Aankoop 2 cilinder: Honda SP1 vs Aprilia RSV 1000 R

Niekerz

Rookie
29 jan 2014
5
0
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe motor. In het verleden heb ik een Ducati 749 gereden. Helaas valt een Ducati (bouwjaar na +/- 2004) momenteel buiten mijn budget.

Dat het een 2 cilinder moet worden, dat staat vast. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt op zowel de Honda SP1 als de Aprilia RSV 1000 R. Beide een genot om op te rijden, maar daarom ook extra lastig om een keuze te maken.

Ik kijk naar een SP1 uit 2000 / 2001 met ongeveer 40.000 op de teller.
De RSV is het nieuwere type uit 2004, met ongeveer hetzelfde op de teller.

Beide motoren moeten tussen de 3.500 - 4.000 euro kosten.

Qua uiterlijk vind ik het ook een lastige keuze. De RSV krijgt mijn lichte voorkeur.

Wat zijn jullie ervaringen/meningen met beide motoren qua onderhoud/kosten/rijplezier etc?


(Ik heb uiteraard google geraadpleegd en ook de zoekfunctie op dit forum, maar meestal waren de vergelijkingen niet 1 op 1 met mijn vraag. Dan ging het bijv. om een ouder type RSV.)
 
ik heb toevallig beide gehad, vind blok van de VTR stuk lekkerder stuk sterker van onderuit remmen zijn standaard ook erg goed. RSV stuurt iets makkelijker, zithouding en dergelijke ontloopt elkaar weinig. Vond de gebruikte materialen op de Honda wel net even wat mooier en strakker.
 
Heb je op beide gereden? Kun je niet beslissen?

SP1 is een klassieker in wording :} dus waarschijnlijk ook waardevast.
Wellicht dat dat de doorslag kan geven ;)
 
M'n ouders hebben allebei al jaren een RSV en zijn erg tevreden! Het enige minpuntje zijn de remmen. Dit heeft mn vader opgelost met een nieuwe rem/schakelset.
 
RSV natuurlijk en als t even kan een Factory uitvoering! denk voor dat budget niet direct mogelijk maar Italiaanse 2 cilinders altijd mooier dan een Jap :)
 
Ik heb al verschillende sportmotoren gereden, TL1000r, CBR1000rr, GSX1000r maar qua sturen en uiterlijk en vermogen is dit toch wel de bike met de grootste grijns op je face.

full
 
Bedankt voor de feedback.

Mijn voorkeur neigt ook sterk naar de RSV. Momenteel heb ik ook contact met een kennis die zijn Ducati 749 wil verkopen. Mochten we hier uit komen, wat ik niet verwacht gezien de waarde, dan gaat mijn liefde voor Ducati de strijd winnen.
 
ik denk dat de 2 motoren elkaar weinig ontlopen.
mij persoonlijke smaak ging naar de RSV, vind de Italiaanse lijnen gewoon mooier.
 
Zover ik weet zijn de blokken van het oude type rsv bullet proof dus daar heb je een goede aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan