Aankoop marktplaats motor zonder factuur

R2000

Rookie
20 feb 2022
15
23
Beste forumleden,

Een vraag stellen via een forum is voor mij helemaal nieuw. Maar ik ben geinteresseerd in een yamaha mt 03 uit 2020 met ongeveer 2/3k km op de teller. De verkoper geef aan dat er geen aankooppapieren en onderhoudshistorie aanwezig is. Wel 1 sleutel, de motor en tenaamstellingspapieren. Motor is gekocht bij goedhart motoren.

Is het mogelijk voor mij om dan via goedhart motoren aan de aankooppapieren en onderhoudshistorie te komen. En is het gebruikelijk dat er maar 1 sleutel geleverd wordt?

Het is de zoektocht naar mijn aller eerste motor..
 
Ik zou eens informeren bij Goedhart, een 2 jaar oude motor (misschien net pas/ of nog niet uit de fabrieksgarantie) zonder enig document, waarbij een sleutel kwijt is en bijbehorende paperassen vind ik wel erg jong, Het laat mij wel een voorzichtige alarmbel rinkelen.
 
Betreffende de sleutels vermeld de handleiding van de mt03 dit:

Dit voertuig is voorzien van een start-blokkeersysteem waarmee diefstal kan worden bemoeilijkt door de codering van de standaardsleutels te wijzigen. Het systeem bestaat uit de volgende onderdelen:
● een codeersleutel (met een rood bovendeel)
● twee standaardsleutels (met eenzwart bovendeel) die opnieuw
kunnen worden gecodeerd
 
Met 2 tot 3 duizend kilometer is er ook niet zoveel onderhoudshistorie. Waarschijnlijk alleen de 1000 kilometerbeurt. Wel vreemd dat je dan niets meer hebt na 2 jaar. Daar moeten ze wel een goed verhaal voor hebben.
Het is een beetje gek verhaal, maar rare dingen gebeuren ook.
 
De sleutel met het rode bovendeel wordt gebruikt om de twee standaardsleutels te coderen.
Het wijzigen van de codes is een ingewikkelde procedure. Breng het voertuig daarom met alle drie sleutels
naar een Yamaha dealer om deze opnieuw te laten coderen. Gebruik de sleutel met het rode bovendeel niet om met
het voertuig te rijden. Deze sleutel dient uitsluitend te worden gebruikt voor het opnieuw coderen van de standaardsleutels. Gebruik altijd een standaardsleutel om met het voertuig te rijden.
 
Ik vind het wel knap hoe iemand in twee jaar tijd alle documentatie en bijbehorende sleutels kwijt kan raken. Is het wel een Nederlandse motor? Even checken bij de RDW. De datum van de eerste toelating en eerste afgifte in NL moeten overeen komen.
 
IDat is wel een origineel NL zo te zien, gezien er maar 1 sleutel bij zit moet die al significant goedkoper zijn als gemiddeld wil zich dit lonen,
je zult de laatste sleutel kwijt raken, na aanschaf, dan heb je een aardig duur probleem zonder de rode sleutel erbij.
 
Naar mijn weten is daar bij de dealer minimaal de rode sleutel voor nodig.
Misschien dat een sleutelboer de bestaande zwarte sleutel kan kopieren, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Ik weet wel dat ze bij Carmo Electronics voor verscheidene merken/types dat wel kunnen doen. Dan zou je op hun site moeten kijken of contact met ze opnemen. Soms hebben ze daar wel de ECU en sowieso de andere sleutel bij nodig, dus die moet je dan naar ze opsturen zodat ze een sleutel bij kunnen maken voor je.
Voor auto's kun je ook nog wel eens terecht bij slotenmakers, die klonen dan gewoon de code van de sleutel naar een nieuwe met chip erin voor de immobiliser. Wellicht is dat inderdaad ook wel mogelijk bij deze.
 
Naar mijn weten is daar bij de dealer minimaal de rode sleutel voor nodig.
Misschien dat een sleutelboer de bestaande zwarte sleutel kan kopieren, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Kopiëren kunnen ze wel, alleen zonder rode sleutel kan je de chip niet inlezen. Je hebt dan wel een sleutel die werkt, maar starten doet hij er niet mee. De rode moedersleutel heb je nodig voor inlezen van de chip, als je die niet hebt wordt het een dure grap.
 
Toch wel een ding, bij een sleutel kwijt heb je ellende. Veel ellende.
Er is nog ergens een codeersleutel en gewone sleutel. Er is dus iemand die zo je motor kan meenemen.

En dan is 5249 eur best een bedrag. Ik zou even verder kijken.
Pas op voor de "roze" bril: mooie motor, verliefd, hebben... ;)
 
Toch wel een ding, bij een sleutel kwijt heb je ellende. Veel ellende.
Er is nog ergens een codeersleutel en gewone sleutel. Er is dus iemand die zo je motor kan meenemen.

En dan is 5249 eur best een bedrag. Ik zou even verder kijken.
Pas op voor de "roze" bril: mooie motor, verliefd, hebben... ;)
en eerste motor en via MP…:?…goedhardt verhaal afwachten en ik zou iig meerdere motoren bekijken/proefrijden.

Trouwens heb je bij de huidige eigenaar doorgevraagd waarom hij geen sleutels en onderhoudshistorie heeft. Kortom, met zijn verhaal kun je wel beetje aanvoelen wat er aan de hand is….gladde praat, er omheen draaien etc…
 
Dat is natuurlijk een rare opmerking want dat kan niemand beantwoorden.
Maar bracht me wel op het idee om even omgekeerd te zoeken bij de opendata RDW

Er is op 10-06-2020 geen MT-03 met eerste toelating!?
Dit zijn alle motoren met 1e toelating 20200610

1645436241687.png


RaArrRR verhaal aan het worden
 
Carmo electronics geeft wel aan dat er een extra zwarte sleutel gemaakt kan worden, maar een rode is een dure grap.. na alle comments begin ik toch wel te twijfelen, alhoewel ik echt verliefd naar die motor kijk...;(:$
 
Dat is natuurlijk een rare opmerking want dat kan niemand beantwoorden.
Maar bracht me wel op het idee om even omgekeerd te zoeken bij de opendata RDW

Er is op 10-06-2020 geen MT-03 met eerste toelating!?
Dit zijn alle motoren met 1e toelating 20200610

Bekijk bijlage 1730328

RaArrRR verhaal aan het worden
Hoe kan ik dit opzoeken, heb je een link?
 
Terug
Bovenaan Onderaan