Aankoopadvies over deze motoren -eerste motor ( TDM/Varadero/Tracer/VFR/Versys etc)

Taliesin

MF'er
28 jul 2018
39
1
Hi guys

Ik zou graag jullie advies willen. Voor de beeldvorming, ik heb net mijn rijbewijs, ben eind 30, 1.89m en zon 100kg.
Ik heb een flinke hoop research gedaan naar wat voor motoren me aanspreken. Proefritjes zitten er aan te komen als we uit deze Corona crisis komen.
Ik heb wel al op een berg motoren gezeten om een idee te krijgen wat bij mij past en steeds weer komen de allroad motoren eruit als comfortabel. Heel af en toe ook een naked.

Ik zou t liefste tot 5000 euro gaan qua budget. Ik heb een sterke voorkeur voor tweecilinders tov in-lijn 4, qua geluid dan. Ik zou echter mijn budget kunnen stretchen tot 6000 als ik mezelf ertoe kan pushen, en dan zouden de volgende 2 motoren mijn keuze zijn:

  1. Yamaha Tracer 700 ( vind deze echt prachtig om te zien!)​
  2. Kawasaki Versys 650 2015( Ook mooi , zat super goed en iedereen is lovend over deze motor)​
Ik ben helaas geen sleutelaar of technisch dus ik moet een motor hebben die betrouwbaar is. Wat lastiger onderhoud of reparaties, daarvoor moet ie waarschijnlijk naar de motorzaak.
Ketting smeren etc zou ik wel zelf doen. Daarom zit ik te denken om mijn budget bij te stellen tot 6000 zodat bovenstaande nieuwe motoren in aanmerking komen. Maar is dat verstandig voor een eerste motor? Ik zou wel banger zijn om op mijn plaat te gaan, maar wellicht is dat goed?

Wat heb ik onder de 5000 op de lijst:

  1. Yamaha TDM 900 ( een motor waar me eigenlijk alles aan bevalt)
  2. Honda Varadero ( hoog op mijn lijst, vraag me alleen of ie te zwaar is en ik als nieuwe rijder hier niet goed mee om kan gaan)
  3. Suzuki V Strom 650 of 1000 ( degelijk maar wel saai, word er niet heel warm van maar lijkt een goede keuze voor eerste motor)
  4. Buell XB12X Ulysses ( gewoon ruig en zat super goed, maar moet een niet sleutelaar een Buell van 14 jaar oud kopen?)
  5. BMW R1150R
  6. Aprilia Shiver 750
Als laatste overweeg ik ook om voor zon 3000 euro een van de volgende te kopen:

  1. Honda VFR 800 (98/2001, alleen te doen voor mij met superbike stuur erop)
  2. Kawasaki ZRX1200S ( qua looks mijn favoriete motor, echt een beauty en ik vond m comfortabel zitten, mooi instrumentarium ook)
  3. Yamaha TDM 850 ( de 4tx van 96-2001, ik vind m heel mooi en ze zijn goedkoop)
  4. Honda Deauville 650 ( best een goed geluid met die twin en een veilige start motor?)
Vragen:

Zitten hier motoren bij die je me zou afraden op basis van de power die ze hebben, of op basis van de betrouwbaarheid?
Ik vind bijvoorbeeld zon Varadero wel een ruige motor in sommige kleuren en zat super comfy, maar is het dwaasheid om met zon motor te beginnen?
Een TDM 850, of wat meer neerleggen voor een 900, of toch voor de nieuwere Tracer 700 gaan? Ga ik veel meer onderhoud krijgen met een oudere motor als zon VFR of TDM? Of moet ik als eerste motor echt gaan voor iets waarmee het geen ramp zou zijn als ik een keertje een foutje maak en er wat schade is, hoe belangrijk is dat?

Ok, een heel verhaal geworden, excuus. Hopelijk willen jullie toch je mening geven.
 
Laatst bewerkt:

CDA441

MF veteraan
26 feb 2014
2.916
723
Belgiek
Euh, ik kan me uitspreken over een VFR (wel de nieuwere 2004) en de Deauville.

Vriend van mij heeft een Buell gehad (geen ulysses maar een xb12(?) en dat ding trilde als een malle heeft hij me weten te zeggen. Onderdelen zijn enkel bij Harley te vinden of bij twinmotorcycles.nl

VFR800: de 2001 versie heeft nog geared cams die vrijwel onverslijtbaar zijn, blokken gaan ook super lang mee.
Rest van rijwielgedeelte ligt aan de vorige eigenaar of hij z'n onderhoud wel op tijd heeft gekregen. Best dat je geen VTEC koopt want de kleppen stellen/check is enorm duur (+- €1000)

Deauville: Leuke all rounder, maar heeft nét iets te weinig PK om comfortabel over de snelweg te scheuren.
Opbergruimte is een grote + met ingebouwde zijkoffers en overal verschillende klepjes waar je dingen in kan douwen. Zadel is lekker zacht, ik ben 1m72 en weeg een 60kg, kon met de bal van mijn voet aan de grond.
De Deauville is plastic fantastic.

Versys 650: enkel over het blok te spreken, ik vindt het nogal een trillend blok dat je moet kietelen om een beetje vlot op te trekken. Geluidswijze vindt ik de Tracer 700 beter klinken :)
 

lardim2

Rookie
14 jun 2019
13
11
Goedenmorgen,

Ik heb sinds september 2019 mijn motor rijbewijs en zat ook in flinke dillema's over welke motor te kiezen als eerste motor.
Heb uiteindelijk een Yamaha TDM900 gekocht uit 2006 met 82.000 km op de teller voor de schappelijke prijs van 2500 euro.
Inmiddels heb ik er al bijna 87.000 opstaan en tot mijn verbazing verbuikt hij geen olie.

De andere motors heb ik geen ervaring mee maar ik kan je een TDM 900 alleen maar aanbevelen.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
3.430
525
Utrecht
Staar je niet te veel blind op de rechtop-zithouding van een allroad bij proefzitten. Als je een beetje op tempo rijdt, heb je rijwind in je smoel en is het juist fijn om een beetje voorover te zitten zoals op de VFR. Is ook fijner voor je reet. Ik ben zelf net iets kleiner dan jij een heb een keer op 1 dag nagenoeg 12 uur gereden met nauwelijks pauzes op een sporttour-motor zonder echte comfortproblemen.

Nog een toevoeging voor op je lijstje: Triumph Tiger of Sprint 1050. Dat zijn wel "zware" motoren, ik zou zelf voor als eerste motor toch iets lichts kiezen om echt te leren rijden, al is het maar voor een paar maanden. Genoeg leuks te vinden. Als je tweedehands koopt, kun je de motor in het najaar of in de lente weer inruilen zonder al te veel financiële schade.
 

peekaa

Die hard MF'er
14 sep 2004
913
81
Hi guys

Ik zou graag jullie advies willen. Voor de beeldvorming, ik heb net mijn rijbewijs, ben eind 30, 1.89m en zon 100kg.
Ik heb een flinke hoop research gedaan naar wat voor motoren me aanspreken. Proefritjes zitten er aan te komen als we uit deze Corona crisis komen.
Ik heb wel al op een berg motoren gezeten om een idee te krijgen wat bij mij past en steeds weer komen de allroad motoren eruit als comfortabel. Heel af en toe ook een naked.

Ik zou t liefste tot 5000 euro gaan qua budget. Ik heb een sterke voorkeur voor tweecilinders tov in-lijn 4, qua geluid dan. Ik zou echter mijn budget kunnen stretchen tot 6000 als ik mezelf ertoe kan pushen, en dan zouden de volgende 2 motoren mijn keuze zijn:

  1. Yamaha Tracer 700 ( vind deze echt prachtig om te zien!)​
  2. Kawasaki Versys 650 2015( Ook mooi , zat super goed en iedereen is lovend over deze motor)​
Ik ben helaas geen sleutelaar of technisch dus ik moet een motor hebben die betrouwbaar is. Wat lastiger onderhoud of reparaties, daarvoor moet ie waarschijnlijk naar de motorzaak.
Ketting smeren etc zou ik wel zelf doen. Daarom zit ik te denken om mijn budget bij te stellen tot 6000 zodat bovenstaande nieuwe motoren in aanmerking komen. Maar is dat verstandig voor een eerste motor? Ik zou wel banger zijn om op mijn plaat te gaan, maar wellicht is dat goed?

Wat heb ik onder de 5000 op de lijst:

  1. Yamaha TDM 900 ( een motor waar me eigenlijk alles aan bevalt)
  2. Honda Varadero ( hoog op mijn lijst, vraag me alleen of ie te zwaar is en ik als nieuwe rijder hier niet goed mee om kan gaan)
  3. Suzuki V Strom 650 of 1000 ( degelijk maar wel saai, word er niet heel warm van maar lijkt een goede keuze voor eerste motor)
  4. Buell XB12X Ulysses ( gewoon ruig en zat super goed, maar moet een niet sleutelaar een Buell van 14 jaar oud kopen?)
  5. BMW R1150R
  6. Aprilia Shiver 750
Als laatste overweeg ik ook om voor zon 3000 euro een van de volgende te kopen:

  1. Honda VFR 800 (98/2001, alleen te doen voor mij met superbike stuur erop)
  2. Kawasaki ZRX1200S ( qua looks mijn favoriete motor, echt een beauty en ik vond m comfortabel zitten, mooi instrumentarium ook)
  3. Yamaha TDM 850 ( de 4tx van 96-2001, ik vind m heel mooi en ze zijn goedkoop)
  4. Honda Deauville 650 ( best een goed geluid met die twin en een veilige start motor?)
Vragen:

Zitten hier motoren bij die je me zou afraden op basis van de power die ze hebben, of op basis van de betrouwbaarheid?
Ik vind bijvoorbeeld zon Varadero wel een ruige motor in sommige kleuren en zat super comfy, maar is het dwaasheid om met zon motor te beginnen?
Een TDM 850, of wat meer neerleggen voor een 900, of toch voor de nieuwere Tracer 700 gaan? Ga ik veel meer onderhoud krijgen met een oudere motor als zon VFR of TDM? Of moet ik als eerste motor echt gaan voor iets waarmee het geen ramp zou zijn als ik een keertje een foutje maak en er wat schade is, hoe belangrijk is dat?

Ok, een heel verhaal geworden, excuus. Hopelijk willen jullie toch je mening geven.

Qua kwaliteit en betrouwbaarheid zou ik voor een Jap gaan, dat zijn over het algemeen onderhoudsvriendelijke motoren. Het belangrijkste is verder dat jij je goed voelt bij een motor dus beperk je lijstje tot de motoren die je ook daadwerkelijk mooi vind en ga dan proefrijden. Dat is het belangrijkste advies, kan namelijk best zo zijn dat je een bepaalde motor super mooi vind maar dat die totaal niet lekker rijdt of zit.

Wat vermogen betreft... tsjaa zoveel meningen. De een vindt dat je absoluut niet op een 900 moet beginnen en de ander is (te) snel uitgekeken op een 600. Kwestie van rustig aan doen en bijv bocht uit niet gelijk het gas maximaal open trekken. Als je bijv in De toekomst in de Alpen wilt gaan rijden is een zwaardere motor juist fijn i.v.m. de Hoeveelheid koppel. Kijk bij de aan aankoop echter goed naar de staat van de motor en neem als het kan iemand mee die verstand heeft van zaken m.b.t. onderhoud. Tegenwoordig kan je ook bij heel wat motorzaken een aankoopkeuring laten doen (zou ik wel bij een andere motorzaak doen dan waar je de motor wilt kopen).
 

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
828
713
Gouda
Staar je niet blind op de rechtopzit van deze 'allroads'. Rij zelf een TDM 850, laatst op een FJR 1300 gezeten en deze blijkt exact dezelfde zit te hebben. Een Fazer 1000 bleek ook veel comfortabeler dan verwacht. Je kan alle kanten op.

En voor wat betreft je vraag over de 850 vs 900: De laatste verbruikt geen olie. De 850 staat hier wel bekend om en dit is bij aanschaf van een 850 heel moeilijk te checken. Ik zou voor een 900 gaan. Anderen zweren dat de 850 meer karakter heeft maar zeker als je niet van sleutelen houd lijkt een 900 me fijner.
 

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.732
504
Voorhout
Als je niet kunt of wilt sleutelen moet je een nieuwe motor kopen.
Niet per se, maar je moet ook geen halfbakken project kopen.

Ik zou me inderdaad richten op een japanner, want die zijn gemiddeld gezien gewoon betrouwbaarder. Als er wat mis mee is kost repareren ook de wereld niet wanneer je het zelf niet kan. Dat gaat gewoon niet op voor een Aprilia of een BMW. De Buell is veel te klein voor jou, maak maar eens een foto en profil. Verder zou ik het rijgedrag bij proefritten met een korreltje zout nemen, want met jouw gewicht moet je toch al snel denken aan een vering upgrade, welke ik vrolijk mee zou budgetteren.
 

Lucasfalt

MF veteraan
16 jan 2006
1.416
212
Als je een TDM kiest,neem dan een 900,die verbruiken geen olie en zijn zuinig,oersterk en zeer betrouwbaar.
Een Buell of Aprilia zou ik zeker niet kiezen als het betrouwbaar moet zijn en je zelf niet kan sleutelen.
Een jongere motor zal meestal wat betrouwbaarder zijn en wat minder onderhoud vergen,gewoon omdat alles nieuwer is.
Ik heb zelf ook al eens met een Tracer 700 gereden,dat reed heel fijn maar ik vond 'm vrij klein en mist toch wel wat koppel tegenover een TDM 900.
 

superduc again

MF veteraan
6 mrt 2004
8.752
997
dussen
Ik lees en hoor ( van een collega) over de TDM 900 altijd over dat probleem van constant ruckelen , zouden jullie wel even mogen zeggen als je zo’n motor aan beveelt
zou die Kawasaki 1200 doen , veruit de mooiste
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
3.430
525
Utrecht
Wat vermogen betreft... tsjaa zoveel meningen. De een vindt dat je absoluut niet op een 900 moet beginnen en de ander is (te) snel uitgekeken op een 600. Kwestie van rustig aan doen
Veel 600s hebben al meer dan 100 pk, als je echt affiniteit hebt met sportief rijden en je wil je daarin ontwikkelen, dan kun je zelfs beter op een 400 beginnen.
 

jin

MF'er
7 nov 2015
212
63
Brugge
Ik heb zelf een TDM 850 gehad, vond er persoonlijk maar weinig aan.

Zijn wel oerbetrouwbaar, alsook de TDM 900, prijs kwaliteit gewoon goed. Nog geld over om de vering te laten doen, standaard zeer slap.

Als jonge kerel kan je mijn inziens niet missen met een Tracer 700, betrouwbaar blok, fris en zonder kopzorgen, niet teveel vermogen. Niet te zwaar ook, altijd mooi meegenomen. Rijdt gemakkelijk ook. 'walk in the park' type moto.

Op een Buell XB12 heb ik ook nog gereden, ik ben 1m87, was de korte versie, precies een pocket bike! Trilt ook niet normaal, zeker afrader als 1e moto.

Varandero als 1 moto mijn inziens veel te zwaar en geheel overkill.

Ik zou je aanraden: Tracer 700 of V-strom 650. (met aftermarket knalpotje).

Als een van mijn eerste wegmotoren had ik een SV 650, ideale opstapper!

Groeten
 

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
4.433
861
Drenthe
Budget van max €6.000 is wat aan de krappe kant als je een Tracer of Versys '15 wil..

Varadero is wel een beetje een lompe lobbes voor een beginner, je bent geen kleintje dus dat scheelt wel. Maar hoe lichter/kleiner de motor hoe makkelijker je het jezelf maakt, kun je meer focussen op rijden zelf i.p.v. de motor te bedienen. Heb dezelfde mening over vermogen, ja je kunt zelf bepalen hoe snel je gaat maar als je in een gekke bui toch los gaat kun je jezelf goed in de problemen werken (ligt dus ook deels aan het aard van het beestje ;)). Met minder vermogen kun je ook gewoon wat weer los gaan in de bochten.

-V-Strom is een heel goede keuze als eerste fiets, stuurt makkelijk, fijn blokje, gewoon een goed pakket, spanning moet je zelf voor zorgen. :)

-Versys is vergelijkbaar maar iets sportiever dan de V-Strom, trilt ook iets meer omdat het een parallel twin i.p.v. V-Twin is.

-TDM850 is wat lomp qua sturen, blok heeft op papier meer vermogen dan bovenstaande motoren maar die zijn niet echt zozeer te voelen. Op lage snelheden (bij bijv. rotondes) is het gas slecht te doseren. Daarnaast vrij dorstig en kan olie verbruiken. Blok is wel gewoon oerbetrouwbaar. TDM900 is een verbetering in alles.

-VFR800FI, zeer goede en plezierige motor, door de kuip en zithouding wat fijner op langere ritten op hogere snelheden dan bovenstaande motoren.

De rest van de motoren geen ervaring mee, Buell zou ik sowieso overslaan als beginner. Deauville is wel wat krap bemeten qua vermogen, een TransAlp 650 is dan een leukere keuze. En nogmaals kies gewoon een makkelijke motor als eerste motor, maak je je jezelf alleen maar makkelijker mee. Als je later meer vermogen wenst kun je altijd nog wat anders kopen, zelf vind ik een 650 twin gewoon voldoende vermogen hebben om leuk mee te spelen.
 

Korenwolfje

XT600 - VFR750
9 sep 2018
219
375
Zuid Limburg
Ik ben 1.90 en 95kg en rij een VFR750. Zithouding is meer dan prima. Ik heb regelmatig tochten van 5+uur gedaan zonder problemen. Verder staan ze bekend als zeer betrouwbaar. Relatief eenvoudige techniek waardoor je veel zelf kunt doen. Mijn advies is niet geheel objectief aangezien in nog altijd verliefd ben op mijn rode dame.
 

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
828
713
Gouda
Ik lees en hoor ( van een collega) over de TDM 900 altijd over dat probleem van constant ruckelen , zouden jullie wel even mogen zeggen als je zo’n motor aan beveelt
zou die Kawasaki 1200 doen , veruit de mooiste

Dat is door een specialist voor nog een 100 euro te verhelpen. CO afstellen, airboxmod en synchroon stellen en het is -volledig- verdwenen. Zo alom bekend onder TDM rijders dat het blijkbaar de moeite van het noemen niet meer waard is. Goed dat je het hier aankaart.
 

vuurbloed

pet-fles-pap
14 aug 2005
22.630
441
Hoofddorp
enige nuttige aanvulling die ik kan geven:

een triumph tiger , is erg makkelijk in rijden. (de 1050 versie) is alleen ietsje "top" zwaar maar tijdens gewoon rijden merk je dat niet
de varadero ...het blok is gelijk aan die van een (terug getuned) sp1 sp2(honda) heeft geen distributieketting..en is oersterk dus weinig onderhoud aan.
 
Laatst bewerkt:

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
1.402
492
Deventer
Ik lees en hoor ( van een collega) over de TDM 900 altijd over dat probleem van constant ruckelen , zouden jullie wel even mogen zeggen als je zo’n motor aan beveelt
zou die Kawasaki 1200 doen , veruit de mooiste
Die collega van je zou eens een internetaansluiting moeten overwegen....Er is al zoooooooveeeel over geschreven, en de oplossing is al zooooooo eenvoudig..(Bokken TDM 900).
 

superduc again

MF veteraan
6 mrt 2004
8.752
997
dussen
Dat is door een specialist voor nog een 100 euro te verhelpen. CO afstellen, airboxmod en synchroon stellen en het is -volledig- verdwenen. Zo alom bekend onder TDM rijders dat het blijkbaar de moeite van het noemen niet meer waard is. Goed dat je het hier aankaart.

Er zijn ook tdm rijders die niet op dit forum zitten
Zoals mijn collega, en die heeft toch best een tijdje lopen klooien en zelfs een powercommander gekocht
 

Taliesin

MF'er
28 jul 2018
39
1
Bedankt voor de reacties, heeft al geholpen. Heb toch al wat van mijn lijstje kunnen afstrepen.:t

Staar je niet te veel blind op de rechtop-zithouding van een allroad bij proefzitten. Als je een beetje op tempo rijdt, heb je rijwind in je smoel en is het juist fijn om een beetje voorover te zitten zoals op de VFR. Is ook fijner voor je reet. Ik ben zelf net iets kleiner dan jij een heb een keer op 1 dag nagenoeg 12 uur gereden met nauwelijks pauzes op een sporttour-motor zonder echte comfortproblemen.

Nog een toevoeging voor op je lijstje: Triumph Tiger of Sprint 1050. Dat zijn wel "zware" motoren, ik zou zelf voor als eerste motor toch iets lichts kiezen om echt te leren rijden, al is het maar voor een paar maanden. Genoeg leuks te vinden. Als je tweedehands koopt, kun je de motor in het najaar of in de lente weer inruilen zonder al te veel financiële schade.

Punt bij de VFR is, ik vind zowel de VFR750 als VFR800 1e generatie echt mooi. En het V4 geluid vind ik beestachtig.
Maar ik vind wel dat je echt ver naar voren zit op zon VFR, veel meer sport dan Tour. Ik zie in Duitsland nogal wat VFR's met Superbike stuur staan, en die overweeg ik dus wel. In Nederland zie je dat helaas erg weinig ( snap dat je t zelf kunt kopen en kunt laten monteren naderhand maar zou fijn zijn om proef te rijden op een model wat t al heeft).

Tiger 1050 heb ik altijd erg gaaf gevonden en net als alle motoren op mijn lijstje op gezeten en was erg comfy. Ben echter geen groot fan van de driecilinder, voor mij is dat net een in-lijn 4. En als ik voor zon motor configuratie ga dan spreekt een ZRX me nog meer aan. Tis geen slecht geluid hoor maar niet te vergelijken met de twins.

Qua kwaliteit en betrouwbaarheid zou ik voor een Jap gaan, dat zijn over het algemeen onderhoudsvriendelijke motoren. Het belangrijkste is verder dat jij je goed voelt bij een motor dus beperk je lijstje tot de motoren die je ook daadwerkelijk mooi vind en ga dan proefrijden. Dat is het belangrijkste advies, kan namelijk best zo zijn dat je een bepaalde motor super mooi vind maar dat die totaal niet lekker rijdt of zit.

Als ik kijk naar wat ik echt mooi vind, dan zijn dat de meeste wel in mijn lijstje, maar met name een Tracer 700, TDM , VFR750/800 en ZRX 1200S. En ik heb t gevoel dat de nieuwe Versys voor mij een goede motor zou zijn. Maar nog erg duur.

Budget van max €6.000 is wat aan de krappe kant als je een Tracer of Versys '15 wil..

De rest van de motoren geen ervaring mee, Buell zou ik sowieso overslaan als beginner. Deauville is wel wat krap bemeten qua vermogen, een TransAlp 650 is dan een leukere keuze. En nogmaals kies gewoon een makkelijke motor als eerste motor, maak je je jezelf alleen maar makkelijker mee. Als je later meer vermogen wenst kun je altijd nog wat anders kopen, zelf vind ik een 650 twin gewoon voldoende vermogen hebben om leuk mee te spelen.

6000 is inderdaad wat krap ;). Maar ik dacht, ik heb geen inruil en ze staan vanaf 6750 of zo te koop dus wie weet. Tis wel echt helemaal de max van wat ik wil besteden. Moet zeggen dat de Versys 650 en Tracer 700 heel weinig verminderenin waarde, ze willen er nog veel geld voor hebben.

Deauville en 650 Transalp hebben dezelfde motor, Transalp 650 overweeg ik ook wel ( ruimer dan de 700 merkte ik) maar vind de Deauville toch wel wat hebben als starter, ook wat steviger dan de Transalp.

Ik heb de Buell en Aprilia van mijn liijst afgehaald. Ook nog aan een KTM 990 SMT gedacht omdat ik die gaaf vind en die zat goed, maar die hebben echt een beresterke twin motor, geen abs en nogal wat onderhoud dingetjes blijkbaar. BMW R1100GS ook nog aan gedacht als goedkoop ( in aanschaf...)alternatief maar die zijn inmiddels meer dan 20 jaar oud.
 

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.732
504
Voorhout
Ik heb de Buell en Aprilia van mijn liijst afgehaald. Ook nog aan een KTM 990 SMT gedacht omdat ik die gaaf vind en die zat goed, maar die hebben echt een beresterke twin motor, geen abs en nogal wat onderhoud dingetjes blijkbaar.
Nogal wat onderhoudsdingetjes valt wel mee, maar als ze een beurt moeten loop je aardig leeg. Verder zijn ze niet erg geschikt voor beginners.
 

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
1.402
492
Deventer
Ik ben iets kleiner en lichter dan je, maar heb al wel in het verleden enkele motoren gehad die jij overweegt.

- VFR7550 rc/2: mooi motorgeluid, waardeloze roestende uitlaatcollector, vier-in-lijn motorkarakteristiek (vind ik op den duur saai), niet meer dan redelijke remmen, zithouding nog ok.
- versys 650 2010 en 2012: heerlijke speelmotor, waardeloze abs (heel grove intervallen), wat goedkope uitstraling (snel roest op bouten/moeren), hoog stationair koud, zeer irritant zadel op lange ritten
- r1150r: beresterke motor, geen speelmotor, ietwat zwaar, typische bmw (qua bediening richtingaanwijzers, bijzondere rijervaring qua niet duikende voorvork oa), notoire olieverbruiker (niet erg als je het maar regelmatig controleerd), dure onderdelen, erg prettige motor voor duogebruik.
- Buel xv12, enkel een proefrit gemaakt, voelde als een enorme brommer, zo kort. Niet verder mee gegaan vanwege (terecht of ontrecht, dat laat ik in het midden) angst voor betrouwbaarheid
- TDM900 niet de meest spannende van het stel, maar wel de beste. Erg goede remmen, krachtige motor, zuinig in benzineverbruik, erg prettige zithouding ;goed voor langdurig prettig rijden, (bij mij) zeer betrouwbaar, lekker wat hoger zitten, stieken een prima alternatief tussen serieus en speelgoed. Blinkt nergens echt in uit, maar valt ook op geen enkel vlak zwaar tegen.

Is op basis van bovenstaande deze motor bijvoorbeeld iets voor je?
 
Bovenaan Onderaan