Aangeven van motor uitrusting ( werkvervoer )??

Podenco

MF veteraan
10 dec 2006
1.518
0
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Ik zal vanaf augustus vast beginnen werken voor een termijn van 5 jaar als prive kinderverzorgster.
Contracten enz.. zijn hetzelfde dan een gewoon kinderverzorgster in kinderdag verblijf.

Loon enz.. ook , ik zal gewoon elke keer met de moto 34 km moeten afleggen.

Ik heb viavia gehoord dat je sommige dingen kan terug trekken?

Wie kan me hier meer over vertellen?
 
je krijgt toch kilometervergoeding van je werkgever..?
motor van de zaak bestaat niet voor particulieren
 
Volgens mij wil je je motorpak aftrekken van de belasting ivm woonwerk rijden. Dat kan niet in Nederland. In Belgie geloof ik wel.

@el-perro: een motor van de zaak is natuurlijk nooit van een particulier.
 
In België schijnt er veel mogelijk te zijn op dat gebied.
Toch een belastingparadijs. :)
 
Volgens mij wil je je motorpak aftrekken van de belasting ivm woonwerk rijden. Dat kan niet in Nederland. In Belgie geloof ik wel.

@el-perro: een motor van de zaak is natuurlijk nooit van een particulier.


je hebt gelijk , ik bedoelde voor Niet-ambtenaren.
als agent of marrechausee heb je wel een motor van de ""zaak""
Belgie is een belastingparadijs omdat het een erg onduidelijk landje is.
wat in het ene dorp niet aftrekbaar is , kan in het andere dorp wel .
 
nee , bel mij als het zover is .
dan ben je de 1e in Nederland
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Een auto 'van de zaak' betekend vaak simpelweg dat het bedrijf een lease-contract afsluit met een lease-maatschappij en deze vervolgens aan zijn werknemer geeft. Werknemer betaalt netjes bijtelling of houd zijn ritjes bij. Bot genomen.

Dit is net zo goed mogelijk met de motor, en niet alleen bij BMW, zoals zoveel mensen denken. Koops lease doet bijvoorbeeld ook motoren. - Dit geld natuurlijk alleen voor nieuwe fietsen.

Leg anders eens uit op welk vlak het volgens jou niet kan dan?
 
Laatst bewerkt:
nee , bel mij als het zover is .
dan ben je de 1e in Nederland

Zou me als ik jou was eerst eens verdiepen in de Nederlandse situatie, voor dat je gaat roepen dat een motor van de zaak in Nederland niet mogelijk is.

Conclusie
De bijtelling over een auto van de zaak is (sinds 2004) 22% van de cataloguswaarde. Dit kan enkel lager zijn door een afspraak met de belastingdienst of als men aannemelijk maakt dat men minder dan 500 kilometer prive met de auto heeft gereden. Voor ondernemers (natuurlijke personen, zoals eenmanszaak, maatschap, vof, etc) komt hier nog een extra mogelijkheid bij, de kosten van de auto binnen zijn bedrijf zijn lager dan de bijtelling. Als dit zo is bedraagt de bijtelling maximaal de kosten binnen zijn bedrijf/ onderneming.

De fiscale regeling voor auto's
In 2004 zijn de bijtellingsregels aangepast. Het is verdedigbaar dat de ondernemer dan een ander etiket aan de auto gaat hangen, de auto kan bijvoorbeeld als prive worden aangemerkt. Hij kan dan zijn zakelijke kilometers declareren (woonwerk en overige). Als de ondernemer veel zakelijke en woonwerkkms rijdt, kan het voordelig zijn de personenauto tot het privé-vermogen te gaan rekenen (declareren 0,18 cent per kilometer). Dit bedrag was in 2003 € 0,28 (vroeger ƒ 0,60) en het wordt – gezien de benzineprijzen - tijd dat dit bedrag wordt verhoogd.

Maximale bijtelling voor ondernemers
Voor ondernemers geldt dat de bijtelling maximaal het bedrag is dat ter zake van de auto ten laste van de winst is gebracht (voor de kenner Hoge Raad 8 juli 1992, BNB 1992/312). Dit geldt dus niet voor werknemers en directeuren grootaandeelhouders, de DGA.

Hoe worden deze kosten bepaald ?
In principe moet men alle kosten rekenen. Men mag echter geen rekening houden met:

Men mag geen rekening houden met een afboeking door de herinvesteringsreserve (BNB 1993/166)
Er moet een economische afschrijving worden toegepast (HR 1 oktober 2004, nummer 39.670). Een lage afschrijving is toegestaan en zal uw bijtelling wellicht verlagen.

Tip

Als beide partners ondernemer zijn en beiden over de auto kunnen beschikken, moet het forfait in redelijkheid over beide personen worden verdeeld (Hof ’s Hertogenbosch 12 januari 2004 nummer 01/00782)
Schrijf minder af op de auto, hierdoor kunt u wellicht uw bijtelling verlagen (ondernemers !)
Bij een motor van de zaak heeft u geen standaard bijtelling, u moet de daadwerkelijke prive voordelen gaan bepalen en dit als inkomen aanmerken (prive kilometers x kilometerprijs)

Pensioen en auto van de zaak


Vroeger kon men over het voordeel van de auto van de zaak ook pensioenrechten opbouwen. Op grond van de huidige wet (uitvoeringsbesluit Loonbelasting) kan dit nu niet meer. Dit is eenvoudig op te lossen door een lijfrente. Bij het bepalen van de hoogte van de fiscaal aftrekbare lijfrentepremie behoort het voordeel (opmerkelijk genoeg) wel tot de premiegrondslag.


Conclusie
De regels voor de heilige koe zijn de laatste jaren vaak aangepast. In 2005 is de BPM vrijstelling voor bepaalde accessoires (navigatie, cruise control, etc.) vervallen en daarnaast moet er sedert juli 2005 BPM worden betaald bij de aankoop van een bestelauto (ondernemers krijgen dit terug). I n 2006 worden werkgevers eindverantwoordelijk voor de controle op de bijtellingen. De wetgeving is complex en hierover wordt dan ook vaak geprocedeerd.

Noot
Het forfait is een minimumpercentage. De belastingdienst kan proberen aannemelijk te maken dat het werkelijk prive gebruik hoger is dan de bijtelling van 22%. Dit gebeurt in de praktijk zelden, maar toch !

Of nog wat uitgebreider:

Op de leasemotor langs de file

Op maandagochtend staat Jan Peter met zijn leaseauto voor de zoveelste keer in de file. Terwijl hij de thermoskan pakt om een kop koffie in te schenken, ziet hij in een flits een motorrijder voorbij komen. Deze passeert met gepaste snelheid de stilstaande auto’s. Met enige jaloezie slaat Jan Peter het tafereel gade. Hij pijnigt zijn hersenen door uit te rekenen hoeveel uur per week hij zou kunnen winnen door zijn heil te gaan zoeken bij een motor. Hij komt uit op twee à drie uur. Twee à drie uur per week meer vrije tijd!

Dit alles overdenkend zou hij best zijn leaseauto willen inruilen voor een leasemotor. Hij vraagt zich af hoe zijn baas op een dergelijk verzoek zou reageren. Een motor is misschien minder representatief dan een auto en zo’n vervoermiddel heeft misschien niet helemaal de juiste uitstraling. Maar ja … tijden veranderen. Hoe wordt een motor van de zaak eigenlijk door de fiscus behandeld? Heb je daarvoor ook een bijtelling?

Als de werknemer de motor uitsluitend voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten gebruikt, is er geen fiscale bijtelling. De fiscus zal hiervan wel enig bewijs verlangen, maar hoe dat bewijs moet worden geleverd is niet geregeld. Te denken valt aan een globale registratie van de kilometerstanden. Als de werknemer de motor ook voor privé-ritten gebruikt, merkt de fiscus een deel van de kosten aan als belastbaar loon. Als bijvoorbeeld de privéritten 30% van het totaal zijn, moet er 30% van de kosten op het loonstrookje als loon worden vermeld. De afschrijving op de motor dient overigens in de kostenbasis te worden opgenomen.

Over het privé-deel zal de werkgever de BTW niet kunnen aftrekken. Als de werknemer de privé-kosten inclusief BTW aan de werkgever vergoedt, vindt er geen bijtelling plaats.

Bij een leaseauto vindt de bijtelling uitsluitend in de inkomstenbelasting plaats, niet in de loonbelasting. Bij een leasemotor wordt het voordeel echter ook in de heffing van loonbelasting betrokken.

Het voordeel van een leaseauto is dat de fiscale bijtelling in de regel minder kost dan het volledig privé bekostigen van zo’n auto. Hetzelfde geldt voor een leasemotor. Omdat de vaste kosten voor een deel door de werkgever worden gedragen, rijdt de werknemer relatief goedkoop in zijn vrije tijd.

Ter voorkoming van een mogelijk misverstand het volgende. Waar wordt gesproken van leaseauto en leasemotor, wordt auto van de zaak en motor van de zaak bedoeld. Vaak worden deze zaken geleast, maar het is natuurlijk ook mogelijk dat ze eigendom van de werkgever zijn.

Als de werknemer op een eigen motor rijdt, mag de werkgever 18 cent per kilometer vergoeden voor woonwerk- en zakelijke kilometers. Het is ongetwijfeld makkelijker een werkgever tot een kilometervergoeding te vermurwen dan tot een leasemotor

Kan dus echt wel zo je ziet in Nederland.
 
nee , bel mij als het zover is .
dan ben je de 1e in Nederland

Heb een eigen zaak en zou het zo kunnen doen maar ik heb al een auto op naam van de zaak staan dus ik denk dat ik het niet beide kan doen.

Voor de rest maakt het niet uit of het nu een auto of een motor is.

Kleding is een verhaal apart. Normaal gesproken is werk kleding alleen aftrekbaar als je het niet in het dagelijks leven kan dragen.
Dus overals met reklame bijvoorbeeld of speciale schoenen. Hoe dat met motor kleding zit weet ik niet.
 
Die kleding is idd alleen aftrekbaar wanneer je het niet of nauwelijks prive kan gebruiken. Dus koop motorkleding en naai er een logo'tje van de zaak op=alles aftrekbaar.

En leasen kan gewoon, motor van de zaak ook (dus motor eigendom van het bedrijf en uitgeleend aan werknemer). Maar: km vergoeding werkt het beste: 28 centen de kilometer en hoe meer je rijdt, hoe goedkoper je fiets.

Ik heb vorig jaar in een half jaar tijd 30.000 km gereden, waarvan de helft 'zakelijk'. Dat leverde me dus 4200 euro's op. Ik heb voor ong 1050 getankt. Dat betekende dus voor de rest gratis motorrijden incl onderhoud, tanken en afschrijving (ik heb die motor trouwens weer voor meer verkocht dan ik er voor had betaald, maar goed). En het voordeel is: het is en blijft je eigen motor.
 
In België schijnt er veel mogelijk te zijn op dat gebied.
Toch een belastingparadijs. :)

In Belgie kan je (bijna) ALLE motorkosten aftrekken. Benzine olie banden wisselstukken garagekosten kledij warmeonderbroeken helm handschoenen fluovestje koffers verzekeringskosten ... maar niet: racedempers, boetes, hanekammenop-de-helm, ... Integraal aftrekbaar in een geloofwaardige verhouding tussen woon/werk & prive kilometers met realistische afschrijvingstermijnen: vb 5 jaar voor je motor en 3 jaar voor kledij . Afkomen met "ik heb een K1200bmw en rij 30.000km werkverkeer en 3km prive is ongeloofwaardig: de belastingsdienst rekent toch met een 5000km prive .. vrij realistisch dus.
Reden van volledige aftrekbaarheid: promotie van twiewielers voor het forenzen ..
*O* voor de belgische tax !
 
In Belgie kan je (bijna) ALLE motorkosten aftrekken. Benzine olie banden wisselstukken garagekosten kledij warmeonderbroeken helm handschoenen fluovestje koffers verzekeringskosten ... maar niet: racedempers, boetes, hanekammenop-de-helm, ... Integraal aftrekbaar in een geloofwaardige verhouding tussen woon/werk & prive kilometers met realistische afschrijvingstermijnen: vb 5 jaar voor je motor en 3 jaar voor kledij . Afkomen met "ik heb een K1200bmw en rij 30.000km werkverkeer en 3km prive is ongeloofwaardig: de belastingsdienst rekent toch met een 5000km prive .. vrij realistisch dus.
Reden van volledige aftrekbaarheid: promotie van twiewielers voor het forenzen ..
*O* voor de belgische tax !

:} :} :}
Dat zal je bij ons nieuwe, 100% gereformeerde, schijnheilige kabinet niet zo snel krijgen.
Christenterroristen zijn het. :+
(Wie heeft daar toch op gestemd |( )

PS. Politici voor oud vuil uitmaken is toegestaan, in de tweede kamer heet dat een debat.
 
Laatst bewerkt:
:} :} :}
Dat zal je bij ons nieuwe, 100% gereformeerde, schijnheilige kabinet niet zo snel krijgen.
Christenterroristen zijn het. :+
(Wie heeft daar toch op gestemd |( )

PS. Politici voor oud vuil uitmaken is toegestaan, in de tweede kamer heet dat een debat.
:?
Ehhm, dit is inderdaad nieuwe namelijk de eerste keer dat de CU in het kabinet zit ik denk dat de huidige wetgeving rond dit soort zaken iets eerder geregeld was. Dus vraag ik me af waar deze mening op gebaseerd is.

Ik denk dat eerder de linkse factor dit soort belasting voordelen die gemiddeld beter uitpakken voor de minder bedeelden het zal tegen houden. :Y

O, en voor dat je het nog niet door had ik heb op ze gestemd.
*O*
En als laatste als je Christenen wilt zwart maken wel onze geuzenaam: gristenhonden gebruiken.

:j
 
:?
Ehhm, dit is inderdaad nieuwe namelijk de eerste keer dat de CU in het kabinet zit ik denk dat de huidige wetgeving rond dit soort zaken iets eerder geregeld was. Dus vraag ik me af waar deze mening op gebaseerd is.

Ik denk dat eerder de linkse factor dit soort belasting voordelen die gemiddeld beter uitpakken voor de minder bedeelden het zal tegen houden. :Y

O, en voor dat je het nog niet door had ik heb op ze gestemd.
*O*
En als laatste als je Christenen wilt zwart maken wel onze geuzenaam: gristenhonden gebruiken.
:j

Ha, daar is er een!
Ik meen te weten dat Wouter Bos zelf ook nogal Gristelijk is.
Hij is dus onder valse voorwendselen het kabinet binnengeglipt.

Mijn mening is trouwens nergens op gebaseerd en geheel uit de lucht gegrepen, zoals dat in de politiek gebruikelijk is. :o (evenals het stemgedrag van de meeste Nederlanders)
 
Ha, daar is er een!
Ik meen te weten dat Wouter Bos zelf ook nogal Gristelijk is.
Hij is dus onder valse voorwendselen het kabinet binnengeglipt.

Mijn mening is trouwens nergens op gebaseerd en geheel uit de lucht gegrepen, zoals dat in de politiek gebruikelijk is. :o (evenals het stemgedrag van de meeste Nederlanders)

Inderdaad daar is er een een van de minderheid, die dus niet zoals de meerderheid zijn stem gedrag uit de lucht grijpt zoals jij beweerd. *D

Maar er zijn vele meer politici die een gristelijke achtergrond hebben. Donner, Marianne Thieme e.d. Niet zo verwonderlijk gezien Nederland van oudsher een gristelijk land is. (het aantal kerken in je woonplaats al geteld? Wat doen die daar, hoeveel mensen kunnen er in en wie heeft je betaald?)

Dus het PvdA gedachten goed (links ) is niks voor gristenen. Ik dacht dat Christus Gods zoon betaald heeft voor ons allemaal als dat niet links is dat de rijkste betaald voor de armste dan weet ik het niet meer.

O, nu back on topic ander krijgen we ruzie met de modder-eter
 
In België schijnt er veel mogelijk te zijn op dat gebied.
Toch een belastingparadijs. :)

hmmm.. zou ik niet zo snel gaan zeggen :+
ik woon alleen, toen ik over enkele weken de belastingen in de brievenbus kreeg, viel ik echt achterover..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan