Aanhaalmoment oliefilter

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Ik lees in de documentatie van mijn motorfiets (Suzuki Gsr600) enigszins tegenstrijdige instructies als het gaat om het monteren van een nieuw oliefilter.

1. De gebruikershandleiding stelt dat ik het filter 2 volle slagen na eerste contact tussen rubber en blok moet vastdraaien (met hand of sleutel). Er wordt expliciet vermeld dat handvast niet mag.
2. Het WPHB stelt dat ik het filter op 20Nm moet aandraaien.
3. Het oliefilter (van Hiflo filters) stelt dat ik een moment van 8-12Nm moet hanteren
4. De meeste topics over soortgelijke onderwerpen op internet stellen dat handvast genoeg is

Wie/wat moet ik geloven? :?

Alvast bedankt!
 
8-20 Nm is gewoon stevig met de hand aandraaien.(wel wat verse olie op het rubber smeren)
Trekt zichzelf verder vast.
Gewoon doen :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een HIFLO filter stevig handvast gemonteerd en maar na een rit hingen er oliedruppels onder aan het filter en op het blok verwaaide oliesporen.
Daarna met een oliefiltersleutel vaster gezet en probleem opgelost. :t

full
 
Hallo allemaal,

Ik lees in de documentatie van mijn motorfiets (Suzuki Gsr600) enigszins tegenstrijdige instructies als het gaat om het monteren van een nieuw oliefilter.

1. De gebruikershandleiding stelt dat ik het filter 2 volle slagen na eerste contact tussen rubber en blok moet vastdraaien (met hand of sleutel). Er wordt expliciet vermeld dat handvast niet mag.
2. Het WPHB stelt dat ik het filter op 20Nm moet aandraaien.
3. Het oliefilter (van Hiflo filters) stelt dat ik een moment van 8-12Nm moet hanteren
4. De meeste topics over soortgelijke onderwerpen op internet stellen dat handvast genoeg is

Wie/wat moet ik geloven? :?

Alvast bedankt!


Dit geeft me wel te denken,wat is een volle slag?
Als dat 1 rotatie is draai je :
A de draad naar de zaadballen of
B het tapeind van je blok af.
:?
 
Laatst bewerkt:
Downsider verwoordt mijn gedachte. 2 volle slagen is sowieso geen eenheid, is een slag een halve omwenteling? Of een hele. Bij optie 1 trek je alles al naar de gallemiezen, bij optie 2 wordt het onmiskenbaar reviseren. Misschien moet je hem net zo vastzetten als dat je hem er af haalt: Een schroevedraaier er door heen slaan en 1/4 omwenteling rechtsom draaien (of een halve slag :? ?)

Uit TS zijn post blijkt al dat maar 1 bron het over openbare geweldpleging heeft, de andere 3 bronnen zijn weer zen-poeslief
 
Laatst bewerkt:
Downsider verwoordt mijn gedachte. 2 volle slagen is sowieso geen eenheid, is een slag een halve omwenteling? Of een hele. Bij optie 1 trek je alles al naar de gallemiezen, bij optie 2 wordt het onmiskenbaar reviseren. Misschien moet je hem net zo vastzetten als dat je hem er af haalt: Een schroevedraaier er door heen slaan en 1/4 omwenteling rechtsom draaien (of een halve slag :? ?)

Uit TS zijn post blijkt al dat maar 1 bron het over openbare geweldpleging heeft, de andere 3 bronnen zijn weer zen-poeslief


1 slag is 360 graden.
Dat jij dat niet weet wil niet zeggen dat het bij niemand bekend is. En dat iets geen eenheid is wil ook niet zeggen dat daarnee niet duidelijk kan worden gemaakt hoe het moet.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik lees in de documentatie van mijn motorfiets (Suzuki Gsr600) enigszins tegenstrijdige instructies als het gaat om het monteren van een nieuw oliefilter.

1. De gebruikershandleiding stelt dat ik het filter 2 volle slagen na eerste contact tussen rubber en blok moet vastdraaien (met hand of sleutel). Er wordt expliciet vermeld dat handvast niet mag.
2. Het WPHB stelt dat ik het filter op 20Nm moet aandraaien.
3. Het oliefilter (van Hiflo filters) stelt dat ik een moment van 8-12Nm moet hanteren
4. De meeste topics over soortgelijke onderwerpen op internet stellen dat handvast genoeg is

Wie/wat moet ik geloven? :?

Alvast bedankt!
Hand vast mag niet als ik het goed begrijp.
Maar als je naar contact met rubber nog twee volle slagen moet draaien en dit mag ook met de hand mag. (met hand of sleutel )
Dan is het toch nog hand vast als we mierenneukerig gaan doen.

Ooit een motor gehad waarvan het filter letterlijk muur vast zat.
Laten we het er ophouden dat het rubber hmm plat was :X
 
Allemaal goed en aardig,maar als een oliefilter nog 2 maal rond zou moeten al deze met het rubber al tegen de zitting zit gaat niet goed komen (zo fijn is die draad nu ook weer niet).
Dus :

1. De gebruikershandleiding stelt dat ik het filter 2 volle slagen na eerste contact tussen rubber en blok moet vastdraaien (met hand of sleutel). Er wordt expliciet vermeld dat handvast niet mag.

is klets en kan de prullebak in :)
 
Laatst bewerkt:
Allemaal goed en aardig,maar als een oliefilter nog 2 maal rond zou moeten al deze met het rubber al tegen de zitting zit gaat niet goed komen (zo fijn is die draad nu ook weer niet).
Dus :

1. De gebruikershandleiding stelt dat ik het filter 2 volle slagen na eerste contact tussen rubber en blok moet vastdraaien (met hand of sleutel). Er wordt expliciet vermeld dat handvast niet mag.

is klets en kan de prullebak in :)

Ik kan me toch niet voorstellen dat een fabrikant in zijn gebruikershandleiding, waar je in de EU als consument in civiele zaken beroep op mag doen, bewust aanzet tot slopen van je carter/fitting/blok/hoehetookheet. Lijkt me eerder dat ze te voorzichtige instructies geven...

Met 2 slagen bedoelde ik inderdaad 720 graden vanaf het eerste contact tussen rubber en blok, zo staat het ook in de handleiding. Als je het rubber net aan raakt lijkt het me ook dat je minstens 1 slag nodig hebt om enigszins torsie op te bouwen?
 
Ik kan me toch niet voorstellen dat een fabrikant in zijn gebruikershandleiding, waar je in de EU als consument in civiele zaken beroep op mag doen, bewust aanzet tot slopen van je carter/fitting/blok/hoehetookheet. Lijkt me eerder dat ze te voorzichtige instructies geven...

Met 2 slagen bedoelde ik inderdaad 720 graden vanaf het eerste contact tussen rubber en blok, zo staat het ook in de handleiding. Als je het rubber net aan raakt lijkt het me ook dat je minstens 1 slag nodig hebt om enigszins torsie op te bouwen?

Ik zou zeggen ,probeer het en laat het ons weten :)
 
Zet er een momentsleutel op voor de zekerheid. Mijn oliefilter lekte een keer toen ik zelf dacht dat het wel handvast zat. Nu moet ik zeggen dat ik altijd aan de voorzichtige kant ben met handvast. 25nm moest het zijn volgens mijn boekje.
 
20nm is vrij normaal (en zal redelijk overeen komen met 720º draaien na eerste contact).

Voorbeeldje: BMW's gebruiken een filter van Mahle met een hele dikke rubber afdichtring. Opgegeven moment daarvoor is 11nm, en je kan hem vrolijk nog veel vaster draaien (enkele volle slagen) tot de rubber ring er helemaal tussenuit komt. Bij Japanners en bijvoorbeeld Triumph wordt een filter gebruikt met een O-ring die heel diep in de behuizing ligt. Dat filter kan (en moet) je wat vaster draaien, daarbij maakt het huis van het filter bijna contact met het blok als ie op het juiste moment is vastgedraaid.
 
Laatst bewerkt:
Hier wordt iets over het hoofd gezien.

Wat is de spoed van de draad, zou dat 0,75 mm zijn? Dan draai je het rubber bij 2 slagen maar 1,5 mm in nadat het rubber het blok raakt


Downsider _O-

Dit geeft me wel te denken,wat is een volle slag?
Als dat 1 rotatie is draai je :
A de draad naar de zaadballen of
B het tapeind van je blok af.
 
Laatst bewerkt:
1 slag is 360 graden.
Dat jij dat niet weet wil niet zeggen dat het bij niemand bekend is. En dat iets geen eenheid is wil ook niet zeggen dat daarnee niet duidelijk kan worden gemaakt hoe het moet.

Dat kan ik onmiddelijk ontzenuwen... Een slag is één rechtlijnige beweging van een lichaam dat zich al dan niet oscillerend tussen twee punten beweegt. Één slag is dus teruggerekend naar de otto-techniek een halve omwenteling van een krukas en dat is 180 graden. Je argument houdt geen steek, dat slag in de volksmond verbasterd gebruikt wordt als omwenteling en in die zin 360 graden zou moeten zijn is een veronderstelling.

Maar, joh, als mijn oliefilter maar goed handvast zit met een likje olie op de dichtring zal het mij verder een worst wezen of jullie een oliespoor trekken door verloren oliefilters of dat jullie met geweld schroefdraden stuk willen trekken... Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn manier van monteren..
 
Dat kan ik onmiddelijk ontzenuwen... Een slag is één rechtlijnige beweging van een lichaam dat zich al dan niet oscillerend tussen twee punten beweegt. Één slag is dus teruggerekend naar de otto-techniek een halve omwenteling van een krukas en dat is 180 graden. Je argument houdt geen steek, dat slag in de volksmond verbasterd gebruikt wordt als omwenteling en in die zin 360 graden zou moeten zijn is een veronderstelling.

Maar, joh, als mijn oliefilter maar goed handvast zit met een likje olie op de dichtring zal het mij verder een worst wezen of jullie een oliespoor trekken door verloren oliefilters of dat jullie met geweld schroefdraden stuk willen trekken... Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn manier van monteren..

In het geval van de oliefilter betekend één slag één cirkel en een cirkel is nog altijd 360 graden.
 
20nm is vrij normaal (en zal redelijk overeen komen met 720º draaien na eerste contact).

Voorbeeldje: BMW's gebruiken een filter van Mahle met een hele dikke rubber afdichtring. Opgegeven moment daarvoor is 11nm, en je kan hem vrolijk nog veel vaster draaien (enkele volle slagen) tot de rubber ring er helemaal tussenuit komt. Bij Japanners en bijvoorbeeld Triumph wordt een filter gebruikt met een O-ring die heel diep in de behuizing ligt. Die filter kan (en moet) je wat vaster draaien, daarbij maakt het huis van het filter bijna contact met het blok als ie op het juiste moment is vastgedraaid.

Dan begrijp ik nu waarom die bij mijn Kawasaki met 34nm volgens werkplaatshandboek vastgedraaid moet worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan