Aankoop KTM of Beta 2T motor?

Jeroen Duc

Die hard MF'er
28 mrt 2003
338
0
Hallo Medeforummers,

Kan iemand mij op weg helpen? Ik sta op het punt over te stappen van een 450 viertakt naar een 2T.

Ik wil een keuze maken tussen:

Beta 300RR

Of

KTM 300

Wat zijn de grote verschillen, ook in restwaarde en onderhoudsmogelijkheden (Beta), KTM dealer in de buurt.

En wellicht een 250 2T ook nog een leuke optie? Het is een motor bestemd voor OTR ritten.

Mvg
 
Ik zou voor de beta gaan, omdat het geen ktm is. Niet dat de ktm slecht is, maar iedereen heeft tegenwoordig een ktm.

Ik zou dan eigenlijk ook nog de xtrainer nemen.

Heb je niet per se veel aan, I know. Maar ik denk niet da je met een van beide een miskoop doet.
 
Hoi Hubertje.... ja dat is het dus.

Iedereen rijdt een KTM en dat zal wel zo z'n redenen hebben lijkt me. Ik vindt het wel fijn om iets anders te rijden maar twijfel dus ook gezien onderdelen verkrijgbaarheid en restwaarde etc. Een jonge KTM gaat ook richting de 6/7k in euro... Beta is daarin wel iets interessanter...
 
Je koopt een motor, geen aandelen, toch ;)

Betrouwbaarheid, karakter (past de motor bij je en andersom ;)), onderdelenvoorziening en dealer in de buurt, dat zijn criteria waar je op let. Althans zo heb ik het altijd gedaan.
 
Beide zijn prima en betrouwbare motoren, maar alles valt en staat met onderhoud.
Een KTM dealer in de buurt is fijn, maar hoe vaak komt het nog voor dat je alla-minute je onderdelen nog hebt?
Ik zou voornamelijk op de staat vd motor letten, een revisie is pas een revisie als hij aantoonbaar is wat mij betreft. Wie pompt er nu een bult geld in z'n blok zonder dat hij daarvan een bewijs bewaard voor evt. verkoop?

Remblokjes V+A, wat hendeltjes, een bougie'tje etc. Heb ik gewoon standaard thuis , als je je spul goed onderhoud, heb je tijd zat om een nieuw ketting-setje of zuiger te bestellen.

Heb zelf een KTM 4T maar vind die Beta's altijd erg mooi om te zien, standaard afgewerkt met goed spul, en kwa betrouwbaarheid doen ze volgens mij niks onder voor een KTM.
 
Beiden goede motoren.
Verhaal hierboven klopt als een bus en de keuze zou alleen gebaseerd hoeven te zijn op smaak.
 
Collega van mij rijdt een 2015 Beta 300, ikzelf heb een husaberg 300 2011 (wat eigenlijk gewoon een ktm300 is)

Moet zeggen dat ik de Beta op sommige punten wel fijner vind, mooie motor, rijdt net iets soepeler/ degelijker en minder spartaans dan mijn 300 maar in de grote lijnen zijn ze enorm vergelijkbaar.

Al met al beide erg fijne motoren, Beta scoort in mijn ogen net zoals mijn Husaberg wat pluspunten omdat het iets minder 13 in een dozijnwerk is dan een ktm 300 :Z
 
Groot voordeel van de Beta: de elektrische start doet het altijd i.t.t de KTM. En het argument dat een startmotor niet nodig is op een enduro is klets. Als je voorbij de assen in de drek staat, halverwege een helling of tijdens de wedstrijd gaat niks boven e-start.
- Vering is ruim in orde (wel veel te zacht voor klapzand of crossbaan).
- Stuurt als een scheermes
- buddyseat is te verwijderen zonder gereedschap
- motorblok is een alleskunner, onderin is het een trialmotor die amper afslaat, midden een lekker smeuiige offroad en bovenin breekt de hel los als je hem open durft te houden.
- plastic en stickers zijn spotgoedkoop

Ik heb er 165uur op staan en nieuw gekocht in 2014. Bij de 100uur de zuiger vervangen maar was niet nodig, was als nieuw. Verder geen motorische mankementen.
Alleen vastzittende linklagers, lekke voorvorkkeerring en regelmatig trilt er een boutje los. Zaken die vrijwel elke motor heeft.
 
Is er ook andere kleur plastic en bestickering beschikbaar voor zo'n Beta?
 
Groot voordeel van de Beta: de elektrische start doet het altijd i.t.t de KTM. En het argument dat een startmotor niet nodig is op een enduro is klets. Als je voorbij de assen in de drek staat, halverwege een helling of tijdens de wedstrijd gaat niks boven e-start.
- Vering is ruim in orde (wel veel te zacht voor klapzand of crossbaan).
- Stuurt als een scheermes
- buddyseat is te verwijderen zonder gereedschap
- motorblok is een alleskunner, onderin is het een trialmotor die amper afslaat, midden een lekker smeuiige offroad en bovenin breekt de hel los als je hem open durft te houden.
- plastic en stickers zijn spotgoedkoop

Ik heb er 165uur op staan en nieuw gekocht in 2014. Bij de 100uur de zuiger vervangen maar was niet nodig, was als nieuw. Verder geen motorische mankementen.
Alleen vastzittende linklagers, lekke voorvorkkeerring en regelmatig trilt er een boutje los. Zaken die vrijwel elke motor heeft.
Verhaal van de startmotor van de KTM klopt maar deels wat je zegt. De eerste 300's met estart hadden zwarte ding aan de zijkant erop geprakt. De nieuwere 300's hebben gewoon goeie estart ingebouwd en doen het prima :Y
 
Laatst bewerkt:
Het is toch weer een 4-takt geworden. Beta 350 RR. MY2021
 

Bijlagen

  • F5DD426C-4B28-4A26-8968-199BE71D0F54.jpeg
    F5DD426C-4B28-4A26-8968-199BE71D0F54.jpeg
    523,1 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Mooie kleurstelling, mooier dan de mijne (MY2019).
Kun je mooi mee naar Heerde volgende maand.
Het is een MY 2021. Was een typefoutje. Loopt als de brandweer. Komt waarschijnlijk ook door het feit dat ik dik 3 jaar niet gereden heb. Eerste negatieve puntje gevonden. Gas gaat te licht. Bij elke hobbel geef ik ongewild gas of juist niet. Zit nagenoeg geen weerstand op. Zal ook wel wennen zijn. Maar het eerrste uur staat er op🤗
 
Het is toch weer een 4-takt geworden. Beta 350 RR. MY2021
Dag Henkie, zit zelf te denken aan een xtrainer 300 omdat ik nul ervaring heb met enduro of cross, althans op 2 wielen dan. Jaren weg motoren gehad maar dat trekt me niet meer. Reed sowieso laatste jaar meer onverhard.

Nooit te oud om te leren zeg ik altijd
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Dag Henkie, zit zelf te denken aan een xtrainer 300 omdat ik nul ervaring heb met enduro of cross, althans op 2 wielen dan. Jaren weg motoren gehad maar dat trekt me niet meer. Reed sowieso laatste jaar meer onverhard.

Nooit te oud om te leren zeg ik altijd
Ik heb 2 jaar geleden proefgereden op zo'n X-trainer. Best een grappig ding en niet duur maar hij werd me destijds door een andere dealer afgeraden ivm de vering. Maar dat kan nu helemaal anders zijn.
 
Een RR 200 lijkt me ook wel het proberen waard, ooit wel een ktm 200 proefgereden, super fijne vermogens afgifte. Niet teveel zoals een 300 maar wel lekker levendig , wat ik bij de xtrainer minder vermoed, al zal ik daar ook wel op rijden wanneer deze in de categorie "marktplaats koopjes " valt . Rij nu een oude TM 125 , gaat nog best lekker , mocht deze de geest geven ga ik misschien ook gewoon weer voor een 125 , is niet de snelste, helemaal met mij erop niet , maar ik vermaak me er prima mee.
 
Net nog een stukje gereden door het veld. Wat maaipaden en bosjes ed. Ben een beetje aan het zoeken waar het hier in de buurt kan zeg maar. Best nog wel wat plekjes gevonden. En de 350 loopt lekker. Power genoeg. Doet volgens mij niet onder voor de Ktm die ik een jaar of 3 geleden had.
 
Net nog een stukje gereden door het veld. Wat maaipaden en bosjes ed. Ben een beetje aan het zoeken waar het hier in de buurt kan zeg maar. Best nog wel wat plekjes gevonden. En de 350 loopt lekker. Power genoeg. Doet volgens mij niet onder voor de Ktm die ik een jaar of 3 geleden had.
Als dat een ktm was, wat is het verschil?
 
Terug
Bovenaan Onderaan