Aankoopadvies over deze motoren -eerste motor ( TDM/Varadero/Tracer/VFR/Versys etc)

Zie dat je op je lijstje de TDM 850 en 900 hebt staan. Heerlijke motoren, lekker rijd aar vermogen van onderuit en lekker betrouwbaar. Al die ook nog goed zitten voor jouw wist ik het wel.
 
Yup, die staan zeker in de top 3.

Voor de duidelijkheid, ik ga echt niet beginnen met een Tuono ( alhoewel de Oer Tuono een echte beauty is) of een KTM 990.
Echter een ZRX overweeg ik nog steeds wel degelijk want dat lijkt me beter te doseren, ik kan ook beheerst rijden, plus t vat ruim binnen mijn budget en t is een dreambike!

Ben wel een beetje verrast dat de Shiver niet aangeraden wordt, dacht dat toch wel een betrouwbare lichte starter zou zijn ( met flink wat power ook ). Maar goed ik heb er geen ervaring mee en wellicht hebben ze toch gewoon meer issues dan de japanners.
 
Aprilia heeft i.i.g. soms zijn/haar onderdelenvoorziening niet op orde. En dat kan best lastig zijn soms als het een vitaal onderdeel betreft. Aprilia is daar overigens niet uniek in. Triumph kan er ook wat van, bijvoorbeeld.
 
Yup, die staan zeker in de top 3.

Voor de duidelijkheid, ik ga echt niet beginnen met een Tuono ( alhoewel de Oer Tuono een echte beauty is) of een KTM 990.
Echter een ZRX overweeg ik nog steeds wel degelijk want dat lijkt me beter te doseren, ik kan ook beheerst rijden, plus t vat ruim binnen mijn budget en t is een dreambike!

Ben wel een beetje verrast dat de Shiver niet aangeraden wordt, dacht dat toch wel een betrouwbare lichte starter zou zijn ( met flink wat power ook ). Maar goed ik heb er geen ervaring mee en wellicht hebben ze toch gewoon meer issues dan de japanners.

Waarom zou je niet kunnen beginnen op een Tuono?
Ik ben na zes jaar niet gereden te hebben op een oer Tuono gestapt, fantastische motor.
 
Ga test rijden! Persoonlijk zit ik op een toer motor best lekker... de eerste 10 kilometer, daarna ga ik verzitten, omhoog, omlaag, bolle rug, holle rug... ik krijg er gewoon last van....! Zelfs op de rijdende fauteuil van mijn broertje, een bmw lt, krijg ik last van mijn rug, kan niet de juiste zithouding vinden. Op mijn eigen vfr kan ik uren achtereen rijden zonder last...
Ga dus rijden, niet ff een kwartiertje maar minimaal een uur, pas dan kun je een oordeel vellen.
 
Ik heb meegelezen in verband met hetzelfde postuur. Mijn eerste motor was een ZXR750, geen aanrader qua zithouding. Daarna, tot heden, een Z1000: al een stuk beter maar na 2 uur rijden geheid last van je bovenbenen en heen en weer geschuif op het zadel, benen strekken etc. Ik neig nu naar een Tracer 700, een Tracer 900 of een Tiger 1050.

@ topicstarter: is er al wat gekozen?
 
Rijd zelf nu bijna 2 jaar op een TDM 900. M'n eerste motor. Hij paste binnen m'n budget, want anders was ik voor een tracer 700/900 gegaan. Puur omdat ze iets moderner en jonger zijn. De TDM rijdt lekker, voelt niet krap voor m'n lengte (1.85m), is zuinig, goedkoop in onderhoud en kan je comfortabel langere stukken mee rijden. Enige 'nadeel' is het bokkige karakter, daar moet je van houden, of het is een kwestie van wennen. Ik stoor me er niet aan. Als je er eenmaal aan gewend bent rijd je met heel veel plezier.
 
Ik heb meegelezen in verband met hetzelfde postuur. Mijn eerste motor was een ZXR750, geen aanrader qua zithouding. Daarna, tot heden, een Z1000: al een stuk beter maar na 2 uur rijden geheid last van je bovenbenen en heen en weer geschuif op het zadel, benen strekken etc. Ik neig nu naar een Tracer 700, een Tracer 900 of een Tiger 1050.

@ topicstarter: is er al wat gekozen?

Nog niet gekozen. Als ik ga testrijden ga ik kiezen uit

  1. TDM 900,
  2. V Strom 650,
  3. Honda VFR 800 ( maar wel met superbike stuur, anders te sportief voor mij persoonlijk)
  4. Honda Transalp 650
  5. Moto Guzzi Breva 1100/1200
Verder overweeg ik ook nog de Aprilia Shiver 750 omdat die voor langere personen ook goed zou zijn, en de BMW R1150R.
Een Honda CB500 spreekt me ook aan, de oude modelletjes, leuke motor zit daarin maar vrees dat ie wat te klein is. Zelfde geldt voor een Suzuki GS500 die ik eigenlijk ook wel leuk vind. Dus ik dacht, een Transalp 650 heeft eigenlijk een vergelijkbare motor als de CB500 en is wel ruim.

Aan de andere kant van het spectrum vind ik een Honda ST1100 chique, zeker in rood of blauw. Heeft gewoon wat. Snap dat ie veel en veel zwaarder is dan al mijn andere opties en als zelfs een Varadero afgeraden wordt, dan zal een ST1100 helemaal niet aangeraden worden, die is nog zwaarder. Maar ik vind ze wel charming, elke keer als ik iemand er op langs zie komen ( en dat is nog vaak, voor zon oudere motor) , kijk ik ze toch na. En met een leuke uitlaat maakt die V4 ook wel goed geluid. Maar tis wel een bakbeest..

Finally mocht ik nou toch voor een 4 cilinder in lijn gaan ga ik testrijden op een Yamaha Fazer 600 uit 2000 ofzo. Hebben wel wat.
 
Laatst bewerkt:
Nog niet gekozen. Als ik ga testrijden ga ik kiezen uit

  1. TDM 900,
  2. V Strom 650,
  3. Honda VFR 800 ( maar wel met superbike stuur, anders te sportief voor mij persoonlijk)
  4. Honda Transalp 650
  5. Moto Guzzi Breva 1100/1200
Verder overweeg ik ook nog de Aprilia Shiver 750 omdat die voor langere personen ook goed zou zijn, en de BMW R1150R.
Een Honda CB500 spreekt me ook aan, de oude modelletjes, leuke motor zit daarin maar vrees dat ie wat te klein is. Zelfde geldt voor een Suzuki GS500 die ik eigenlijk ook wel leuk vind. Dus ik dacht, een Transalp 650 heeft eigenlijk een vergelijkbare motor als de CB500 en is wel ruim.

Aan de andere kant van het spectrum vind ik een Honda ST1100 chique, zeker in rood of blauw. Heeft gewoon wat. Snap dat ie veel en veel zwaarder is dan al mijn andere opties en als zelfs een Varadero afgeraden wordt, dan zal een ST1100 helemaal niet aangeraden worden, die is nog zwaarder. Maar ik vind ze wel charming, elke keer als ik iemand er op langs zie komen ( en dat is nog vaak, voor zon oudere motor) , kijk ik ze toch na. En met een leuke uitlaat maakt die V4 ook wel goed geluid. Maar tis wel een bakbeest..

Finally mocht ik nou toch voor een 4 cilinder in lijn gaan ga ik testrijden op een Yamaha Fazer 600 uit 2000 ofzo. Hebben wel wat.
 
Gisteren gereden op de Yamaha FJR 1300 een fijne motor waar je goed mee kan toeren.
zelf rij ik op een Yamaha tracer FZS 1000 cc het verschil is dat de FJR meer uitnodigt om te toeren en de faser kan beide.
rustig rijden met 50 km in de 6e versnelling of als een dolle stier😅.
de faser is wat gemakkelijker te beheersen korte draai enz.
suc6 met de proefritten.
edit even goede type aangepast
 
Laatst bewerkt:
Een Honda CB500 spreekt me ook aan, de oude modelletjes, leuke motor zit daarin maar vrees dat ie wat te klein is. Zelfde geldt voor een Suzuki GS500 die ik eigenlijk ook wel leuk vind. Dus ik dacht, een Transalp 650 heeft eigenlijk een vergelijkbare motor als de CB500 en is wel ruim.

Finally mocht ik nou toch voor een 4 cilinder in lijn gaan ga ik testrijden op een Yamaha Fazer 600 uit 2000 ofzo. Hebben wel wat.
CB500 is wel echt een brommer (als je groot bent), motorblok is ook relatief hoogtoerig voor een twin (pas bij 8000rpm begint de pret eigenlijk). TransAlp 650 is echt veel meer motor, blok daarvan heeft ook meer koppel wat eerder beschikbaar is.

FZS600 is ook leuk. 600cc 4 cilinder moet je wel liggen, moet je meer op toeren houden als je vlot vooruit wil. De één vind het leuk/prettig en de ander niet (zoals ik :9). Verder wel lekker lichtvoetig en kun je ook prima comfortabel lange afstanden mee maken. :Y
 
Ik rij een V-strom 650 zelf, degelijke motor weinig problemen mee en lekker toeren. Je kan er eventueel ook een 1000 van maken maar dan ga je qua verbruik weer behoorlijk omhoog. En ja om eerlijk te zijn, destijds was de V-strom ook mijn tweede keuze. Ook door het uiterlijk die ik ook ietwat saaier vond t.o.v. bijvoorbeeld de Triumph. Inmiddels rij ik hem nu dik een jaar of 8 en kan niet anders dan zeer tevreden zijn.

Had eigenlijk een Triumph Tiger 1050 op het oog, maar die ging uiteindelijk door omstandigheden qua aankoop niet door.

TDM900 heb ik toen ook overwogen, ook goed maar vond ik toen ietwat lomper. De Honda's zijn ook betrouwbaar en goed.

Proefrijden dat helpt je met de keuze maken :)
 
Even tegen de MF-oma aanschoppen omdat ik dit topic met veel interesse heb nagelezen en ik met een soortgelijk, maar tegelijk ook heel andere vraag zit, situatie is namelijk:

Na 1,5 jaar op een CBR600f uit '95 kroop ik op mijn droommotor, een Honda VTR SP-1, daar heb ik altijd met veel plezier op gereden... en ja ik heb ook eens ruim 12 uur achtereen erop gezeten... toegegeven, ik kon mijn handen toen nauwelijks meer bewegen en eraf stappend leek ik wel een vent van 80+... nu 16 jaar later, ben ik zelf niet meer de lenige vent van weleer... getrouwd ondertussen, mijn vrouw ook aan het motorrijden gekregen... een tijdje een VF750f uit '87 er naast gehad (om samen op 1 en samen op 2 motoren te kunnen rijden).
Nog steeds stap ik met veel plezier op de VTR en rijd ik een stuk, maar nu voel ik na een half uurtje toch al wel wat dingen dat ik het niet echt ontspannen meer vind. Vooral het rustige werk valt dan erg tegen natuurlijk. Ik zei echter altijd: de VTR blijft en gaat nooit de deur uit.

Maar nu mijn dagelijkse privé situatie enigzins is verandert is en ik de kans heb om regelmatig de motor naar het werk en naar de sport te pakken en mijn vrouw te kennis gaf ook wel weer eens zou willen proberen te rijden of achterop te gaan. Kan ik niet heel veel anders (financieel gezien) dan de VTR toch verkopen en er een wat meer 'vriendelijke' allrounder voor terug te kopen.

Eentje die moet voldoen aan:
- Meer comfort;
- Zuinig (t.o.v. de VTR);
- Ruimtelijk gemak (dus makkelijk wat mee kunnen nemen);
- betrouwbaar, ik heb 2 rechterhanden, maar ben geen monteur, doe dus zelf wel wat, maar niet alles;
- vriendelijke buddy seat (vrouw of zoon(tje) moet achterop kunnen zonder mega lenig te zijn;
- ik moet nog wel wat lol ervaren van de motor (dus lol factor mogelijkheid (tja hoe omschrijf je dit));
- mijn vrouw moet er ook zelf op durven stappen (dat durft ze niet op de VTR);
- liefst voorbereid op allerlei omstandigheden (dus ook op kou/regen).

Nu heb ik er veel over nagedacht en veel testen gelezen/artikelen en de markt bestudeert, mijn budget is afhankelijk van de VTR, maar max zou ik ongeveer 1500 kunnen bijbetalen, ik kom op deze shortlist:
- Honda Varadero XL 1000 (al een mooie gezien)
- Yamaha TDM-900
- Suzuki V-STROM 650/1000
- Honda NC750x
- Honda Deauville
- Yamaha MT-07 Tracer (lijkt te duur te zijn)

ps. vrijdag ga ik naar een motorzaak waar enkele van deze staan, dus proefzitten/proefrijden... uiteraard ga ik dat doen...

Maar ik vroeg me af... iemand tips aan de hand van dit lijstje? Ps Honda heeft gewoon mijn voorkeur, ik ben er vertrouwd mee en vind ze zeer betrouwbaar, maar sta dus wel open voor andere merken. Van de hele lijst, spreekt eigenlijk de Varadero mij het meeste aan... maar ik twijfel nog over de zuinigheid (het is in essentie het blok van de VTR firestorm... dus een teruggeschroefd blok of niet opgepept wat ook in de SP 1 ligt)....
Daarnaast ben ik bang dat deze letterlijk te zwaar is voor mijn vrouw om haar het vertrouwen te geven daarmee te rijden/ te manoeuvreren als het niet rijd. De NC750x spreekt me persoonlijk wel erg aan (praktisch die opbergplek waar normaal de tank zit), alleen puur op basis van de foto's heeft mijn vrouw die al afgewezen (ze verwacht niet daar goed achter op te kunnen zitten).
 
Om zuinig te rijden moet je geen Varadero kopen,die blokken drinken in gelijk welke versie nogal stevig.
Een TDM900 is oerbetrouwbaar,heeft genoeg vermogen,zeer zuinig,genoeg comfort en goede remmen.
Een Vstrom 1000 is ook niet echt zuinig,wel comfortabel maar is op vlak van sturen en remmen een stuk minder dan een TDM.
De 650 en beide Honda's gaan volgens mij nogal tegen vallen op vermogen vermoed ik.

Een SP-1 in goede staat is nog wel wat waard denk ik.
 
Even tegen de MF-oma aanschoppen omdat ik dit topic met veel interesse heb nagelezen en ik met een soortgelijk, maar tegelijk ook heel andere vraag zit, situatie is namelijk:

Na 1,5 jaar op een CBR600f uit '95 kroop ik op mijn droommotor, een Honda VTR SP-1, daar heb ik altijd met veel plezier op gereden... en ja ik heb ook eens ruim 12 uur achtereen erop gezeten... toegegeven, ik kon mijn handen toen nauwelijks meer bewegen en eraf stappend leek ik wel een vent van 80+... nu 16 jaar later, ben ik zelf niet meer de lenige vent van weleer... getrouwd ondertussen, mijn vrouw ook aan het motorrijden gekregen... een tijdje een VF750f uit '87 er naast gehad (om samen op 1 en samen op 2 motoren te kunnen rijden).
Nog steeds stap ik met veel plezier op de VTR en rijd ik een stuk, maar nu voel ik na een half uurtje toch al wel wat dingen dat ik het niet echt ontspannen meer vind. Vooral het rustige werk valt dan erg tegen natuurlijk. Ik zei echter altijd: de VTR blijft en gaat nooit de deur uit.

Maar nu mijn dagelijkse privé situatie enigzins is verandert is en ik de kans heb om regelmatig de motor naar het werk en naar de sport te pakken en mijn vrouw te kennis gaf ook wel weer eens zou willen proberen te rijden of achterop te gaan. Kan ik niet heel veel anders (financieel gezien) dan de VTR toch verkopen en er een wat meer 'vriendelijke' allrounder voor terug te kopen.

Eentje die moet voldoen aan:
- Meer comfort;
- Zuinig (t.o.v. de VTR);
- Ruimtelijk gemak (dus makkelijk wat mee kunnen nemen);
- betrouwbaar, ik heb 2 rechterhanden, maar ben geen monteur, doe dus zelf wel wat, maar niet alles;
- vriendelijke buddy seat (vrouw of zoon(tje) moet achterop kunnen zonder mega lenig te zijn;
- ik moet nog wel wat lol ervaren van de motor (dus lol factor mogelijkheid (tja hoe omschrijf je dit));
- mijn vrouw moet er ook zelf op durven stappen (dat durft ze niet op de VTR);
- liefst voorbereid op allerlei omstandigheden (dus ook op kou/regen).

Nu heb ik er veel over nagedacht en veel testen gelezen/artikelen en de markt bestudeert, mijn budget is afhankelijk van de VTR, maar max zou ik ongeveer 1500 kunnen bijbetalen, ik kom op deze shortlist:
- Honda Varadero XL 1000 (al een mooie gezien)
- Yamaha TDM-900
- Suzuki V-STROM 650/1000
- Honda NC750x
- Honda Deauville
- Yamaha MT-07 Tracer (lijkt te duur te zijn)

ps. vrijdag ga ik naar een motorzaak waar enkele van deze staan, dus proefzitten/proefrijden... uiteraard ga ik dat doen...

Maar ik vroeg me af... iemand tips aan de hand van dit lijstje? Ps Honda heeft gewoon mijn voorkeur, ik ben er vertrouwd mee en vind ze zeer betrouwbaar, maar sta dus wel open voor andere merken. Van de hele lijst, spreekt eigenlijk de Varadero mij het meeste aan... maar ik twijfel nog over de zuinigheid (het is in essentie het blok van de VTR firestorm... dus een teruggeschroefd blok of niet opgepept wat ook in de SP 1 ligt)....
Daarnaast ben ik bang dat deze letterlijk te zwaar is voor mijn vrouw om haar het vertrouwen te geven daarmee te rijden/ te manoeuvreren als het niet rijd. De NC750x spreekt me persoonlijk wel erg aan (praktisch die opbergplek waar normaal de tank zit), alleen puur op basis van de foto's heeft mijn vrouw die al afgewezen (ze verwacht niet daar goed achter op te kunnen zitten).

Een Tuono!
Is echt de motor voor de ietwat oudere medemens die graag rechtop wil zitten, maar toch sportief wil rijden.
 
Als ervaringsdeskundige denk ik dat uit het rijtje opties de TDM900 echt de beste is:
- voldoende lange veerwegen, maar zeker niet zwabberig;
- economische/verantwoord brandstofgebruik en daarmee ruime tankrange (400 km of meer is zeker mogelijk).
- lekker pittig als het moet (of... als je dat nu eenmaal wilt!):
- flink comfortabel;
- zeer goede remmen;
- ERG betrouwbaar;

(ik rij mijn 2e TDM900, nu een zwarte ABS-versie uit 2006)
 
Ik vind het een erg veelzijdige motor met net genoeg vermogen om mezelf te vermaken. Alleen de turbulentie irriteert me mateloos, bij een proefrit goed opletten of je daar last van hebt of niet.
 
Toen ik zelf na 16 jaar een vervanger zocht voor mijn FJ120 heb ik gereden met een BMW GS, Honda Varadero 1000 en een TDM 900. Op de BMW kreeg ik het gevoel van een verregende vakantie, de Honda voelde als een 50 tons vrachtwagen. Op de TDM voelde ik me meteen thuis. Deze heb ik dus ook gekocht. Nu na 1.5 jaar en 18000 km verder ben ik nog steeds blij met m'n keuze. Kan een TDM 900 aanrader, betrouwbaar, zuinig en comfortabel. Tellerstand nu 64k en nog steeds perfect.
 

Bijlagen

  • IMG_20210331_154723.jpg
    IMG_20210331_154723.jpg
    434,1 KB · Weergaven: 13
Ik vind het een erg veelzijdige motor met net genoeg vermogen om mezelf te vermaken. Alleen de turbulentie irriteert me mateloos, bij een proefrit goed opletten of je daar last van hebt of niet.
Bij mijn TDM had ik al de zaag in de ruit gezet, verder wel een fijne motor :Y

1625688378229.png
 
Even tegen de MF-oma aanschoppen omdat ik dit topic met veel interesse heb nagelezen en ik met een soortgelijk, maar tegelijk ook heel andere vraag zit, situatie is namelijk:

Na 1,5 jaar op een CBR600f uit '95 kroop ik op mijn droommotor, een Honda VTR SP-1, daar heb ik altijd met veel plezier op gereden... en ja ik heb ook eens ruim 12 uur achtereen erop gezeten... toegegeven, ik kon mijn handen toen nauwelijks meer bewegen en eraf stappend leek ik wel een vent van 80+... nu 16 jaar later, ben ik zelf niet meer de lenige vent van weleer... getrouwd ondertussen, mijn vrouw ook aan het motorrijden gekregen... een tijdje een VF750f uit '87 er naast gehad (om samen op 1 en samen op 2 motoren te kunnen rijden).
Nog steeds stap ik met veel plezier op de VTR en rijd ik een stuk, maar nu voel ik na een half uurtje toch al wel wat dingen dat ik het niet echt ontspannen meer vind. Vooral het rustige werk valt dan erg tegen natuurlijk. Ik zei echter altijd: de VTR blijft en gaat nooit de deur uit.

Maar nu mijn dagelijkse privé situatie enigzins is verandert is en ik de kans heb om regelmatig de motor naar het werk en naar de sport te pakken en mijn vrouw te kennis gaf ook wel weer eens zou willen proberen te rijden of achterop te gaan. Kan ik niet heel veel anders (financieel gezien) dan de VTR toch verkopen en er een wat meer 'vriendelijke' allrounder voor terug te kopen.

Eentje die moet voldoen aan:
- Meer comfort;
- Zuinig (t.o.v. de VTR);
- Ruimtelijk gemak (dus makkelijk wat mee kunnen nemen);
- betrouwbaar, ik heb 2 rechterhanden, maar ben geen monteur, doe dus zelf wel wat, maar niet alles;
- vriendelijke buddy seat (vrouw of zoon(tje) moet achterop kunnen zonder mega lenig te zijn;
- ik moet nog wel wat lol ervaren van de motor (dus lol factor mogelijkheid (tja hoe omschrijf je dit));
- mijn vrouw moet er ook zelf op durven stappen (dat durft ze niet op de VTR);
- liefst voorbereid op allerlei omstandigheden (dus ook op kou/regen).

Nu heb ik er veel over nagedacht en veel testen gelezen/artikelen en de markt bestudeert, mijn budget is afhankelijk van de VTR, maar max zou ik ongeveer 1500 kunnen bijbetalen, ik kom op deze shortlist:
- Honda Varadero XL 1000 (al een mooie gezien)
- Yamaha TDM-900
- Suzuki V-STROM 650/1000
- Honda NC750x
- Honda Deauville
- Yamaha MT-07 Tracer (lijkt te duur te zijn)

ps. vrijdag ga ik naar een motorzaak waar enkele van deze staan, dus proefzitten/proefrijden... uiteraard ga ik dat doen...

Maar ik vroeg me af... iemand tips aan de hand van dit lijstje? Ps Honda heeft gewoon mijn voorkeur, ik ben er vertrouwd mee en vind ze zeer betrouwbaar, maar sta dus wel open voor andere merken. Van de hele lijst, spreekt eigenlijk de Varadero mij het meeste aan... maar ik twijfel nog over de zuinigheid (het is in essentie het blok van de VTR firestorm... dus een teruggeschroefd blok of niet opgepept wat ook in de SP 1 ligt)....
Daarnaast ben ik bang dat deze letterlijk te zwaar is voor mijn vrouw om haar het vertrouwen te geven daarmee te rijden/ te manoeuvreren als het niet rijd. De NC750x spreekt me persoonlijk wel erg aan (praktisch die opbergplek waar normaal de tank zit), alleen puur op basis van de foto's heeft mijn vrouw die al afgewezen (ze verwacht niet daar goed achter op te kunnen zitten).

Ik kwam ook van een CBR600F af, en ik had eigenlijk precies dezelfde eisen als jou.

Ik ben voor een V-Strom 650 gegaan, en dat had ik veel eerder moeten doen. Ik beleef er veel meer lol mee dan met de CBR. Ik heb zelf een grote Vario ruit, handkappen etc, dus ook met slechter weer prima te doen.

Mijn wederhelft gaat ook regelmatig achterop en die zit perfect. Topkoffer met kussentje in haar rug, ideaal. Ik heb er ook zijkoffers bij, dus je kunt veel zooi meenemen.

Ik zou je zeker adviseren om met een V-strom (650 of 1000, de 650 is veel zuiniger) te gaan proefrijden, ik denk dat je positief verrast word.
 
Terug
Bovenaan Onderaan