aanhanger bouwen voor achter de motor: as inkorten?

MarauderForce

Die hard MF'er
7 mei 2007
305
0
Schijndel
Hoi MF-ers,

Ik ben bezig om (althans, ik poog) een aanhanger te bouwen die achter mijn Marauder moet komen te hangen. Om dat te realiseren heb ik de torsie-as van een oude scout-travelsleeper gedemonteerd, waar een 200 ltr oliedrum op moet komen. Ik zit alleen met `t probleem dat de as te breed is. De aanhanger mag niet breder zijn dan 1m, dus moet er zo`n 32 cm tussenuit.

Kan ik die as gewoon inkorten door bijv. uit het midden een stuk uit te slijpen en `m dan weer aan elkaar te lassen? Ik zou het namelijk jammer vinden als ik dalijk aan het slijpen ga en vervolgens heel de as verniel...

Had al wel `t advies om dat in een hoek van 45 graden te doen, dan is de lasnaad 2x zo groot, en dus veel steviger.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Danny.
 
Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan.

Ik heb een nieuw stukkie staal gekocht en daar twee eindstukken op gezet. Die eindstukken hebben allebei een torsievering er in.

Dus 80 cm stalen koker, en dan de as-einden er op. Werkt prima.
 
je kan hem gewoon door flexen

word veel gedaan in de boot trailer bouw voor scheepjes met een vast kiel, er word dan een stukje tussen uit geslepen en 2 nieuwen steunen aangelast. de vaste kiel hangt dan tussen de 2 as delen zo dat het bootje wat lager op de trailer kan.

hoeveel wil je d'r tussen uithalen? de rubbers in de torsi-as zijn een cm of 20/25 lang
 
Geen probleem hoor , kan gewoon . Heb het zelf ook gedaan met een te brede torsias voor iid een boottrailer en trouwens ook voor mijn motortrailer . Gewoon koud tegen elkaar zetten (wel mooi haaks doorslijpen natuurlijk ) en aflassen met een 3 mm elektrode . De meeste kracht komt niet op het middenstuk maar op de uiteinden van de as . Zit bij mij al een jaar of 7 onder zwaar gebruik ;) en geeft geen krimp .

De flex erin zou ik zeggen :Y
 
@martell: Da`s idd ook nog niet zo stom, als ik er niet uitkom of de boel verniel kan dat ook!

@testa-rossa: Voorzover ik kon zien kan ik de as-einden er niet uithalen nee, ben ook een beetje bang dat dat dan niet meer in elkaar kan als ik `m toch loskrijg...

@gearhead: De totale breedte mag maar 1 meter zijn, dus heb van buitenkant wiel gemeten. Ik heb `t opgeschreven ergens, maar uit `t blote hoofd ongeveer 32cm geloof ik. Enne, ik ben vrij nat achter de oren wat betreft verbouwen en zo: Wa`s een flex?

@fanskar: Ok, da`s fijn om te weten. Hoe zit het eigenlijk met het "rij-comfort" zeg maar? Ik weet dat ik er geen rekje eieren los in moet vervoeren, maar laatst vertelde er mij iemand dat zo`n torsie-as ontieglijk gaat stuiteren... Is natuurlijk niet al te prettig achter een choppert...
 
Een flex is een slijptol ;)
Als je een aanhanger GOED haaks bouwt, stuitert deze al een heel stuk minder omdat deze de motor den veel netter logt en niet steeds "de bocht om wil" Ik heb al diverse malen zelf een aanhangertje gebouwd uit een te brede auto-aanhanger, en doorslijpen en weer ineen lassen gaat prima. 1x de dissel niet netjes haaks op de as gezet en deze aanhanger stuiterde dan ook als de ziekte.
Ik werkte meestal met bladveren, puur omdat ik hier makkelijk (goedkoop) aan kwam, mijn voorkeur zou uit gaan naar torsievering, omdat je veel mooier (lager) kunt bouwen dan bij bladvering.
Een leeg aanhangertje zal ook wat meer stuiteren als een volle op ongelijke ondergrond. Het is gewoon een kwestie van je rijstijl aanpassen en vooral bij verkeersdrempels rustig aan doen. Op de snelweg kon ik met m'n combinaties makkelijk 120-130 rijden zonder stuiteren of zwabberen. MAG niet, KAN wel :+
 
@martell: Da`s idd ook nog niet zo stom, als ik er niet uitkom of de boel verniel kan dat ook!

@testa-rossa: Voorzover ik kon zien kan ik de as-einden er niet uithalen nee, ben ook een beetje bang dat dat dan niet meer in elkaar kan als ik `m toch loskrijg...

@gearhead: De totale breedte mag maar 1 meter zijn, dus heb van buitenkant wiel gemeten. Ik heb `t opgeschreven ergens, maar uit `t blote hoofd ongeveer 32cm geloof ik. Enne, ik ben vrij nat achter de oren wat betreft verbouwen en zo: Wa`s een flex?

@fanskar: Ok, da`s fijn om te weten. Hoe zit het eigenlijk met het "rij-comfort" zeg maar? Ik weet dat ik er geen rekje eieren los in moet vervoeren, maar laatst vertelde er mij iemand dat zo`n torsie-as ontieglijk gaat stuiteren... Is natuurlijk niet al te prettig achter een choppert...

Ik heb een oud wijnvat gepakt als aanhanger. En in totaliteit weegt het best wel wat.

In totaal, met belading, zit ik tegen de 100 kilo aan.

Maar het stuitert helemaal niet, sterker nog, ik was verrast over de nette manier waarop de torsie vering werkt :Y
 
@komkommer: Ik heb me laten vertellen dat je het "streefgewicht" zeg maar, geladen niet meer als de helft van de trekkende motorfiets moet houden... Maar ja, nogmaals, ik ben nog maar een leek in dat soort dingen...
 
kan wel, mag niet. Je gaat over de maximum lengte heen met zo'n aanhanger. (uit m'n blote hoofd 2 meter, gemeten vanaf de kogel.)

Het is 2,5 meter vanaf de achteras, maar ik denk niet dat dat 10 cm zal verschillen.

En het gewicht is inderdaad maximaal de helft van het trekkende voertuig. Maar dat is in het geval van mijn lompe driewieler niet eens zo slecht. Maar een andere motor er achter hangen gaat zomaar niet lukken, te lang en te zwaar.
 
NL237_rZxAgzLx_Motor_Aanhanger_Trial1.jpg


NL241_uumCdd70_Motor_Aanhanger_Trial5.jpg



Effe van Google geplukt, ;)

Moet lukken toch? :Y
 
Dat weet geen enkele agent hoor.

Mijn eigenbouw is 10 cm te breed, 10 te lang en 10 cm te hoog...

En daarbij wil ik er nog een rekje op maken voor een kratje bier _O-
 
Klopt, de meesten weten `t toch niet... Alleen voor mezelf wil ik me toch grotendeels aan de originele maten gaan houden. De aanhanger moet dalijk gebruikt worden voor weekenden en vakanties, waarbij Duitsland, Luxemburg en verder de regelmatige adressen zullen worden. En in Duitsland weten de meesten toch stiekem wel meer als hier...

Ook nog zoiets: schijnbaar mag je met een aanhanger achter je bike ook maar 65 km/u in Duitsland, ook op de snelweg!
 
Klopt, de meesten weten `t toch niet... Alleen voor mezelf wil ik me toch grotendeels aan de originele maten gaan houden. De aanhanger moet dalijk gebruikt worden voor weekenden en vakanties, waarbij Duitsland, Luxemburg en verder de regelmatige adressen zullen worden. En in Duitsland weten de meesten toch stiekem wel meer als hier...

Ook nog zoiets: schijnbaar mag je met een aanhanger achter je bike ook maar 65 km/u in Duitsland, ook op de snelweg!

Echt? Dacht het niet hoor.

Zo ja, dan heb ik 4 weekjes terug in de Eiffel en Moesel, eeh, ietjes te hard gereden O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan