[Aankoop] Opties of kilometerstand?

HenkieF

MF'er
6 aug 2009
54
0
Medemotorliefhebbers,

Vanwege omstandigheden kan ik waarschijnlijk komende week op zoek naar een nieuwe motor. Ik heb mijn zinnen gezet op een Suzuki V-strom vanwege het uiterlijk, het gebruik (woon-werk) en de redelijk gunstige prijs. Ik heb bij een dealer een aantal modellen zien staan uit hetzelfde jaartal maar ze verschillen qua kilometers en qua opties. Omdat ik van de V-strom weinig verstand heb qua techniek vraag ik me af, welke motor is de beste keuze denken jullie:

Motor 1: 40K, verwarmde handvaten, carterbescherming, auto smeersysteem, "mooiere" kleur
Motor 2: 10K, verstelbaar ruitje

Beide motoren zelfde prijs en jaar. Wat zijn jullie gedachten? Ik neig zelf naar Motor 1 gezien de opties. Maar weegt dat op tegen de hogere kilometerstand? Ik ben benieuwd wat jullie ideeën zijn.
 
Duidelijk die met de laagste km.stand. De overige opties kosten paar honderd euro max, maar als je deze motor wilt verkopen haal je dat makkelijk terug qua restwaarde als je die er zelf op zet.
 
Duidelijk die met de laagste km.stand. De overige opties kosten paar honderd euro max, maar als je deze motor wilt verkopen haal je dat makkelijk terug qua restwaarde als je die er zelf op zet.

+1
 
Duidelijk de motor met de km stand. De waarde van je motor is gewoon hoger daardoor en die paar opties die er op fir andere fiets zitten kan je voor een drol kopen zowat. ;) Succes!
 
40K kilometers vind ik ook niet veel hoor? Dus zou gwn voor die met de opties gaan, zeker als het smeersysteem van de 40k motor beter is, waardoor het blok ook langer mee kan gaan.
 
40K kilometers vind ik ook niet veel hoor? Dus zou gwn voor die met de opties gaan, zeker als het smeersysteem van de 40k motor beter is, waardoor het blok ook langer mee kan gaan.
\
Zal dat smeersysteem niet voor de ketting zijn?

En nu is ie met 40k nog net verkoopbaar, maar als topicstarter er een paar jaartjes op rijdt en er laten we zeggen 20k extra bijzet - wat niet ondenkelijk is- dan moet ie bij verkoop gaan concurreren met motoren waar 30k op staat in plaats 60k.

Zodra er veel km's op staan, is die motor voor 80% van de zoekenden naar dat model niet meer interessant.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. T gaat om 2008 modellen, de een met een osco voor de ketting.
Ik dacht zelf dat 40K ook niet veel was maar dat is meer op autoervaring gebaseerd. Wat zou het verschil in kilometers waard zijn als de motoren qua opties gelijk zijn?
De motoren zitten beiden wel echt aan mijn maximaal budget dus ik houd geen bakken met geld voor opties meer over...
 
Opties zijn nieuw te koop maar zeker ook veel opties zijn tweedehands te koop. Voor mijn motor heb ik ook nog nooit nieuwe opties gekocht. Dus ga voor die van 10k en koop voor max 200 eu al die opties op marktplaats of waar dan ook.
 
Jongens, jongens.... kijk nu eens niet naar de kilometerstand, maar naar de staat van een fiets. @TS koop de motor waar je het beste gevoel bij hebt :)
 
Motor 1 is denk ik beter geschikt voor woon-werk verkeer.
En 40.000 km vind ik niet veel. 10.000 km in 4 jaar tijd is 2500 km per jaar, dan heeft motor 2 wel erg veel stil gestaan. Met een beetje pech staat is op uitgedroogde banden en zijn diverse keerringen niet meer goed.
40.000 / 4 = 10.000 km is een normaal gebruik dus deze heeft meer onderhoud gehad.
Bij een motor die veel stilstaat is dat ook nog wel eens discutabel.
Even onderhoudsgeschiedenis opvragen dus.

Dus op basis van deze afwegingen: motor 1.

PS: de Kawasaki die ik nu heb, heb ik gekocht met 61.000 km op de teller en met inzage in de volledige onderhoudsgeschiedenis. Motor rijdt prima en trekt nog steeds als een stier. Ter info. ;)
 
Laatst bewerkt:
10K over 4 jaar is ook niks! Ik zou meer kijken naar de staat van de motor
 
Jongens, jongens.... kijk nu eens niet naar de kilometerstand, maar naar de staat van een fiets. @TS koop de motor waar je het beste gevoel bij hebt :)


Dit i.c.m. de vraag hoeveel kilometers jij er nog bij gaat zetten.

Na een paar jaar heb je gewoon een fiets uit een bepaald jaartal in de aanbieding..........of er dan 15.000 km opstaan of 45.000 km maakt dan echt niets meer uit in de inruilprijs.
 
De motoren zijn beiden in goede staat, netjes dealer onderhouden en qua banden e.d. ook vrijwel gelijk. Ik neig zelf toch meer naar Motor 1 met 40K maar er blijft in mijn achterhoofd iets knagen wat zegt dat je voor de laagste KM-stand moet gaan. Onzin?
 
Motor 1 is denk ik beter geschikt voor woon-werk verkeer.
En 40.000 km vind ik niet veel. 10.000 km in 4 jaar tijd is 2500 km per jaar, dan heeft motor 2 wel erg veel stil gestaan. Met een beetje pech staat is op uitgedroogde banden en zijn diverse keerringen niet meer goed.
40.000 / 4 = 10.000 km is een normaal gebruik dus deze heeft meer onderhoud gehad.
Bij een motor die veel stilstaat is dat ook nog wel eens discutabel.
Even onderhoudsgeschiedenis opvragen dus.

Dus op basis van deze afwegingen: motor 1.

PS: de Kawasaki die ik nu heb, heb ik gekocht met 61.000 km op de teller en met inzage in de volledige onderhoudsgeschiedenis. Motor rijdt prima en trekt nog steeds als een stier. Ter info. ;)
:^

Met ww verkeer gaan de km's lekker hard, dus tegen de tijd dat ts zover is dat hij zijn motor zou willen verkopen is motor 2 met beginstand 10k ook niks meer waard.....
Ik zou voor motor 1 gaan :Y
 
Laatst bewerkt:
De motoren zijn beiden in goede staat, netjes dealer onderhouden en qua banden e.d. ook vrijwel gelijk. Ik neig zelf toch meer naar Motor 1 met 40K maar er blijft in mijn achterhoofd iets knagen wat zegt dat je voor de laagste KM-stand moet gaan. Onzin?
Dat is echt onzin. Zeker als de stand zo laag is bij deze leeftijd. Kans dat ie goed warm is gereden voor dat hij losgetrokken werd is nihil.
 
Dat is echt onzin. Zeker als de stand zo laag is bij deze leeftijd. Kans dat ie goed warm is gereden voor dat hij losgetrokken werd is nihil.

En hoe zit dat met die kans bij die van 40k?

Jij wilt zeggen dat je uit een tellerstand kan achterhalen of ie wel of niet goed warmgereden is?
Daarvan zeg ik: nihil zekerheid, bij beide fietsen, zowel bij die van 10k als die van 40k. Sterker nog: ik denk eerder dat die van 40k niet warmgereden is voordat ie losgetrokken werd, want dat ding was misschien wel meer een gebruiksvoorwerp dan die van 10k, die misschien wel door een echte hobbyist gekocht is, om af en toe een toerritje mee te maken in plaats van veel km'ers op de snelweg om maar snel op het werk te zijn en waarvan de eigenaar ook nog eens gedacht zou kunnen hebben; 'ding zit nog onder garantie, flink afraggen kan prima want na 3 jaar en 40k ruil ik 'm wel in want anders zit ik met groot duur onderhoud en een tellerstand waarbij ik 'm met moeite kwijt kan.

Ik zou dus die van 10k nemen. ALleen al om de doodsimpele reden dat ik verwacht dat bij 10k minder totaalslijtage op is getreden dan bij 40k. En dan denk ik aan schokdempers, motor intern, lagers, kleppen die keer gesteld moeten worden, enz.
 
Laatst bewerkt:
Jongens, jongens.... kijk nu eens niet naar de kilometerstand, maar naar de staat van een fiets. @TS koop de motor waar je het beste gevoel bij hebt :)

Daar heb je gelijk in, maar mensen kopen nu eenmaal liever een fiets met 10k dan 40k op te teller of met 40k op de teller dan 70k voor dezelfde prijs. Als TS 'm helemaal op wilt rijden, maakt die stand niet uit, maar als ie 'm nog een keertje wilt verkopen schrijft ie op die van 40k meer af dan die van 10k omwille van... de hoge km.stand.

Technisch zal het geen probleem zijn en kunnen op beide motoren veel km'ers gereden worden. Maar prijstechnisch is dat een ander verhaal. Daar moet dus bij aanschaf dus een verschil zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou bij de dealer van de 40K motor gaan onderhandelen over de prijs, er is eenzelfde model met 30K minder te koop tegen dezelfde prijs. Even los van de accesoires, want die worden bij inruil vaak ook niet meegerekend (kwestie van smaak). Handvatverwarming is daarbij ook niet echt effectief tegen koude handen maar dat terzijde. Bekijk ook de onderhoudsgeschiedenis van de 40K motor. Zijn de kleppen al eens gechecked, hoe zijn de banden, wat zit er aan te komen etc. Hiermee moet je ook de prijs wel iets kunnen drukken. Als het er verder goed uit ziet zou ik zeker voor de 40K motor gaan. 10K kan elke motor wel draaien, hier is niet veel onderhoud voor nodig.
 
Motor 1 is denk ik beter geschikt voor woon-werk verkeer.
En 40.000 km vind ik niet veel. 10.000 km in 4 jaar tijd is 2500 km per jaar, dan heeft motor 2 wel erg veel stil gestaan. Met een beetje pech staat is op uitgedroogde banden en zijn diverse keerringen niet meer goed.
40.000 / 4 = 10.000 km is een normaal gebruik dus deze heeft meer onderhoud gehad.
Bij een motor die veel stilstaat is dat ook nog wel eens discutabel.
Even onderhoudsgeschiedenis opvragen dus.

Dus op basis van deze afwegingen: motor 1.

PS: de Kawasaki die ik nu heb, heb ik gekocht met 61.000 km op de teller en met inzage in de volledige onderhoudsgeschiedenis. Motor rijdt prima en trekt nog steeds als een stier. Ter info. ;)
:^ liever een motor met 10k per jaar dan met moeite 1k. heb mijn motor met vol vertrouwen met 79k op de klok gekocht. staat intussen op de 108k zonder problemen *O*
 
Duidelijk die met de laagste km.stand. De overige opties kosten paar honderd euro max, maar als je deze motor wilt verkopen haal je dat makkelijk terug qua restwaarde als je die er zelf op zet.

:^

Opties kan je er altijd nog opzetten.

Dus dan zit je misschien alleen nog met de kleur, maar ja, kan je over laten spuiten.
is wel duur
 
:^ liever een motor met 10k per jaar dan met moeite 1k. heb mijn motor met vol vertrouwen met 79k op de klok gekocht. staat intussen op de 108k zonder problemen *O*

Haha! Ik heb mijn Africa Twin ook met 79K gekocht! (nu 90 000).

Volgend onderhoud wel een dikke rekening (drie originele remschijven, kettingkit, en een facelift), maar hij heeft het dubbel en dwars verdiend.

Mijn mening: De kilometerstand maakt weinig uit: haast elk blok haalt de halve ton wel met trappen en koud opentrekken. Om een ton of meer op een blok te zetten, is wel wat liefde nodig. De motor met 40 K heeft daarnaast nog wat liefde gehad in de vorm van accesoires: kruip in de mindset van de vorige eigenaar ;) .

Motoren met een te lage kilometerstand hoeven niet per-se probleemloos te zijn. Ze hebben alleen andere, vaak veel vagere problemen.
 
Laatst bewerkt:
Motor 1. OSCO is handig, zeker als de motor ook een middenbok heeft. Monteer handkappen en je hebt icm de handvatverwarming niet snel meer last van kouwe klauwen. Voor ww-verkeer lijkt mij dat wel prettig.
 
Iemand met 10k heeft ook geen osco nodig. Ik zou voor de lage km stand gaan. Als het niet bevalt, dan ben je die zo ook weer kwijt. Mooie verhalen hier, maar toch zouden de meesten hier kijken voor de km stand en de 40k+ motor al weg hebben gefilterd. De genoemde opties zijn nou niet heel kostbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan