporen op de valbeugel,

- remschijf lijkt krom.

-verder- eigen risico z.k. verzekering? (ben naar huisartsenpost geweest dezelfde avond
- vervanging helm.

Goed, hoe kom ik nu aan een oprechte taxatie van de schade?
 
Nou, de motor is vanochtend gebracht en met de camera heb ik een rondje om de motor gemaakt;

1 knipperlicht kapot.

-de 'nok'die de stuuruitslag bepaald, is naar 1 zijde verbogen.

Ik heb niet kunnen beoordelen of de kroonplaten ook ontzet zijn.

-impactsporen op de valbeugel,

- remschijf lijkt krom.

-verder- eigen risico z.k. verzekering? (ben naar huisartsenpost geweest dezelfde avond
- vervanging helm.

Goed, hoe kom ik nu aan een oprechte taxatie van de schade?
Motor bij motorzaak neerzetten, en tegenpartij vertellen dattie daar staat voor schade taxatie.

Je eigen kosten, zoals ev verlies eigen risico ziektekosten en je kleding, geef je zelf op aan verzekeraar tegenpartij. Ook de huur van een vervangend voertuig, totdat ze zijn langsgeweest, bedrag hebben betaald en notor geaakt is.
 
..Ik ga vanmiddag bij een motorzaak langs om te vragen of ze die aanslagnok kunnen terugzetten en- ik neem aan- vastlassen. (ik heb geen lasapparaat, anders kon ik zelf alle schade wel verhelpen..

Goh, zo'n nieuwerwetse motor huren lijkt me best leuk voor de ervaring maar heb zelf nog een tweede motor..

Dan maak ik een optelsom/gespecificeerde rekening en die stuur ik per post of mail(?) naar de verzekering van de tegenpartij..
 
..Ik ga vanmiddag bij een motorzaak langs om te vragen of ze die aanslagnok kunnen terugzetten en- ik neem aan- vastlassen. (ik heb geen lasapparaat, anders kon ik zelf alle schade wel verhelpen..

Goh, zo'n nieuwerwetse motor huren lijkt me best leuk voor de ervaring maar heb zelf nog een tweede motor..

Dan maak ik een optelsom/gespecificeerde rekening en die stuur ik per post of mail(?) naar de verzekering van de tegenpartij..


Is er al een expert geweest voor schadevaststelling?
Is er überhaupt al een expertise gedaan mbt de totale schade?
 
Is er al een expert geweest voor schadevaststelling?
Is er überhaupt al een expertise gedaan mbt de totale schade?

Nee, ik heb de motor sinds gisterochtend terug.
ik zou eigenlijk niet weten waar ik een 'expert' vandaan moet halen, ik kan vanmiddag wel naar een motorzaak gaan vragen of ze de aanslag nok weer terug kunnen zetten en vastbakken..
 
Nee, ik heb de motor sinds gisterochtend terug.
ik zou eigenlijk niet weten waar ik een 'expert' vandaan moet halen, ik kan vanmiddag wel naar een motorzaak gaan vragen of ze de aanslag nok weer terug kunnen zetten en vastbakken..
Je moet je motor neerzetten bij een motorzaak.
Die maken een opgave van wat er allemaal stuk is.
Dat overzicht gaat naar de verzekeraar van de tegenpartij. Die vinden dat dat ok, en er kan gerepareerd worden, of die sturen een expert om de kosten te verifiëren.

Je moet niet zomaar op eigen houtje dingen gaan (laten) doen en dan facturen sturen. Daar houden verzekeraars niet zo van.

Ook weet je niet wat er allemaal wel of niet stuk is, dat kun je beter aan een monteur overlaten.

Doe je kapotte kleding ook bij de motor, kan men dat in één keer meenemen.
 
Goed, duidelijk, dank!
De motorboer maakt dus een 'rekening/rapport die ik, samen met andere onkosten, hierboven genoemd, naar de verzekering v/d tegenpartij stuur.

Moet ik de motorzaak laten wachten met reparatie/herstel totdat..?

om 1 of andere reden komt 't allemaal niet zo goed bij me binnen.. :$
 
Laatst bewerkt:
Goed, duidelijk, dank!
De motorboer maakt dus een 'rekening/rapport die ik, samen met andere onkosten, hierboven genoemd, naar de verzekering v/d tegenpartij stuur.
Juistem.
Moet ik de motorzaak laten wachten met reparatie/herstel totdat..?
In principe wel.
Tenzij jij het te lang vindt duren en het voor kunt schieten.

De ene schade is de ander niet. Ik heb nou een motor staan met €2500+ schade. Dat betekent voor mij als motorzaak motor weer aan de kant zetten, totdat de klant betaald heeft gekregen, die vervolgens mij weer betaald. Die klant wil daar ook geen risico in lopen.

In dit specifieke geval is expert bij mij geweest, en die heeft toezegging gedaan. Was trouwens expert van verzekering zelf, dat scheelt ook nog. Soms wordt een bureau ingehuurd, en die kunnen geen uitspraken namens verzekeraar doen.

Dan weet ik dat ik tzt iig aan de slag kan, en omdat ik al een bestelling moest doen bij x leverancier, heb ik wel alvast benodigde onderdelen laten meekomen.

Drie weken terug ook expert gehad, bedrag overeengekomen, maar onder voorbehoud. Hij heeft toch wat biedingen laten doen op de kapotte motor, en daar kwam een hoger bedrag uit. Die is dus niet gemaakt, maar opgehaald door opkoper. Staat nu de koop met licht rijdbare schade in het noorden van het land en een wokje er op. Frame krom. Vraagprijs is daar trouwens belachelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De naam van die zaak begint vast met een B en eindigt met een a. Of niet Martell? '(

Breng die motor gewoon naar een motorzaak Sammie, die zijn er aan gewend om dat soort zaken af te handelen, volgens mij ben jij nog een beetje aangeslagen door het ongeval. :') ;) Ze hebben vaak zelfs een bak waar je de kleding in kan gooien zodat de expert daar ook even naar kan kijken.
 
De naam van die zaak begint vast met een B en eindigt met een a. Of niet Martell? '(

Breng die motor gewoon naar een motorzaak Sammie, die zijn er aan gewend om dat soort zaken af te handelen, volgens mij ben jij nog een beetje aangeslagen door het ongeval. :') ;) Ze hebben vaak zelfs een bak waar je de kleding in kan gooien zodat de expert daar ook even naar kan kijken.
U kent uw pappenheimers :)
 
Maak van alle papieren kopieën die je verstuurd, ook die naar je eigen verzekering.
Zal niet de eerste keer zijn dat iets niet aankomt of dat ze iets kwijt raken.

In 2006 (motor) en 2014 (auto) te maken gehad met verzekeraars, uiteindelijk is alles goed geregeld door mijn verzekeraar, politie en rechtsbijstand.
Die in 2014 achteraf aangifte gedaan tegen de automobilist bij de politie, hij ontkende dat die tegen onze Leon was aangekomen (deed een verkeerde inhaal (Neanderthaler let op) manoeuvre).
Via 0900-8844 gemeld en dezelfde avond was de politie bij de bestuurder langs geweest, de rode lak zat nog op zijn blauwe (hagelnieuwe) auto.

Die over 2006 zwerft hier wel ergens een topic over.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak met dit soort dingen inderdaad altijd kopieën..
Wel heb ik gehoord, net toen de motorzaak de motor kwam ophalen, dat ze bij brommers die totall-loss worden verklaard 'gedwongen' worden verkocht.. ik wil niet dat dat met mijn jawa (motor) gebeurd!

Verder contact gehad met de verzekering van de tegenpartij. Dat mens beweerd dat ze geen schuld heeft en me niet eens heeft geraakt!!! :(

Wel, als ze/haar kant echt moeilijk gaat doen ga ik een strafproces beginnen.
Als ik de taxatie binnen heb stuur ik de hele rekening naar Unive en meld dat als het naar tevredenheid wordt afgehandeld, ik geen strafproces begin.
Is dit een goede manier van handelen?
 
Laatst bewerkt:
Ik maak met dit soort dingen inderdaad altijd kopieën..
Wel heb ik gehoord, net toen de motorzaak de motor kwam ophalen, dat ze bij brommers die totall-loss worden verklaard 'gedwongen' worden verkocht.. ik wil niet dat dat met mijn jawa (motor) gebeurd!

Verder contact gehad met de verzekering van de tegenpartij. Dat mens beweerd dat ze geen schuld heeft en me niet eens heeft geraakt!!! :(

Wel, als ze/haar kant echt moeilijk gaat doen ga ik een strafproces beginnen.
Als ik de taxatie binnen heb stuur ik de hele rekening naar Unive en meld dat als het naar tevredenheid wordt afgehandeld, ik geen strafproces begin.
Is dit een goede manier van handelen?

Oh jee UNIVE...dan kun je je lol op
1. In principe mag je nooit zelf schuld bekennen, en Unive is daar heel stellig in, alles wat gezegd en verklaart wordt , wordt ingetrokken...
2. Unive is slecht van betalen ( in mijn geval) en heb 9mnd op mijn geld moeten wachten..

Ik reed met koekblik op linker baan, en tegenpartij rechts....zonder enige aanleiding komt zij naar links, en we raken in een slinger, zij licht gewond, dus politie er bij, rapport , en zij gaf toe dat ze mij totaal niet had gezien....

Na enkele dagen vraag ik om een expert ( ja gewoon thuis) en unive ontkent elke verantwoording, en wacht op het politierapport, tot die tijd nemen ze geen actie.

Blijkt mijn politierapport zoek, zal het relaas besparen, maar duikt maanden later op ...

Alles nog een keer naar Unive... was niet meer te controleren, te veel tijd er tusssen blabla bla.....

Tot dat er gedreigd werd met een proces, kwamen ze mondjesmaat over de brug, en heb alles stuk voor stuk moeten claimen, opnieuw claimen enz enz
 
.. er is dus, ondanks aanwezigheid van politie, geen rapport.. ik heb net ook gehoord dat 'mijn'verzekering (ik ben WA verzekerd) geen rol gaat spelen maar de verzekering van de tegenpartij gaat toch stechelen met de mijne?
hoe wordt het 'conflict'anders opgelost? tussen mij en unive..

'K heb dit nog nooit eerder bij de hand gehad, kan me voorstellen dat ik nu wereldvreemd over kom..
 
.. er is dus, ondanks aanwezigheid van politie, geen rapport.. ik heb net ook gehoord dat 'mijn'verzekering (ik ben WA verzekerd) geen rol gaat spelen maar de verzekering van de tegenpartij gaat toch stechelen met de mijne?
hoe wordt het 'conflict'anders opgelost? tussen mij en unive..

'K heb dit nog nooit eerder bij de hand gehad, kan me voorstellen dat ik nu wereldvreemd over kom..


Het is je toch al een paar keer uitgelegd. Het begint met het invullen van een Europees schadeformulier. Daar maak je een situatieschetsje op, op dat formulier staan allerlei opties die je kunt aankruisen, deze zijn belangrijk want ze geven aan wie wat deed. Dit formulier vul je later thuis de achterzijde in, hierop staat letterlijk gevraagd wie er volgens jou aansprakelijk is en waarom. Dit ingevulde formulier stuur je in naar je verzekeraar. Heeft je verzekeraar je dat niet uitgelegd dan als je er mee gebeld hebt?

Op dit formulier staat ook of er politie te plaatse is geweest en of deze ook een rapport hebben opgemaakt,..
 
Laatst bewerkt:
Neu, het schijnt dat ze-omdat de anderep artij schuldig is, er nix mee te doen hebben..
Sorry, 'k wil niet lastig/vervelend doen..
 
Breng de boel inderdaad naar een zaak die je vertrouwt, ze helpen je echt wel. Die motor wordt nooit zomaar verkocht. In geval van total loss wordt er hooguit op geboden, maar je hebt altijd de mogelijkheid om het "wrak" zelf terug te kopen.

Voorbeeld: We hebben ooit een campertje gehad en daar reed een trekker in. De (blik)schade werd op 3000 euro geschat, de waarde van het ding op 2000, dus economisch total-loss. De verzekering moet dus in principe 2000 euro uitkeren, maar ze laten biedingen doen op het voertuig. In dit geval werd er 1000 euro voor geboden. De verzekering zegt simpelweg: "kies maar, 2000 euro vergoeding en wij houden het "wrak", of 1000 euro vergoeding en je houdt het zelf".

Je raakt echt nooit zomaar je voertuig kwijt, zo werkt het niet.

En zoals boven al gezegd: voel je niet ongemakkelijk bij het claimen van schade. Zolang je nergens over liegt is er niets aan de hand. Die helm moet vervangen worden, dat pak waarschijnlijk ook. Lever de boel in bij de motorzaak en laat hen een taxatie doen en opsturen naar de verzekering van de tegenpartij. Die kunnen eventueel een hertaxatie laten doen door een andere expert (op hun kosten). Zijn jullie het dan niet eens, dan kan er een derde taxatie gevraagd worden (en er zijn ook standaard regels over de kosten daarvan).

Je bent de motor inderdaad kwijt zolang de taxaties niet gedaan zijn. Daarna is het aan jou of je eerst het geld van de verzekering afwacht voordat je de reparaties laat uitvoeren, of dat je de reparaties voorschiet.
 
Neu, het schijnt dat ze-omdat de anderep artij schuldig is, er nix mee te doen hebben..
Sorry, 'k wil niet lastig/vervelend doen..


Wie wil er niets mee te maken hebben?

Bedoel je dat je het advies hebt gekregen de tegenpartij aansprakelijk te stellen door het formulier daar heen te sturen?

Dat is de manier om te doen als je geen rechtsbijstand hebt,..nu moet je dus afwachten wat de verzekeraar van de tegenpartij gaat doen,..ik hoop dat je de boel duidelijk hebt ingevuld. Ik snap niet waarom je niet geholpen bent bij het invullen van je formulier,...ik zou dat zeker even doen voor mensen die net van hun motor/fiets/scooter afgerold zijn.

Of heb je daar ter plaatse heel hard lopen roepen dat je niets mankeerde en dat je wel verder kon?
ik snap het niet goed.
 
Neu, het schijnt dat ze-omdat de anderep artij schuldig is, er nix mee te doen hebben..
Sorry, 'k wil niet lastig/vervelend doen..

Niet vervelend of lastig. Het is gewoon een vervelende situatie en iedere verzekeringsmaatschappij gaat er anders mee om.

Als de tegenpartij inderdaad aansprakelijkheid erkend heeft, dan heeft jouw verzekering er inderdaad niets meer mee van doen. Dit is echter vreemd, want het is bij de meeste (zo niet alle) verzekeringen expliciet niet toegestaan om zelf aansprakelijkheid te erkennen.

Op de achterzijde van het schadeformulier kun je eventueel aangeven wie je denkt dat aansprakelijk is en het is geen probleem om daar in te vullen dat jij dat bent. Het is echter de verzekeringsmaatschappij die beslist.

Als de verzekering van de tegenpartij jou aansprakelijk stelt, dan komt jouw verzekering weer om de hoek kijken, maar ik begrijp dat dat hier niet aan de orde is.
 
Wel, ter situ bekende de tegenpartij schuld, maar vlgs haar verzekering komt ze daar nu van terug.. ik zou 'zomaar'zijn gevallen..
En nee, ik heb niet bepaald staan roepen dat ik nix mankeer..en zou in geen geval op de motor verder gekund/gewild hebben.
 
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar heb vorig jaar een vriendin die onderuit ging door een overstekende hond gehad. ook alles geclaimed en gekregen.

helm zou ik altijd voor het volle pond claimen, als ie op de grond gestuiterd is kun je er niet van op aan dat ie nog goed is. en je moet dan toch een nieuwe kopen!

helm kun je volgens mij ( misschien merk afhankelijk) laten testen door de fabrikant op scheurtjes.
 
Wel, gezien ik een hersenkneuzing schijn te hebben- misschien wel te merken hier :9 - heeft de helm z'n werk gedaan en is mijns inziens aan vervanging toe.
 
Juist, dan gaat het er om wat er op het schadeformulier staat. Wat hebben jullie beiden ondertekend? Als het goed is staat daar op dat er een aanrijding heeft plaats gevonden.

Als de tegenpartij jou nu aansprakelijk stelt (dat zeg je) dan moet je opnieuw bellen met jouw verzekering en de zaak nogmaals uitleggen. Zeg ook duidelijk dat de tegenpartij eerst wel aansprakelijkheid erkende, maar dat nu niet meer doet. Zorg dat je eventuele foto's hebt of dat je getuigen hebt.
 
..geen getuigen, geen foto's, kan wel fotos maken nu van blauw/geel/zwarte plekken..
Zo, en nu vene pauze.
een ieder hier sup[er bedankt voor de hulp & input!
 
Terug
Bovenaan Onderaan