Aankoopadvies over deze motoren -eerste motor ( TDM/Varadero/Tracer/VFR/Versys etc)

mollen

zzr600 '90 / tdm850' 95 / cb1000r abs '10
15 aug 2016
138
20
H
Zie dat je op je lijstje de TDM 850 en 900 hebt staan. Heerlijke motoren, lekker rijd aar vermogen van onderuit en lekker betrouwbaar. Al die ook nog goed zitten voor jouw wist ik het wel.

Taliesin

MF'er
28 jul 2018
39
1
Yup, die staan zeker in de top 3.

Voor de duidelijkheid, ik ga echt niet beginnen met een Tuono ( alhoewel de Oer Tuono een echte beauty is) of een KTM 990.
Echter een ZRX overweeg ik nog steeds wel degelijk want dat lijkt me beter te doseren, ik kan ook beheerst rijden, plus t vat ruim binnen mijn budget en t is een dreambike!

Ben wel een beetje verrast dat de Shiver niet aangeraden wordt, dacht dat toch wel een betrouwbare lichte starter zou zijn ( met flink wat power ook ). Maar goed ik heb er geen ervaring mee en wellicht hebben ze toch gewoon meer issues dan de japanners.

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
1.402
492
Deventer
Aprilia heeft i.i.g. soms zijn/haar onderdelenvoorziening niet op orde. En dat kan best lastig zijn soms als het een vitaal onderdeel betreft. Aprilia is daar overigens niet uniek in. Triumph kan er ook wat van, bijvoorbeeld.

demifort

MF veteraan
20 jun 2007
6.499
2.888
Yup, die staan zeker in de top 3.

Voor de duidelijkheid, ik ga echt niet beginnen met een Tuono ( alhoewel de Oer Tuono een echte beauty is) of een KTM 990.
Echter een ZRX overweeg ik nog steeds wel degelijk want dat lijkt me beter te doseren, ik kan ook beheerst rijden, plus t vat ruim binnen mijn budget en t is een dreambike!

Ben wel een beetje verrast dat de Shiver niet aangeraden wordt, dacht dat toch wel een betrouwbare lichte starter zou zijn ( met flink wat power ook ). Maar goed ik heb er geen ervaring mee en wellicht hebben ze toch gewoon meer issues dan de japanners.

Waarom zou je niet kunnen beginnen op een Tuono?
Ik ben na zes jaar niet gereden te hebben op een oer Tuono gestapt, fantastische motor.

Bas750

Die hard MF'er
25 okt 2019
277
290
Ga test rijden! Persoonlijk zit ik op een toer motor best lekker... de eerste 10 kilometer, daarna ga ik verzitten, omhoog, omlaag, bolle rug, holle rug... ik krijg er gewoon last van....! Zelfs op de rijdende fauteuil van mijn broertje, een bmw lt, krijg ik last van mijn rug, kan niet de juiste zithouding vinden. Op mijn eigen vfr kan ik uren achtereen rijden zonder last...
Ga dus rijden, niet ff een kwartiertje maar minimaal een uur, pas dan kun je een oordeel vellen.

SX-Superfly

MF'er
7 mrt 2009
234
1
Ik heb meegelezen in verband met hetzelfde postuur. Mijn eerste motor was een ZXR750, geen aanrader qua zithouding. Daarna, tot heden, een Z1000: al een stuk beter maar na 2 uur rijden geheid last van je bovenbenen en heen en weer geschuif op het zadel, benen strekken etc. Ik neig nu naar een Tracer 700, een Tracer 900 of een Tiger 1050.

@ topicstarter: is er al wat gekozen?

Mr.tweewieler

Rookie
12 nov 2018
7
2
Rijd zelf nu bijna 2 jaar op een TDM 900. M'n eerste motor. Hij paste binnen m'n budget, want anders was ik voor een tracer 700/900 gegaan. Puur omdat ze iets moderner en jonger zijn. De TDM rijdt lekker, voelt niet krap voor m'n lengte (1.85m), is zuinig, goedkoop in onderhoud en kan je comfortabel langere stukken mee rijden. Enige 'nadeel' is het bokkige karakter, daar moet je van houden, of het is een kwestie van wennen. Ik stoor me er niet aan. Als je er eenmaal aan gewend bent rijd je met heel veel plezier.

Taliesin

MF'er
28 jul 2018
39
1
Ik heb meegelezen in verband met hetzelfde postuur. Mijn eerste motor was een ZXR750, geen aanrader qua zithouding. Daarna, tot heden, een Z1000: al een stuk beter maar na 2 uur rijden geheid last van je bovenbenen en heen en weer geschuif op het zadel, benen strekken etc. Ik neig nu naar een Tracer 700, een Tracer 900 of een Tiger 1050.

@ topicstarter: is er al wat gekozen?

Nog niet gekozen. Als ik ga testrijden ga ik kiezen uit

1. TDM 900,
  2. V Strom 650,
  3. Honda VFR 800 ( maar wel met superbike stuur, anders te sportief voor mij persoonlijk)
  4. Honda Transalp 650
  5. Moto Guzzi Breva 1100/1200
Verder overweeg ik ook nog de Aprilia Shiver 750 omdat die voor langere personen ook goed zou zijn, en de BMW R1150R.
Een Honda CB500 spreekt me ook aan, de oude modelletjes, leuke motor zit daarin maar vrees dat ie wat te klein is. Zelfde geldt voor een Suzuki GS500 die ik eigenlijk ook wel leuk vind. Dus ik dacht, een Transalp 650 heeft eigenlijk een vergelijkbare motor als de CB500 en is wel ruim.

Aan de andere kant van het spectrum vind ik een Honda ST1100 chique, zeker in rood of blauw. Heeft gewoon wat. Snap dat ie veel en veel zwaarder is dan al mijn andere opties en als zelfs een Varadero afgeraden wordt, dan zal een ST1100 helemaal niet aangeraden worden, die is nog zwaarder. Maar ik vind ze wel charming, elke keer als ik iemand er op langs zie komen ( en dat is nog vaak, voor zon oudere motor) , kijk ik ze toch na. En met een leuke uitlaat maakt die V4 ook wel goed geluid. Maar tis wel een bakbeest..

Finally mocht ik nou toch voor een 4 cilinder in lijn gaan ga ik testrijden op een Yamaha Fazer 600 uit 2000 ofzo. Hebben wel wat.

Laatst bewerkt:

No-geranium

Iets wat niets kost mag je gul mee zijn.
3 apr 2019
145
122
Woerden
Nog niet gekozen. Als ik ga testrijden ga ik kiezen uit

1. TDM 900,
  2. V Strom 650,
  3. Honda VFR 800 ( maar wel met superbike stuur, anders te sportief voor mij persoonlijk)
  4. Honda Transalp 650
  5. Moto Guzzi Breva 1100/1200
Verder overweeg ik ook nog de Aprilia Shiver 750 omdat die voor langere personen ook goed zou zijn, en de BMW R1150R.
Een Honda CB500 spreekt me ook aan, de oude modelletjes, leuke motor zit daarin maar vrees dat ie wat te klein is. Zelfde geldt voor een Suzuki GS500 die ik eigenlijk ook wel leuk vind. Dus ik dacht, een Transalp 650 heeft eigenlijk een vergelijkbare motor als de CB500 en is wel ruim.

Aan de andere kant van het spectrum vind ik een Honda ST1100 chique, zeker in rood of blauw. Heeft gewoon wat. Snap dat ie veel en veel zwaarder is dan al mijn andere opties en als zelfs een Varadero afgeraden wordt, dan zal een ST1100 helemaal niet aangeraden worden, die is nog zwaarder. Maar ik vind ze wel charming, elke keer als ik iemand er op langs zie komen ( en dat is nog vaak, voor zon oudere motor) , kijk ik ze toch na. En met een leuke uitlaat maakt die V4 ook wel goed geluid. Maar tis wel een bakbeest..

Finally mocht ik nou toch voor een 4 cilinder in lijn gaan ga ik testrijden op een Yamaha Fazer 600 uit 2000 ofzo. Hebben wel wat.

No-geranium

Iets wat niets kost mag je gul mee zijn.
3 apr 2019
145
122
Woerden
Gisteren gereden op de Yamaha FJR 1300 een fijne motor waar je goed mee kan toeren.
zelf rij ik op een Yamaha tracer FZS 1000 cc het verschil is dat de FJR meer uitnodigt om te toeren en de faser kan beide.
rustig rijden met 50 km in de 6e versnelling of als een dolle stier😅.
de faser is wat gemakkelijker te beheersen korte draai enz.
suc6 met de proefritten.
edit even goede type aangepast

Laatst bewerkt:

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
828
713
Gouda
Tracer 900 bedoel je? De 3 cilinder? En de Honda vfr1200 v-vier? Of ben ik abuis?

Beide motoren die buiten het budget van @TS vallen.

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
4.433
861
Drenthe

CB500 is wel echt een brommer (als je groot bent), motorblok is ook relatief hoogtoerig voor een twin (pas bij 8000rpm begint de pret eigenlijk). TransAlp 650 is echt veel meer motor, blok daarvan heeft ook meer koppel wat eerder beschikbaar is.

FZS600 is ook leuk. 600cc 4 cilinder moet je wel liggen, moet je meer op toeren houden als je vlot vooruit wil. De één vind het leuk/prettig en de ander niet (zoals ik :9). Verder wel lekker lichtvoetig en kun je ook prima comfortabel lange afstanden mee maken. :Y

Bastonie

MF'er
20 jul 2018
237
175
Ik rij een V-strom 650 zelf, degelijke motor weinig problemen mee en lekker toeren. Je kan er eventueel ook een 1000 van maken maar dan ga je qua verbruik weer behoorlijk omhoog. En ja om eerlijk te zijn, destijds was de V-strom ook mijn tweede keuze. Ook door het uiterlijk die ik ook ietwat saaier vond t.o.v. bijvoorbeeld de Triumph. Inmiddels rij ik hem nu dik een jaar of 8 en kan niet anders dan zeer tevreden zijn.

Had eigenlijk een Triumph Tiger 1050 op het oog, maar die ging uiteindelijk door omstandigheden qua aankoop niet door.

TDM900 heb ik toen ook overwogen, ook goed maar vond ik toen ietwat lomper. De Honda's zijn ook betrouwbaar en goed.

Proefrijden dat helpt je met de keuze maken :)

Bovenaan Onderaan