Aankoopadvies sportmotor

Honda CBR600F3 of F4 of Hornet
Yamaha FZS600 of Thundercat

Deze zijn prima als eerste motor.


R6 oude generatie heeft een heel slechte reputatie mbt betrouwbaarheid, ik zou er van wegblijven alleen al omdat ze lastig door te verkopen zijn.
GSXR600 SRAD is bedoeld voor het circuit, ik heb er zelf één maar zou hem jou niet aanraden. Wel behoorlijk betrouwbaar.
Kawa, geen idee.

Vwb ergonomie: iedereen is anders, ik vind de supersportergonomie niet te doen op straat, anderen rijden ermee dwars door Europa.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben regelmatig op tour geweest met een supersport, geen enkel probleem of ongemak.

Ben met RSV Mille, R1 en R6 allemaal op vakantie geweest.
Ook wel 2 weken lang weg, naar luxemburg, ardennen en weer terug naar de eiffel.

Geen centje pijn.

Maar als ik nu de z1000 van mn vriendin pak, heb ik na een uurtje al last van de handen, en neig ik direct naar mn r1.

Kortom het is gewoon heel persoonlijk. Proefrijden.


Heb ook nog nooit iemand gehoord die jaren tevreden was met zn eerste motor.
Ga eerst maar gewoon motorrijden, en dan leer je later wel wat bij je past.

Ja daarom ben ik na zo,n 40jaar inmiddels 100 motorfietsen verder,en nog steeds
aan het passen :Y ;)
Daarom niet te moeilijk doen er zullen nog wel een paar fietsen volgen.
 
Laatst bewerkt:
Ja zo is het wellicht ook. De eerste zal niet meteen perfect passen.
Ik heb afgelopen week een testritje gemaakt op een Kawasaki ZX6R van 1995. Dit beviel eigenlijk uitstekend, zit positie was prima, hoewel ik voor nu niet veel verder voorover zou wilen zitten.

Ook ben ik vrij zeker dat het een 4 cilinder moet worden en een Japanner. Ik ga nog wat gerichter zoeken en wellicht nog eens op een CBR600 of Thundercat rijden.

Naked zoal een Hornet vind ik persoonlijk wat minder vanwege de wind op de snelweg, voor vakantie zal er ook veel snelweg worden gereden en dan is een kuip met ruitje wel lekker.

Bijgevoegd een plaatje van ritje op de groene ZX6R.
full
 
Fijne motoren.

Hen zelf de 900cc versie gehad.

Niet te extreem, maar ook op het circuit sla je geen modderfiguur
 
Vergeet R6,ZX6R,ZX9 en GSX-R600 als je daar ook mee op vakantie wil en
onderweg niet gemarteld wil worden door zere polsen,verkrampte benen cq zere rug.

Dat is heel persoonlijk. Ik rij liever op zo'n motor, ook de hele dag, dan op welke andere motor ook. Ik heb daar ervaring mee, met een gixxer. Op een Transalp krijg ik pijn in mijn rug, op een gixxer niet. Ook geen probleem met polsen, mits ik de snelheid er een beetje in houd.
Dus ga gewoon proefrijden, wat langere stukken.

Wel wil ik zeggen dat ik niet weet of een sportmotor een goede keus is als eerste motor. Het gaat wel hard. Maar ja, wie ben ik.
 
Dat is heel persoonlijk. Ik rij liever op zo'n motor, ook de hele dag, dan op welke andere motor ook. Ik heb daar ervaring mee, met een gixxer. Op een Transalp krijg ik pijn in mijn rug, op een gixxer niet. Ook geen probleem met polsen, mits ik de snelheid er een beetje in houd.
Dus ga gewoon proefrijden, wat langere stukken.

Wel wil ik zeggen dat ik niet weet of een sportmotor een goede keus is als eerste motor. Het gaat wel hard. Maar ja, wie ben ik.

Ja maar misschien vind je een CBR nog beter zitten,maar het is inderdaad persoonlijk.
Zo zijn er ook mensen die de marteling er graag voor over hebben om maar
op hun favoriete sportmotor te kunnen rijden.Ik was er ook zo 1,ik moest en zou
een GSX-R hebben,alles begon zeer te doen na een stuk rijden,maar who cares als
je maar fun heb.Er valt over ieder model motor wel wat te mekkeren. ;)
Ik heb bijna alles wel gehad op een chopper na en die gaat er ook niet komen want
die vind ik geen wegligging hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet in hoeverre het een objectief oordeel is uitvervaring, of persoonlijke voorkeur voor/aversie tegen een merk. Maar mijn monteur was nooit zo te spreken over de kwaliteit van die zxr’s. Hij zei geloof ik dat vooral de nokkenassen vaak slecht waren, veel slijtage door materiaalkwaliteit. Kan iemand dat bevestigen/ ontkrachten?
 
Tja het is en blijft een Kwaluksaki,kwalitatief vind ik ze niet op het niveau van
de andere Japanse merken,maar extra belangrijk bij Kawasaki is dat ze goed
onderhouden worden en dat is bij oudere motoren maar de vraag.
In die tijd hadden meerdere modellen van Kawasaki problemen met slijtage van
de nokkenassen en slepers,meestal het gevolg van te weinig olie verversen en
kleppen stellen.
 
Laatst bewerkt:
Tja het is en blijft een Kwaluksaki,kwalitatief vind ik ze niet op het niveau van
de andere Japanse merken,maar extra belangrijk bij Kawasaki is dat ze goed
onderhouden worden en dat is bij oudere motoren maar de vraag.
In die tijd hadden meerdere modellen van Kawasaki problemen met slijtage van
de nokkenassen en slepers,meestal het gevolg van te weinig olie verversen en
kleppen stellen.

Samengevat: bij normaal onderhoud is er weinig aan de hand... :t
 
Elk merk/model heeft wel specifieke punten die zwakker zijn dan dan gemiddeld.
 
Wat ik wel eens lees over de CBR is dat de spanningsregelaar en, nokkenas ketting spanner zwakken punten zijn.
 
Honda en spanningsregelaar is sowieso een dingetje :Y

Nu was mijn kawa uit 1995 vorig jaar trouwens ook toe aan een nieuwe spanningsregelaar.
Is allemaal wat minder schokkend dan cilinderwanden waar scheuren in komen ofzo.
 
Honda en spanningsregelaar is sowieso een dingetje :Y

Nu was mijn kawa uit 1995 vorig jaar trouwens ook toe aan een nieuwe spanningsregelaar.
Is allemaal wat minder schokkend dan cilinderwanden waar scheuren in komen ofzo.

Zijn er buiten de oude R6 nog meer modellen die daar last van hebben dan?
 
Ik had goede ervaringen met de cbr600rr uit 2007. Sportzak, tent, slaapzak en de hele zooi, *D achter op en zo naar de Provence gereden.
full

En een zeer fijn blok!
 
Laatst bewerkt:
Vergeet R6,ZX6R,ZX9 en GSX-R600 als je daar ook mee op vakantie wil en
onderweg niet gemarteld wil worden door zere polsen,verkrampte benen cq zere rug.
De CBR600 is de comfortabelste van al die je in je lijstje heb staan.


Kan prima, ik ga al jaren op vakantie naar de Alpen op een ZX-6r uit 2003. (en gewoon hele stuk heen rijden) Natuurlijk kan het comfortabeler, maar het is goed te doen hoor. Als je comfort wil moet je lekker met de auto gaan.

Tja het is en blijft een Kwaluksaki,kwalitatief vind ik ze niet op het niveau van
de andere Japanse merken,maar extra belangrijk bij Kawasaki is dat ze goed
onderhouden worden en dat is bij oudere motoren maar de vraag.
In die tijd hadden meerdere modellen van Kawasaki problemen met slijtage van
de nokkenassen en slepers,meestal het gevolg van te weinig olie verversen en
kleppen stellen.


Het is allemaal maar een gevoelskwestie en niet gebasseerd op feiten. Het oh zo hoogstaande Yamaha had ook zo z'n kwaliteitsissues met cylidnerwanden. Zo hebben wel meer merken en types hun zwakheden.
 
Laatst bewerkt:
Bij zowel de ZX6R van 2003 als de 2005 generatie gebeurd het dat de versnellingen nog wel eens willen slijten waardoor deze vervangen \ gerepareerd moeten worden. Dat zijn toch wel ingrijpende kwalen. Dat kunnen een tandwiel zijn of de vorken of verzin het maar, maar die bak moet open.

Als je er ook op Googled lees je er zo veel over dat je het wel kwalen mag noemen net zoals bij die generatie R6 waar die cilinderwanden van kunnen scheuren.

Zulke kwalen hebben een GSXR en CBR niet. Die hebben ook hun eigenaardigheden, maar niet zo ingrijpend. Bij een CBR kan je er van uitgaan dat je de NAKS met de tijd moet vervangen, maar goed. Daar teken ik voor (als dat alles is)!

Ik heb nog nooit van een Honda de spanningsregelaar vervangen. Heb er toch 3 gehad (waarvan ik er nog steeds 1 heb). Die "kwaal" heb ik nooit ervaring mee gehad (2003+ modellen)

Wat betreft de gebruikte materialen e.d. kan ik niet echt zeggen dat Kawa Chinese materialen ofzo gebruikt. Al mijn vrienden rijden op Kawa's (van 1995 ZX9R'en tot Z1000's en zx6R'en en ZX12R). Straat als circuitmotoren.

Mijn GSXR uit 2008 heeft er meer Chinese elektronica er in zitten. |(

Een CBR (in ieder geval een 600RR) sleutelt wel het minst prettig is mijn ervaring. Dan kan je beter een ZX6R hebben.

Nu is dat natuurlijk een niet belangrijk punt aangezien je z'n ding koopt om mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Sportmotoren zijn zóóó 2017 :P

Beter een naked zodat je lekker rechtop zit en veel meer snelheidsbeleving hebt, wat zich weer vertaald in minder hard rijden en minder boetes :)
 
Sportmotoren zijn zóóó 2017 :P

Beter een naked zodat je lekker rechtop zit en veel meer snelheidsbeleving hebt, wat zich weer vertaald in minder hard rijden en minder boetes :)
Ach dan eens een sportmotor, dan een tourer, dan een chopper, dan een naked, dan een retro, een motorrijder moet al eens afwisselen hé? Een mens verandert tijdens zijn leven nogal eens van idee.
 
Beter een naked zodat je lekker rechtop zit en veel meer snelheidsbeleving hebt

Ik wil geen snelheidsbeleving, ik wil snelheid. Zodat ik eerder op m'n werk ben. En op een rechtopzitmotor krijg ik pijn in mijn rug, dus doe mij maar een vooroverzitmotor.
 
Sportmotoren zijn zóóó 2017 :P

Beter een naked zodat je lekker rechtop zit en veel meer snelheidsbeleving hebt, wat zich weer vertaald in minder hard rijden en minder boetes :)

Haal het ruitje van je supersport eraf, moet jij is kijken hoe je de snelheid beleefd.
Dan wil je nooit meer 200 rijden :)
 
Ik wil geen snelheidsbeleving, ik wil snelheid. Zodat ik eerder op m'n werk ben. En op een rechtopzitmotor krijg ik pijn in mijn rug, dus doe mij maar een vooroverzitmotor.


Ja, die nakeds zijn niet vooruit te branden... :Z
 
Zag laatst een S1000R op de testbank. Die piekte naar 170 aw pk en dat was vóór het uitlaatsysteem werd verwisseld. :o
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan