[aankoopadvies] Uitgedroogde banden?

Silacoid

MF'er
24 aug 2004
110
0
Koog aan de Zaan
Ik ben vanmiddag wezen kijken en proefrijden op een '95 ZXR-400 die er (in vergelijking met wat ik tot nu toe gezien heb) piekfijn uitziet en heerlijk rijdt. Nu ik thuiskom en m'n foto's bekijk heb ik zo m'n twijfels over de bandjes: het lijkt erop dat ze wat aan de oude kant zijn. Tijdens m'n inspectie heb ik 't over het hoofd gezien, maar als ik de foto bekijk lijkt de voorband wel enigszins uitgedroogd. Ik ben overigens zo stom geweest om niet de datumcode op te schrijven, dus de exacte leeftijd van de banden weet ik niet (moet ik nog even over mailen/bellen).

Heeft iemand hier een mening over?

Pics:
full

full

full


De banden zijn zowel voor als achter BT50F.

Ohw, sorry voor de layout fuckup btw, maar ik wilde zoveel mogelijk detail :o
 
:X héééél erg rap vervangen. zie al die droogtescheurtjes in het profiel van je band. Daar zou ik igg niet meer mee rijden...
 
als je twijfeld over je banden is er maar 1 regel die je moet onthouden.
bij twijfel vervangen het is wel het rubber wat je rechtop moet houden vergeet dat niet
 
puntje om over te onderhandelen. als de fiets verder goed is, zou ik (als koper)er niet zo'n probleem van maken. Er zijn meer fietsen met een slecht blok/frame/ kuipwerk/vering en goede banden dan andersom. Achterband lijkt trouwens aardig plat in het midden.
Succes.

tlh
 
Zo, snelle reacties, bedankt.

Ik schrok ook wel beetje van die scheurtjes, aangezien ik dat gewoon niet gezien heb en er gewoon mee heb gereden.

Hier nog twee foto's van de voorremschijven, crops uit dezelfde foto's als boven (focus is wel beetje op de banden, dus niet helemaal scherp):

full

full
 
verticale foto van de schijven zegt weinig vanwege het opstaande randje
als het klopt staat ergens op de schijf wat de minimale dikte moet zijn, maar over het algemeen als er een randje zo dik je nagel opzit, dan zijn de schijven rijp voor vervanging (rule of thumb je moet als je het exact wil weten, 't echt ff nameten)

de blokken zijn zo donker op de foto dat die lastig in te schatten zijn. maar zijn die nog wel goed?
 
Banden zijn vuilbakvulling, de schijven hebben (voor zover te zien op deze pic)al wel een redelijke rand, deze bike heeft al redelijk wat km's.
 
ik keek naar de tweede foto en daar zag ik al een aardige rand zitten
maar dat zegt mi niets over de rest van de machine dit is de normale slijtage en de rest ziet er wel ok uit
op de banden na die zou ik niet meer vertrouwen
 
Volgens mij heb jij een donders goeie camera... :? :?


Remschijven lijken mij ook nogal heel ver heen. Hoogteverschil met de rand is aardig wat en ook nogal hobbelig, wat duid op lang gebruikt zijn. Zeker met geventileerde remschijven beter niet te lang mee doorrijden.

Maar blijft moeilijk vanaf foto O-)
 
Volgens mij heb jij een donders goeie camera... :? :?


Remschijven lijken mij ook nogal heel ver heen. Hoogteverschil met de rand is aardig wat en ook nogal hobbelig, wat duid op lang gebruikt zijn. Zeker met geventileerde remschijven beter niet te lang mee doorrijden.

Maar blijft moeilijk vanaf foto O-)

Dit zijn geen geventileerde schijven. Gaatjes zijn voor waterafvoer.

[edit]

Dit zijn geventileerde:

6157_8920_58_58_thumb_latch.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb jij een donders goeie camera... :? :?

Kan nog net ietsje groter, maar dan kon ik 't niet meer uploaden ;) (Canon G5).

Kilometerstand op de teller is 27125km.

Ik denk dat ik Erik van Lent maar eens ga laten kijken, ik ben namelijk ook verre van een expert en de pics zijn natuurlijk maar deels te vertrouwen op afmetingen en perspectief.
 
Laatst bewerkt:
[pimpmodus]
Zolang je geen wit van het binnenwerk van de band ziet lekker doorrijden... why need profile... :X
[/pimpmodus]
 
27000? als dat klopt, dan zijn het je originele schijven. normaal gaan ze rond de 30.0000 mee (dacht ik :? ), dus dan klopt het slijtagebeeld wel met de km-stand.

alleen nieuwe schijven (en dan gelijk blokken) zijn duur €€
 
Die band zal niet zo heel lang meer meegaan aan het profiel te zien maar de "uitdroging" is beslist geen drama, de meeste banden slijten wel met wat bijkomende "sporen" (als dit "gevaarlijk" zou zijn dan was ik al duizend keer dood en begraven geweest ;) ). Remschijven is beetje moeilijk te beoordelen ondanks je goeie camera, lijkt me nogal gegroefd maar kan nog steeds binnen de slijtgrens liggen. Belangrijker is dat de schijven recht zijn en misschien NOG belangrijker is het de remklauwen goed werken, de zuigers willen nog wel eens corroderen aan de uiteinden waardoor ze niet lekker schuiven en uiteindelijk kunnen de keerringen gaan lekken. Makkelijk te controleren door de klauwen er even af te halen en de zuigers voorzichtig een stukje uit te pompen.
Succes ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan