Aankoop marktplaats motor zonder factuur

Goedhart is toch wel een naam, dus als ze dat zeggen zal het wel zo zijn.

Ik kan alleen niet uit je bericht halen of ze het hebben over standaard mt’s uit dat jaar, of specifiek deze mt? Heb je wel kenteken bij ze laten checken of die er vandaan kwam? Dan weet je gelijk of het goed zit.
 
Een sleutel kan je altijd verliezen. Een motor kopen waar er maar 1 sleutel bij zit zou niet echt de doorslag moeten geven. Je kan Goedhart misschien bellen als je wil weten of de motor door gekocht is. En als verder gewoon alles goed zit na een proefrit en de kentekenkaart aanwezig is voor het overschrijven.

Voor een prijskaartje van 5000 euro vind ik op garantie op zin minst wel prettig ,al stelt dat vaak niet veel voor. En een particulier kan jou dat niet bieden.
 
Als Goedhart het zegt, zal het wel zo zijn.

Ik heb de advertentie bekeken en ook de gegevens op rdw.nl. De huidige eigenaar heeft m op naam vanaf de motor 2 maanden oud was.

Qua onderhoud zal ie hooguit een 1000km beurtje gehad hebben?

En gezien ie uit 6/2020 is, zit er nog garantie op.

Enige nadelige: momenteel niet verzekerd. Een proefrit mag dus eigenlijk niet. Ik zou me afvragen waarom dat het geval is, en hoelang de motor al stil staat.
Als ie van 6 2020 is dan niet langer dan 1 1/2 jaar. Valt mee dus.
 
Ik vind het wel raar dat als er echt alleen zwarte sleutels bij zouden zitten,dat je die dan niet via een Yamaha dealer zou kunnen bestellen,maar wel via Carmo.
Dat wijst er volgens mij toch op dat het transpondersleutels zijn.
Mijn ervaring is dat vanaf +/- 2004 elke Yamaha transpondersleutels heeft,altijd 1 rode en 2 zwarte.
 
...
Enige nadelige: momenteel niet verzekerd. Een proefrit mag dus eigenlijk niet. Ik zou me afvragen waarom dat het geval is, en hoelang de motor al stil staat.
Die snap ik niet, een motor moet verzekerd zijn of hij is geschorst?
Anders krijgt de eigenaar automatisch een boete.

Of is het een handelaar? Ik neem aan de een handelaar een motor op een algemene verzekering kan zetten van zijn bedrijf.
Dan is een proefrit met groene platen uiteraard wel mogelijk.
 
Die snap ik niet, een motor moet verzekerd zijn of hij is geschorst?
Anders krijgt de eigenaar automatisch een boete.

Of is het een handelaar? Ik neem aan de een handelaar een motor op een algemene verzekering kan zetten van zijn bedrijf.
Dan is een proefrit met groene platen uiteraard wel mogelijk.
Op rdw.nl staat ie vermeld als niet verzekerd. Zou kunnen betekenen dat ie momenteel geschorst is inderdaad en dus de weg niet op mag.
 
Ik blijf het een apart verhaal vinden: zo'n jonge fiets, 2e eigenaar, geen documentatie en maar 1 sleutel. Een scenario dat dan door mijn hoofd flitst: eerste eigenaar maakt met de motor een flinke klapper en de verzekeraar verkoopt de schademotor door aan een opkoper die hem vervolgens opknapt en weer te koop zet. De overige sleutels en de documentatie zijn vervolgens bij de eerste eigenaar achtergebleven.

Ik heb zelf eens een motor in het eerste jaar total loss gereden. Mijn dealer heeft toen bij mij de boekjes en alle sleutels opgevraagd en de schademotor doorverkocht. Korte tijd later bleek mijn schademotor alweer opgeknapt te zijn en verkocht door een gerenommeerde motorzaak wiens naam ik niet zal noemen. De foto's van mijn schademotor heb ik nog. Het frame was net een wokkel en ik heb medelijden met de onwetende volgende eigenaar die waarschijnlijk een flink bedrag voor die motor heeft betaald.
 
Laatst bewerkt:
2 jaar oud en al 2 eigenaren : alarmbel 1
2 jaar oud en geen enkel (aankoop) factuur : alarmbel 2
2 jaar oud en geen boekjes : alarmbel 3

Advies bij kopen van een motor :
1 alarmbel ondersteund door een plausibel verhaal : kopen
2 alarmbellen ondersteund door een heel plausibel verhaal : heel twijfelachtig; maar kopen is een mogelijkheid
3 alarmbellen : lekker laten staan
 
Laatst bewerkt:
Nuance: eigenaar 1 heeft lening/schuld bij eigenaar 2 'goh, doe mij die motor en dan staan we quite '

Zoveel mogelijkheden. Als het een leuke motor is voor een goede prijs gewoon even gaan kijken en je twijfels op tafel leggen. Kijken kost alleen tijd
 
Over een 2e eigenaar zou ik mij niet zo druk maken bij een jonge fiets..
Wel als er al één sleutel 'kwijt' is..
Dan ga je idd niet erg zuinig om met je spullen.
Of het moet de buurman van 'het kind' zijn:+
Dan kan dat ook nog wel wat verklarenO-)

Waarom:
Heb zelf tot 2x toe een nieuwe nieuwe gekocht, die uiteindelijk toch niet beviel.
Inruilen kost meer als partikulieren verkoop.
Mijn laatste Z900 heb ik ook kort na aanschaf weer weg gedaan.
(uiteraard wel 'alle' nota's en papierwerk aanwezig, zover je kan spreken over meerdere facturen)
De huidige koper had ook iemand bij zonder de roze bril..


En wat al gezegd is, Goedhart kan wel bevestigen of en welk onderhoud evt al gedaan is zoals de 1000u beurt etc.
NAW krijg je uiteraard niet.
 
2 jaar oud en al 2 eigenaren : alarmbel 1
2 jaar oud en geen enkel (aankoop) factuur : alarmbel 2
2 jaar oud en geen boekjes : alarmbel 3

Advies bij kopen van een motor :
1 alarmbel ondersteund door een plausibel verhaal : kopen
2 alarmbellen ondersteund door een heel plausibel verhaal : heel twijfelachtig; maar kopen is een mogelijkheid
3 alarmbellen : lekker laten staan
Je kunt het ook anders bekijken.
Deze eigenaar heeft de motor sinds dat deze 2 maanden oud was. Mogelijk was het dus een demo. Dus 2 eigenaren in 2 jaar maar geen gekkigheid.
Geen (aankoop)factuur zegt ook niet heel veel. Niet iedereen gaat hier even zorgvuldig mee om. en aangezien alles is op te vragen bij Goedhart ook zeker geen noodzaak. Dit zou ook kunnen verklaren dat de verkoper geen facturen heeft van beurtjes of iets dergelijk. Deze had de motor misschien reeds gehad in geval dat het een demo was.
Geen boekjes. Ikzelf heb nog nooit ingevulde boekjes gehad bij mijn motoren en ging altijd af op facturen. En deze zijn zoals bekend op te vragen bij Goedhart.
Mogelijk blijkt zelfs uit de papieren van Goedhart dat de motor maar met 1 sleutel is geleverd en dat de verkoper zeker gezien de lage kilometerstand nooit de moeite heeft genomen hier wat mee te doen.

Je ziet ik ga uit van het goede van de mens. Maar het is slechts een gedachte! Misschien heb ik het helemaal verkeerd.
Wat ik persoonlijk zelf wel doe als ik een motor koop is me erin verdiepen en dan pas de beslissing nemen. In dit geval is veel van te voren uit te zoeken zelfs zonder kosten te maken.
 
Ach ik heb wel meerdere nieuwe motoren snel weer verkocht,1 zelfs binnen 2 dagen weer terug gebracht
en 1 na 2 weken ,1 na een week en een na 6 weken,dus zo vreemd is dat niet,het komt voor.
Maar ook ooit een nieuwe ZX10R total loss gereden na 2 weken,daarvan hoorde ik later van een klant dat hij deze
weer te koop had zien staan bij een andere motorzaak ,geheel hersteld,wat mij verbaasde want ik was er vol mee tegen een betonnen wegafscheiding geknald.
 
Ik heb mijn eerste motor!
Een kawasaki z400 uit 2019 met Akrapovic uitlaat en 3k op de teller!

Superblij mee en genoten van het weer vandaag :)
 

Bijlagen

  • IMG-20220227-WA0024.jpg
    IMG-20220227-WA0024.jpg
    204,2 KB · Weergaven: 88
Ik heb deze week mijn nieuwe 2022 KTM 690 SMC R binnen. Maar je krijgt (bij KTM) er tegenwoordig geen boekjes meer bij vanwege papier besparing. Misschien een legitieme reden maar ik vind het wel jammer. Zo’n boekje met dealer stempel heeft wel wat. Je krijgt wel een inlog code bij KTM waar alle gegevens en onderhoud te zien zijn.
 
Ik heb deze week mijn nieuwe 2022 KTM 690 SMC R binnen. Maar je krijgt (bij KTM) er tegenwoordig geen boekjes meer bij vanwege papier besparing. Misschien een legitieme reden maar ik vind het wel jammer. Zo’n boekje met dealer stempel heeft wel wat. Je krijgt wel een inlog code bij KTM waar alle gegevens en onderhoud te zien zijn.
Ik bewaar ook alle rekeningen en bonnetjes van reparaties en beurtjes. Krijgt de koper van mijn motor erbij.
 
dus als je na de garantieperiode het onderhoud niet bij een ktm dealer laat doen komt er ook niks meer in de onderhouds historie?.
sterk staaltje van klantenbinding 😀
KTM heeft natuurlijk liefst dat je bij een KTM dealer op onderhoud blijft gaan.
Net als alle andere merken doen ze van alles om daar voor te zorgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan