aankoop cb 550 k , bj 77 Waar op letten .?

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Hoi ,

ik heb een aanbieding gekregen om een cb550 te kopen.

Wat zijn de minpuntjes aan het motorblok ?

Rond welke prijzen schommelen deze motoren meestal. ?
 
De derde versnelling gaat wel eens stuk, maar dat is dan ook het enige minpunt wat ik kan bedenken...
Onderdelen zijn goed te vinden voor deze motoren, al hangt het er altijd vanaf hoe origineel je hem wilt hebben...

Prijzen, het ligt er echt aan in wat voor staat de motor verkeert. Laat ik zeggen vanaf 250 euro voor een rijdende met veel werk, voor 1000 euro moet je al een hele mooie kunnen vinden, en een originele gerestaureerde kan meer dan 3000 kosten. Ligt ook aan het type 550.
 
Bedankt voor de reactie johaas
Wat verschil zit hem in het K , K1 , K2 ?


wat zou je hier voor geven , foto is wel een beetje klein

Hij zou ook een beetje stotteren als je hem hoog in toeren rijdt. ?
 
bedankt voor de reactie ,

Dit is de motor , wat zou deze mogen kosten ?

Hij stottert ook als hij hoog in toeren wordt gereden

full
 
Dit is nog wel een hele mooie :Y In hoeverre is hij origineel?
Dat stotteren is er wel uit te krijgen met wat afstelwerk aan de carburateurs.
naaldjes? sproeiers?

Deze mag toch minstens 800 euro opbrengen
 
let goed op klapperende nokkenasketting. heeft toen mijn 550 four K om zeep geholpen toen die knapte.

verder mooi ding, met die vier uitlaten veruit de mooiste CB
 
Is de zwarte kleur origineel ? volgens de verkoper zou hij volledig origineel zijn.
Wat is het verschil in de k , k1 , k2. ?

De uitlaten vind ik ook wel heel mooi.

Hij zou willen ruilen met mijn xl500 maar ik ben er nog niet helemaal zeker van.

Dit is de xl van mij
full
 
deze is een K3, de K K1 en K2 zijn het eerste model waarvan het uiterlijk en uitlaten het zelfde is als van de CB500. de K3 ziet er wat strakker uit, andere tank en andere uitlaten dan de K of K1, embleem op zijkapjes is anders. motorisch geen verschil...
en je hebt natuurlijk nog de F1 en de F2, beetje de K3 maar dan met een 4 in 1 uitlaat

is wel in zwart geleverd maar moet volgens mij officieel een striping op de tank hebben...

stotteren bij hoge toeren kan ook iets simpels als een vervuild luchtfilter zijn.....
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of dat een originele kleur is, maar ik heb het idee van niet (Jochem?)
Als die uitlaten nog in goede staat zijn, dan zijn ze heel wat waard, want die zijn lastig te vinden voor een K3. Maar het lijkt er op dat op die bovenste uitlaat 'iets' zit? Verder ziet die motor er op de foto best goed uit, zadel lijkt ook goed (let op de bodemplaat, deze willen wel eens doorrotten). Let verder op het chroomwerk, met name de spatborden zijn gevoelig voor doorrotten bij de bevestigingsbeugel voor, en achter onder het zadel.

En wat velen voor een klapperende nokkenasketting aanhoren, kan ook een klapperende primaire ketting zijn (klappert net anders). Dit is een veel voorkomend iets bij alle CB's, en vaak alleen bij lage toeren. Als je dan de carbs synchroniseert is dat over.

Dat stotteren is wel op te lossen. Kan in de ontsteking (bougie's/kabels/doppen/contactpunten) zitten, maar kunnen bijvoorbeeld ook verstopte sproeiers zijn (ff carbs schoonmaken).

Wat is zo'n XL500 waard dan?
 
Kleur is niet origineel, dan zou er striping bij moeten zitten. Zie hier.
Verder is de buddy ook ooit overtrokken, maar het ziet er wel netjes uit.
 
als ie lang stil gestaan heeft kunnen de carbs ook vervuild zijn, heb ik aan de hand gehad en dan ben je soms beter af met een andere (lees: gereviseerde) set carburateurs. Laatste vervanging van de nokkenasketting is belangrijk om te weten inderdaad. Primaire ketting kan ook nogal klapperen maar is een kwaaltje van de 500 en 550's. Succes
 
valt wel mee met die carbs. Kwestie van uit elkaar sleutelen. Bij dit type geen probleem en makkelijk te doen. Wel even met een ruimertje door de sproeiers, waarvan de statiosproeier vast zit in het huis. Kan er wel uit, maar de vraag is of ie dan ooit weer fatsoenlijk vast komt te zitten.

\heb er twee uit elkaar en in elkaar gezet, geen problemen mee. Wel even de carbs voorzien van een setje restrictors ; afstelling is vaak een probleem omdat ie stationair veel te rijk loopt en op toeren te arm, daarom die restrictors erin. Ff navragen bij cb400man.

Wat betreft de tank ; kan gewoon zijn dat ze de striping hebben verwijderd. Is zo weer te krijgen hoor ;)

en verders. als d uitlaten netjes zijn, de schotten niet eruit gerot en geen doorroestingen dan mag ie best wel wat opbrengen...hangt ook van de staat vand e spatborden, de banden en het aantal km's af

en verder..snel die xs inleveren...
 
Ik heb de xl te koop staan voor 1000 euro ,
Ik weet niet of dat een originele kleur is, maar ik heb het idee van niet (Jochem?)
Als die uitlaten nog in goede staat zijn, dan zijn ze heel wat waard, want die zijn lastig te vinden voor een K3. Maar het lijkt er op dat op die bovenste uitlaat 'iets' zit? Verder ziet die motor er op de foto best goed uit, zadel lijkt ook goed (let op de bodemplaat, deze willen wel eens doorrotten). Let verder op het chroomwerk, met name de spatborden zijn gevoelig voor doorrotten bij de bevestigingsbeugel voor, en achter onder het zadel.

En wat velen voor een klapperende nokkenasketting aanhoren, kan ook een klapperende primaire ketting zijn (klappert net anders). Dit is een veel voorkomend iets bij alle CB's, en vaak alleen bij lage toeren. Als je dan de carbs synchroniseert is dat over.

Dat stotteren is wel op te lossen. Kan in de ontsteking (bougie's/kabels/doppen/contactpunten) zitten, maar kunnen bijvoorbeeld ook verstopte sproeiers zijn (ff carbs schoonmaken).

Wat is zo'n XL500 waard dan?
 
de xl is wel fun voor de wintermaanden , maar ik vind de cb550 ook wel iets hebben hoor.
ik begin er stilletjes iets van te kennen van die cb550 ,

Hoe rijdt die eigenlijk zo een cb550 ?

ik heb nu een cb900 bj 79 , kan ik het daar ongeveer mee vergelijken ?
Nu ja de cb900 is wel aangepast. Andere wielen , achterbrug , voorvork dus daar kan ik het niet mee vergelijken.


valt wel mee met die carbs. Kwestie van uit elkaar sleutelen. Bij dit type geen probleem en makkelijk te doen. Wel even met een ruimertje door de sproeiers, waarvan de statiosproeier vast zit in het huis. Kan er wel uit, maar de vraag is of ie dan ooit weer fatsoenlijk vast komt te zitten.

\heb er twee uit elkaar en in elkaar gezet, geen problemen mee. Wel even de carbs voorzien van een setje restrictors ; afstelling is vaak een probleem omdat ie stationair veel te rijk loopt en op toeren te arm, daarom die restrictors erin. Ff navragen bij cb400man.

Wat betreft de tank ; kan gewoon zijn dat ze de striping hebben verwijderd. Is zo weer te krijgen hoor ;)

en verders. als d uitlaten netjes zijn, de schotten niet eruit gerot en geen doorroestingen dan mag ie best wel wat opbrengen...hangt ook van de staat vand e spatborden, de banden en het aantal km's af

en verder..snel die xs inleveren...
:) ;)
 
Sorry oma *O*

Mijn meisje gaat beginnen met lessen en we zijn opzoek naar een goedkope, leuke motor die door ons beiden gebruikt kan worden (ik heb ook nog een eigen motor).


We gaan maandag kijken naar een CB550, dus ik heb mij er een klein beetje in geprobeerd te verdiepen. Ik heb een vraagje over rammelende blokken (ik heb hem nog niet gezien of gehoord, dus ik weet niet of deze rammelt). De berichten zijn een tikkie tegensstrijdig, de één zegt erg, sloopt de motor, maar op andere plekken staat dat het niets uitmaakt en eventueel snel en makkelijk op te lossen is. Weet iemand hoe dat nu zit?

Aangezien ik het zelf leuk vind om te sleutelen en we alles op een studentenbudget moeten doen zijn we opzoek naar een goedkope motor waar best het één en ander mis aan mag zijn. Dus als iemand nog wat weet te staan zou ik dat ook graag horen! :]
 
ik heb de xl500 inmiddels verkocht maar ben toch niet ingegaan op de cb550.
Het was me een beetje te ver om hem op te halen.
Misschien komt het er toch nog wel een keertje van :9~
 
bij koud blok / stationair lopen mag ie rammelen

En hoe zit het met moeizaam koud starten? Schijnt ook een probleem te zijn? Start hij dan moeilijk, of is de motor moeilijk aan te houden?
 
Rammelende blokken kan verschillende oorzaken hebben. Als de primaire ketting rammelt dan is dat op te lossen door de carbs te synchroniseren. Overigens klappert die ketting meer dan dat ie rammelt.. ;)
Als het geratel uit de kop komt is het de nokkenasketting, en zal je deze moeten spannen, danwel vervangen (evt incl spanners). Maar zulk soort dingen zijn van een afstand moeilijk te beoordelen. Het belangrijkste is eigenlijk dat het blok goede compressie heeft op alle cilinders, en dus niet teveel olie verbruikt.
Verder schijnt bij de CB550 de derde versnelling wel eens problemen op te leveren, maar daar kan ik weinig over zeggen...
En moeizaam koud starten lijkt me een kwestie van de boel eens goed afstellen. Op zich zijn het hele degelijke motorfietsen :Y
 
Sorry oma *O*

Mijn meisje gaat beginnen met lessen en we zijn opzoek naar een goedkope, leuke motor die door ons beiden gebruikt kan worden (ik heb ook nog een eigen motor).


We gaan maandag kijken naar een CB550, dus ik heb mij er een klein beetje in geprobeerd te verdiepen. Ik heb een vraagje over rammelende blokken (ik heb hem nog niet gezien of gehoord, dus ik weet niet of deze rammelt). De berichten zijn een tikkie tegensstrijdig, de één zegt erg, sloopt de motor, maar op andere plekken staat dat het niets uitmaakt en eventueel snel en makkelijk op te lossen is. Weet iemand hoe dat nu zit?

Aangezien ik het zelf leuk vind om te sleutelen en we alles op een studentenbudget moeten doen zijn we opzoek naar een goedkope motor waar best het één en ander mis aan mag zijn. Dus als iemand nog wat weet te staan zou ik dat ook graag horen! :]


wa's t budget ? Goedkoop is vaak duurkoop, dus beter er tussenin gaan zitten he ;)
 
wa's t budget ? Goedkoop is vaak duurkoop, dus beter er tussenin gaan zitten he ;)
nou, kijk, dat hangt van de staat af.

Ik was eigenlijk van plan het 1 en ander eraan te verbouwen, mijn meisje heeft violgende week pas haar eerste rijles (ze heeft al eens ene proefles gehad, die ging echt waanzinnig goed), dus ik heb nog even de tijd. En daarom ben ik opzoek naar en fiest waar zoveel mogelijk aan mis is, behalve het frame, de wielen en het blok.

Ik heb samen met een vriend van mij ook een CX500, die hebben we voor 140,- gekocht met kapot zadel, stuur, verlichting, kuip, tank, uitlaten en valbeugels, dat was mooi, want dat was precies alles wat we eraf wilden halen.


Nu hoeft het natuurlijk niet weer voor 140,-, maar meer dan 300,- wil ik ook niet neerleggen voor een fiets in de beschreven staat. Als hij wat beter is natuurlijk wle wta meer, maar dat hangt dan weer van de staat af.

de cx toen we hem kochten:

knol001ru7.jpg



de cx zoals hij er een paar maanden geleden bij stond (we zijn al veel verder, maar ik heb even geen foto's)

foto6l784dkxtj9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan