jillzzzz
MF'er
- 25 mei 2021
- 86
- 40
Beste forumleden,
Ik zou graag jullie ervaringen / advies willen voor de aanschaf van een nieuwe supermoto.
Ik heb voorheen een 690 smc-r gehad waar ik helaas niet heel lang van heb kunnen genieten. Alhoewel dit al een onwijs speelse machine was wil ik nu toch een echt meer hardcore supermoto hebben. De 690 smc komt qua gewicht lang niet in de buurt van de ‘echte’ fun machines.
Ik ben mij bewust van alle onderhouds’perikelen’. Olie verversen, kleppen stellen. Dat mag de pret niet drukken. Ik twijfel momenteel tussen drie motoren. Ik zal ook even uitleggen waarom.
1 - SXV 550
Ik heb al een hele tijd mijn zinnen op een sxv 550 gezet. Los van het feit dat het een bloedmooie machine is is de 70 pk die standaard wordt geleverd @10.500 rpm met een gewicht van circa 120 kg niet verkeerd. Als ik alle reviews moet geloven is dit apparaat echt een monster. Wat mij daarnaast ook aanspreekt is het blokje dat als enige supermoto lekker eigenwijs een blok met een twee cilinder heeft.
Maar dan lees ik ook veel horror verhalen. Het probleem met de seal is mij bekend van het 07 model. Ik ben zelf voornemens om een 2016 model aan te schaffen omdat na 08 alle kinderziektes er steeds meer en meer zijn uitgehaald als ik het internet mag geloven. Het frequent verversen van olie en het stellen van kleppen ontkom je niet aan bij een supermoto zo ook niet bij deze sxv 550. Iets waar ik overigens wel van schrok was dat met 60 uur ook al de zuigers zouden moeten worden vervangen. Dat houdt in iedere 60 uur ( ik gok circa 4 á 5 duizend straat km) een reparatie van minimaal € 400,-. Los van het feit dat dit een dure hobby wordt zal het blokje er toch ook met enige regelmaat onder vandaan moeten (vaker dan met bijv. een exc 500). Ik vind het leuk om m’n motor zelf te onderhouden maar iedere 60 uur de zuigers vervangen vind ik misschien toch wel iets teveel van het goede. Heb overigens nog niet eerder een motorblok van een motorfiets compleet uit elkaar gehaald maar vroeger wel altijd veel aan scootertjes geknutseld dus heb er wel enigszins ‘verstand’ van. Plus met een duidelijke handleiding en het aprilia forum (daar de sxv handleiding vaak te kort schiet zoals ik lees op het internet) kom je al een heel eind denk ik.
Ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf een sxv 550 rijden of hebben gereden.
2 - EXC 500 ombouwen naar supermoto
Opties twee is een - bij voorkeur 2016/2017 - exc 500. Hier een setje kant en klare supermoto wielen onder (met KD) en gaan. Wel moet de vertanding dan ook worden aangepast. Ik zie op internet dat er niet één standaard is voor wat betreft de tandwielen. Hoe groter verzet hoe hoger de top gok ik maar minder power onderin en vise versa. Is er een soort van vuistregel voor de tandwiel grootte? Voor zover ik heb gelezen hoeft de vertanding in het blok niet te worden aangepast toch? Deze optie heb ik nog niet uitgebreid onderzocht omdat ik mijn zinnen eigenlijk echt op de sxv 550 heb gezet. Ondanks het feit dat de exc 500 dé supermoto is (als ik mij niet vergis is de exc met een drooggewicht van plus minus 110 kg een van van de lichtste in zijn klasse) heeft deze toch een stuk minder vermogen dan de sxv 550. Geen idee of dat ook daadwerkelijk voelbaar is daar dr sxv 550 wel weer wat zwaarder is. De blokjes zijn eigenlijk ook niet met elkaar te vergelijken denk ik. Ik denk dat de sxv met zijn twee cilinder heel anders rijdt dan de gemiddelde eenpitter sm.
3 - SWM SM 500r
Een nieuwe SWM SM 500r aanschaffen. Ik ga absoluut niet zeggen dat dit chinese meuk is maar ik heb het gevoel dat deze motoren een stuk ninder fel zijn dan optie 1 en 2 en heb gewoon iets minder “feeling” met het merk. De specs (2020 model) van de motor zijn op papier bijna hetzelfde als het blokje wat onder de exc 500 hangt maar heb geen idee of de onderdelen van gelijkwaardige kwaliteit zijn vergeleken met een exc 500 ... feit is wel dat je voor minder geld dan een tweedehands exc 500 een splinternieuwe machine hebt.
Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen
Ik zou graag jullie ervaringen / advies willen voor de aanschaf van een nieuwe supermoto.
Ik heb voorheen een 690 smc-r gehad waar ik helaas niet heel lang van heb kunnen genieten. Alhoewel dit al een onwijs speelse machine was wil ik nu toch een echt meer hardcore supermoto hebben. De 690 smc komt qua gewicht lang niet in de buurt van de ‘echte’ fun machines.
Ik ben mij bewust van alle onderhouds’perikelen’. Olie verversen, kleppen stellen. Dat mag de pret niet drukken. Ik twijfel momenteel tussen drie motoren. Ik zal ook even uitleggen waarom.
1 - SXV 550
Ik heb al een hele tijd mijn zinnen op een sxv 550 gezet. Los van het feit dat het een bloedmooie machine is is de 70 pk die standaard wordt geleverd @10.500 rpm met een gewicht van circa 120 kg niet verkeerd. Als ik alle reviews moet geloven is dit apparaat echt een monster. Wat mij daarnaast ook aanspreekt is het blokje dat als enige supermoto lekker eigenwijs een blok met een twee cilinder heeft.
Maar dan lees ik ook veel horror verhalen. Het probleem met de seal is mij bekend van het 07 model. Ik ben zelf voornemens om een 2016 model aan te schaffen omdat na 08 alle kinderziektes er steeds meer en meer zijn uitgehaald als ik het internet mag geloven. Het frequent verversen van olie en het stellen van kleppen ontkom je niet aan bij een supermoto zo ook niet bij deze sxv 550. Iets waar ik overigens wel van schrok was dat met 60 uur ook al de zuigers zouden moeten worden vervangen. Dat houdt in iedere 60 uur ( ik gok circa 4 á 5 duizend straat km) een reparatie van minimaal € 400,-. Los van het feit dat dit een dure hobby wordt zal het blokje er toch ook met enige regelmaat onder vandaan moeten (vaker dan met bijv. een exc 500). Ik vind het leuk om m’n motor zelf te onderhouden maar iedere 60 uur de zuigers vervangen vind ik misschien toch wel iets teveel van het goede. Heb overigens nog niet eerder een motorblok van een motorfiets compleet uit elkaar gehaald maar vroeger wel altijd veel aan scootertjes geknutseld dus heb er wel enigszins ‘verstand’ van. Plus met een duidelijke handleiding en het aprilia forum (daar de sxv handleiding vaak te kort schiet zoals ik lees op het internet) kom je al een heel eind denk ik.
Ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf een sxv 550 rijden of hebben gereden.
2 - EXC 500 ombouwen naar supermoto
Opties twee is een - bij voorkeur 2016/2017 - exc 500. Hier een setje kant en klare supermoto wielen onder (met KD) en gaan. Wel moet de vertanding dan ook worden aangepast. Ik zie op internet dat er niet één standaard is voor wat betreft de tandwielen. Hoe groter verzet hoe hoger de top gok ik maar minder power onderin en vise versa. Is er een soort van vuistregel voor de tandwiel grootte? Voor zover ik heb gelezen hoeft de vertanding in het blok niet te worden aangepast toch? Deze optie heb ik nog niet uitgebreid onderzocht omdat ik mijn zinnen eigenlijk echt op de sxv 550 heb gezet. Ondanks het feit dat de exc 500 dé supermoto is (als ik mij niet vergis is de exc met een drooggewicht van plus minus 110 kg een van van de lichtste in zijn klasse) heeft deze toch een stuk minder vermogen dan de sxv 550. Geen idee of dat ook daadwerkelijk voelbaar is daar dr sxv 550 wel weer wat zwaarder is. De blokjes zijn eigenlijk ook niet met elkaar te vergelijken denk ik. Ik denk dat de sxv met zijn twee cilinder heel anders rijdt dan de gemiddelde eenpitter sm.
3 - SWM SM 500r
Een nieuwe SWM SM 500r aanschaffen. Ik ga absoluut niet zeggen dat dit chinese meuk is maar ik heb het gevoel dat deze motoren een stuk ninder fel zijn dan optie 1 en 2 en heb gewoon iets minder “feeling” met het merk. De specs (2020 model) van de motor zijn op papier bijna hetzelfde als het blokje wat onder de exc 500 hangt maar heb geen idee of de onderdelen van gelijkwaardige kwaliteit zijn vergeleken met een exc 500 ... feit is wel dat je voor minder geld dan een tweedehands exc 500 een splinternieuwe machine hebt.
Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen