Aankoop tijdelijke (motor)scooter voor motorlessen ?

razz

Rookie
17 jul 2009
16
1
amsterdam
Ik ben sinds 2mnd met lessen bezig, zit nu op 10 lessen voor AVB maar heb nog niet alle verrichtingen volledig in de vingers en op de openbare weg ben ik nog wat onzeker, maar ik durf wel elke les veel meer, voel me steeds comfortabeler op de motor ! Echter mijn instructeurs wijzen mij vaak op (en hebben ze enigzins wel gelijk in) dat ik meer progressie kán boeken als ik ook af en toe ook auto of scooter rij, dan neem ik tenminste regelmatiger deel aan het verkeer dan 1-2 keer per week tijdens de lessen. Ik heb nog nooit scooter gereden, behalve die ene keer in Thailand op een besloten terrein lol.

Ik heb mijn auto aantal jaren geleden verkocht want niet meer nodig (rijbewijs uit 07, 12jr een grote Volvo 850 gereden) maar pak wel zo af en toe de auto van me moeder als ik iets van de bouwmarkt nodig heb. Al met al neem ik niet regelmatig deel aan het verkeer en volgens de instructeurs is dat te zien, ze vergelijken mij met leerlingen die vaak auto of scooter rijden en dus betere motorbeheersing zouden hebben...

Mijn vragen. Hoeveel lessen heeft een 'langzame leerling' als mij gemiddeld nodig om de A te halen?
Is het een goed idee om tijdelijk een scooter te kopen om op te oefenen voor mijn motorlessen? Het liefst eentje met hoge inruilwaarde die ik snel van de hand kan doen als ik mijn motorrijbewijs heb, budget rond €2000. Of moet ik maar wat vaker met de auto van me moeder gaan cruisen ? wat zouden jullie aanraden?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die centen lekker op zak houden en zoals je zelf aangeeft een optie te zijn; vaker de auto lenen van naasten. Zoveel is het verkeer niet veranderd sinds 2007, behalve natuurlijk drukker..
Als jij straks je motorrijbewijs hebt kan je die €2000 zeer goed gebruiken voor een eerste smijtfiets, of degelijke motorkleding (dat kan flink in de kosten lopen, onderschat het niet).
Of ga vaker lessen als dat een optie is.
Aantal lessen altijd lastig in te schatten, verschilt per individu.
 
Al is nagedacht over een schakelbrommer in plaats van een scooter?

Krijg je er toch wat meer 'feeling' mee en in vergelijking met een scooter komt het ook net wat dichterbij een motor zoals je in het lessen ook kent.
Nee is wel een idee, misschien omdat je ze niet zo vaak ziet, ook niet 2e hands. Heb ook net moeten opzoeken, zien er gaaf uit maar kan ik net zo goed dat geld sparen voor een 'echte' motor die nog goedkoper zijn ook lol
 
Inderdaad zoals hier boven aangegeven is het ook slim om of extra de auto te lenen van kennissen OF extra lessen te nemen om zo de centen in de zak te houden.

Echter als je dan toch zou kiezen voor een scooter zou ik de keuze maken voor een schakelbrommer om mijn eerder opgegeven reden.

( er zijn ook mooie 2e hands zoals de aprilia rs50 en de derbi senda )
 
Voor het geld wat je in een scooter wil investeren kun je beter gewoon wat vaker gaan lessen 🤔 :+
Ja precies, ik wil dat geld liever ook niet uitgeven, maar als ik hun redenering volg dan klinkt het wel aannemelijk. En als de brommer stuk gaat? dan zit ik met nog hogere kosten... voer om over na te denken !
 
Gewoon even iets geks misschien.....

Ga eens naar een druk punt in de stad en ga rustig kijken hoe anderen omgaan met situatie en probeer dan zelf te bedenken wat er allemaal verkeerd gaat. Vaak zie je bij anderen wel wat ze verkeerd doen, terwijl jij hetzelfde doet/deed, je kunt veel leren van andermans fouten.
 
Ik had ook vrijwel geen auto- of schakelbrommer-ervaring toen ik aan de motor begon (had mijn B 2 jaar, en daarmee reed ik zo 1x per 2 maanden een plezierritje in de auto van mijn moeder).

Wel heb ik toen twee jaar HEEL VEEL op een bromscooter gereden, en daar heb toch ook wel erg veel aan gehad qua wegervaring. Maar goed, die scooter had ik al. Ik weet dat het helpt, maar ik had 'm dus niet daarvoor gekocht, ik had 'm gewoon al toen ik besloot voor de A te gaan.

Dus ja, ik zou er ook zeker geen duizenden euro's in gaan steken. Maar goed, je kunt ook denken, als je gewoon een oud aftrappertje koopt en je gaat er lekker op rondknorren, want tsja, elke uurtje extra ervaring is toch weer mooi meegenomen natuurlijk. En je kunt 'm gewoon weer doorverkopen als je straks je A hebt (of je raakt er zo aan verknocht dat je 'm gewoon houdt, zoals ik deed :) ).

Succes iig!

P.S. Een leuke schakelbrommer vinden, zeker in/rond Amsterdam, is natuurlijk wel heel veel moeilijker/duurder dan een scootertje, zeker gezien het cancellen van de tweetakt en de bouwjaar-beperkingen voor bromfietsen. Maar ik zou zeggen, dat schakelen dat leer je vanzelf wel, het is de verkeersdeelname vanaf een tweewielig motorvoertuig (jaja, bromfiets != motorvoertuig, maar daar oefen je dus voor) en de bijbehorende kijkgedragingen en anticipatie waar je op moet oefenen.
 
Laatst bewerkt:
Autorijders nemen heel anders deel aan het verkeer dan motorrijders: positie van de weg, vooruitkijken en anticiperen.
Daarom sluit ik mij aan bij manopmotor en een middagje les boeken, 3 uur Amsterdam doorkruisen, leer je meer van dan in een auto voor stoplichten moeten wachten of met de scooter niet de randweg op kunnen.
Een andere instructeur wil soms ook wel eens helpen door net een andere benadering.

Edit: je hebt toch wel een instructeur die zelf motorrijdt en niet met zn luie hol in een auto bevelen in je oor schreeuwt he? Anders is het eerste wat je moet doen naar een andere rijschool gaan (Van Hees Zaandam is dan een goed adres bijvoorbeeld).
 
Laatst bewerkt:
Buiten het lessen extra ervaring opdoen kan nooit kwaad.

Maar je moet in ieder geval niet besparen op motorles. M.a.w., elke andere training anders dan motorles moet EXTRA zijn, en nooit VERVANGING.
 
Al is nagedacht over een schakelbrommer in plaats van een scooter?

Krijg je er toch wat meer 'feeling' mee en in vergelijking met een scooter komt het ook net wat dichterbij een motor zoals je in het lessen ook kent.
Ik heb nog nooit met een schakelbrommer gereden, en ik ben dat niet van plan 🤪
 
P.S. Een leuke schakelbrommer vinden, zeker in/rond Amsterdam, is natuurlijk wel heel veel moeilijker/duurder dan een scootertje, zeker gezien het cancellen van de tweetakt en de bouwjaar-beperkingen voor bromfietsen.

Nooit over nagedacht kom dan ook uit een dorp daar hebben we dat soort dingen ( nog ) niet
 
Maar goed, je kunt ook denken, als je gewoon een oud aftrappertje koopt en je gaat er lekker op rondknorren, want tsja, elke uurtje extra ervaring is toch weer mooi meegenomen natuurlijk. En je kunt 'm gewoon weer doorverkopen als je straks je A hebt (of je raakt er zo aan verknocht dat je 'm gewoon houdt, zoals ik deed :) ).

Succes iig!

P.S. Een leuke schakelbrommer vinden, zeker in/rond Amsterdam, is natuurlijk wel heel veel moeilijker/duurder dan een scootertje, zeker gezien het cancellen van de tweetakt en de bouwjaar-beperkingen voor bromfietsen. Maar ik zou zeggen, dat schakelen dat leer je vanzelf wel, het is de verkeersdeelname vanaf een tweewielig motorvoertuig (jaja, bromfiets != motorvoertuig, maar daar oefen je dus voor) en de bijbehorende kijkgedragingen en anticipatie waar je op moet oefenen.
Wat versta je onder 'oud aftrappertje' ? oude schakelbrommer of bromfiets ? Wat zou je max voor neer tellen ?

Ik dacht ook aan een MP3, heb ik meteen iets waarmee ik ook de auto en snelwegen op kan, ipv rondsjorren op fietspaden, maar best wel aan de prijs. Mijn B rijbewijs is oud genoeg voor ja ;) Of huren.... 'maar' 200e per weekend, interessant !
 
Ik heb het idee van een schakelbrommer wel eens bij vrouw lief geprobeerd.
Kan ze zonder rijbewijs toch vertrouwd worden en kijken of het wat is.

Maar een beetje schakelbrommer 50cc vind je tegenwoordig bijna niet meer voor een redelijke prijs.
 
Ik zou inderdaad een MP3 kopen ...als het dan helemaal niks word met dat motor rijbewijs kun je die gewoon blijven rijden met je B
die dingen verkoop je ook weer vrij makkelijk en ze zijn hardstikke leuk om te rijden
 
Ik zou inderdaad een MP3 kopen ...als het dan helemaal niks word met dat motor rijbewijs kun je die gewoon blijven rijden met je B
die dingen verkoop je ook weer vrij makkelijk en ze zijn hardstikke leuk om te rijden
Zo'n 3wieler ziet er alleen totaal niet uit.

Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal kletspraat. Klinkt vooral alsof je bij de verkeerde rijschool zit.

10 lessen voor avb is tegenwoordig vrij normaal en dat je dan nog niet lekker op de weg zit volkomen logisch.

Mijn vrouw heeft er vorig jaar ook langer over gedaan, heeft inmiddels lekker haar A en heeft vorig jaar ruim 7000 op de teller gezet. Ze heeft de lessen namelijk niet afgeraffeld maar is op een degelijke manier vertrouwd gemaakt met motor en verkeer.

Pak gewoon een extra les in de week en laat je niet gekmaken.
 
Ik kan er naast zitten natuurlijk, maar ik krijg niet direct het idee dat je met spoed en noodzaak een motorrijbewijs nodig hebt en het meer voor "de leuk" is.
Als er aan wordt gegeven dat meer ervaring in het verkeer je zou helpen, kun je dan niet tijdelijk stoppen met lessen om geld te besparen?
Dan ga je bijvoorbeeld eerst een jaar lang in een auto, op een brommer, scooter, etc. kilometers maken en ervaring met allerlei soorten verkeer op doen.

Dan is het voel je je daarna wellicht zekerder in het verkeer en gaat het je wat makkelijker af.
 
Lekker behulpzaam, als een instructeur zegt dat te zien is dat je verkeersinzicht niet top is. Voertuigbeheersing is trouwens weer iets anders. Die kan top zijn, en je verkeersinzicht waardeloos. Ik zou vragen of ze aan je mindere punten specifiek aandacht willen besteden. Je hebt vast ook punten die je gemakkelijker afgaan, waaraan ze dan minder aandacht hoeven te besteden. Je kunt ook vragen of je meerdere malen per week kunt lessen, dan gaat het sneller en blijft het beter hangen.

Houd er rekening mee dat je pas leert rijden en vertrouwen opbouwt in de praktijk, na het behalen van je rijbewijs. Ik zou dat pasje zo snel mogelijk (en tegen zo min mogelijk kosten) willen hebben. Steek daarin nu je geld en energie. Het is veel te leuk om uit te stellen.
 
Kijk wij weten niet precies hoe slecht of goed jouw inzicht in het verkeer is naar aanleiding van je verhaal natuurlijk. Naast bovenstaande tips kan je misschien ook wat AVD lessen van Rdalsem op Youtube bekijken waar je misschien wat beter inzicht krijgt in wat er nou precies verwacht wordt van jou als motorrijder op je examen.
 
Ik reed al meer dan een jaar met een automatische 125 en jaren met de auto. Toen ik vol trots aankwam met de scooter op mijn eerste motorrijles, werd ik al meteen in de grond geboord. Auto, scooter en motorfiets zijn totaal anders in het verkeer. Denk maar eens gewoon aan het feit dat op de scooter, de linkse hendel de achterrem is, terwijl je ermee schakelt op de grote fiets. Wil je toch oefenen, moet dat met een manuele fiets én je moet er rekening mee houden dat je niet de openbare weg op mag. Voel je je onzeker, neem meer rijlessen. Of, wat ik 100% kan aanraden - ook voor motorrijders met duizenden km wegervaring- neem deel aan een off-road training!
 
Terug
Bovenaan Onderaan