Aankoop cbr 1000 f, waar op letten?

--ARD--

Die hard MF'er
12 dec 2009
594
0
H-veld G-dam
Hallo , ik heb een vraag , ik ga volgende week naar een honda cbr 1000 f kijken , zijn er nog mensen die bekent zijn met de verborgen gebreken (als die er al zijn bij deze motorfiets) , heb de afgelopen weken mijzelf wel ingelezen op deze motor , maar niet echt iets kunnen ontdekken , ben wel technisch onderlegd , kan wel de optische dingen zoals banden , ketting tandwielen , verkeerde motorgeluiden , remblok dikte , schijfrem slijtage , of iets veel gebruikt is , of de motor recht is , roest plaatsen voornamelijk onder het kuipwerk , of bij accu , herkennen . Van niet verwisselde remvloeistof , bougie,s al dan wel of niet versleten aan de kleur kun je ook wel een aantal oorzaak herkennen , het gaat mij meer om de dingen die niet zo voor de hand liggen , heb wel begrepen dat er problemen zijn met de spanningsregelaar , schijnt een honda kwaal te zijn , alle informatie is welkom , groeten ard..
 
Hallo , ik heb een vraag , ik ga volgende week naar een honda cbr 1000 f kijken , zijn er nog mensen die bekent zijn met de verborgen gebreken (als die er al zijn bij deze motorfiets) , heb de afgelopen weken mijzelf wel ingelezen op deze motor , maar niet echt iets kunnen ontdekken , ben wel technisch onderlegd , kan wel de optische dingen zoals banden , ketting tandwielen , verkeerde motorgeluiden , remblok dikte , schijfrem slijtage , of iets veel gebruikt is , of de motor recht is , roest plaatsen voornamelijk onder het kuipwerk , of bij accu , herkennen . Van niet verwisselde remvloeistof , bougie,s al dan wel of niet versleten aan de kleur kun je ook wel een aantal oorzaak herkennen , het gaat mij meer om de dingen die niet zo voor de hand liggen , heb wel begrepen dat er problemen zijn met de spanningsregelaar , schijnt een honda kwaal te zijn , alle informatie is welkom , groeten ard..

Is inderdaad een beetje 't honda kwaaltje, maar voor hetzelfde geld heb je er totaal geen last van, net zoals ik er geen last van heb *O*
Voor de rest kan ik over honda niet veel slecht zeggen... Maar ja ben dan ook een honda rijder :]
 
wanneer je een komma gebruikt, hoort deze direct na het woord, te komen, zonder spatie.

Honda = problemen met spanningsregelaar (100 euro origineel, of 60 euro imitatie voor dat probleem) en nokkenaskettingspanner.
 
nokkenaskettingspanner is een echte kwaal van de cbr1000f. Je kunt dit horen als de motor stationair draait. Als de motor koud is hoor je het eigenlijk bij alle cbr1000`s maar naarmate de motor warmer wordt moet het langzaam weggaan. Dit komt omdat de spanner op olie werkt welke van de ketting afkomt en dus langzaam gevuld wordt met olie en daarna pas goed spant.

Dus ratelen bij koude motor = geen probleem, ratelen bij warme motor = kettingspanner aan vervanging toe.
 
@ Ard,

Ik heb er een paar voor je.

De balhoofdlager (door stevig te remmen, of tegen muur aanduwen)
gewoon ff aan je stuur rukken en doen.
radiateur (checken of alles heel is, kan ook wijzen op valpartijen)
blok (kijken of je geen overdreven lekages ziet, je kan wel tussen de kappen kijken denk ik, wel beperkt.
voorvork (ff flink veren en checken op lekage, maar ook kijken of een geen kleine putjes in je vorkpoten zitten waar die keringen over schuiven. Aan de voorvork kun je ook een beetje bepalen of die fiets pekel heeft gezien.
alle leidingen (controleren of ze lekker flexibel zijn en niet uitgedroogd)
vering (voelen of voor en achter ook netjes omhoog komt, en bovenaan stopt, niet dat het op een neer deint.
stuur (rij op een stuk mooi asfalt en voel of je stuur lekker kalm blijft, niet dat het gaat trillen. kan wijzen op slechte banden, schijven, vork of wat anders.
frame (laat ook ff de stuur los, kijk of hij mooi recht vooruit blijft. Wel met de goeie snelheid, dus geen 30, maar ook zeker niet bij 100. Ja, ok het kan allemaal wel, maar dit is een proefrit.
Wielen (voel of ze geen speling hebben)
blok weer (na dat hij goed warm is, zou je het ook ff in de hoge toeren kunnen brengen, en kijken of alles gezond en wel werkt.

Je weet zelf al voldoende dus dat scheelt.
Verder gewoon goed kijken en voelen.

En verder afwachten wat voor weer je zult krijgen met je proefrit.

succes.

Laat horen hoe het verloopt.
 
Uiteraard even bij aankomst voelen of het blok koud is voor deze gestart wordt. Ik heb er altijd wat een raar gevoel bij als de verkopende partij zegt.. ja ik heb m vast even warm gedraaid..

Voor de rest is het meeste wel genoemd denk ik.

Nokkenasketting spanner en (te) zachte voor veren zijn mijn grootste punten..
 
@ Ard,

Ik heb er een paar voor je.

[knip]

Volgens mij is dit een meer algemeen lijstje voor elke soort motor :).

Als het blok van de CBR1000 afgeleid is van het Fireblade blok, dan zou een kwaal ook nog de 2e versnelling kunnen zijn. Bij vol gas optrekken in z'n twee slaat 'ie dan uit de versnelling. Zeker even proberen bij een proefritje. Wel warm draaien (niet zo zeer voor het blok, als wel voor het warm draaien van je banden voordat je gas gaat geven :)).
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit een meer algemeen lijstje voor elke soort motor :).

Als het blok van de CBR1000 afgeleid is van het Fireblade blok, dan zou een kwaal ook nog de 2e versnelling kunnen zijn. Bij vol gas optrekken in z'n twee slaat 'ie dan uit de versnelling. Zeker even proberen bij een proefritje. Wel warm draaien (niet zo zeer voor het blok, als wel voor het warm draaien van je banden voordat je gas gaat geven :)).

Een cbr1000f bestaat langer dan de eerste fireblade en zijn toch 2 verschillende blokken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo ben wezen proefrijden gisteren op een cbr van 97, alles was oke onderhoud op papier zag er voor zijn leeftijd goed uit. De motor heeft een eigenaar gehad heeft 93000 kilometer gelopen. De motor is daar nieuw geleverd en in onderhoud geweest. Er zit alleen een maar aan de compressiemeting was 3x12 bar en een 1x11,5 bar dus dat baart me wel wat zorgen, volgens fabr. opgave tussen 10,5 en 14 bar in het werkplaatshandboek, dus er is een beetje twijfel, ben er nog niet helemaal uit. Heeft iemand hier ervaring mee, word vervolgd..
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het een model 96 is met 97 op het kenteken (ding is maar gemaakt tot 96).
Die halve bar verschil aan compressie is minimaal, hoef je niet druk om te maken.

Het meest voorkomende probleem met de duizend is de nokkenaskettingspanner maar daar is al genoeg over gezegd.
Balhoofd checken doe je vrij makkelijk met de motor op de bok, voorwiel van de grond en kijken of je stuur vrij kan bewegen en niet ergens blijft staan.

Als het blok van de CBR1000 afgeleid is van het Fireblade blok, dan zou een kwaal ook nog de 2e versnelling kunnen zijn.
Het blok van de Duizend is de voorloper van de Blackbird, niet van de Fireblade. En dan nog zou het een versnellingsbak probleem zijn :+ .

voor meer duizend rijders bij elkaar het dikke duizend topic
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard even bij aankomst voelen of het blok koud is voor deze gestart wordt. Ik heb er altijd wat een raar gevoel bij als de verkopende partij zegt.. ja ik heb m vast even warm gedraaid..

Voor de rest is het meeste wel genoemd denk ik.

Nokkenasketting spanner en (te) zachte voor veren zijn mijn grootste punten..


Het kan idd verstandig zijn om bij het maken van een afspraak even duidelijk aangeven dat je de motor koud wil testen ...


Even kijken op de RDW site of het een gestolen fiets betreft en je zou de km stand nog kunnen nakijken op Nationale Autopas. De km standen van sommige motoren zijn in de loop der tijd netjes bijgehouden in deze database. Zo ben ik er zelf achtergekomen dat een R6-je waar ik was wezen kijken 22000km was terug gedraaid! Voor eur. 2,50 is dit de moeite waard! ;)
 
Laatst bewerkt:
Prettig meegelezen in dit topic en ik kan de tips goed gebruiken.

Ik heb zelf een cbr 1000 f uit 1996 gekocht een week of twee geleden. Zonder proefrit want hij lag half uit elkaar. Maar de nokkenaskettingspanner was onlangs vervangen en daar had hij ook de rekening van.
Ben hem nu aan het opbouwen en hoop dat ik hem met een paar weken aan het rijden heb.

PS: voordat iedereen gaat roepen hoe dom het is om zonder proefrit een motor te kopen, de prijs lag extreem laag waardoor ik het risico wel aandurfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan