Aangereden, wat te verwachten?

TheAceOfSpades

MF veteraan
23 aug 2002
1.603
0
Hallo,

Ik heb zelf gelukkig niks (vast wel spierpijn morgen)..

Vanmiddag uit mijn werk vandaan ben ik van achter aangereden. Ik reed achter een auto aan die stopte voor een tegenligger bij een wegversmalling (60-weg, dijkachtig). Deze tegenligger had voorrang, niks geks dus. Op het moment dat ik stilstond werd ik van achter geraakt.

De motor is op zn rechterkant gevallen en heeft schuifschade aan zo'n beetje alles (uitlaat kappen stuur etc). Wat ik erger vind is dat het frame krom lijkt. In de motorkap van de auto zat een afdruk van mijn achterlicht. Ze heeft em zo tussen mn band en frame geprakt. -O- op de foto's lijkt het mee te vallen, maar ik kan zien dat het frame zelf krom is en niet het plastic..


DSC03334.jpg

DSC03322.jpg



Ik heb de motor vorige week gekocht, xt600e 2003, 4000 km op de teller...


Verder alles netjes ingevuld, haar baas heeft mn motor en mij naar huis gebracht. Morgen moet ik mn motor naar een dealer krijgen, en haar verzekering bellen zodat er een expert langs kan komen.

Wat kan ik verwachten? Total loss? Ben ik dan de hele motor kwijt? Ze zijn niet te vinden namelijk met zo'n lage km stand..

Ik weet dat ik gewoon morgen effe af moet wachten, en dan de expert maar ik zit hier nog een beetje van de schrik te bekomen..
 
Laatst bewerkt:
gewoon even wachten wat de expert zegt,dan kan je pas verder kijken.

sterkte met jezelf,is veel belangrijker
 
Gelukkig heb je zelf niets!!

Verder, zou ik hopen op een TL waarbij je het "wrak" mag houden.
Je hebt dan altijd nog een rete goed blok.
 
Mogelijk is alleen het subframe krom, waar je zadel op vast zit. Niet meteen het ergste verwachten.... soms valt het mee.
 
Achter een voertuig stilstaan is inderdaad gevaarlijk. Ik probeer dan meestal met mijn stoplicht te knipperen door herhaalde keren mijn remhendel aan te halen en weer te lossen. Ik probeer ook indien mogelijk naast het voertuig te staan (links of rechtsachter)
 
"Aangereden , wat te verwachten ?".


Een flinke deuk in je ego !
dat zal nog wel mee vallen aangezien TS hier geen schuld aan heeft. ;)

edit: TS sterkte met alle rompslomp, ik hoop dat het snel afgehandeld is
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad even wachten wat de expert ervan zegt.
Als je van achter bent aangereden is waarschijnlijk het achterste sub-frame scheef, misschien is dat nog te richten.

Motor niet total-loss verklaard? Dan krijg je een schep geld om de motor te (laten) maken.

Motor wel total-loss verklaard? Dan moet je de keuze maken tussen wrak houden en zelf opknappen of afstand doen van het wrak en alleen maar het geld incasseren.

Afstand doen = geld vangen = dagwaarde.
De dagwaarde kan de verzekering je zo vertellen, even bellen.

Wrak houden = wrak + minder geld vangen. Verzekering kijkt wat ze voor het wrak konden krijgen van een opkoper. Bieden ze veel, dan krijg je dus weinig. Als je het wrak wil houden dan is dus te hopen dat de opkopers er niet veel voor geven.

Dus op het einde van het verhaal ben je afhankelijk van het oordeel van de expert en, als je het wrak wil houden, wat er een opkoper voor wil geven (waarbij voor jou de regel geldt: hoe minder hoe beter).

Hoop dat dit een beetje duidelijk voor je is, in elk geval succes en beterschap!
 
Waarde lijkt me logisch aangezien hij de motor pas had, dan is het gewoon bonnetje overhandigen neem ik aan.....
 
voorlopig nix, die verzekeringsmaatschappijen kunnen zo 6 maanden niks van zich laten horen. En jij zit zonder bike. skut.
 
Morgen moet ik mn motor naar een dealer krijgen, en haar verzekering bellen zodat er een expert langs kan komen.

Zit de berging van je voertuig niet standaard bij je verzekering?
Bij mij is het volgens mij zo dat de verzekering betaald voor afsleep naar een door jou opgegeven adres. Hoef je zelf niet te gaan zeulen.

En lijkt me een beetje raar dat je HAAR verzekering de expertise laat uitvoeren. Haar verzekering is gebaat bij een zo laag mogelijk schadebedrag.

Heb je geen verhaalsrechtsbijstand? Anders die meteen inschakelen.
 
Ik weet niet hoe jij zo kan zien dat je frame krom is, maar je bedoeld toch niet alleen het subframe (achterste stuk)? Dat is allemaal niet zo spannend, die kan je gewoon 1 op oog weer richten (geen invloed op de rijeigenschappen).
 
OK, hopelijk dus alleen het subframe!


Zit de berging van je voertuig niet standaard bij je verzekering?
Bij mij is het volgens mij zo dat de verzekering betaald voor afsleep naar een door jou opgegeven adres. Hoef je zelf niet te gaan zeulen.

En lijkt me een beetje raar dat je HAAR verzekering de expertise laat uitvoeren. Haar verzekering is gebaat bij een zo laag mogelijk schadebedrag.

Heb je geen verhaalsrechtsbijstand? Anders die meteen inschakelen.

Mijn WA+ verzekering dekt dit niet. Op advies van mijn verzekering moet ik het volgende doen: Mijn formulier opsturen naar afdeling rechtshulp, zij gaan er zoveel mogelijk uithalen. Om het sneller te laten verlopen kan ik haar verzekering alvast op de hoogte stellen zodat er alvast een expert van hun naar kan kijken. Dan kijkt mijn rechtsbijstand of het door hun 'geboden' bedrag voldoende is, of dat het touwtrekkerij gaat worden.

Ik heb nog nooit zoiets aan de hand gehad, maar dit is wat me verteld werd. Bedankt voor alle input hier.
 
Laatst bewerkt:
Nee het is wettelijk geregeld dat afslepen in de verzekering zit, zelf als je alleen WA hebt. Dit om te voorkomen dat er voertuigen onnodig langs de weg blijven staan. expert is natuurlijk wat anders. Stuur een brief naar Mw dat je haar aansprakelijk stelt voor de schade.

Iets anders is natuurlijk het verhalen van schade, dat zit niet in de WA.
 
Laatst bewerkt:
Ah, wat zonde! Maar de (schrale) troost is wel dat je er iig zelf geen schuld aan hebt. Sterkte met de afhandeling!
 
K@t zeg, die aanrijding, maar gelukkig heb je er geen letsel aan overgehouden. Verder niet meteen van het ergste uitgaan; een paar opmerkingen:

1. Persoonlijk had ik de motor naar een dealer laten brengen: die hebben meestal schade-expertise in huis en kunnen in ieder geval helpen voorkomen dat de schadetaxateur van de tegenpartij er op een koopje vanaf probeert te komen. Als jij aangeeft de fiets te willen laten herstellen, dan is het in mijn ervaring trouwens jouw dealer die de schade opmaakt, en het schadebedrag is dan simpelweg de optelsom van onderdelen en arbeidsloon. Immers, de dealer die het herstel gaat uitvoeren is het best geplaatst om te zeggen wat dat gaat kosten.

2. Een vastgesteld schadebedrag is niet noodzakelijkerwijs definitief: als je het er niet mee eens bent, en je kunt aantonen (b.v. o.b.v. onderdelenprijzen, reparatienota!) dat het schadebedrag te laag is ingeschat, dan is er over te onderhandelen. Toedracht en aansprakelijkheid lijken me nogal overzichtelijk in dit geval.

3. Dit lijkt me een vrij jonge fiets, en aangenomen dat-ie niet TL is, zou ik kiezen voor herstel. Bijkomend voordeel daarvan is dat als achteraf de reparatienota hoger blijkt dan het geschatte schadebedrag, je het verschil nadien ook kunt claimen. Moet je idd wel even de tegenpartij schriftelijk aansprakelijk stellen. (en mocht de fiets TL zijn, dan vang je gewoon de dagwaarde).

4. In overleg met de rechtsbijstand van jouw verzekering kun je proberen de kosten voor vervangend vervoer vergoedt te krijgen; dat is immers ook schade. Met een WA-Casco verzekering is dat gemakkelijker dan met alleen WA, maar je kunt het altijd proberen.

5. Jammer dat je alleen WA verzekerd bent, want dan duurt e.e.a. langer: met een WA-Casco verzekering keert jouw verzekeraar gewoon uit. Nu zul je moeten wachten totdat beide verzekeraars er met elkaar uit zijn gekomen. Dat hoeft trouwens geen 6 maanden te duren als je er een beetje achteraan zit, maar op een maand of anderhalf à 2 moet je toch wel rekenen.

Sterkte met de afhandeling!
 
Ik zou beginnen met een briefje (aangetekend) naar de tegenpartij:
- hen aansprakelijk stellen voor alle geleden (vervolg)schade
- hen aansprakelijk stellen voor de kosten van gelijkwaardig vervangend vervoer
- voorschot vragen van € 1000 binnen één week op jouw rek nr tbv bovenstaande

Let op dat hun verzekeraar er zo goedkoop mogelijk vanaf wil komen, dus mogelijk is het handig om je motor ook eens bij een andere expert te laten taxeren, of bij de dealer waar je het hebt gekocht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee het is wettelijk geregeld dat afslepen in de verzekering zit, zelf als je alleen WA hebt. Dit om te voorkomen dat er voertuigen onnodig langs de weg blijven staan. expert is natuurlijk wat anders. Stuur een brief naar Mw dat je haar aansprakelijk stelt voor de schade.

Iets anders is natuurlijk het verhalen van schade, dat zit niet in de WA.

Met deze vraag mn verzekering weer gebeld, en inderdaad.. een nummer gekregen van een bergingsbedrijf. Zij staan hier over een half uurtje.

Ik laat hem naar motoport brengen, leek mij het beste om een zo groot mogelijke yamaha dealer te kiezen. (de motor heb ik particulier gekocht).

Mijn verzekering stuurt pas een expert als de expert van de tegenpartij een onredelijk bedrag noemt. Gelukkig is de dealer erbij om de tegenpartij te controleren..

Ondanks dat de tegenhpartij alle schuld op zich neemt, en de situatie overduidelijk is zal ik toch maar zon brief schrijven denk ik.
 
Met deze vraag mn verzekering weer gebeld, en inderdaad.. een nummer gekregen van een bergingsbedrijf. Zij staan hier over een half uurtje.

Ik laat hem naar motoport brengen, leek mij het beste om een zo groot mogelijke yamaha dealer te kiezen. (de motor heb ik particulier gekocht).

Mijn verzekering stuurt pas een expert als de expert van de tegenpartij een onredelijk bedrag noemt. Gelukkig is de dealer erbij om de tegenpartij te controleren..

Ondanks dat de tegenhpartij alle schuld op zich neemt, en de situatie overduidelijk is zal ik toch maar zon brief schrijven denk ik.
Briefje moet je zeker schrijven. Anders doet de verzekering van de tegenpartij gewoon niets. Immers er wordt niemand aansprakelijk gesteld. Stuur een kopie naar je rechtsbijstand, die kunnen hem nodig hebben.

Probeer even met Motoport wat afspraken te maken omtrent de schadevergoeding. De meeste experts houden simpel hun boekje aan, terwijl een dagwaarde ook gekoppeld is aan de staat van onderhoud, km-stand, gangbaarheid van het model etc.
Met een beetje goede wil van Motoport kun je in geval van TL een veel hogere dagwaarde op papier krijgen.

Mocht de motor TL verklaard worden, kun je zelf ook een bod doen en wellicht de fiets weer op (laten) knappen met gebruikte onderdelen.

Hou er wel rekening mee dat Motoport je expertisekosten in rekening kan brengen voor hun bemiddeling. Ze doen dit vaak niet als zij zelf de motor mogen repareren of een nieuwe mogen leveren.

Gelukkig heb je zelf niks :}

Blijf vooral achter de afhandeling aanzitten. Het klinkt bot, maar van de hardste schreeuwers willen ze het eerst af. Blijf er op hameren dat de motor een uiterst belangrijk vervoermiddel voor je is. })

Heel veel succes met de afhandeling :W
 
Mijn ervaring is dat dealers flink wat geld rekenen als je de motor bij hen laat taxeren en deze daar niet laat repareren.

Dat is logisch, want ze hebben er een paar uur werk aan en verdienen niets op als je de motor bijvoorbeeld zelf gaat repareren.

Ik zorg ervoor dat ik hierover vantevoren een afspraak over gemaakt heb. De ene rekent een vast bedrag, de ander een % over de totale schade. Als je de motor gewoon laat repareren is er natuurlijk geen probleem.

Zolang je de motor laat repareren is er ook geen probleem van welke maatschappij de expert komt. De expert stemt het schadebedrag af met de reparateur en de reparateur gaat de motor maken voor dat bedrag. Alleen bij totall loss is de vraag of de waarde reeel is. Zelf heb ik het één keer meegemaakt en toen kreeg ik een riant bedrag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan