Aankoopadvies Aprillia Pegaso 650 Cube

leime

MF'er
1 apr 2011
44
0
Best MFers, Ik heb een leuke Aprillia Pegaso 650 Cube uit 2000 op het oog. Op dit moment te vinden op de welbekende veilingsite.

De verkoper beschrijft dat de motor aardig wat onderhoud heeft gehad in de afgelopen 2 jaar, terwijl de motor slechts 21k km op de teller zou hebben staan. Op de foto's ziet de motor er ook wel erg goed uit en gezien hij ook BMW rijdt lijkt de kilometerstand niet gelogen (hihi).

Toch twijfel ik om het volgende. In 2018 bij 19k km zou de koppakking zijn vervangen. Oke, de motor was wel 18 jaar oud, maar toch lijkt me dit wel erg snel?

Mijn vraag is dus eigenlijk of een koppakking ook aan leeftijd-slijtage onderhevig is. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde rubbers uitdrogen, maar volgens mij is een koppaking van een soort metaal of aluminium?
 
Een Pegaso is een BMW F650 met een ander kopje en wat andere electronica.
Een koppakking is niet zomaar stuk, dan moet ie echt zonder water gedraaid hebben.
 
Voor een Aprilia is met de vijfkleps kop is dat niet heel gek. Daar gebeurt het regelmatig dat de koppakking er uit klapt. Er zijn zelfs mensen die er een BMW F650 blok ingehangen hebben omdat daar de pakking wel heel blijft.
 
Voor een Aprilia is met de vijfkleps kop is dat niet heel gek. Daar gebeurt het regelmatig dat de koppakking er uit klapt. Er zijn zelfs mensen die er een BMW F650 blok ingehangen hebben omdat daar de pakking wel heel blijft.
Voor een Pegaso met een 5-kleps blok horen de cylinderkopbouten nagetrokken te worden. Zo niet: grote kans op een lekke koppaking. Zo raar is het dus niet, een lekke koppakking. Dat ben ik met halflive eens.
 
Is het overigens een model met injectie? Let er dan goed op dat ALS de ecu (injectiecomputer) het begeeft, er zeer moeilijk aan een betaalbaar alternatief te geraken valt.

En ja, net als de koppaking, wil ook de ecu van de eerste injectie-series van de Pegaso wel eens kuren vertonen.

Voor de rest is het een (mijn mening) erg mooie motor, met een beresterk blok (zelf ook mee gereden) en geweldige tourcapaciteiten (lekker grote tank en goede windbescherming).
 
Bedankt voor alle reacties!

De verkoper beschrijft inderdaad dat de kop is nagetrokken na ongeveer 1000 km.
Na wat rondzoeken op verschillende fora blijkt dit inderdaad een euvel te zijn bij die Pegaso's. Natrekken blijkt heel belangrijk te zijn.

Het is een "Cube" model, dus met de ouderwetse carburateurs.

Ik ga er a.s. zaterdag een kijkje nemen 8-)
 
Wat ik persoonlijk zou plaatsen als ik zo'n motorfiets zou hebben is een radiatorbescherming en zeker als je eventueel wat grintpaadjes zou nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan