aanhanger bouwen voor achter de motor: as inkorten?

MarauderForce

Die hard MF'er
7 mei 2007
305
0
Schijndel
Hoi MF-ers,

Ik ben bezig om (althans, ik poog) een aanhanger te bouwen die achter mijn Marauder moet komen te hangen. Om dat te realiseren heb ik de torsie-as van een oude scout-travelsleeper gedemonteerd, waar een 200 ltr oliedrum op moet komen. Ik zit alleen met `t probleem dat de as te breed is. De aanhanger mag niet breder zijn dan 1m, dus moet er zo`n 32 cm tussenuit.

Kan ik die as gewoon inkorten door bijv. uit het midden een stuk uit te slijpen en `m dan weer aan elkaar te lassen? Ik zou het namelijk jammer vinden als ik dalijk aan het slijpen ga en vervolgens heel de as verniel...

Had al wel `t advies om dat in een hoek van 45 graden te doen, dan is de lasnaad 2x zo groot, en dus veel steviger.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Danny.
 
Ook nog zoiets: schijnbaar mag je met een aanhanger achter je bike ook maar 65 km/u in Duitsland, ook op de snelweg!


Dat is helaas waar indien het om een ongekeurde aanhanger gaat. Maat van me heeft sinds kort ook een trekhaak aan zijn brommert, en die is daar ook achter gekomen. Ook bij de aanangwagenfabrikant was deze maximum snelheid bekend.

Alleen motorkarren met een Duitse typegoedkeuring (TÜV oid) mogen de snelheden van koekblik + aanhanger aanhouden. Anders 60 of 65 km/h idd :Y.


grz Thijs
 
Nou weet ik `t niet zeker, maar als `t goed is hoeven de aanhanger en trekhaak beiden niet gekeurd te worden dus kan ik ze ook beiden zelf maken? (niet dat ik zelf een trekhaak kan maken... :+ )

Nog een vraag: De travelsleeper-wielen heb ik er onderuit geschroefd, en ik heb 15" sportvelgen erop gemonteerd... Staat veel mooier, maar nou zei iemand dat dat niet verstandig is, omdat de aanhanger dan veel te zwaar trekt en met mij aan de haal gaat... :N
Maar als het gewicht hetzelfde blijft en de bandoppervlakte groter wordt, dan wordt de weerstand toch juist minder?!? Of zeg ik nu wat stoms? :X
 
Nou als ik me niet vergis heb je het niet helemaal goed
je zegt het al meer bandoppervlakte dus ook meer weerstand dus ik zou voor mooie kleine velgjes gaan die niet te breed zijn denk iets van 120mm breed of zo, of is dit nog echt veel te breed.

maar zou ook voor een mooi setje sportvelgjes gaan hoor voor de looks ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou weet ik `t niet zeker, maar als `t goed is hoeven de aanhanger en trekhaak beiden niet gekeurd te worden dus kan ik ze ook beiden zelf maken? (niet dat ik zelf een trekhaak kan maken... :+ )

Nog een vraag: De travelsleeper-wielen heb ik er onderuit geschroefd, en ik heb 15" sportvelgen erop gemonteerd... Staat veel mooier, maar nou zei iemand dat dat niet verstandig is, omdat de aanhanger dan veel te zwaar trekt en met mij aan de haal gaat... :N
Maar als het gewicht hetzelfde blijft en de bandoppervlakte groter wordt, dan wordt de weerstand toch juist minder?!? Of zeg ik nu wat stoms? :X

Kleinere wielen is kleinere diamater. Daarom minder contact met de weg, en wendbaarder.

Volgens mij moet je er gewoon mee gaan proefrijden, en dan merk je wel hoe het voelt.
 
Daarom ben ik ook geen leraar nederlands... :+

En met m`n velgjes, ik zal tegen die tijd wel is ff proefrijden idd. Dan kom ik er vanzelf achter of `t te sturen is of niet. Ook maar ff wachten met de spatborden maken tot ik proefgereden heb...

Toch maar goed dat ik de aanhanger-wieletjes nog niet weggebonjourd heb... :P
 
die van mij is officieel een kleine centimeter te breed

vaker aan de kant gezet met de combi, maar dat was om andere redenen (en dan gaan zoeken naar waar er op bekeurd zou kunnen worden.... zelfs na een half uur zoeken niet opgeven :( )

met je knobbel : disselhoogte - knobbelhoogte moet gelijk zijn als je eropzit..
(motor veert een paar cm in als je erop gaat zitten... dan moet de disselhoogte kloppen.
anders gaat dat ook niet helemaal lekker :)
 
Sorry omaatje O-)

De aanhangerbouw heeft even op zijn gat gelegen... Ben nu wel een heel eind gelukkig, pics volgen zodra ik uitgevogeld heb hoe ze te verkleinen... :+

Gok hebben we gewaagd: Torsie-as hebben we doorgeslepen er een stuk tussenuit gehaald. Helaas is ie officieel nog wel te breed: 1 of 2 cm geloof ik... Maar anders paste de oliedrum er niet meer tussen.

Had ff info ingewonnen bij een aanhangerbouwer bij mij in de regio: Het kon, zolang je maar stukje bij beetje last en koelt. Anders wordt de boel te heet en verharden of smelten de rubbers... Moest er vanzelfsprekend wel rekening mee houden dat het max gewicht minder werd: was zo`n 550 kilo volgens het frameplaatje. Er komen nog wat verstevigingsplaten onder en boven op de as om de lasnaad te verstevigen.

Nu zijn we bezig met een frame dat over de as en trekstang gezet wordt, waar vervolgens de drum ingeplaatst word. Er komt een 60 ltr drum aan de voorzijde dwars aan vast, of als BBQ (voor de lol :Y ) of om klein materiaal in op te bergen...

Aan de zijkant blijft er dalijk ruimte over om evt een jerrycan of gitaarkoffer op vast te snoeren. Die worden afgewerkt met traanplaat.

Alleen de trekhaak wordt een opgave: Omdat mijn Marauder verbouwd is, is het subframe verwijderd. Ook is de hoek van de achtervering veranderd om hem iets te verlagen, dus is het achterwiel eigenlijk iets verer naar achteren gekomen. De afstand van frame naar achterwiel is nu groter, wat het bemoeilijkt om een trekhaak te bouwen.

Ben bij mij in de regio wezen navragen bij een motorzaak die trekhaken bouwt, en ben wel ff geschrokken van de prijs!!! €750,- voor een trekhaakie... Veel geld vind ik dat. Dus moet nog ff op zoek naar een ander adresje wat me daarmee kan helpen.

Pics volgen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan