Aankoop cross motor

Hamer

Die hard MF'er
28 mrt 2006
923
0
Kortrijk (belgië)
Ik heb nu net mijn cr 250 en ben nog vollop aan het leren.
Nu is het zo dat mijn broer van bijna 14 en een half ook graag zou beginnen crossen omdat hij is gestopt met basket. Nu vragen wij ons af welke cillinder inhoud het best is voor een mager ventje van 170cm en 53kg. Een 85cc met grote wielen of een 125cc?
Hij kan redelijk met een baanmotor rijden maar heeft nog nooit op de crossbaan gereden met een crossmotor.

Hopelijk krijg ik veel antwoorden dat ik ook voor hem een goede keus kan maken,
ik denk toch dat hij crossen wat onderschat van mij te zien rijden. :?
 
170cm en groeiend, ik paste met 172cm al niet meer fatsoenlijk op een 80cc hoog dus ik zou als ik hem was voor een 125cc gaan (kan je evt nog verlagen he).
 
Hahaha gelijk op 'n dikke 500!!! Kan ie lekker "in groeien'
;) ;) ;) ;)

Nee serieus, ik denk als beginnend crosser, van zijn leeftijd en postuur, hij het wellicht het beste doet op een 125 ipv een 80 en wel hierom:

Als hij het leuk vind en wil blijven doen hoeft hij niet snel over te stappen naar een maat groter.

De 125 heeft meer vermogen onderin dan een 80cc, het zal wat makkelijker zijn om te leren.

veel suc6 :W
 
Ik zou ook voor een 125 gaan!
ik heb ook mijn eerste 125 gekocht toen ik net 14 was.
veel handelbaarder omdat de fiets veel beter past (grootte enzo)
en mocht hij nu nog ietsje groot lijken; over een half jaartje ben je waarschijnlijk zo veel gegroeid dat ie uitstekend past!

kwa kracht maakt het weinig, in het zand spint een 125 gewoon wat meer :9

succes! *O*
 
Inderdaad zal het onderhoud aan een viertakt op den duur veel hoger zijn dan een tweetakt.
Je ziet op de baan ook de tweetakten weer een beetje terugkomen.
Met hoger bedoel je hogere kosten? Dan geef ik je gelijk.
Als je met hoger vaker bedoeld dan geef ik je ongelijk. Zo'n 125 moet officeel om de 8 uur los volgens mij.
 
ik zou voor een 125 gaan je kunt het altijd de vering nog wat slogger zetten als hij er niet goed oppast. :9
 
je kunt het niet met mekaar vergelijken (4 takt en 2 takt) het kan zo zijn dat je met beide een hele tijd voor bijna nop rijdt maar het kan ook zijn dat je de godsganse bende na een paar uur al vast loopt maar als je niet zo veel geld te besteden hebt en je het eigenlijk allemaal zelf moet betalen kun je beter een 2 takt kopen dan een 4 takt ook omdat je met een 2 takt lekker kunt roppen als je nog niet goed kunt rijden en met een 4 takt moet je toch al wat beter kunnen rijden
 
maar hij bedoelt 'vaker' zegt ie net ;)
Dit betekend dus dat je een 2-takt een aantal keren kan verversen van binnen ,voor eenzelfde bedrag wat je voor een viertakt revisie kwijt zou zijn.
Ik zou zelf wel voor een viertakt gaan ,maar er zijn hier wel meer liefhebbers die niet altijd de goedkoopste ,maar wel de leukste oplossing zoeken (Martijn?) O-)
 
Een tweetakt rijdt niet makkelijker dan een viertakt.
Zeker een 125 c.c. niet, omdat je die echt op toeren moet houden om snel te rijden.

Onderhoud van een tweetakt is gewoon goedkoper en vooral veel gemakkelijker. Geen kleppen, geen distributie, geen oliepomp enz. enz.

Persoonlijk zou ik om de 15 tot 20 echte crossuren de zuiger vervangen.
Ben je gewoon incl. pakkingssetje ongeveer 100 euro kwijt en blijft ie mooi fris lopen.

En 15 tot 20 crossuren voor de beginnende hobby-Bob? Denk dat je dan een seizoen verder bent.
 
nou dan mag je mij wel zeggen waar jij je zuigers koopt want ik ben alleen al aan de zuiger 130 euro kwijt en dan haal ik ze gewoon via een internet winkel.....
als ik bij wpm-motors langs ga ben ik nog duurder uit
 
Ik betaal voor een zuiger van Prox voor een 125 c.c. Honda ongeveer 65 euro en voor een Vertex betaal ik 73 euro.

Bruto prijzen van deze zuigers zijn repectievelijk 80 euro en 85,50 euro bij FMX-shop. Dus ook de ,,gewone" man krijgt ze voor die centen!
Bij regelmatig onderhoud, kun je aan pakkingen zelfs volstaan met alleen de voetpakking, maar een volledige pakkingsset van Athena komt ook maar op ongeveer 30 tot 40 euro.

Ik krijg wat korting bij een aantal bedrijven, maar iedereen kan op een 125 c.c. voor rond de 100 euro een zuiger wisselen!
 
nou dan mag je mij wel zeggen waar jij je zuigers koopt want ik ben alleen al aan de zuiger 130 euro kwijt en dan haal ik ze gewoon via een internet winkel.....
als ik bij wpm-motors langs ga ben ik nog duurder uit


Orginele zuiger,of een vertex of pro-X?
Want met een pro-X ben je genaaid met €130,-!

Ik heb voor mijn 500cc 2takt zuiger (pro-X) maar €100,- betaald... _O-

WPM is inderdaad duur trouwens.. -O-
 
ik ga altijd naar harkink maar die is ook fijn dus wil ik eventueel ook wel paar euro meer betalen hij levert mij de shirtjes en broek ook duz
 
Eerst vraag je waar ik het zo goedkoop kan krijgen en dan geef je het graag uit aan een duurdere leverancier...
Ok! Duidelijk!

Dus een paar euro meer ( Kleine 50 euro per zuiger) is geen probleem? Nou, vraag het dan ook niet! Voor een shirtje geef je zeker ook 50 euro meer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan