Aankoopadvies supermoto

jillzzzz

MF'er
25 mei 2021
86
40
Beste forumleden,

Ik zou graag jullie ervaringen / advies willen voor de aanschaf van een nieuwe supermoto.

Ik heb voorheen een 690 smc-r gehad waar ik helaas niet heel lang van heb kunnen genieten. Alhoewel dit al een onwijs speelse machine was wil ik nu toch een echt meer hardcore supermoto hebben. De 690 smc komt qua gewicht lang niet in de buurt van de ‘echte’ fun machines.

Ik ben mij bewust van alle onderhouds’perikelen’. Olie verversen, kleppen stellen. Dat mag de pret niet drukken. Ik twijfel momenteel tussen drie motoren. Ik zal ook even uitleggen waarom.

1 - SXV 550
Ik heb al een hele tijd mijn zinnen op een sxv 550 gezet. Los van het feit dat het een bloedmooie machine is is de 70 pk die standaard wordt geleverd @10.500 rpm met een gewicht van circa 120 kg niet verkeerd. Als ik alle reviews moet geloven is dit apparaat echt een monster. Wat mij daarnaast ook aanspreekt is het blokje dat als enige supermoto lekker eigenwijs een blok met een twee cilinder heeft.

Maar dan lees ik ook veel horror verhalen. Het probleem met de seal is mij bekend van het 07 model. Ik ben zelf voornemens om een 2016 model aan te schaffen omdat na 08 alle kinderziektes er steeds meer en meer zijn uitgehaald als ik het internet mag geloven. Het frequent verversen van olie en het stellen van kleppen ontkom je niet aan bij een supermoto zo ook niet bij deze sxv 550. Iets waar ik overigens wel van schrok was dat met 60 uur ook al de zuigers zouden moeten worden vervangen. Dat houdt in iedere 60 uur ( ik gok circa 4 á 5 duizend straat km) een reparatie van minimaal € 400,-. Los van het feit dat dit een dure hobby wordt zal het blokje er toch ook met enige regelmaat onder vandaan moeten (vaker dan met bijv. een exc 500). Ik vind het leuk om m’n motor zelf te onderhouden maar iedere 60 uur de zuigers vervangen vind ik misschien toch wel iets teveel van het goede. Heb overigens nog niet eerder een motorblok van een motorfiets compleet uit elkaar gehaald maar vroeger wel altijd veel aan scootertjes geknutseld dus heb er wel enigszins ‘verstand’ van. Plus met een duidelijke handleiding en het aprilia forum (daar de sxv handleiding vaak te kort schiet zoals ik lees op het internet) kom je al een heel eind denk ik.

Ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf een sxv 550 rijden of hebben gereden.

2 - EXC 500 ombouwen naar supermoto

Opties twee is een - bij voorkeur 2016/2017 - exc 500. Hier een setje kant en klare supermoto wielen onder (met KD) en gaan. Wel moet de vertanding dan ook worden aangepast. Ik zie op internet dat er niet één standaard is voor wat betreft de tandwielen. Hoe groter verzet hoe hoger de top gok ik maar minder power onderin en vise versa. Is er een soort van vuistregel voor de tandwiel grootte? Voor zover ik heb gelezen hoeft de vertanding in het blok niet te worden aangepast toch? Deze optie heb ik nog niet uitgebreid onderzocht omdat ik mijn zinnen eigenlijk echt op de sxv 550 heb gezet. Ondanks het feit dat de exc 500 dé supermoto is (als ik mij niet vergis is de exc met een drooggewicht van plus minus 110 kg een van van de lichtste in zijn klasse) heeft deze toch een stuk minder vermogen dan de sxv 550. Geen idee of dat ook daadwerkelijk voelbaar is daar dr sxv 550 wel weer wat zwaarder is. De blokjes zijn eigenlijk ook niet met elkaar te vergelijken denk ik. Ik denk dat de sxv met zijn twee cilinder heel anders rijdt dan de gemiddelde eenpitter sm.


3 - SWM SM 500r

Een nieuwe SWM SM 500r aanschaffen. Ik ga absoluut niet zeggen dat dit chinese meuk is maar ik heb het gevoel dat deze motoren een stuk ninder fel zijn dan optie 1 en 2 en heb gewoon iets minder “feeling” met het merk. De specs (2020 model) van de motor zijn op papier bijna hetzelfde als het blokje wat onder de exc 500 hangt maar heb geen idee of de onderdelen van gelijkwaardige kwaliteit zijn vergeleken met een exc 500 ... feit is wel dat je voor minder geld dan een tweedehands exc 500 een splinternieuwe machine hebt.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen :)
 
Bij een onderhoudsgevoelige machine is dit zou ik altijd gaan voor een motor waarvoor onderdelen makkelijk en relatief goedkoop te verkrijgen zijn. Uit jouw lijstje is dat de KTM.
 
De SWM is praktisch een voortzetting van de Husqvarna 510SMR. Hij wordt zo ver ik weet ook nog steeds in de voormalige Husqvarna fabriek in Italie gebouwd. Maar dat wist je misschien al...
 
Bij een onderhoudsgevoelige machine is dit zou ik altijd gaan voor een motor waarvoor onderdelen makkelijk en relatief goedkoop te verkrijgen zijn. Uit jouw lijstje is dat de KTM.
Dat is niet mijn grootste zorg eerlijk gezegd. Ik heb hiervoor een Buell xbs gereden die worden al ruim 12 jaar niet meer gemaakt en nog nooit problemen met onderdelen gehad. Ik heb al diverse sites gevonden die vrijwel alle onderdelen voor de sxv op voorraad hebben. Alleen het plaatwerk is even zoeken maar in het ergste geval gaan we aan de slag met polyester :+. Enige nadeel is dat je zelfs de meest kleine pietluttige dingetjes (denk aan bijvoorbeeld een koppelingskabel) origineel moet kopen en dus de hoofdprijs betaalt.
Aan de andere kant... Op de swm zit twee jaar wettelijke garantie.
Klopt ik ben alleen bang dat ik het pittige/felle van een ktm/aprillia ga missen bij deze machine maar dat is een gevoel. Ik denk dat de SWM qua power een beetje op het niveau van een DRZ400 zit en die mist naar mijn mening net die paar extra pk'tjes

De SWM is praktisch een voortzetting van de Husqvarna 510SMR. Hij wordt zo ver ik weet ook nog steeds in de voormalige Husqvarna fabriek in Italie gebouwd. Maar dat wist je misschien al...
Yes dat is mij bekend, maar komt deze qua rij eigenschappen ook daadwerkelijk in de buurt van een 510smr?

Ik zal nog eens even vragen in het SXV topic. Ik zag dat er een paar gebruikers zijn die op een SXV rijden. Ik wil heel graag weten in hoeverre het klopt dat de zuigers iedere 60 uur vervangen moeten worden. Dat is mijn grootste zorg met de sxv
 
De SXV, tenzij een zwaar gemodificeerde, is zover mij bekend een tikkende tijdbom.
De SWM zal niet zo scherp zijn als een KTM, maar om het nu met een DRZ te vergelijken??
 
Dat is niet mijn grootste zorg eerlijk gezegd. Ik heb hiervoor een Buell xbs gereden die worden al ruim 12 jaar niet meer gemaakt en nog nooit problemen met onderdelen gehad. Ik heb al diverse sites gevonden die vrijwel alle onderdelen voor de sxv op voorraad hebben. Alleen het plaatwerk is even zoeken maar in het ergste geval gaan we aan de slag met polyester :+. Enige nadeel is dat je zelfs de meest kleine pietluttige dingetjes (denk aan bijvoorbeeld een koppelingskabel) origineel moet kopen en dus de hoofdprijs betaalt.
Ik ken een paar endurorijders die een SWM gehad hebben, maar die liepen tegen slechte onderdelenvoorziening aan. En de onderdelen voor de SXV zijn duur. Vandaar mijn voorkeur voor de KTM. Maar een omgebouwde enduro is wellicht toch net iets minder als een af-fabriek SM. En als je diep in je hart de SXV wil, moet je daar gewoon voor gaan.

IK weet niet waar je woont, maar je zou eens langs kunnen gaan bij Roke in Mijdrecht. Zij waren voorheen Aprilia dealer en eigenaar Aad heeft ervaring met de SXV. Omdat ze nu alleen nog Triumphs doen, willen ze je wellicht het eerlijke verhaal over de SXV vertellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb uit je lijstje alleen op de KTM gereden. 14-44 is een mooie midden weg met de tandwiel verhouding. Je versnellingsbak hoeft niet aangepast te worden. Als je met de KTM echt alleen over het asfalt gaat rijden is het wel aan te raden om iets aan de vering te doen aangezien deze origineel heel erg zacht is.
 
Ik snap je overweging volledig. De SXV is gewoon echt één van de mooiste Sumo's ooit gemaakt.
Geluid is goed, looks zijn geweldig. Er zijn maar 2 dingen die mij er van weerhouden:
Onderdeel beschikbaarheid en onderhoud.

Duur te koop of niet nieuw te verkrijgen. Dat is de SXV-manier van leven.

Uit dat lijstje ging ik voor een KTM / Husqvarna 500.
 
 
Als je je zorgen maakt om het "mindere" vermogen van een EXC 500 heb je of cojones zo groot als bowlingballen of overschat je jezelf een beetje.

Op SM snelheden willen die elke bocht wel op het achterwiel uitkomen. Me dunkt dat t voldoende is...
Het vermogen komt er heel anders uit dan uit een volbloed straatmachine. M'n EXC520 is een heel stuk feller dan m'n 990 Adv, terwijl de 990 toch ongeveer het dubbele vermogen heeft.
 
Yes dat is mij bekend, maar komt deze qua rij eigenschappen ook daadwerkelijk in de buurt van een 510smr?
Ik ben geen expert mbt de SWM, maar qua frame en de motor is hij vrijwel gelijk. Zover ik weet zit er wel een andere ECU op de SWM (Athena ipv Mikuni). En heeft hij andere veringscomponenten (Kayaba vs Marzocchi/Sachs). Ook heeft de SWM ABS en LED verlichting en de Husky niet.

Qua onderdelen moet je er rekening mee houden dat ze niet op elke straathoek te krijgen zijn. Maar er zijn genoeg online partijen die spullen verkopen (SMX racing/Femon/Star twin). Daarnaast zijn er veel onderdelen ook uitwisselbaar met de Husqvarna.

Een groot voordeel is dat hij gewoon nieuw wordt verkocht, dus wat let je om een keer een proefrit te gaan maken bij Femon? Daarnaast is de nieuwe kleurstelling wel erg :9~ vindt ik...

SWM-sm-500-r-rosso_eng.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ken een paar endurorijders die een SWM gehad hebben, maar die liepen tegen slechte onderdelenvoorziening aan. En de onderdelen voor de SXV zijn duur. Vandaar mijn voorkeur voor de KTM. Maar een omgebouwde enduro is wellicht toch net iets minder als een af-fabriek SM. En als je diep in je hart de SXV wil, moet je daar gewoon voor gaan.

IK weet niet waar je woont, maar je zou eens langs kunnen gaan bij Roke in Mijdrecht. Zij waren voorheen Aprilia dealer en eigenaar Aad heeft ervaring met de SXV. Omdat ze nu alleen nog Triumphs doen, willen ze je wellicht het eerlijke verhaal over de SXV vertellen.

Thanks voor de tip daar ga ik zeker werk van maken want wil erg graag een proefritje maken op een sxv maar niet overhaast beslissen dus altijd goed om even in gesprek te gaan met iemand die echt ervaring heeft met die dingen.

Als je je zorgen maakt om het "mindere" vermogen van een EXC 500 heb je of cojones zo groot als bowlingballen of overschat je jezelf een beetje.

Op SM snelheden willen die elke bocht wel op het achterwiel uitkomen. Me dunkt dat t voldoende is...
Het vermogen komt er heel anders uit dan uit een volbloed straatmachine. M'n EXC520 is een heel stuk feller dan m'n 990 Adv, terwijl de 990 toch ongeveer het dubbele vermogen heeft.

Haha ik snap wat je zegt. Wat ik heb gelezen is de exc 500 de way to go is. Wheelies in de derde versnelling zonder kopppeling :+. Ik vraag me dan alleen af hoe idioot een sxv wel niet moet rijden aangezien die er nog eens ruim twintig pk bovenop gooit. Ik staar me zeker niet blind op de specs hoor want ik denk dat de meeste supermoto's husqvarna 510/511 ktm exc 500 etc en de 450 van beide merken wel een beetje uit hetzelfde hout zijn gesneden.

Ik ben geen expert mbt de SWM, maar qua frame en de motor is hij vrijwel gelijk. Zover ik weet zit er wel een andere ECU op de SWM (Athena ipv Mikuni). En heeft hij andere veringscomponenten (Kayaba vs Marzocchi/Sachs). Ook heeft de SWM ABS en LED verlichting en de Husky niet.

Qua onderdelen moet je er rekening mee houden dat ze niet op elke straathoek te krijgen zijn. Maar er zijn genoeg online partijen die spullen verkopen (SMX racing/Femon/Star twin). Daarnaast zijn er veel onderdelen ook uitwisselbaar met de Husqvarna.

Een groot voordeel is dat hij gewoon nieuw wordt verkocht, dus wat let je om een keer een proefrit te gaan maken bij Femon? Daarnaast is de nieuwe kleurstelling wel erg :9~ vindt ik...

SWM-sm-500-r-rosso_eng.jpg

Met Femon heb ik toevallig al contact opgenomen. Ik begreep dat het 2021 model nog niet binnen is maar ik was inderdaad van plan om daar een proefritje te gaan maken als dit nieuwe model niet al te lang op zich laat wachten en anders maar even een 2020 model, zal wel wning verschil in zitten

Bedankt voor al jullie reacties tot dusver!

De 510 SMR is stiekem ook wel wat hoger in het lijstje gekomen. Denk dat deze nu op een gedeelde tweede plek staat met de exc 500 ik vind de afwerking van het plaatwerk net wat strakker dan de exc 500. De 511 daarentegen weer een stuk minder.
 
Laatst bewerkt:
Mijn 990 heeft ca het dubbele vermogen van de 520, maar de 520 gaat veel lomper.

Een 1 cilinder pakt lager en heftiger op dan een twin.
 
Hier is trouwens nog een leuke (oude) test waarin de Husqy wordt vergeleken met de SXV en SMC
Zal deze vanavond eens even helemaal op mijn gemakje lezen maar wat ik zo snel lijk te lezen het alom bekende verhaal van de 690 smc tov van de 'hardcore' supermoto's.

Ik ken een paar endurorijders die een SWM gehad hebben, maar die liepen tegen slechte onderdelenvoorziening aan. En de onderdelen voor de SXV zijn duur. Vandaar mijn voorkeur voor de KTM. Maar een omgebouwde enduro is wellicht toch net iets minder als een af-fabriek SM. En als je diep in je hart de SXV wil, moet je daar gewoon voor gaan.

IK weet niet waar je woont, maar je zou eens langs kunnen gaan bij Roke in Mijdrecht. Zij waren voorheen Aprilia dealer en eigenaar Aad heeft ervaring met de SXV. Omdat ze nu alleen nog Triumphs doen, willen ze je wellicht het eerlijke verhaal over de SXV vertellen.
Ook vorige week even contact opgenomen met Aad van Roké voor wat betreft zijn ervaringen met de SXV 550. Aardige man trouwensw :t Ik citeer "Bloedsnelle machines maar ik raad eigenlijk iedereen af om er mee op straat te rijden tenzij het af en toe voor een blokje om is". Hij wist me wel te vertellen dat de 550 de 'slechtste' was van de lijn en dat de 450 een stuk minder perikelen had. Ik vrees dat de sxv 550 het hem op dit moment niet gaat worden wel overweeg ik deze mogelijk volgend jaar als tweede motor aan te schaffen en dan ga ik eerst in de winter op mijn gemakje het blok reviseren en hem van de nodige modificaties voorzien. Ik wil nu vooral even lekker rijden ook...

Wat betreft de swm SM500R heb ik nog steeds gemengde gevoelens. Een leuke motor met hele acceptabele onderhoudsintervallen en met een Arrow kitje eronder denk ik dat je een hele leuke - nieuwe! - supermoto hebt (Femon gaat de nieuwe 2021 modellen van de SM500R trouwens standaard voorzien van een alu uitlaatlijn van Arrow omdat deze zo goed bevallen, prijs zal hierdoor wel een stukje hoger komen te liggen). Wat me alleen een beetje tegenstaat van de SM500R is dat je in principe een nieuwe oude motor koopt of een oude nieuwe motor het is maar hoe je het bekijkt haha. Feit is dat er wel een gedateerd blokje onder hangt. Je koopt voor m'n gevoel dan toch iets nieuws met 'verouderde' techniek en dan koop ik voor dat geld of mogelijk iets minder misschien toch liever een KTM. Daarnaast laat het 2021 model inmiddels wel erg lang op zich wachten waardoor ik nog steeds geen proefritje heb kunnen maken :+

Momenteel overweeg ik om toch weer voor een 690 SMC-R te gaan. Niet de hardcore supermoto die ik eigenlijk wil hebben maar het wordt steeds lekkerder weer en ik wil in ieder geval lekker rijden nu. Daarnaast is de SMC-R (2014) welke ik voorheen had mij ook erg goed bevallen. Ondertussen kan ik dan rustig verder zoeken naar een 'knutsel' SXV550.

Ik heb nu een SMC-R op het oog uit 2013 met 17.000 km. Het ding ziet er onwijs fraai uit en is echt van een liefhebber geweest als ik hem zo op het uiterlijk beoordeel. Motor is verder voorzien van een vol akra uitlaatsysteem met titanium header. Motor staat bij Van Andel motorsport. Hij heeft ook nog een andere staan zelfde bouwjaar met +/- 19.000 km maar deze ziet er optisch wat minder fraai uit maar is daarentegen wel voorzien van een evo 2 nokkenas en K&N filters en heeft dus flink wat meer power. De uitlaat is een slip on van GPR dus dat is wat minder. Deze is daarentegen wel weer een stukje goedkoper.

De volle akra uitlaatlijn is in mijn ogen wel een groot pluspunt daar ik overweeg om met het volgende onderhoud (+/- 3.000 km) een evo 2 nokkenas te monteren i.c.m. open filters). De header van Akra is dan een groot pluspunt denk ik daar deze ruim een centimeter breder is en zorgt voor een optimale flow = meer power. Ik ga morgen in ieder geval eens even een kijkje nemen.

Thoughts anybody?*O*
 
Leuk dat je Aad hebt gesproken. Het is inderdaad een aardige vent, dus ik had wel verwacht dat hij je wat wijzer kon maken.

Die SWM is wellicht wat oudere techniek, maar of je dat nu echt gaat merken op straat vraag ik me af. Ik zou kopen waar je het meest blij van wordt.
 
Ja, geen SMC R tweedehands kopen, de prijs is echt bizar hoog nu. Tweedehands een ouder type halen, zoals een 690 SM. Anders gewoon een nieuwe.

Tussen die andere drie zou ik voor de SWM SM 500r kiezen, die is nieuw verkrijgbaar en niet veel duurder dan de KTM tweedehands.
 
Hoogstwaarschijnlijk is de 690 SMC R bij van Andel morgen al weg .... Ik kan nog een 2020 SMC R kopen met 4k op de teller. Praktisch gezien een nieuwe motor nog. Alleen rijdt deze wel wat ‘tammer’ zitten er overbodige opties op naar mijn mening en komt die optisch in de verste verte niet in de buurt bij de oudere modellen en is die wel een stukje duurder ... Daartegenover wel een motor met nog maar 4k op de teller dus een setje 15-44 tanwielen erop en dit seizoen nog zorgeloos veel kilometers ...
 
Alleen rijdt deze wel wat ‘tammer’
Ben ik zeker niet met je eens en ik heb laatst proefgereden op een husq 701 2021 sm. En de delen die hem tammer maken zijn de milieu-eisen, als je die oplost is het oude model echt niet sneller of beter. Zeker in het hogere toerengebied niet.

Optisch blijft een kwestie van smaak natuurlijk.
 
Ben ik zeker niet met je eens en ik heb laatst proefgereden op een husq 701 2021 sm. En de delen die hem tammer maken zijn de milieu-eisen, als je die oplost is het oude model echt niet sneller of beter. Zeker in het hogere toerengebied niet.

Optisch blijft een kwestie van smaak natuurlijk.
Ja ik refereer dan ook naar een helemaal stock uitvoering. Daarnaast vind ik de optie om op het stuur tussen de twee standaard mappings te schakelen echt overbodig :X. Quickshifters zijn daarentegen wel weer leuk maar zeker geen must op dit type motor maar dat is allemaal persoonlijke voorkeur.

Ben onwijs in dubio. Het verstandigst is het 2020 model met 4k op de teller maar deze is op een slip on na helemaal stock maar dan heb ik vrijwel geen budget meer om te versleutelen.

Ik ga morgen eerst maar eens even langs Van Andel en eventueel zaterdag bij Barbier langs om een vergelijkend warenonderzoek te houden.

Bedankt voor alle reacties so far!
 
Van de week proefgereden op een Husqvarna 701 Supermoto uit 2021, een smc r was niet aanwezig als demo. Misschien helpt mijn ervaring jullie wat, mijn eigen motor is een KTM 690 SMR uit 2008. Allereerst viel mij bij het opstappen direct op dat de zithoogte net wat hoger is dan bij mijn model en het zadel is keihard. Na een uur rijden grappig genoeg geen pijn aan mijn kont, maar bij het plaatsnemen voel je het wel direct. Eerst even op laten warmen en toen van alles gereden, kleine wegen, B-wegen en ook een stukje stad, alles in mode 2 (sportief). Mijn bevindingen:

Voordelen:
-Meer power in het midden en hogere gebied;
-Minder trillingen, vooral bovenin;
-Langere versnellingen zonder dat de trekkracht daaronder lijdt;
-Abs en tractiecontrole werken goed en niet te ingrijpend, kon gewoon slippen;
-Achterbrug en frame zijn stijver dan de mijne;
-Banden plakken meer, Conti AttackSM (mijne zijn Michelin Power RS);
-Stuurt bijzonder strak, ik gooide hem gemakkelijker plat dan mijn huidige;
-2 rijmodi;
-Quickshifter
-Minder gewicht en voelt ook lichter;
-Usb lader in de koplamp;
-Versnellingsindicator;
-Minder kettingslack/minder speling in de aandrijving voor mijn gevoel (mijn ketting staat wel op de juiste spanning), het lijkt bijna alsof er een directe aandrijving aan de gashendel zit.

Nadelen
-Bokt flink in zijn twee bij rotondes, mijn eigen doet dat niet meer.
-Goedkope handvaten;
-Goedkope spiegels;
-Goedkope kmteller en geen toerenteller;
-Stickers te dik en slecht geplakt;
-Hogere opstap;
-Hard zadel;
-Geen handvaten achterop (lastiger de garage indraaien);
-Zadel is te glad (je schuift naar achter bij snellere acceleraties, heel irritant);
-Minder power onderin dan de mijne.

Na een uur rijden kan ik zeggen dat vooral de stabiliteit van de motor en verminderde trillingen als grootste pluspunten ervaren heb, doordat het motortje meer vermogen heeft zijn de langere versnellingen niet belemmerend en voelt het wel goed aan. De quickshifter is ook echt een pluspunt. Wel is de motor relatief duur als je bedenkt dat de spiegels, handvaten, stickers en teller echt goedkoop zijn en ook zo overkomen.
Ik citeer mezelf even uit het KTM 690 smc R topic. Misschien dat je er wat aan hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
die sxv heeft zijn dingetjes
ik was erop leeg gelopen
no regreds, love it stil
op mij 50ste alles weggedaan
nu doe ik de adventures op de ktm 790 r
 
Ik citeer mezelf even uit het KTM 690 smc R topic. Misschien dat je er wat aan hebt.
Top dankjewel. Ik denk dat ik je berichtje wel al een keer voorbij had zien komen in het smc-r topic maar thanks :t

Het 2013 model bij Van Andel (welke achteraf over een volledige evo 2 kit bleek te beschikken) is helaas weg. De dingen gaan momenteel echt als zoete broodjes over de toonbank. Morgen maar eens bij Barbier kijken voor het 2020 model.
 
Terug
Bovenaan Onderaan